Hjälp med foder och hällso tips i övrigt
Hej Hej.
Jag har några frågor som jag behöver svar på.
Finns det Hjul som är större en de 20cm man får tag i i djuraffärerna?
Min hamster hona får facktiskt inte plats i enbart 20cm, hon är för stor.
Hur mycket Foder per dag ska hon ha så hon inte blir/förblir fet?
Hon väger ca 235-245gr, vet inte på priken då jag ej har någon våg, men hon är nästan dubbelt så stor som en vanlig guldhamster.
Just nu får min hamster följande foder
Dogman Undulat frå blandning 1kg
Pretty Pets Hamster/Gerbil 1,36kg
Vitakraft Emotion Functional Beauty 300gr
Versele-Laga hamster complete 500gr
Taste of the Wild kattfoder 2kg
Vilka av dessa Foder tycker ni att jag ska ha kvar och kan ni föreslå några nya. Vad tycker ni är det bäst med pellets eller med fröblandning. Jag har alltid jätte tillgång till både och och jag har märkt att de äter av allt ändå. Utom vissa fröer som värkar skipas.
Jag har även lite funderingar på roliga leksaker av trä, dena hamster biter påallt, så inget plast i buren är tillåtet.
Hon är inte en grävare men gillar att sova i ihop pressat spån och toapapper, men skulle det funka om man blandar toalätt strö med alspån? Jag tänkte om man blandade ut alspånen med toalätt så blir det ju inte lika dyrt och det håler längre, eller tror ni att det bli två lager? Alspånen under och toalett över? Jag funderar annars på något reptil underlag som bark eller typ jord, eller mossa istället för toapapper eller toapaper och mossa. Jag skulle vilja ha det lite naturligare till henne men ändå inte allt för dyrt.
En annan fråga, hon kan inte ha en vanlig vattenflaska då hon drar ner den och försöker ta sig ut. Jag kan inte häller göra hål för pipen då hon biter sönder alla öppningar i buren. Nu har hon en dvärghamstertoalet som driksskål då hon skväter in en massa spån. Det blev facktiskt en stor förbetring, men jag tycker inte ändå att vattnet håller sig fräst. Jag såg en annan sorts vattenflaska idag i en djuraffär den hade sugpropar och inte en vanlig pip utan en mindre och som inte lutade neråt utan hela pipen var böjd nerot. Tror ni att dena skulle vara ett bra alternativ?
Sista frågan, då dena lilla dam som min andra hamster också var ständigt är förkuld. Jag har provat med att ha dom i dragfria rum samt ute med mig och det är ingen ändring. Vad ska jag göra åt deta har jag funderat på. Nu har jag komit på en ganska intressant lösning, att köpa en värmemata för reptilar, men min fråga blir då följande. Vilken värme ska det vara på dag samt natt? Borde den i så fall vara över hella buren eller bara under sovdelen?
Jag hoppas på många intressant förslag och hjälp :)
Hällsningar
Jag tror inte att det finns större än 20. Gällande Foder tycker jag att du kan ta bort en del av de fröer/bär/frukter/nötter där är fett i eller helt enkelt inte har något speciellt bra i sig. Vet inte hur mycket en Guldhamster ska ha men om du har ett nyttigare Foder kan du nog ge en matsked. Jag skulle rekommendera Duvblandning utan majs från Zoosajten ( har precis fått hem det och testat i ett par dagar, hamstrarna verkar gilla det mesta och det känns fräscht). Det kostar 399+ moms och frakt (20 kg) och är både nyttigare och billigare än det i djuraffär (beror ju på vad man har för mat). Gillar mest frö landning eftersom det inte är bra att ge pellets som basfoder. Tror det blir roligare desto mer man blandar och desto mer spån man har. Du kan blanda olika. Kan nog vara roligt att ha nån annorlunda och mer naturlig, kolla runt olika sajter och butiker så finns det kanske något billigt och bra :) Gällande vattebflaska. Jag har en med sugproppar och pipen neråt, det blir mycket svårare för dom att dricka och min läckte hela tiden så någon dag hade dom varit utan vatten ett tag eftersom jag inte märkt det. Har också stora problem med vattenflaskorna för hamstrarna biter antingen sönder dom eller så går dom sönder av sig själva. Har ingen bra lösning på det. Kan inget om värmemattor så det får någon annan svara på :)
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Jo det finns visst över 20 cm! :) Om de inte har inne så kan man be de ta in det ^^
Annars kan du kolla efter en boll med ställning, dom kanske är större?
Live
Laugh
Love 
Ja, tänkte att det nog borde finnas större men har aldrig sett det.
Har iförsig inte kollat på större eftersom jag har dvärgar.
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Jag har såna här Hjul dem är 28 cm, lätta o diska o verkar hålla bra :)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se