Ska jag sära på dem?
Igår köpte jag 2 stycken han-dvärghamstrar från djuraffären (blandning av campbell och vintervit). De bor nu tillsammans i en ganska stor Bur, jag har två matskålar och två Hjul samt att de har flera platser att sova på om de vill. Men nu när jag läst runt ser jag att det ofta brukar sluta i bråk, hur ska jag göra? De är alltså 8 veckor gamla nu och jag har sån ångest över att lämna de ensamma tillsammans när jag ska till skolan tillexempel, tänk om de skadar varandra?! Ska jag vänta tills de börjar bråka, om de nu gör det eller ska jag sära på de redan nu?

Enligt lag ska dvärgar bo i par eller grupp. Så bråkar de inte finns det ingen anledning att dela på dom.
Gott om plats, ställen att gömma sig på, egna sovplatser om de vill, gott om mat osv…
Börjar de bråka så brukar man höra det i form av pip och kiv och att de jagar varandra. En del gör det på lek så man ska inte bli jätterädd om man hör det nån gång. Men om den ena jagar den andra och börjar bitas så ska man naturligtvis dela på dom.
Men förhoppningsvis håller de sams.
Tyvärr är det oftast svårare att få hamstrar från djuraffär att hålla sams då de inte är avlade på temperament så som uppfödare gör. Men man kan ju ha tur också:)
Kan du inte testa att göra massa gömställen som #1 sa? Liksom, kartonger, äggkartonger, glasspaket, m.m. Liksom pressa in så mycket det går.. sedan strö mat över allting. Så kanske dom fokuserar på att kunna ta sig fram och leta efter mat, istället för varandra :)
Tack för svaren! :)
Just nu verkar de trivas jätte bra ihop, men somsagt har jag bara haft de i 2 dagar.. Men just nu sover de ihop och blir nästan ledsna utan varandra.
Däremot har jag sett de leka eller småbråka, jag vet inte precis vad det är. Men de liksom nafsar på varandra, men jag har kollat efter bett och det har inte synts. De piper till lite ibland men inte mer en 1 eller 2 gånger. Sedan brukar den ena hela tiden lägga sig på rygg framför den andra, vad betyder det?

Den som lägger sig på rygg visar undergivenhet och att det är den andra som bestämmer i buren.
Jag har haft vintervita ihop hela livet. Men det har varit renrasiga vintervita och inte hybrider. Men de har ju rätt till sällskap så länge de själva vill ha det iallafall.
Du kommer att märka om de börjar bråka. Om det pang, bom skulle bli ett jättehemskt slagsmål när du inte var hemma då var det någonting som inte var rätt från början. Du bör se ifall de visar att de inte vill bo tillsammans längre.
Men hoppas att de vill vara kompisar.
Ja hoppas verkligen att de kan hålla ihop, jag vill ju inte behöva sära på dem.
Men nu har jag ett nytt problem, eller problem kanske är fel men jag vet inte om det är bra eller dåligt. Jag har som sagt 2 utav det mesta men när det kommer till Hjul så verkar båda två gilla det ena mer än de andra. På natten springer de för fullt båda två samtidigt i just det hjulet och verkar inte ens bry sig om det andra hjulet, den ena springer bakom den andra. Tycker dem det är okej eller de kanske inte ens bryr sig om det? Jag tänkte om den ena skulle bli irriterad, men de kanske bara tycker det är kul? Kanske ska jag köpa ett till precis likadant Hjul?
För just nu har jag ett som står och ett som ''hänger'' på väggen (det är det som de gillar)
Okej tack så mycket, kanske skaffar ett större då! :)
Hjälp igen!!
förlåt men det är ju så himla bra när man får svar :)
Detta handlar dock inte om det, men en av mina hamstrar verkar klia sig väldigt mycket. Är det normalt? Han kan alltså sitta i nästan 10 minuter och bara klia sig, är det ohyra eller allergi eller bara normalt? Har ju 2 stycken, rädd att de kan smitta den andra. Vad ska man göra? ta dem till veterinären, och vad gör dem isåfall med dem? :o

Om han inte har hållit på så tidigare så skulle jag inte säga att det var normalt. Sitter han och kliar sig med tassarna, eller stryker han sig mot saker? Kliar han sig mer i buren eller mer när han är ute?
Den vanligaste orsaken till att ett djur börjar klia sig är ohyra/parasiter eller liknande. Det kan man få med sig in utifrån, det kan komma från ett annat djur osv.
Det finns ju olika sorters ohyra och lite olika sorters behandlingar så enklast är väl att gå till veterinären och ta ett skrapprov. Då får man oftast Stronghold utskrivet. Det är receptbelagt så man måste till veterinären innan man får det.
Vet att en del använder receptfritt Frontline till sina, men då får man veta lite vad det är man har så det inte beror på något annat då Frontline är ett gift.
Möss t.ex dör av det. Så jag använder det inte på några av mina djur längre.
Men försök kika på hamstern främst baktill och i nacken. Dela på håret, blås i pälsen och se om du ser någonting. Vissa kvalster är pyttesmå så de går knappt att se. Vissa är vita och försvinner mot huden, men vissa är svarta och syns ganska lätt.
Jag köpte dvärghamstrarna i fredags så jag vet inte riktigt hur de brukar hålla på, men de är endast 8 veckor gamla. Den av dem som kliar sig sitter ofta i hjulet eller i sandlådan och kan sitta där en stund och klia sig själv med tassarna, han försöker även liksom gnaga på sig själv.
Jag kanske får ta med honom till veterinären och kolla upp det, för att vara säker. Det kanske är en dum fråga men kan isåfall parasiterna smitta av sig till människor? Om jag tillexempel klappar honom?

Om de sitter i sandlådan så kanske de gör så för att de tvättar sig? Och de använder också munnen när de gör sig själva rena. Du får studera dom lite och se hur de beter sig.
Man ska kanske inte tro det värsta direkt, men jättesvårt att veta säkert såklart.
Viss ohyra kan ju gå på människor också, men det mesta som smådjur får brukar hålla sig till djur. Däremot kan en del gå på andra djur såsom katt eller liknande.
Men som sagt, de kanske bara tvättar sig, eller kliar sig helt normalt. Det är ju lite svårt att veta i och med att du haft dom så kort tid.
Håller med #1
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Imorgon ska jag åka och köpa en ny Bur, den är ytterligare lite större och sedan ska jag köpa ett stort Hjul och lite andra saker så det finns två av allt och mycket plats och saker.
Idag har dem pipit lite, jag såg på när de ''bråkade'' eller lekte eller vad de nu gjorde. Varje gång jag ser det verkar det alltid vara en av dem som puttar ner den andra på rygg och sedan vill han bita på honom och då piper den andra. Det brukar inte vara så mycket mer, sedan springer de oftast iväg. Detta händer inte alltid, ibland kan de trampa över varandra och vara på varandra utan att bry sig, som djurungar brukar göra.
Det konstiga är att den av dem som puttar den andra till rygg är den blygare och räddare av sig, den andra är uppe nästan hela tiden och äter, springer i hjulet och gillar när man sitter och pratar med honom. Den andra är ganska social men långt ifrån lika som den andra. Därför tog vi för givet att den skulle vara den underlägsne eftersom den är mycket räddare. Men det är den som hela tiden puttar till den andra på rygg (trots att han dessutom är lite mindre)…
En bild på dom :)

De kanske leker som en storebror och lillebror. Det är lillebror som "bråkar" och knuffas hela tiden:)
#13 Det du skriver är jätteintressant. Jag har länge varit mycket skeptisk till att det är det djuret som lägger sig som är räddast.
Det krävs mycket mod att visa sina känsligaste delar - magen. Det är som att säga "se här, du kan döda mig nu om du vill" (vilket också talar om för den andre att den kan lugna ner sig, för här finns inget hot).
Den som däremot aldrig skulle göra det i en viss situation kan vara rädd - så rädd inför det att den innerst inne måste visa övriga hur stor och stark den är så att den aldrig någonsin ska behöva lägga sig så som de andra får.
(Som bland hundar när det blir så brukar ofta hunden "överst" vid bråk även vid sidan om ha aggressionsproblem vid t.ex hundmöten, eller andra rädslor) Aggression bottnar alltid i en mer eller mindre rädsla om att gå miste om någonting, och utan rädsla - ingen aggression.
Sådana djur som vill att andra ska visa underkastelse för dem kallas auktoritära. De kräver sitt ledarskap över andra.
Ett djur som istället (oftast en äldre individ) står med tassarna på jorden och får yngre individer att självmant, med egen vilja, bli ledda av det kallas för en auktoritet. De kräver inte sin position utan delar gärna med sig av sin kunskap, för den som vill, och vem vill inte lära sig av den som verkligen ser ut att kunna?
Dock låter det precis som Ulrika säger att dina hamstrar leker. 🙂 Speciellt bra är det att "fajten" slutar av när den ena piper, det är ett gott tecken. Genom sådan lek så lär de sig hur hårt de får ta i utan att göra illa den andre.
Dom har fungerat väldigt bra ihop, trivts tillsammans framtills nu…! Jag har inte sett dem tillsammans någonting och när den ena satt i hjulet kom den andra och den som redan satt i hjulet tjöt och sedan rusade iväg (han som tidigare verkat underlägsen). De har inte varit med varandra någonting alls, de brukar alltid vara tillsammans och springa i hjulet på kvällen. Kanske är det ett tecken på att jag borde sära på dem? Jag har bara haft de i en vecka, fick dem som ungar, och de har redan växt rätt mycket och kanske betyder det att de nu är könsmogna? Djuraffären sa nämligen att det kan bli svårare att ha de 2 och 2 när de blivit könsmogna.. Vill verkligen inte riskera att de biter ihjäl varandra, eller äter upp varandra, det hade ju varit hur äckligt och hemskt som helst att se😕
Har ni haft hamstrar ni behövt sära på eller har era någonsin bråkat/skadat varandra?

Könsmogna blir de när de är 4-5 veckor gamla. Det är då man delar på dom från sina syskon och mamman.