Nyttig mat och springa?
Det här kanske är en liten konstig sak MEN. Jag är så rädd när min älskling kommer vandra bort. Somna in. han är en pigg 1,5 åring. VÄLDIGT pigg. och då menar jag väldigt. han brukar nästan aldrig sova på natten och fart i honom är de ingen tvekan om. Men jag har läst så mycket om hamstrar nu här. Och nästan alla dör vi 2 års ålder. Men just nu finns det ingen chans att han skulle göra det. Det är ju naturens gång men han är min älskling och jag ska göra allt jag kan för att han ska få leva i sina dar. Men finns det några saker man kan göra för att de ska leva längre. Jag menar.. mina kompisar hamstrar dog nyss. Min första kompis hamster var ca 2 år och han en liten Bur samt att han nästan aldrig fick riktigt ut och springa. Den andra kompisen hade 2 hamstrar. Den första dog kanske vid 1,5 år och han fick heller inte komma ut så mycket och inget nyttig mat m.m. Hennes andra var kanske bara 1 år eller några månader. Och han fick komma ut 10/ 5 minuter varje dag i bollen. Och han dog också. Mina får vara ute ca en timme om inte längre och får olika Färskmat varje dag. Och jag hoppas att min pluttar får leva läääääänge. Jag bara undrar hur detta kan vara möjligt. Det kanske är så att de som får springa runt och får nyttig mat varje dag lever längre. hoppas det i alla fall. Ja,ja man får tänka framåt. eller hur :)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Så mycket är det inte man kan göra, livslängden är väldigt individuell, om man till exempel har många hamstrar och alla sköts lika så kommer ju inte alla dö vid samma ålder ändå.
Det jag tycker är viktigast med äldre hamstrar är att hålla dem i bra hull, gärna att de hellre är lite mulliga än att de är smala, ett äldre djur som har lite hull har energi att ta av om det blir krassligt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
min ena pojk här hemma är nu ca 2 år o 1 månad o han är för det mesta inne i sitt hus, har inte sprungit i sitt Hjul på minst ett halvår vad jag har märkt o så! men när man tar ut honom tycker jag att han är pigg o springer på bra ibland :) han äter som han ska o dricker som han ska! så jag hoppas att han lever ett par månader till iallafall! då inga stora förändringar har hänt snabbt när det gäller honom ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com