Hjälp mig snälla
Min 6-månardes guldhamster Bellie E (Bemmie) Är så smal har gett henne sallad varje dag nu. jag har en lyxmat och fullvitamin blandnig som (torrfoder) Hon får godis väldigt ofta.Men hon är endå väldigt väldigt smal kan ni snälla lägga upp några exempel på mat sallad och sånt som hamstrar blir lite tjock av
Nötter, feta fröer som solrosfrön ex, "godismat" och lite sånt brukar hjälpa fort.
Solrosfrön, jordnötter och Barnmat för barn under 6 mån, sm sagt.
Ägg är också att rekommendera, speciellt gulan.
Ha koll på torrfodret så att det inte är för mkt skit i. Färdigfoder har ofta innehåll som är fabriksgjort och totalt onödigt för hamstern så de äter det istället för det smakar gott. Sedan undrar jag vad det är för godis du syftar på? Var noga med att ha animalisk protein i din hamsters kost så det inte blir risk för bristsjukdomar.
Kan även tillägga att sallad inte kommer göra någon skillnad, det är mest vatten. Variera gärna grönsakerna. Har själv en liten kille som alltid varit smalare än andra hamstrar. Han får Färskmat varje dag och hade blivit väldigt smal om det bara var sallad. Variera även med pasta, ris och lite sådant kanske? Många älskar broccoli och liknande grönsaker också. Inte fettande men ändå nyttigt för dem.
Som dom andra har skrivit, Barnmat (upp till 6 månader), och nötter är bra. Man kan även ge lite pasta och rå nöt-köttfärs.
Har hon Hjul eller något sådant så att hon springer mycket? Om hon har det kan du ta bort det, så hon bara får springa ibland, för det kan vara så att hon springer bort fettet så att hon blir smal.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Dock bättre med mer fett snarare än mindre motion! ;)
#6 Jo, absolut, men för att hjälpa få upp henne lite i storlek kan man ju göra det. :)
Mvh,
Beror nog väldigt på hamster om det funkar eller inte. Min Yuki blir helt galen om han inte får springa varje dag x'D Lilla ADHD-unge. Haha. Men absolut förstår din poäng!
#8 Haha, jo, så är det ju. Tänkte ju dock inte bort det helt, utan bara begränsa spring-tiden lite.
Mvh,
Tack så mycket för alla svar.När jag skrev sallad menade jag grönsaker ha mitt fel 😉