Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2287 ggr
[lenniiis]
0

Jag har köpt en hamster!

Nu har en hamsterhona på ett år flyttat hem till mig! =) Hon är helt tam och ganska lugn. Jag köpte henne hos en seriös uppfödare och har ett sånt där papper (haha…). Jag vet inte om ni har läst alla mina (desperata:P) inlägg här, men jag har i alla fall en duna mini eftersom jag tänkte prova och se ifall min hamster trivs först. Kommer givetvis köpa större om hon visar vantrivsel.

Hur märker jag om hon inte trivs?

Hur kan jag göra buren rolig för henne?

Var kan jag köpa en hage så att jag kan rasta henne på rummet? =)

Tacksam för svar! :D

Och just det! http://lenniiis.blogg.se/2013/september/guldhamstern-olivia.html#comment här finns en liten video på henne ifall ni skulle vilja se henne :)

jojjobojjo123
0

Vad äter en hamster?

Hamstrar är allätare och det är viktigt att de får en blandad och varierad kost. Eftersom det kan vara svårt att själv sätta ihop allt det en hamster behöver, kan man köpa pellets. Det ska inte vara gnagarblandning eller andra fröblandningar, det ska vara ”riktiga” pellets.

För att variera kan man komplettera med grönsaker  och lite frukt. Att låta hamstern smaka små mängder pasta, ris, magert kött och annat nyttigt från våra tallrikar går också bra. Tänk bara på att det får inte vara för fett, sött eller salt . Hamstrar blir lätt tjocka så man får se upp med att ge för mycket eller fet mat.

Bör man ha en eller flera hamstrar?

De flesta hamsterarter trivs bäst ensamma. Det kan t.o.m. vara farligt att ha dem i par eller grupp. De kan gå så illa att de biter ihjäl varandra. Endast några få typer av dvärghamstrar kan fungera med sällskap, t.ex. den ryska vintervita.

Vad behöver hamstern ha i sin Bur för att må bra?

Det är viktigt att hamstern har en mycket stor Bur eftersom hamstrar tycker om att röra sig. För att hamstern ska få ordentligt med motion, kan man inreda buren med hyllor, stegar samt Hjul och rör att springa i. Inredningen måste vara ”hamstersäker” så att hamstern inte fastnar och gör illa sig. Hamstern behöver också ett bo att sova i och en toa-låda att kissa och bajsa i. I botten kan man ha en mjukt och luftigt material som hamstern kan gräva i.

Ska man ha ett motionshjul till sin hamster?

De flesta hamstrar tycker det är roligt att springa i Hjul och det är bra för hamstern med motion. Ska man ha ett Hjul måste man vara noggrann med att det är ett Hjul som hamstern inte kan fastna i.

Vad kan man ge sin hamster att ”boa” med?

Bomaterialet ska vara mjukt och inte tråda sig. Rivet hushållspapper fungerar utmärkt.

Finns det olika raser av hamstrar?

Ja, det flera olika, t.ex. guldhamster, kinesisk dvärghamster och rysk vintervit dvärghamster

Hur gammal blir en hamster?

En hamster lever ungefär 2-3 år.

Hur ser man om hamstern är sjuk?

Hamstrar är små djur som har många fiender i naturen. De vill därför inte visa sig svaga och gör allt de kan för att dölja att de är sjuka. De tecken man ska hålla utkik efter är om de äter sämre, går ner i vikt, sover mer, luktar illa, får dålig päls eller kladdiga ögon.

Vilka sjukdomar är vanliga att en hamster får?Hamstrar kan få snuva och lunginflammation, diarré, hudparasiter och flera olika hormonsjukdomar. Det är också ganska vanligt att de skadar kindpåsarna, tänderna eller något ben.

Varför fyller hamstern kinderna med mat?

Hamstern fyller kindpåsarna för att kunna ta med sig maten till boet eller någon annanstans där maten kan gömmas och ätas senare. Det är helt enkelt hamsterns ”skafferi”.

emma_147
0

grattis! 

jag vet inte riktigt kanske biter på gallret/vattenflaskan och kanske är rätt tillbakadragen och agressiv men jag vet inte riktigt

du kan göra buren rolig genom att ha mycket leksaker hemmagjorda leksaker klätterställningar papperskartonger och sånt

och man kan oftast köpa lekhagar i djuraffärer 

lycka till:)

[lenniiis]
0

Jo, jag har läst allt det där! =) Min dunabur har en hylla, ett hus, toarullar, en träbit (björk), matskål, toapapper och en liten tygbit att boa med (och massa spån såklart). Jag ska till djuraffären imorgon och köpa chinchillasand så att hon kan få en toalett + badskål.

Den kommer bli rastad ett par timmar varje kväll där den kommer vara i en hage (som jag antingen ska göra själv eller köpa) och där kommer det finnas massor med aktivering! Ett Hjul bl.a :) Det får inte riktigt plats i dunaburen… Tror ni hon mår dåligt när det inte är ett Hjul i? 😕

[lenniiis]
0

Tack 😃 Jag är så glad! Hon är ju tam och jag kan hålla i henne hur mycket jag vill och hon bits inte. Men hon är väldigt nyfiken på taket på buren… Jag vet inte hur jag ska tolka det? Hon står på huset på sina bakben och nosar på gallret i taket. Okej! Tack så mycket =))

[lenniiis]
0

Vi har kommit på det!! =)

På natten ska Olivia (min hamster) vara i deras gästrum för vi vill inte bli störda…. Och jag köper en stor Bur (duna maxi kanske?) att ha där som hon kan vara i på natten, med mycket yta och Hjul och allt - men på dagen får hon vara i den mindre eftersom de mest sover då. Tror ni att det blir bra? :D Hon ska givetvis rastas på kvällen också!

[lenniiis]
0

Puttar upp litee. Ska köpa större idag i så fall :) Tror ni det blir bra så?

Ninwe
0

Kan du inte ha den stora hela tiden? :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[lenniiis]
0

Det blir ju jobbigt att flytta den varje kväll, och tror inte den kommer få plats i rummet då.

[lenniiis]
0

Själva grejen skulle ju vara att jag slipper bära buren fram och tillbaka. Om jag har en stor Bur (har sett stora i djuraffären som är till marsvin typ) på natten till min lilla knodd, har hon ju massa plats att springa på. Men på dagen så sover hon ju mest, och när jag kommer hem från skolan ska jag ju ändå släppa ut henne i sin hage och sen ska hon få komma till den stora igen när jag ska lägga mig.

monstermash
0

Men varför ska du flytta runt buren för? Hon kan väl bara stå på ett ställe eller? 🤔

[lenniiis]
0

För jag vill inte ha henne i mitt sovrum, jag vaknar jättelätt. Jag ska ju ha TVÅ burar - en stor i gästrummet - en lite mindre i mitt rum. Så hon kan ha mycket yta på natten. Har inte tillgång till stor Bur på mitt rum. Vill ändå ha henne på mitt rum på dagen, för jag alltid är där….

[lenniiis]
0

Vill inte ha henne i mitt rum på natten alltså. Vaknar av minsta lilla

Moaslillen
0

Men du kan ju bestämma det är ju din hamster :) Lycka till

[JollyJustin]
0

Skuööe du inte få en ung Creme hane? ;)

[lenniiis]
0

#13 Jo, så är det ju faktiskt. Men jag ville bara ha andras åsikter också.

#14 Jo, men på grund av lite missförstånd här hemma var jag tvungen att vänta lite med att köpa honom, och då blev han tyvärr såld. Mejlade fram och tillbaka med en tjej nära mig och hon hade en urmysig tjej på ett år - så jag åkte dit och tittade och föll direkt. =)

[JollyJustin]
0

Jaha synd om det med hanen men så kul med det med honan :)

Grattis :D

Undrade bara, Vill inte göra dig ledsen men eftersom du valde en hamster på 1 år så blir det ju tyvärr ett halvt, 1 eller 2 år kvar för henne :( Men ja, ha så ku l med henne :)

[lenniiis]
0

Det är jag medveten om. Jag tycker ändå att det känns tryggt att börja med en tam tjej, och "känna" på hamsterlivet lite.

[JollyJustin]
0

Visst! Gör som du vill o vad som känns bäst för dig :)

Bra att nån vlle ha henne :)

[lenniiis]
0

Japp! =) Vad har du för Bur?

[lenniiis]
0

Tror ni att denna https://www.vidaxl.se/hamsterbur-115-cm-tra-sexkantig skulle vara bra till hamster? =) Eller http://www.crtzoo.com/duna-fun-large-p-2495-c-284.aspx den kanske? 🙂

Rebornbabyn
0

Grattis, så roligt! Lycka till! :)

#20 De verkar vara bra burar tycker jag! :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

[etsan]
1

#20 jag skulle köpt träburen om jag var du. Dock får man räkna med att de inte håller lika länge som andra burar. Duna gillar jag också, men själv föredrar jaginte duna fun eftersom det är galler men du får bestämma. Jag skulle dock köpt den stora träburen!

[lenniiis]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag varit iväg och köpt en stor Bur till min lilla knodd 😃

I den kommer det finnas Hjul, gångar, toalett, vatten, hus och toapapper. Kom gärna med tips på roliga saker jag kan ha i! =)