Risken för papova?
Mina kusiner har skaffat 2 gerbiler från djuraffär. De har ju varit i närheten av guldhamstrar, så jag undrar om det finns risk för att de kan vara bärare av papova utan att själva få det? Hur nogrann behöver jag vara? Kan jag ta med mig smittan hem genom att bara vara i närheten av dem? Och hur länge finns risken för smitta? Jag är jätteförsiktig tills jag vet såklart!
Är det så stor risk för papova för att de är från djuraffär?
Vi har en guldhamster från djuraffär som vi haft i cirka 5 veckor. Borde ev papova brutit ut vid det här laget om hon varit bärare av det?
Vad är papova? Jag vet inget om hamstrar.
YEY, INSIDER!
Vad är papova?
Nu vet jag vad det är
Googla får ni läsa. En hemsk sjukdom som bl a drabbar hamstrar
Hamstrar ifrån djuraffär ska sättas i 8,5 månads karantän så man inte smittar andra uppfödare :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Här är en text jag har skrivit om papova:
Papova, en virussjukdom hos guldhamster
Hos guldhamster finns det en mycket smittsam och farlig sjukdom som kallas för papova.
Papovan blossar upp då och då genom åren och skrämmer slag på hamstersverige. Papovan är en mycket läskig virussjukdom som kan dyka upp så sent som 7 månader efter att hamstern blivit utsatt för smittan, under de 7 månader innan symptomen kommer så kan hamstern hela tiden smitta andra hamstrar. Hamstrar kan även vara smittbärare och smitta andra hamstrar utan att bli sjuka själva.
Viruset är en droppsmitta, den kan fastna på ett dammkorn och följa med hem i ens hår eller på ens kläder, till exempel om man varit inne i en djuraffär som har smittade djur. Smittan kommer ofta in genom djuraffärer, de flesta djuraffärer köper sina djur från stora grossister utomlands där smittan ofta finns.
Smittan kan även stanna kvar i en Bur eller på djurens tillbehör väldigt länge, minst upp till ett halvår, man måste göra rent med särskilt virusdödande medel för att det ska försvinna, inte ens bakteriedödande sprit har någon effekt. Så en djuraffär kan till exempel ha haft en smittad hamster från utlandet för ett halvår sedan och efter det köpt hamstrar från uppfödare i Sverige med friska djur, men de kan bli smittade av buren de bor i i djuraffären.
Symptomen är oftast vårtor, på hakan eller andra ställen på huvudet, vårtorna blir fler och värre tills hamstern lider. Sjukdomen är obotlig och kan endast förebyggas. Om den inte visar sig i form av vårtor, där det är hårsäckarna som drabbas, så kan även lymfkörtlarna inne i kroppen drabbas, då blir det mer diffusa symptom som avmagring och trötthet.
Det enda säkra sättet att veta säkert att det är papova i ett tidigt stadie är att avliva hamstern och skicka den på obduktion.
Under våren 2012 var det ett utbrott av papova i Sverige, den kom in via importerade Tjeckiska hamstrar. Flera uppfödare fick avliva alla sina hamstrar när en hamster visade sig vara smittad i deras besättning eller hos en uppfödare som de köpt hamster ifrån och hela hamstersverige sörjde alla dessa djur och led med de uppfödare som fick ta detta otroligt tunga beslut.
Att komma ihåg: Undvik djuraffärer som har guldhamstrar, du kan ta med smittan hem. Om du ändå går in där, duscha och släng kläderna i tvätten innan du träffar din hamster. Samma sak hemma hos vänner som har hamster från djuraffär.
Om du köper hamstertillbehör på blocket som tillhört en annan hamster, gör rent dem riktigt noga med det virusdödande medlet Vircon, det är det enda som fungerar mot papova.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Om du har möjlighet så vänta gärna en tid och en burstädning (hos gerbilerna) innan ni ses. Andra djur kan bära med sig partiklar (spån damm sandkorn i pälsen med viruset i, men det är liten chans och de kan inte bära det i kroppen, utan tills partiklarna är bortstädade, de kan städa gerbilerna Bur och tillbehör med Virkon.
Här kan alla som vill läsa om Papova, OBS! Det finns mycket bilder här. http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/sjukdomar/hapv-papova-7900983
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Oj Lojs svar var bättre, och snabbare 😃
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Tack för svar! Jag har varit i samma rum som gerbilerna idag, men inte tagit i dem. Jag ska duscha innan jag tar upp mina hamstrar för säkerhets skull. Men är det säkert om några veckor?
#10 Du behöver inte duscha, det räcker att du tvättar händerna ordentligt :)
#11 Hon lär få duscha, papova kan tex fastna på ett litet dammkorn som sedan kan ha fastnat i hennes hår ;) #10 Viruset "lever" i 3 månader om de inte hittar ett värd djur, hittar de dock en guldis att sätta sig på är det tyvärr för sent…
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#12 Tack! Då får jag ta det väldigt försiktigt de första 3 månaderna!🙂