Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1734 ggr
Anna4077
1

hamster motion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tänkt. När jag säger så brukar min sambo sucka och stöna :p vilket fall som helst har jag tänkt. Som några av er säkert kommer ihåg är Roffe (min dvärghamster) lite svår att rasta. Han trivs inte i en låda och klättrar ur gallerhagen. Bollen funkar ok men inte så bra som jag vill. Han bor i en duna fun Bur med ett rör ner till en samla låda som är runt 70liter (något sånt). Denna lådan har han tillgång till dygnet runt. I den lådan har jag en stor boll på ställning som ett Hjul och det används nästan aldrig, inte sen jag smörjde det så det slutade låta så förbannat. Det är inte för litet utan väldigt stort. Han har sandlåda med chinchilla Sand, två stycken faktiskt. Han har också en gunga, pinnar, sten, äggkartong och en sån man får när man köper dricka på mc Donalds. Han har Sand som Bottenmaterial och spån i lådan. Självklart har han mat, vatten och toalett med :). Som jag sa är han lite komplicerad att motionera. Hagen funkar inte, har ingen möjlighet att hamstersäkra ett rum eller badrum. Tror ni bollen duger? Har någon några idéer på vad jag kan göra bättre? Jag har planer på att göra ytterligare ett rum till honom i form av en liknande låda fast med bara spån i och ett rör så han måste gräva sig in. Kan säga att även om jag skulle ha en stor samla 130 liter så hade det nog inte funkat. Han gillar att kunna gå från ett ställe till ett annat. När jag hade hagen var jag tvungen att koppla den till en låda annars sprang han bara fram och tillbaka. Vad tror ni? Borde jag prova ett annat Hjul? Ha kvar det jag har och ha honom i bollen? Hur ofta borde jag ha honom i bollen? Han blir lätt stressad i den eller sätter sig och sover. Som sagt en samla 130liter är jag inte intresserad av och kan inte hamster säkra något rum på något sätt. Tar tacksamt emot råd på förbättringar och motion. Bifogar en dålig bild på hans rum.

Anna och taxen Max

Anna4077
0

Putt

Anna och taxen Max

mathildamickels
1

Jag brukar kunna ha Evert lös i de olika rummen utan att helt hamstersäkra dem. Jag sätter t.ex. kartongbitar eller böcker för hål som han kan försvinna in i och lyfter upp så mycket sladdar jag kan, sedan får man helt enkelt hålla koll. Om jag slänger ut leksaker brukar han mer bry sig om dem än om elsladdar och andra farliga saker, men det tar ju lite tid. Såhär brukar han få springa ca 30 min/dag under uppsyn. Han har också en hamsterboll som kan rulla på golvet men nu har han ju fått smak på att springa fri haha! Jag skulle inte ha honom i bollen för mycket då det blir ungefär som ett Hjul och kan vara ansträngande för ryggen (gissar 15-20 min/dag max?). Att gräva är också motion så du kanske kan fixa någon grej som han kan gräva i inuti buren? Som är djupare? Ev fylla hela buren med något material som han kan gräva gångar i? Annars får du plats med ett platt Hjul (minns inte vad de heter men du vet nog vad jag menar) och det är inte lika ansträngande för ryggen och så men hamstern kan springa. Att gnaga är en bra sysselsättning och jag brukar lägga in hela hasselnötter som han får jobba på, det håller honom jättebra sysselsatt länge och det är kul att kolla hur han jobbar och jobbar med dom. Evert gillar också att SPRINGA så vårt hamstersäkra badrum är guld värt (stänger duschdörrarna för avloppet och lyfter på toaborsten).

lydia.L
1

Har du provat hamster agility? Det kanske kunde vara något för Roffe! :)

Här är en video på min hamster som kör :)

http://www.youtube.com/watch?v=mCMyXl3ECzQ

Lydia & Tindra Glad