En bur fråga?
Ska inte uttala mig om buren då dvärghamstrar inte är mitt ämne - men akvarium borde väl finnas i större storlekar även i Japan? :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jo dom finns men är ruskigt dyra :/ , vill inte betala över 2500kr för ett akvarium…
Jag hade satsat på att hitta något större :)
Dom har andra regler här, tror det var den största buren som jag sett hitids. Så jag köpte faktigst den. Och har haft många hamstrar innan, men har aldrig behövt ha 2 saker av allt då.. Så det får bli denna…
Dom har ju till och med Space burarna kvar här T_T, tänkte köpa en å ha som transport Bur, ngt annat fungerar dom ju inte till X)
I annars får det bli en guldis och ett större Hjul :3 …
En guldhamster? I den där lilla? Seriöst? 😮
Alltså, no offence men det vore ärligt talat djurplågeri. Sluta skylla ifrån dig på andra regler och se till djurens bästa istället, det är ditt ansvar ffs.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Bara för att det är andra regler innebär det inte att djuret mår bättre där än vad den skulle gjort här. Som #6 säger - regler är strunt samma, se till djurets bästa. Hamstrar i det fria springer hur långt som helst per dag, och i den lilla buren kommer det vara synd om dem. Två dvärgisar eller en stor guldhamster i den där lilla buren är rent djurplågeri tycker jag. INTE okej.
Men hey hey….varför blir ni såhär mot henne? Hon frågar om råd och hon bor i ett annat Land där reglerna ser annorlunda ut- och det påverkar såklart utbudet också. Men ja TS; om du ändå inte ska lyssna på råden så vet jag inte varför du frågar. Förstår d väl själv att vi svenskar som har högre krav- och dessutom alltid försöker ha större burar än "lagstiftat" inte kan säga "jamen oj vad stor coh finte" när den känsla jag får är "oj vad litet och….plastigt". Jättesöt Bur men känns verkligen "Only in Japan" ;)
Man har två saker av allt för att hamstrarna inte ska bråka, men två Hjul tycker jag är onödigt av det jag har läst. Men hamstrar ska ha stora bon nog för att rymmas i dem samtidigt och ett bo per hamster om jag mins rätt? Sverige har ju inte hårdare regler för att Svenska hamstrar är annorlunda än hamstrarna i Japan. Reglerna är inte påhittade för att vara till besvär, utan försöker ge hamstern en så bra tillvaro som möjligt. Men kostar akvarium så mycket och det där är största buren på marknaden- kan du inte importera en Bur eller blir det också jättedyrt?
Har de IKEA i Japan? ^_^
SAmlalådor är inte lika söta som den där buren men det kanske kna ge dig inspiration för att göra en egen, billig och större Bur?
Just den där burdesignen känns som en "barnbur". Något barn köper för det är så gulligt men kanske inte så praktisk eller bra ur hamsterns behov. Men efterosm det är Japan så är jag faktiskt inte alls förvånad :>
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Fast annars är det stor chans att dem bråkar. Eftersom det bara finns en av saken;P
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
FÖR LITET!!
Ikea ska finnas på dessa ställen i Japan om man kollar Ikeas hemsida 🙂
Funabashi
Port Island, Kobe
Shin-Misato Saitama
Tsuruhama
Yokohama Kohoku
Du kanske kan köpa två och bygga ihop med rör? Tycker som övriga att den är bra liten
Anna och taxen Max
#9 läst på många ställen att dvärgisar gärna springer i hjulet tillsammans/delar på ett Hjul utan större problem (så länge en inte snor det hela tiden). Två skålar, bo osv är ju självklart :D
Akvarium och sammlar lådor från IKEA är uteslutet (dom finns inte ens kvar här, har inte sett dom, och kan inte åka runt till dom andra då det blir för dyrt, är som att åka från skåne till borlänge T_T), då luftfuktigheten är samma här som att sitta i en bastu (vi har ganska lågt just nu då det bara är vår och på väg mot regn perioden ( 23-27 grader och luftfuktighet på 50-80%) (tänk då hur det blir i ett akvarium) och inportera är oxå utesluet att skicka knappt 2 kg till Sverige kostar över 200kr, att skicka från Sverige och hit (2kg) kostar ca 300kr men det är bara för en liten låda (typ som en glasskartong, skickade nyss godis hem så jag vet det) Burar m.m. är mycket mindre här, samma med akvarium. Lyckades hitta ett litet tillsvidare akvarium till min sköldpadda (han e bara ca 3,5 cm änsålänge så :3 ) medans han e liten, ganska billigt. Men annars är dom större väldigt dyra, och svåra att få med sig hem (har ingen bil, och på tågen går det knappt att få med skolväskan, då man knappt får platts själv :/ )
Om, ni själva hade varit här så hadde ni förstått vad jag menar. Detta är den största jag hittat hitids. Dom flästa är i stolek som "Space" burarna (som fanns för några år sedan) kanske ngt större. Eftersom dom inte verkar ha ngn lag på hur stora burarna ska vara, så gör dom dom bara mindre, lägenheterna är ju små här med. Här kan en 4 barns familj bo i samma stl som en stor etta eller liten tvåa (dvs 50 m2) då det är platsbrist, och det känns stort…
Och jag vill nästan inte ens fråga ngt mer, för man blir mässt bara påhoppad och det känns inget vidare … Jag kan säga att den buren är större än många jag vet i sverige har… så det får bli det… lär väl ändå låta dom/ den få springa lör några timmar om dagarna…
#7 ja just det hamstrar i det "fria", inte "tam/bur- uppfödda" hamstrar. Du kan inte jämföra dom. Då är det djurplågeri att ens ha dom inne, för det är bara för att vi vill det, inte för att dom vill det.
#11 jo tack, jag vet vart dom finns :) bor ganska nära den i Funabashi, fast dom andra ligger låååååångt här i från. Tokyo är stort som skåne och bor mer än dubbelt så många människor här som i hela Sverige. Och att åka längre tar för lång tid och blir fördyrt, tror till och med det blir biligare att flyga till Syd Korea är dit T_T (japan i ett nötskal ibland) …
I övrigt måste jag säga att deras djurhållning är på många ställen, många ggr bättre än sverige, djuren är i jätte fint hull, fin päls glada och nyfikna. Har nog bara sett 2 övervicktiga hundar sedan jag kom hit (snart 8 mån sedan) … Fast extrema brister på andra ställen..
Förlåt alla stavfel, har typ inte använ Svenska sedan jag kom hit, börjar glömma bort den :S …
#14 visst är det annorlunda. Som jag skrev kanske du kan prova att sätta ihop två? Annars gör man så gott man kan :) förstår om du kände dig på hoppade. Det händer tyvärr ibland men folk brukar inte mena något illa. Hoppas att du inte blir avskräckt. Man gör så gott man kan. Mer kan man inte göra! Tycker det verkar som att du har tänkt till. Luftfuktigheten är något vi i Sverige inte har så stor erfarenhet av. Har själv bott utomlands med kraftig luftfuktighet.
Anna och taxen Max
#14: En sköldpadda? Nyss var du djurlös sa du.
Ska du skaffa djur så får du snällt ta ansvar för att sköta om djuren på ett bra sätt också. Det involverar inte att sätta de i minimala burar för ditt eget höga nöjes skull under diverse bortförklaringar.
http://www.jasmineong.com/2013/01/storage-box-for-hamsters.html Japan med hamstrar i plastbyttor, hittad efter 2 sekunder på google - notera även gallerburen undertill på en bild. Kan inte påstå att man ser ut att vara dömd till att behöva trycka in djur i minimala burar bara för att man råkar bo i Japan.
http://global.rakuten.com/en/store/vie-up/item/4140ag/
Miniduna i Japan.
Nu har du redan fått en hel del svar och jag håller med om att den buren är alldeles för liten, men samtidigt kan jag förstå att tillgången till bra burar inte är lika bred i alla länder. Men någon form av låda borde väl finnas att köpa någonstans? En större platslåda, med eller utan lock hade fungerar ypperligt som Bur. När det gäller luftfuktigheten så lär det inte bli några problem för hamstern även om den bor i en låda, så länge man har det öppet i "taket" eller har galler/nät där 🙂
http://www.jhfa.jp/furniturese.html
Japansk hamsterförening rekommenderar akvarium och konstaterar att det inte är några problem med luften.
#16 hon gör ju det? Hon gör ju sitt bästa. Lägg ner. Hon tar hand om sina djur. Jag uppfattade det bara som att hon var hamster lös.
Anna och taxen Max
#20: Du har inte sett hennes andra tråd märker jag.
http://hamster.ifokus.se/discussions/51902a618e0e74433d003015-en-undring?discussions-1
Kan man inte bättre än att trycka ner en hamster i en på tok för liten Bur så kanske man ska vara utan tills man faktiskt kan skaffa en ordentlig Bur till hamstern. Husdjur är inte en mänsklig rättighet, men att ta god hand om sina djur är en skyldighet.
Jag tycker att du ska sattsa på en annan bur… Det ser ganska liten ut och om du ska köpa dvärghamstrar ska det funnas två av allt och det kanske inte får plats i det huset. Jag tycker att huset ser ganska plastigt och litet ut eller är det bara jag som tycker det? Fast plast är ju mycket bättre en galler jag vet inte om det är bra eller dåligt.
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag tycker att det är en gullig Bur för två dvärghamstrar faktiskt :)
Jag kommenterar tillbehören:
- Sovhus (ser dock inte så stort ut för 2 dvärgisar)
- Rör (som hamstrar gillar)
- Hyllplan (bra)
- Hjul (beror på vilken storlek)
- Vattenflaska (såklart bra)
Jag tror att det funkar om du köper 2 matskålar + en hage så de kan leka på golvet skulle väl inte heller vara fel :P
Men detta är vad JAG tycker.
MVH Jennifer & hamstrarna.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#21 nu har jag läst den andra tråden och tycker fortfarande som jag gjorde i föregående inlägg. Håller med om att man ska ta hand om sina djur. Absolut! Till 100%
Anna och taxen Max
#24: Då har vi helt enkelt en väldigt olika syn på vad "ta hand om" innebär. För mig innebär det att man bland annat ger sina djur en tillräckligt stor Bur :)
påtok för liten, kan du inte skaffa söttre än det där låt bli då. dom är ingen leksak utan djur som känner precis som oss, och ja hade då inte gillat att bo i den lilla buren.
så svårt är det inte om man anstränger sig, för begangnat, det bjorde det ju finnas i japan med..?
#14 Jag menar förstås att hamstrar i det fria springer mycket varje dag, och att de ska ha möjlighet att iaf röra på sig i fångenskap. Jag jämför inte och säger att fria djur är som tama djur, absolut inte. Hamstrar är ju uppfödda som husdjur, men de har fortfarande spring i benen och i den lilla buren kan de ju gå typ tre steg och sedan har de gått igenom hela buren…
Någon större Bur borde du väl hitta!? Vänta med att köpa hamstrarna tills du hittat en vettig Bur att ha de i. Själv blir man ganska ledsen när man ser hur vissa djur i andra länder har det. Det här är inte till dig TS för du verkar vilja det bästa för dina djur. Men det var en som gillade min bild på instagram som jag gick in på. Då såg jag att hon hade TVÅ GULDISAR i den här buren! De var ganska unga men hon hade tänkt ha de där för evigt. Jag skrev till henne att guldhamstrar inte ska bo tillsammans och att buren är alldeles för liten. Hon kom från Japan tror jag eller nåt liknande land. Men hon frågade mig vad hon skulle ha för Bur och då skrev jag ett stort akvarium. Hennes guldar dog sen efter en stund. :( Men då skaffade hon ett akvarium och 2 dvärgar istället. :) Nu har hon nyss fått hem ett ensamt marsvin på postorder som nu bor i en låda då hon inte köpt en Bur än. Nu har jag skrivit till henne att marsvin är flockdjur och ska vara minst två så hon ska kolla efter en kompis till den.
//Josephine :)
#23 ja buren är supersöt (Japaner verkar vara sjukt bra på att göra sjukt söta saker och blinga till det rjält tycker jag!). Men hyllplan, hur är det bra menar du? Hamstrar är inga klättrare och de tål inte speciellt höga fall. Hyllplan som är designade så de absolut inte kan ramla ner, eller är väldigt låga- och utökar "utrymmet" är skitbra, men de där är bara för "syns skull" och är inte så praktiskt. Får hoppas att hamstern är försiktig! :D
Till TS vill jag bara säga; Förstår att man blir färgad av sin omgivning, Japan har en annan djurhållning. Även om de har fina djur så har Sverige bland de strängaste reglerna i världen och jag förstår att du känner dig påhoppas då massor av folk i din omgivning har burar som ärmindre än denna- även i Sverige. Känn dig inte påhoppad, all hård ton som finns i tråden är av omtanke och kärlek till djuren.
Buren är i mina ögon inte bra, men om du bygger ut den som Anna redan avrit inne på. Dräemot att resa med hamster blir svårt på flyg- (går lite off thread här) efterosm, det som många redan påpekat- många flygbolag är rädda för att gnagare kommer lös och gör alvarlig skada på planet. Nu lever väl dvärgisar ändå "bara" runt 1-2 år. Själv skulle jag vänta med att köpa djur när jag inte vet hur framtiden ser ut riktigt. Jag har skaffat hamster rätt nyligen men vet att jag inte kommer att flytta någonstans de närmaste åren.
Hoppas dina hamstrar trivs i sitt nya hem! Tycker inte du ska bli rädd att skriva här på forumet!
Sen rä det väl en traditionell klassiker i bland annat JApan att"fånga guldfisk" på små festivalliknande grejer, mot en peng- som folk får gå hem med i en platsåse och leva i gud vet vad…Alla som håller på med akvarium vet att en guldfisk behöver STOOORT akvarium :> men i Japan hamnar de nog oftast i en glasvas eller rund "guldfiskskål" som "bäst". Det visar en viss allmän "syn" på djuren. De är söta saker, som man såklart gärna vill det bästa men inte alltid vet/bryr sig om att kolla upp. De är ju saker.
16# nej det har jag inte sagt, du kan till och med läsa i min profil att jag har en sköldis som heter Chibi-chan :3 Är förtillfället på jackt efter den bästa pumpen till hans "bo/akvarium"… han är ju ingen "Stinkpot" för intet den lille X) …
Och jag kan säga att den är större en mini dunaburarna, plus den dunaburen va lite dyr? ca 500kr blir det. Köpte mina i Sverige när jag hade hamster för 250kr st.
Och hyllplanen hade jag nog tänkt bygga om på ngt sätt.
23# Tack :) den är faktigst större en vad den ser ut på bilden. Jo fast tänkte köpa ett trähus, gillar inte plast husen.
28# ja precis sånna burar, dom duger knapt till transport >_< ! Och ja dom verkar tyvärr tro att man kan ha guldisar ihop här :/ . (fast har faktigst varit med om att det faktigst kan gå, vet en som hade 6 st tsm O_o , fast dom blev jätte oroliga när ngn kompis försvann hade super mys tsm, låg och sov i en enda klump X) )
30# du ska nog bo här ett tag innan du säger för mycket ibland :/… fast hade oxå förutsatta meningar om deras djur hållning m.m innan, men djuren mår bra. Visst finns det dåliga ställen, men det gör det ju i Sverige med.
dom fiskar som "säljs" på det viset är ingen vanlig guldfisk, man ska inte tro allt som finns i Anime eller Dramor. Och dom tar faktigst hand om dom bättre en vad du/ man tror, det betyder stor otur om du gör djur illa. Här kostar blandisarna hundarna från ca 10 000kr i sverige kan du köpa en för 2500kr :/… plus att nästan var och varannan hund eller katt är överviktig i sverige…
Men som jag nu har fattat så är ju sverige "landen som kan allt och som har bäst djur hållning" (suck), ändå hur kommer det sig då att man får höra så mycket hämskt på nyheterna??
Iså fall ska man inte köpa ngt djur utomlands alls för dom följer inte Sveriges regler och är då ej kapabla till att ha djur dvs är djurplågare, det är ju löjligt… alla länder utom Sverige är då djurplågare? Då dom inte följer Sveriges stränga regler?
Men visst jag får väl vara en av "djurplågarna" här i Japan då… :( …
Vist nu är jag väl lite barnslig och hård, men är så himmla trött på att höra att jag är en dålig djur ägare bara för att jag inte följer som alla andra gör. Var samma när jag hade häst, ändå lyckades jag få henne från utdömd till friskförklarad (förvånad veterinär) till att klara träning 6 dagar i veckan varav 3 dagar var rätt hård. Många kriticerade utrustning, tills dom faktigst provade att rida henne. m.m. men men.. få bli denna buren tills vidare, kanske hittar någon annan senare..
och enligt jordbruks verkets hemsida så klarar sig min Bur bra för dvärg..
Åter igen, förlåt för stav fel, har dysslexi och har knappt skrivit på Svenska på 8 mån är väldigt ring rostig X) …
Och förlåt om jag verkar sur, blir bara ledsen. Pluss jag har grammatik prov idag, så kar inte sovit mycket…
#31: I din andra tråd påstod du det jo.
500 kr är ju inget konstigt alls för en miniduna, det ligger inom normala nypriser. Kan man inte ens lägga en femhundring på en ordentlig Bur istället för att trycka in sitt djur i något alldeles för litet som knappt ens borde få kallas Bur, då kanske man ska vara utan helt. Att Japan ligger efter i djurskyddslagar betyder inte att det är rätt, tvärtom är det bland de sämsta bortförklaringar jag sett faktiskt.
Mja vadå finns det en särskild gusldfisk? "japansk guldfisk". Poängen är att de säljer fisk som en kul festivalgrej. _Jag_ har inte fått detta (om än stärkt) från animé. Jag har hamnat på bloggar osv-. Så… Att du kan se det som hopplöst kan jag förstå, men att du försvarar och blir sur när folk säger "Nej det är ingen vidare bur" förstår jag inte. Vad ville du uppnå med första inlägget?
Eller har du köpt hela grejen "guldfiskar blir inte stora…de anpassar sig till akvariet" :> Sverige ÄR ett föregångsland när det kommer till en hel del saker gällande djurskydd och djurhållning och det kan fortfarande bli bättre. Så sluta ta Japan i försvar då de, som du själv säger- inte har några lagar(eller sämre) än de svenska på burmåtten. Sen att svenskar också missköter sina djur är ju inget nytt- Jag har inte sagt att japaner har en DNA som gör dem till ett extra sadistiskt folk. Det handlar om kultur och synen på djur tror jag. Men det här skulle väl inte handla om Japan. Det är ju bra att du ska bygga om planerna, de är ju mest till för syns skull som de såg ut i bilden. Det kan bli en okej Bur då, tycker jag.
Jag har också sett svenska hamstrar i mindre burar, men det gör det inte okej. Jag är otroligt stolt över att Sverige har regler och rekomendationer som är stränga (Men ändå i många fall inte stränga nog ändå!).
Och TS jag menar inte att gå till attack mot sig som perosn,jag är iallafall inte arg på dig eller ute efter att vara elak. JAg tycker inte att du är en dum djurägare, bara att du gör det enkelt för dig istället för vad som är bäst för hamstern. Sen vad som är bäst… där tvistar de lärde, men ju större är i regel desto bättre när det gäller Bur. Jordbruksverkets mått är alldeles för små, de är på sin höjd bra som riktlinjer som minimum-mått.
Så förstå och att folk bli lite upprörda när du skyller ifrån dig. Jag var beredd att köpa att det inte finns burar i Japan men det var ju bara en av många undanflykter och då undrar jag vad du ville uppnå med tråden. JA, buren var söt.
Som du själv sa i ett inlägg: De har inte valt att bo med oss. Inte de vilda och inte heller de tama. De har inget val än dem vi ger dem. Människorna är de som väljer. :) JAg tror att din hamster/hamstrar överlever fint i den där buren. Den har lufthål. Dör gör e ju inte, bara att den inte är lika "rolig" för hamstern som den "ser ut" för oss människor- är vad jag tror. Med tre bra plan där den kan utnytja hela ytan så blir den ju dessutom genast större i ytan. Problem solved!
Det vore kanske idé att låsa tråden nu? Känns inte som det kommer fram något mer. De flesta är överens om att buren är liten och att det bästa vore om TS kunde lösa det med en annan Bur. Hur TS sen gör är upp till henne och att diskutera vilket land som vet bäst/ vem som vet bäst eller gör bäst är inte frågan i tråden.
Anna och taxen Max
Typ alla skriver att den är för liten men är det någon som vet vilka mått den har? Jag har då inte sett några mått på den i denna tråd.
TS hur stor är den?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Sakura88 Kan du inte bygga en Bur själv. Det bör finnas både hyllor och brädor, spånskivor i japan. Du kan själv snickra ihop en Bur av spån el liknade och sätta nät på den. Japan är ändå ett högteknolgiskt land så det bör finnas en hel del att kunna bygga ihop ngt. Vill du ha bra mått så bör längden vara mellan 60 - 80 cm lång och minst 40 cm bred. Höjden bör vara så hög så du kan ha ett springhjul på minst 20 cm i omkrets ( minns inte hur höga dem bör vara till dv hamster ) Lycka till och jag hoppas att du får din hamster :-)
ja du kan bygga en själv!:)
Men aa jag tycker att man ska låsa tråden
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira