Smala hamstrar?
Hejsan, sitter här och funderar lite:)
Många som hållt i Yuki (t.ex. min vän som själv har hamstrar) reagerar på att han "inte väger någonting". Man känner hans revben, skulderblad och allt väldigt tydligt. Detta har jag ofta tänkt på.
Dock antar jag att det beror på att han får så mycket motion och är en väldigt aktiv kille över lag. Men ville bara höra lite åsikter?
Han får bra egenblandat kraftfoder, grönt + annan Färskmat dagligen, Barnmat 1-2 ggr i veckan och nog med protein. Han är alltid pigg som bara den och har inte visat några som helst tecken på sjukdom (utom någon nysning då och då..)
Han har ett stort akvarium på 330L + får vara ute flera timmar varje kväll då han i princip springer i ett.
Macy går på precis samma diet och hon är fin i hullet.
Så är det någon annan som har en spinkis kanske?
(Ps. Ger honom extra jordnötter, Barnmat och ägg då och då!)
Jag har en liten spinkiskille :) McQueen. Han får samma Foder som Genesis(honan) och hon har riktigt bra hull. Men McQueen har jag fått kämpa med vad gäller vikten hela tiden. Men han är frisk, inga tecken på trötthet eller sjukdom alls. Ändå är Genesis helvild och han är något lugnare. Men gissar på att det kan vara antingen någon sjukdom som man inte känner till riktigt eller så är det snabb ämnesomsättning helt enkelt. Men sålänge han är frisk, tänderna är gula och allt ser bra ut är jag nöjd. Går han ner i vikt igen och tänderna ändrar färg så hade jag ju blivit orolig dock. Men han har hållt sig på en ok vikt i alla fall väldigt länge nu. Hade gärna sett att han hade lite mer hull men jag tror det är ganska omöjligt.
Och ja jag ger honom extra Barnmat, nötter och fröer men det gör mest att han håller samma vikt hela tiden. Gissar helt enkelt på att det är som med oss människor, att vissa har snabbare ämnesomsättning :)
Jo precis extramaten är mer för att hålla vikten - precis som matte sin, skumt nog!
Skönt att höra att någon känner igen sig. Lite mindre orolig ^_^<3
Du kan ju testa ge honom lite mer fet mat fler gånger i veckan. :) Ägg, Barnmat, feta nötter och sådant är väldigt bra för spinkiga hampisar! Kämpar nu själv med att få Estelle att gå upp i vikt, hon rasade i vikt efter sin kull.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 

Jag lägger till näringstäta nötter (solrosfrön, mandlar, jordnötter),plus sesamfrön och vetegroddar, plus att de får extra av all Färskmat jämfört med de andra, om det inte är typ sallad eller gurka som inte ger så mycket energi. Det funkar ok i alla fall, de blir ju aldrig magra, men det verkar ju helt omöjligt att få dem i lite hull. ;) Jag tror hakar ofta har lite högre ämnesomsättning än honor, jag har bara en hane som är riktigt kraftig och kompakt i kroppen (inte fet) och han är den av mina hamstrar som äter absolut mest, han tömmer skålen hur fort som helst. #1 Det var ju lite kul, halvbrorsan Glaedr här hemma är sån med, nu har jag fått upp han i lite mer hull på äldre dagar, men han har varit hopplös. ;) Det lustiga är att deras pappa inte var sån som sönerna, han hade alltid lagom och fint hull.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#4- Yuki får så mkt Färskmat att det nog inte är bra att ge mer x) Bortskämd!
Men ska man kunna känna ryggraden m.m.? Bara undrar… :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jo det känns lite underligt. Man brukar väl säga på de flesta djur att man skall kunna känna skelettet men det skall inte sticka ut eller vara jättetydligt.
#4 Ja det är ju lustigt.
Jag ger han all möjlig mat men ändå har jag kämpat mycket med hans vikt. Känns bra att han ligger på en ok vikt nu i alla fall. Han äter inte lika mycket som Genesis heller(honan). Han tar gärna med all mat han kan hitta in i huset, men måste slänga en del dagen efter då han inte ätit allt. Genesis brukar äta allt jag ger under natten(ger maten ganska sent då de är vakna vid den tiden). Men jag tror det har med ämnesomsättningen att göra. Han är inte superaktiv liksom, han sitter gärna en stund på en och tvättar sig/fixar sin tuppkamm och kollar på en och undersöker saker i sin takt. Genesis är det full fart på, hon har knappt tid att tvätta sig. Hon får i stort sätt samma mat och håller jättebra hull. Ändå ges Barnmat, groddar, nötter och fröer m,m.