Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 814 ggr
Klarar_Hogberg
0

Sära på dvärgisar?

Hej, så jag har två dvärghamstrar här hemma. En som heter tjockisen och en som heter den lilla. Och nu har dom börjat bråka mycket mer än vad dom brukar göra och lillen har gått ner VÄLDIGT mycket i vikt och jag är väldigt orolig för honom.

Jag tror  att det är så att tjockisen som är den dominanta alltid äter före den lilla och äter då upp alla dom viktigaste matbitarna som innehåller fettet och jag överväger nu att dela på dom. 

Och förresten så igår så rök dom ihop ungefär 5-6 gånger på kvällen vilket tidigare har kanske varit två gånger per dag.

Vad tycker ni?

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Smulan80
0

Sära på dem innan den större har ihjäl den lilla. Har de väl börjat stortjaffsa lär det inte försvinna.

Klarar_Hogberg
0

Men asså grejen är att dom bråkar bara om den dominanta tycker att den lilla kommer för nära eller om den tjocka liksom tycker att den lilla inkräktar på hans personliga "space". Så dom bråkar aldrig för att dom hatar varandra typ utan för att den dominanta vill visa att han e bossen…..

Tycker det här är svårt…. 😭

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Smulan80
1

I så fall, större Bur?

Klarar_Hogberg
0

Asså, jag har redan en väldigt stor Bur. Har ett akvarium som jag tror är typ 90X50 i bottnen och kanske 60-75 i höjd.

MissEmmis
2

Jag skulle sära på dem om jag var du. Då kan de få sitt eget revir och leva ett lugnt liv.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

lisenpersson
2

jag hade samma problem med mina förra dvärgar, jag säger bara låt det inte gå för långt… för mig var det som för dig, att den dominanta gick på vid såna tillfällen som hon tyckte var för ´´närgångna``.

det slutade med att när vi var på semester i Grekland så ringde en dag hon som tog hand om mina hamstrar och sa att den dominanta hade bitit den andra i läppen och det vart en rejäl skorpa och ett ärr…

vet inte om det är så för dig men för mig var det så att den dominanta högg mot magen.

jag var inte så kunnig av hamstrar under detta men jag trodde att dom lekte på något sätt…

nåja, jag särade på dom och allt  flöt på…

lycka till!!

Klarar_Hogberg
2

Men asså jag tror att det viktigaste här tycker jag är att den lilla får i sig det han behöver för han väger bara 31 gram och det onormalt lite så jag tänker nog dela på dom så han kan få i sig ALLT han behöver..

Men jag tror att jag kanske i framtiden när båda mår bättre kanske jag kommer att försöka återförena dom.  🙂

Tipsi3
0

#7 Ja, så kan du ju göra om du tror att det skulle funka, du känner ju dina hamstrar, men du borde nog sära på de nu för den Lillas skull :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Fiona1234
0

Sätt in två matskålar ;)?

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

jossa5
1

31 gram behöver inte betyda onormalt lite. Jag har en hona som går själv, och hon väger runt 30 gram, får massor av mat, både frön och Färskmat och Barnmat ibland.

Men det är nog bra att du delar på dom. Dock brukar det inte gå så bra att sätta ihop igen om dom börjat bråka en gång. Och det låter som att det inte bara är lite småtjaffs.
Men det är ju du som känner dom bäst.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Erica❤
0

Sära på dom hade dvärg hamstrar i hop förut och den ena dödade den andra och om dom bråkar så ska du sära på dom inte så att det kommer bli bättre om den är kvar den lever inte ett bra liv om dom bråkar och har sig.

Klarar_Hogberg
2

UPPDATERING: Jag har nu delat på dom och den lilla verkar må mycket bättre. Båda var först lite shockade, tjockisen undrade vart hans lilla mobboffer var och den lilla undrade när han skulle få komma ur hans nya "lekhage" (hans bur).

Men minstingen verkar må mycket bättre och attackerade matskålen det första han gjorde och hamstrade all hans mat i kinderna. 🙂

Om ni undrar fortfarande vrå jag delade på dom var det för att tjockisen blivit FÖR dominant och aggressiv mot den lill och det lilla hade gått ner MYCKET i vikt.

Den lilla bor nu i min guldhamster Fenders gamla Bur,  och han verkar må jättebra fast jag tror han ändå saknar en kompis lite… 🤪