Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2675 ggr
[RedHood]
0

Dålig djurägare?

Min hamster klättrar på sina akvariumväggat, gör allting för att försöka klättra upp som till exempel nu har hon börjat klättra upp på vattenflaskat och har lyckats några gånger nu. Jag har försökt ha ute henne i duschen för att hon ska få motion men hon biter bara på siliconen i hörnen och mellan plattorna och försöker gräva men springer ganska mycket annars. Jag försöker hitta någon bra rasthage men när nästan alla är av galler så vet jag att hon kommer upp.
Är jag en dålig djurägare? Har jätte dåligt samvete och mår dåligt när jag ser henne kämpa så mycket men vet inte vad jag kan göra….Snälla hjälp.

[RedHood]
0

Jag vet att jag skriver många inlägg men försöker göra det bästa för henne…

wiis
2

En dålig djurägare tror jag inte alls att du är; du vill uppenbarligen det bästa för din hamster och försöker verkligen allt du bara kan. Jag har en hamster som är extremt aktiv och gör precis som din; jag kan ha henne ute i 2 timmar och hon försöker ändå ta sig ut när jag sätter in henne i buren igen, så det är väldigt individuellt det där.

Du har inget badkar du kan ha henne i? Det är annars ett väldigt bra alternativ till en rasthage. Annars går det alltid att vara lite kreativ och bygga en egen; ta dig en titt runt huset och försök hitta någonting, vad som helst, som kan användas till kanter. VHS:er går superbra om du fortfarande har några sådana hemma.
Så länge du täpper till hål och andra faror kan du ju även låta henne springa lös i ett rum; bara du har henne under uppsikt är det lika bra som något annat. Att låta henne klättra på dig eller springa runt och undersöka sängen eller soffan skulle hon nog också tycka var väldigt kul. 😃

Mvh Isabelle

[RedHood]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När hon klättrar.
Har satt silvertejp så hon inte kan sätta klorna mellan de röda och vattenflaskan.

VickyF
2

Nej, du er inta alls en dårlig djurägare! Och jag kjenner igjen mig i din fustration. Det er ingen enkel sak å sørge for at en hamster får nok "hjärna-motion". Men här har du åtminstone några förslag:
Hva med å ha mer flis i akvariet? Jag hadde et akvarium innan och da pleide jag å fylle minst 10-15 cm flis, och senn gjømde jag alt Foder nedi flisen. Min hamster älskade å grave efter mat og godis (bild) :) Och kanske om du setter en papplåda i bunnen med et rør eller likande til överflaten?
Har hon Hjul?

Anna4077
1

Just nu är jag trött och orkar inte skriva långt inlägg just nu. Men du har fått bra råd så jag har inte så mycket att tillägga. Men! Jag vill säga att du inte är en dålig ägare! Du gör ditt bästa och försöker hitta lösningar. Påminn mig om att jag ska berätta hur jag gjort med Roffe. Han var likadan och är hopplös att motionera och springer bara fram och tillbaka. Just nu är jag helt enkelt jätte trött och har inte hjärnan med mig :p har skrivit om det i andra trådar men kan skriva igen om du vill. Bara säg till eller påminn mig under morgondagen :)

Anna och taxen Max

Gur4m1
0

hmmm.. min hamster (vintervit) försöker alltid klättra ur gallerhagen men akvariet testade hon lite och sen har hon som aldrig försökt igen. Jag har gjort iornding en samlalåda i ungefär liknande storlek som akvariet dit jag sätter henne ibland för att få lite ny stimuland. 1-2 timme. IBland kanske en hel dag. Där har jag grävt ner ett tunnelsystem av toalettrullar, äggkartong och hushållspappersrullar, massa strimlad papper, och gömt mat. Detta har hållit henne aktiverad och hon "flänger runt" och jobbar på som bara den i dessa tunnlar.

Hamstrar är "tunnel" djur, de lever främst under mark- och ovan mark springer de omkring i sökandet efter föda, främst om nätterna. I en Bur, kan de nog snabbt bli uttråkade så man får försöka ge dem så mycke saker som möjligt där de får utlopp för sina instinkter.

Vet inte hur din Bur ser ut och är inredd. Min _älskar_ äggkartong. Fårhon välja är det där hon bor (och hon får såklart välja). Där gräver och "boar" hon in sig, samlar mat och sånt. Bra att ha mycke "flis" som andra redan nämnt så de får utlopp för att gräva och ha sig. Gömma mat osv. 

Sen att man orkar hantera hamstern varje dag, minst några minuter, även om det är jobbigt att den inte riktigt vill sitta stilla. Jag är inte någon hamsterexpert men det här är saker jag gör för att förhindra att min hamster "goes bananas" på grund av uttråkning, men en del hamstrar ÄR nog bara mer energiska än andra. En ska kan jag säga, jag har både läst och sett att hamstrar alltid kollar läget- dvs checkar efter möjligheter att rymma, så det är inget tecken på att hon misstrivs eller så. Det är sånt hamstrar gör.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

VickyF
0

Nu kom jag på en sak til som min hamster gillar gjøra: leka i sandlådan! Ju djupare med Sand desto bättre. Du kan bruka ungefär vad som helst, men lite tunge blomkukor eller annat som inte velter är ju lurt. Kom bara ihåg å ta bort kiss innimellan.

(Berätta om det bliver too much? Jag vet ju inte hva för leksaker du redan har) ☺️

Gur4m1
0

Ja en grävlåda verkar uppskattat :D Har en stor "kakburk" fylld med "Sandlådesands-liknande" Sand där jag gömt lite frön som min hamster älskar att gräva runt i.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

VickyF
0

Flis var kanske inte det rätta ordet? En liten digression, men vad kallar ni det i botten på buren? :)

[RedHood]
0

Tack till alla! Jag blev riktigt orolig där ett tag men ni hjälpte! :D

#2 Låter exakt som Mewtwo! Tyvärr så har jag inget badkar men vi har en dusch med dörr men som sagt så bryr hon sig inte så mycket utan bara biter på det mellan klinkersbitarna eller siliconet så känns inte så bra att ha henne där :/ Tänkte att jag får försöka skynda på min mamma så att vi kan byta rum och sen ska jag fixa så hon inte kan bita på sladdar och sen får jag släppa ut henne och försöka fixa rasthage :)

#4 Jag får testa det! Hon gräver inte så mycket men får testa :) Hjul har hon inte för att hon känns lite för ung för det och vill hellre att hon får vara ute än att springa i Hjul ^^

#5 Är han lugn nu då? Mewtwo kan verkligen inte sitta stilla, försöker hålla fast henne lite lätt för att lugna ner sig men det funkar inte :( 

#6 Det tog ett tag att läsa ;) Jag ska städa hennes Bur imorgon och då tänkte jag lägga in mer spån så hon har massor att gräva i och lägga in en äggkartong. Hon har nu flera toarullar som jag har försökt få ihop som rör och flera kartonger som hon bor i och biter sönder. Jag ska absolut testa allt!

TACK ALLA! :3

[RedHood]
0

#7 Hon har en blomkruka för tillfället där hon har Sand i men hon ska få en bättre så hon kan gräva runt mer för det tycker hon verkligen om!

#9 Vet faktiskt inte vad flis är :/

Anna4077
0

#10 lite för lugn :p orolig att han inte får tillräckligt med motion :p

Anna och taxen Max

[RedHood]
0

#12 Jaha oj då! Men blev han lugn av sig själv då?

[deen]
1

#9 Flis = spån!

[RedHood]
0

#14 Jaha! Tänkte väl det :)

[deen]
0

#15🙂

Jag känner igen mig i tråden, min hamster är värsta energiknippet! Gallerhage gav jag upp på en gång, han klättrar över eller lyfter den och smiter under.🥵 Han brukar få springa mellan mig och sambon i sängen om vi kollar film eller tv. Annars lös i badrummet, men då sitter jag helst med hela tiden, så han inte gnager sönder nåt eller gör illa sig.

[RedHood]
0

#10 Gallerhage hade varit jätte bra men jag är orolig för att hon ska kunna klättra upp eller under som du säger och vi har många hålor i badrummet då vi har tvättmaskin som hon kan komma under och handfatet och blir inte roligt om hon hamnar där! När jag har henne i sängen så rusar hon iväg så fort så jag inte kan hålla koll på henne och hon verkar inte vara så bra med avståndsförmågan när det gäller så höga höjder så hon har varit nära att ramla över flera gånger. Och då hoppar hon så fort man försöker få tag i henne så att hon inte ska smita iväg haha! Min dvärg jag hade innan kunde jag ha lös i rummet då hon aldrig gnagde på något utan strosa bara runt men Mewtwo gnager på allt från sängtäcke till klinkersplattor, kartong och galler :/

[deen]
0

Aha, nä då är det inte så lätt. Man måste ju ha stenkoll om man har en liten ligist hemma!😉😃 Hjälper om man är flera som hjälps åt också.

Jag är jättesugen på att göra en hage av trä, med höga kanter. Kanske en gammal bokhylla, ett par obehandlade pallkragar eller liknande, men har inte fått tag på nåt bra att bygga av än. Det finns en hel del trådar här om rasthagar, sök så får du säkert lite inspiration!

[RedHood]
0

#13 Ja, när min pojkvän snart kommer bo närmare så kommer det bli annorlunda! Min mamma tycker inte riktigt om hamstrar, möss och råttor så hon vill helst vara en bit ifrån haha! Jag bor i stan i en lägenhet då det är lite svårt att få tag i något att bygga av men jag tänkte kolla i källaren och leta runt och så ska jag kolla runt i olika inlägg!

Anna4077
0

#13 han lugnade ner sig när jag väl lärde mig de han behövde. Roffe va som tokig varje gång jag skulle rasta honom. Han blev stressad och bara sprang fram och tillbaka längs någon kant och försökte klättra ut. Jag trodde att han behövde större yta och kände sig instängd så jag satte ett rör mellan hagen och en låda med spån. Helt plötsligt slutade han springa fram och tillbaka längs en sida. Efter ett tag tog jag bort hagen av någon anledning. Minns inte varför, och då började han försöka klättra ut igen. Jag tror att han gillar att kunna gå från ett ställe till ett annat. Att det känns som han kan gå någonstans och inte bara runt. Tyvärr funkar det inte efter han lyckades rymma ur galler hagen. Min lilla dvarghamster bara klättrade rakt upp. Efter det har det blivit svårare igen men det är nyligen han klättrade över, han kunde gå dit från sin Bur när han ville. Det är själva galler hagen som inte funkar. Nu har jag istället byggt ut hans Bur och ska bygga ut ännu mer. Lite OT :p Men jag skulle prova att sätta ett rör mellan tex två lådor så hamstern kan gå från ett ställe till ett annat. Det funkade för mig och Roffe. Bifogar en bild på hur hans Bur är just nu. Den blir säkert sne, lägger från mobilen. Då kan du se hur jag menar från ett ställe till ett annat. Finns böjbara rör som det lila jag har. Då slipper man göra hål i lådorna. Som hage behövs det inga lock heller. Min har det bara för att han kan vara där även när vi inte är hemma.

Anna och taxen Max

Anna4077
0

Just det, ett kryp in är ett måste även i hagen. Hamstrar är bytes djur och känner sig väldigt otrygga om dom inte kan gömma sig

Anna och taxen Max

cleia80
0

Jag provade att göra en hage av vhs, men hon klättrade över eller knuffade på dem för att komma ut så det var inget bra. Det bästa vi testat är en gammal flyttlåda, men då kollar jag hela tiden så hon inte gör nåt hål eller så. Det roligaste hon vet är att klättra innanför tröjan på mig! Kittlar som fasen! =)

Annars gillar hon att springa i soffan, gärna bakom kuddarna. Och mellan mig och min dotter på en filt på golvet där vi lagt en massa saker att klättra på och gömma sig under. Pringles-rör (då hon är för stor för toarullar!), kartonger och div. barnleksaker! Bla ett par klackskor! *s*

Lycka till! Du är en grym djurägare som uppenbarligen vill det bästa för din hamster! <3

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

[RedHood]
0

#20 För tillfället har jag ett akvarium till henne och vet inte hur jag ska kunna sätta rör ut men jag ska fundera! Kanske Mewtwo är likadan, behöver två stället att gå mellan. Det du har ser jätte bra ut :) #22 Jag tror också hon skulle välta omkull allt och smita bort! Hon kan få för sig att gräva eller bita sönder flyttkartongen om jag hat henne i en sådan men ska se nästa gång mamma ska åka till IKEA om hon kan köpa en stor samla :) Mewtwo får fortfarande plats i vanliga toarullar men tror nog hon fastnar snart! Har ett Pringles-rör ska hon få idag efter jag städat hennes Bur! Tack så mycket!

Anna4077
0

#23 det finns såna böjbara rör så kan man böja över kanten men kan kanske vara något för hagen :) lycka till iallafall. Berätta gärna hur det går. Förresten! Hur länge har du haft henne? Och hur gammal är hon? Ibland kan det ta ett tag för dom att finna sig till rätta och känna sig hemma

Anna och taxen Max

[RedHood]
0

#24 Tack! Jag ska försöka hitta en bra hage :) På fredag har jag haft henne i 4 veckor och jag tror det är idag så är hon 9 veckor. Det känns som hon bara blir mer och mer energisk och ser mig som en stege för att komma ut ungefär XD

Anna4077
0

Hon är fortfarande väldigt ung så det är något som kanske ger sig med tiden

Anna och taxen Max

[RedHood]
0

#26 jo det är sant :)

ElviraNym
0

Du är INTE en dålig hamster ägare! Om du skulle vara det skulle du inte bry dig så. Du är en bra ägare och hamstern kanske bara är lite rastlös. jag vet faktiskt inte vad du kan göra… Du kan kanske lägga in något hamstern kan gnaga på och någon leksak så kanske hon vill göra det istället för att rymma:)

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

ElviraNym
0

Föresten tack för bilden på buren ska köpa en likadan:) Det var ju superbra att se bilden på den extra delen:)

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Cafesinner
0

Yuki bor på 300L och ÄNDÅ klättrar han upp på vattenflaskan och ramlar ner hela tiden om han inte får vara ute i rummet i flera timmar - vilket kan vara svårt vissa kvällar eftersom även Macy måste hinna vara ute ett tag.
Jag gjorde så att jag byggde en ställning av papp till vattenflaskan och har den i själva buren istället, så nu kan han inte klättra på den!

[RedHood]
0

#28 Har lagt in jätte mycket men hon gnager bara på kartonger och börjar få slut på dom nu XD

#30 Jag tänkte fixa så hon kan vara ute i mitt rum efter jag och mamma har bytt så att hon förhoppningsvis får av med sin energi! Har min vattenflaska i buren också för att jag inte hittat ställning till den än så jag fäster den med silvertejp och har nu satt den högre upp (hon kan fortfarande dricka) och satt tejp där hon sätter klorna så hon inte kommer upp men hon försöker!

ElviraNym
0

#31 jaha jag vet tyvärr inte vad du kan göra då?

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

[RedHood]
0

Städare hennes Bur idag och såhär blev det! Kan inte bygga högre för då kommer hon upp till gallret…
Hon förstod inte riktigt att hon inte kan gräva i Pringles-röret och hon ska få mer spån på onsdag!

[RedHood]
1

"Matte, morot var faktiskt gott! Att jag inte förstod detta tidigare…"

Cafesinner
0

Köp lite mer "klättervänliga" saker:)? Fin Bur btw!

Har till exempel en "v-formad" klätterställning som de älskar :>

[RedHood]
0

Menar du en sådan av tyg? :) Jo vet bara inte vad jag ska hänga den i :(

Dvärgis1234
0

#35 vart får man tag i klätterställning typ vet du det? har en typ "hängmatta" i mitten av min Bur som min hamster andvänder som genväg till mat och Hjul våningen ;)

[RedHood]
0

En av de träbroarna jag har var typ som en hängmatta innan och hon tyckte om den förutom att hon såg det som en genväg ut…hon klättrade och fastnade i kedjorna när hon klättrade och kändes inte alls bra så fick bli en bro!

Cafesinner
0

#35 Menar inte en sådan av tyg, om det var mig du frågade?

#37 Jag beställde min på amazon.co.uk :)

[RedHood]
0

#39 Det var dig jag menade :) Vad menade du för någon då? :o

[RedHood]
0

#41 Hade varit jätte bra! Billig också :D

Cafesinner
0

Kanon-nöjd med den:) Både krok och "gunga" gick att ta av! kan kika om jag har en bild på min if u wanna see?

[RedHood]
0

#43 Ja, jätte gärna! :3

The Idizen
0

Tänket bara tala om nu att jag inte har läst igenom tråden, förutom startinlägget. Så jag vet inte vad som har diskuterats. :)

Hur som helst, du verkar inte vara någon dålig djurägare.                       Har du tillräckligt med leksaker och gömställen? Försök flytta runt sakerna i buren, hitta på leksaker att bygga själv, så blir det mycket att upptäcka! Muffins Bur är full av leksaker, och hon måste igenom hus, kartonger m.m för att nå skojiga saker. 

Du kanske skulle kunna prova en sådan där springboll. Muffin har en sådan och vill inte alls sluta springa. Ibland är det nästan omöjligt att få ut henne därifrån.

Men du kanske kan köpa en gallerlekhage och sedan lägga tex anslagstavlor, stora kartong bitar, trä bitar m.m över så kommer hon/han inte ut. 

Kanske har du ett badkar där den kan springa?

Vet inte om man kanske kan borra ett hål för den lilla delen där vattnet kommer ut. Och sätta den som på en dunabur.

Hoppas det löser sig! ♥

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

[RedHood]
0

#45 Vilka gulliga bilder! Jätte söt hamster :3 Jag kommer nog köpa en sådan! #46 Jag försöker leta runt för att hon ska få saker och ska gå genom mina gamla saker för att kanske hitta lego :) Jag är ovan med en så stort akvarium så jag tror jag har för lite saker. Då hon bara är 9 veckor så bör jag vänta med springbollen men tror det kanske blir att införskaffa en och/eller köpa en rastbur. Ska försöka hitta en som både hamstrar och gerbiler kan vara i :) Har tyvärr inget badkar och har testat att ha henne i duschen men hon var inte så glad över det :/ Jag har tejpat för fullt runt vattenfladkan så hon kan inte få tag runt den men såklart kan hon dricka :) Inga problem att du inte läste, förstår att det är ganska mycket nu XD men tack så mycket!

[RedHood]
0

Hade ute henne i sängen och hon verkade tycka täcket var väldigt roligt att krypa omkring i! Bara jobbigt för matte när man INTE vet vart hon kommer ut, ser bara en knöl som springer omkring! ;)

ElviraNym
0

http://www.youtube.com/watch?v=AodCShLiquY

Du kan torka morötterna:)

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

[RedHood]
0

#49 Tack! Hur länge håller de då? :) är "vanliga" morötter också godis? :o

ElviraNym
0

ett tag några månader tror jag aa vanliga morötter är också godis dom är fulla av socker och en större mängd är inte bra för hamstern. 

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

[RedHood]
0

#51 Det ska jag tänka på! Tack :)

Cafesinner
0

48- hahahaha åh Yuki lyckades krypa in från golvet o upp i påslakanet när täcket låg i sängen. Märkte inget först, blev liiite kissnödig när ngt rörde sig där plötsligt x'D Sen kom han inte ut, puckot!

[RedHood]
1

#53 Nej men va gulligt! :'3 Jag hade ute henne i täcket igen och plötsligt försvann hon! Helt tyst, hörde inte henne och såg inte henne så blev jätte orolig att jag satt mig på henne eller hon hade ramlat ner…men 5 min av letande och plötsligt kollar ett litet huvud fram gråtandes vad jag höll på med! Knäppis!

ElviraNym
0

åå vad sött:)

mVh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

[RedHood]
0

#54 Menar frågandes, skrev det på mobilen som rättade..

[RedHood]
0

Testade att sätta papper på glaset där flaskan sitter för börjar misstänka att hon bara tycker det är konstigt, inte riktigt förstår hur den bara kan sitta där. Tror inte riktigt hon förstår vad glas är riktigt :/ Får se hur det går och hoppas det blir bättre :)