Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2003 ggr
Hamsterr''
0

Doris bur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!! Har ju köpt en samla låda nu så här får ni se hur det ser ut just nu!!

fsigge
0

Vilken storlek är det på buren?  Guldhamster eller dvärg?

Frida

Hamsterr''
0

#1 vet inte riktigt ska kolla upp. Och det är en dvärg!

Hamsterr''
0

Klätterställningen till vänster tar väldigt mycket plats.

LeeKnow
0

EN dvärg?

Rebornbabyn
0

Håller med #4.

Hamsterr": Du vet väl om att man ska ha minst 2 dvärgar?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Sara1214
1

Nu vet jag ju inte riktigt men det kan vara så att hon testat med att sätta ihop denna lilla dvärg med en annan.

Men denna dvärg kanske inte kan vara tsm med någon annan utan måste vara själv. Och detta är då det enda undantaget.

😉

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Hamsterr''
0

Ursäkta? Jag köpte Doris i en djurbutik och de har INTE sagt något om att man ska ha TVÅ dvärgar??

Sara1214
7

#7 detta är då lag på att dvärgar ska leva 2 och 2 om inte detta undantag jag skrev. djurbutiker brukar oftast ha fel och är bara ute efter att sälja olika saker och kan inte det mesta tyvärr. På SHF hamsterföreningen och veterinären rekomenterar och detta är lag på.

[MinIda]
0

Har du läst på om dvärghamstrar så du vet vad dom ska ha, burmåtten m.m

Rebornbabyn
0

#7 Jo, det är lag på det. Djurbutiker kan oftast inte mycket om sånt! De vill bara ha pengar. Dvärgar ska vara minst 2.

Hamsterr''
0

Börjar typ gråta nu för att jag brutit mot lagen :(( Ingen jävel har sagt det innan jag rasar ihop nu

[MinIda]
1

#11 Men har du inte läst något om dvärghamstrar då ? Eller har du bara gått och köpt ?

Rebornbabyn
0

#11 Men köp bara en till dvärghamster så blir det bra. + läs på lite mer om dvärghamstrar så du vet mycket om dom! =)

Sara1214
8

#13 man kan inte bara köpa en till dvärg sådär. Dem kan bråka eftersom dem inte är kullsyskon och då måste man vara beredd med en annan Bur. Mitt tips är att prata med en uppfödare i närheten som kan mycket om dvärgar och en dvärg som du kan testa med och sedan om det inte funkar lämna tillbaka den:)

Hamsterr''
1

#12 det är klart jag gjort!! Och jag vill säga en till sak!! Jag ska fan stämma arken zoo!!! Sluta klaga på mig det är fan inte mitt fel* *ursäkta för språket men mår just nu skit pg.a detta!

Sara1214
6

http://www.hamsterforeningen.se/uppfödare-1895078

Kolla efter någon uppfödare så löser det sig snart! Du kan pma mig om du behöver mer info :)

Sara1214
5

#15 det är lugnt och inte ditt fel men följ mina råd så blir detta bra! :D

Rebornbabyn
1

#15 Lugna ner dig! Vi vill ju bara hamsterns bästa. Det vill väl du med?

Varför inte bara köpa en kompis till den? =)

Sara1214
5

#18 läs mitt inlägg #14

Kolla någon uppfödare jag länkat:)

[MinIda]
0

#15 Menade inget illa, undrade bara. Som de andra säger fråga andra uppfödare om dom råkar ha.

Rebornbabyn
2

#14 Förlåt, jag menade inte så… Du har rätt!

Hamsterr''
0

Jag bor i Skövde, den enda uppfödaren jag hittade var i Mariestad, och de har endast guldhamstrar….

Hur gör vi nu då? :(((((((

Tazzar
2

Tänk på tonen hörrni. 🙂

Min erfarenhet, är att de flesta "djuraffärsdvärgar"/hybrider förr eller senare tar död på sin burkamrat. Trots att man följer alla rekommendationer som två av varje ting i buren, två syskon som känner varandra sedan födseln, osv.

Hamsterr", det vore jättebra om du testar med en kompis. Men var beredd på att det troligtvis i slutändan inte fungerar. Alla dvärgar verkar inte hålla med lagen riktigt. Frågan är då om du är beredd att ha två burar med ensamma dvärgar i eller om du hittar någon som har en unge och kan tänka sig ta tillbaka ungen, om det inte fungerar.

Hamsterr''
0

#23 Har en kompis som köpte sin i samma affär. Samma vecka. Ska höra med henne. Men hon nekar säkert :/

Dvärgis1234
4

Alltså snälla förlåt mig om ni stör er jätte mkt på mig nu men jag har också bara EN dvärg ! 

för att jag köpte bara henne för att de inte skall slåss o fanns ingen från hennes kull! 

Jag blir så irriterad på att ni typ tror att hamstern kommer dö bara för att den lever ensam min Kokos har det sjukt bra och är lite för bortskämd ;D 

vissa hamstrar som inte är från samma kull kan oftast inte leva tsm eftersom de börjar bråka o DET KAN LEDA TILL DÖDEN  jag har pratat med en djur expert på hamstrar som hållt på med hamstrar i 17 år snart och hon har även egen uppfödning och en dvärg KAN leva ENSAM ibland är den dära lagen bara idiotisk för alla hamstrar fungerar inte så 

SÅ SNÄLLA ….

Det är ingen fara och bli inte arg på mig för att jag skriver det här men e så trött på att alla klankar ner för att man bara har EN dvärg.

[Forest]
1

Fast detta med lag det är så att ALLA dvärgar faktist inte trivs med att ha kompis. Jag hade himmla stohej med dvärgarna som slogs och det sluta med att ena vart av med två tår, jag rådfrågade vetrinären och de sa sära på dom. Nu är de inte i livet längre hamstrarna men de levde bättre liv som ensamma än ihop, samma visa var det med min vänninsas  dvärgar. Så alla funkar inte med andra även om de är kullsyskon som våra var så nepp. Nu tycker jag givetvis man ska ha två men man ska oxå veta om att det kan vara så att de faktist inte funkar. Ts mitt tips är att du skaffar en lika dan låda, gör lufthål i båda så det blir bra ventelation och så sätter du rör har en över och en nedre plan, Vips så har de lyxvillan ena sov o mat andra klättre o lek? 😉

Cafesinner
1

7 - Djuraffärer är väldigt dåliga överlag med att kunna sådant. De säljer ensamma marsvin också utan att informera (oftast) om att de bör ha en kompis. Ta inte på dig skulden! Däremot kanske du skall prova att köpa en kompis, om det går.

Dvärgis1234
0

#27 jag håller visserligen med om det….

Jag tycket att du borde testa men man måste verkligen vara beredd på att ha en Bur vid sidan av eftersom att det kan bli bråk o det leder inte till något roligt.

Men testa :D ? 

men tänk på att man måste ha två hus två Hjul osv :)

Cafesinner
0

Ja precis, vi har dvärgar som går ihop i skolan och försöker använda hjulet samtidigt haha. Ingen höjdare…

Det är ytterst viktigt att skura och skölja ur hela buren samt lägga i helt rent strö osv när man provar att sätta ihop dem. Ev också låta den "gamla" hamstern lukta på lite av den nya hamsterns strö först, om den har något med sig. Så neutralt som möjligt, för att inkräkta på revir slutar aldrig bra.

Sedan är det klart att det finns undantag för djur som "egentligen" bör ha en partner. Till exempel har våra marsvinshanar bott i var sin Bur hela sitt liv eftersom de slåss så blodet flyger. De är bortskämda och lyckliga ändå - men det är alltid att föredra att ha dem tillsammans om det går. Så prova först!:)

Dvärgis1234
0

#29 precis så jag menar liksom ;) vet min kompis dvärgisar brukar springa tsm i sitt Hjul jätte gulligt ! hur många hamstrar har ni på skolan?

Cafesinner
0

Hmmm… oj.
Vi har två guldhamstrar och…6-7 dvärigsar kanske^^,
Min kompis har degus som försöker springa i hjulet samtidigt, fast åt var sitt håll.. Hahaha. Sedan tänker båda, ojsan, och så byter båda… så det fof blir fel håll xD

Dvärgis1234
1

#31 HAHAHAHAHAHA super gulligt ååhh tänk att de söta små liven kan göra en så glada och när man är ledsen det känns vekligen som att de förstår. ❤️

Tazzar
0

Jag rekommenderar inte att man har Hjul alls när man har två hamstrar eller fler i samma Bur. Hjulet den andra hampisen springer i är nämligen bättre än den enas, även om de är prick likadana. 😉 Så de kan börja bråka om det ändå.

Förlåt till TS att det blir så OT. Tråden handlar ju egentligen om hur hampisen din bor. 🙂 Vill du, så kan man starta en ny tråd om hur dvärghamstrar lever ihop och ej.

Hamsterr''
0

Mina föräldrar vill inte tro på att man måste ha minst 2 dvärgar.. kan någon här förklara för de???

DwarfHamster
0

Det är sant att de ska vara 2 och 2 men de flesta djuraffärärna klagar på att det inte finns en sån lag! De trivs mera som 2och 2.. JAg har också bara en hamster eftersom jag bor i Finland och här så tycker alla djuraffärer att det är en dum lag och säljer bara enskilt. Här finns inte riktigt heller bra uppfödare. Min hamster hade varit lite aggressiv mod de andra syskonen. (De var knappast sant eftersom min kompis har hennes syster och då kan de vara i samma Bur medan hon eller jag är på resa)

fsigge
1

#34 dom i de flesta djuraffärer säger inte att det finns någon lag bara en rekommendation men egentligen finns det en lag.

Frida

Tazzar
0

#34 Här är länken till Jordbruksverkets sida om smågnagare: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html

Där står det:

"

Djuren behöver sysselsättning och social kontakt

Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att du ska hålla djuren i par eller grupp. Detta gäller dock inte guldhamstrar som vanligen är aggressiva mot artfränder."

………………………………………………………………………………..

Här är lagen, L80: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Scrolla ner till sidan 18, längst ner på det pappret börjar:
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare

Visa det för dina föräldrar. 🙂

Där står det (text kopierad från ovanstående länk):
"Sida 18
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare 

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

DFS 2005:8 
Saknr L 80 

sida 19 

Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras. 

**Allmänna råd till 8 kap. 1 §  **Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar. 

2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder."

Hamsterr''
0

Men om det sker en "tjuv parning" då:/

DwarfHamster
0

Det händer inte om du köper av samma kön..