Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 841 ggr
[melinih]
0

Han vill inte!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag känner mig som världens sämsta hamsterägare. På kvällarna försöker jag väcka min lille kille för att han ska få komma ut och springa. Men han blir verkligen jättesur och sätter sig i ett hörn och tjurar, som en riktigt sur 5-årig skitunge. Eller så stannar han i sitt hus och vill verkligen inte gå upp. Jag går och lägger mig och sen vaknar han klockan 1 på natten typ, men då kan jag ju inte gå upp och släppa ut honom liksom…

Det  brukar bli på morgonen han får komma ut för han verkar lite gladare då, men vissa dagar när man jobbar och så så hinner man inte göra det på morgonen, och på kvällen blir han sur och vill inte så ibland kommer han inte ut alls… Känner mig fasansfullt hemsk, men vad ska jag göra?

Det är inte som han är sjuk eller något, han har alltid varit lite konstig och aldrig blivit riktigt tam. Man kan klappa honom och så men försöker man lyfta på honom och gulla så får man sig ett härligt bett…

Eloise88
0

Har aldrig själv haft det problemet med mina hamstrar. Men när han väl är ute i lekhagen (antar att du har en lekhage) sitter han bara o tjurar då oxå eller springer man runt/är nyfiken?

[melinih]
0

Nej han brukar få springa i hallen som är "säkrad" och då tycker han det är kul och han springer runt! Och så brukar han komma fram till mig emellanåt och få något smaskigt och då blir han glad. Så när han väl är ute är det en positiv upplevelse för honom verkar det som. Men just att väcka honom är värdelöst :(

Eloise88
0

Jaha okej. Men det är ju bra att han blir pigg när han väl är ute :) Jag skulle provat locka fram honom med nån liten godbit i buren, men det kanske du redan testat.

Rebornbabyn
2

Lite lik Cocos är han faktiskt! Men helt olik Hanna, hon blir inte ett dugg sur när man väcker henne! Haha, blev lite OT nu :)

Men om problemet är att just väcka honom så har jag lite tips.

• Inte lyfta honom direkt när du har väckt han
  • Prassla med matpåsen så blir han pigg 😉
  • Greja i spånet så brukar de komma fram

Försök att väcka honom samma tid varje dag i någon vecka så kanske han vaknar själv den tiden. Det är väl värt ett försök?

Kram och lycka till!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Tazzar
0

Låter som att han är så "sur" för att han är trött? Gillar han Hjul? I så fall kan du prova att sätta in ett Hjul i buren så att han får "piggna till" lite, innan du tar upp honom, i ca 10 minuter. Ta bort det igen innan du tar upp honom.

Testa det, om det inte fungerar att väcka honom tillräckligt genom att ge mat eller röra om i bottenmaterialet. En del hampisar har svårare att vända dygnet än andra, lite som oss människor. 🙂

[melinih]
0

Jag kan väcka honom genom en god matbit eller att prassla i spånet, och så går han ut och nosar lite, "hej mamma har du godis?" så får ahn lite gott… Sen piper han iväg till boet igen och somnar om…… :(

Anna4077
0

Hur gammal är han och hur länge har du haft honom? Roffe var sån i början men det gick över. Brukade försöka pricka när han va vaken och ta ut han då. Men jag går hemma så då är det lätt :p körde lite "tuff love" ett tag med. Visst känner man sig lite dum men det är ju för hans bästa.

Anna och taxen Max

Amun-Ra
0

Ursäkta, men fick mig ett gott skratt där! Kan se hela bilden framför mig som en videosnutt! Hahahaha

Alla hamstrar har sin speciella personlighet.

Om du har duna eller galler Bur kan du pröva med att ta bort galler delen eller plast delen som är genomskinlig. så att du har bara burbottnet kvar. Sedan säger du! Tittut gullplutten…Nu skall du sluta sura och komma ut och busa. De flästa hamstrar som jag har brukar vakna ordentligt till om den andra halvan av buren är borta så att bara burbottnet finns kvar!

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

LinaT
0

Mina guldhamstrar här hemma kan också vara lite småsura om dom blivit uppväckta men, jag brukar göra såhär. Vänta en stund cirka 5-10 minuter tills dom kommit ut och kikat runt. Lägga ner handen och se om de klättrar upp, om de inte vill komma upp lockar jag smått med godis och då rusar de nästan upp i hopp om att dom ska få deras favorit godis.. Knäckebröd. 

Jag tycker själv du har fått massor med bra tips från tidigare kommentarer och jag hoppas att din hamster börjar bli lite mera ''vaken'' 😃