Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3099 ggr
[RedHood]
0

Idétorka till bur.

Jag har för tillfället en dunabur till min guldhamster som är 50x34x28 och vill ha en högre och större Bur. Jag har total idétorka när det gäller om man ska bygga en eller vad man ska göra och jag är inte precis rik så om någon har något billigt förslag till hur man kan bygga en så hade det varit underbart eller om någon har en Bur i Varberg som vill sälja!

[etsan]
0

Köp en samla vetja! :)

Bruden-Mbuti
0

finns de som köpt två stora samlalådor på ikea och gjort hål där de satt in rör. då kan hamstern gå emellan som den vill.

rena lyxen 🙂

[RedHood]
0

Vad är det för något? :)

[RedHood]
0

Jag får så dåligt samvete att ha henne i en så liten Bur :(

Men hur ska hon få luft i sådana då? :O

[RedHood]
0

Jag vet inte hur man så markerad "#nummer" :/

BettaSplendens
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här buren har jag byggt till mina gerbiler. Gigantisk haha,          120x50x50 ;) Dock behöver man ju inte bygga så stort om man inte vill. Den var inte super svår att bygga men jag rekommenderar att man har någon händig person till hands. Man kan ju annars bygga något lite enklare, glaset var lite klurigt att sätta fast. 

#3 En samlalåda är en stor plastlåda Så här ser den ut :)

[RedHood]
0

#6 en sådan hade varit underbar! Så skulle jag inte behöva bekymra mig över att hon är instängd! Jag är själv inte så händig, kan bara fixa småsaker men kan säkert hitta någon :)

Vart hittade du allt trä och glas? Var det dyrt? :)

Med tanke på att gerbiler är små marodörer så gissar jag att de inte kan bita sig ut? Min lilla hamster biter på det mesta hon :)

MaaariaS
0

Man kan ibland få tag på akvarium som läcker,(dom funkar dock jättebra till hamstrar) för en billig peng på blocket och andra sajter…Lycka till 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[RedHood]
0

#8 Ja har funderat på akvarium men har bara hittat dyra än så länge :/
Tack så mycket!

BettaSplendens
0

#7 Trä hade vi hemma men det är inte så dyrt om man köper i affär. Glaset hade vi hemma från ett  före detta skåp ;) Plexiglas funkar ju också lika bra, kostar väl någon hundralapp men blir inte så mycket. Eftersom vi hade det mesta hemma gick buren på ca 100 kr. 

Nej den är väldigt rymmningsäker, och dom kanterna som finns har dom inte ens smakat på, finns roligare saker att göra när buren är så stor tycker dom. Var bor du? För om du bor runt skåne skulle jag och min pappa bygga en Bur åt dig, inte för dyrt :)

[RedHood]
0

#7 Själv så bor jag i Varberg men min pojkvän bor i Helsingborg :)

Hade varit underbart! Så snällt :D

BettaSplendens
0

#11 Jag måste prata med min pappa först om han går med på det men det kan säkert gå att fixa :)

[RedHood]
0

#12 Hur jag ska få hem den skulle kunna vara ett litet problem men borde ju kunna ta det på tåget :)

Prata du med din pappa så kan vi ta det därifrån! Tack!

MaaariaS
0

Dubbel

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Anna4077
0

#12 jag älskar buren!! Har du någon 'ritning' eller något hur ni gjorde? Du får gärna, om du vill och har lust, pma beskrivning hur ni gjorde. Ska nämligen försöka mig på något eget bygge i sommar tillsammans med min sambo. Men bara om du vill dela med dig :) förstår om du inte vill eller orkar så det är ok om du inte vill :)

Anna och taxen Max

BettaSplendens
0

#14 Att ta den på tåget kan nog bli lite svårt, den är väldigt tung. Om man skulle göra den lite mindre skulle det säkert gå men det är helt klart smidigare med bil :)

#15 Kul att du gillar den! Ritning och ritning, vi har i alla fall gjort en modell i ett program ska se om jag kan rota fram den annars kan jag fixa en beskrivning på onsdag :)

[RedHood]
0

Jag har kanske hittat ett 54-64 L akvarium (vet inte hur stort det är XD) som finns där jag bor så det kanske blir lättare :) Men jag återkommer med hur allt går :D

Anna4077
0

#16 vore toppen! Ingen brådska alls!

Anna och taxen Max

[RedHood]
0

Skönt att du är förståelig :)

[RedHood]
0

Jag ställer en liten fråga här även ifall det inte handlar om det (istället för att göra en ny tråd).

Nyligen så har min hamster som jag har haft i en och halv vecka ungefär börjat klättra upp för min arm och då blir jag tvungen att ta tag i henne för att få ner henne i buren igen. Hon vill alltid upp men hon rycker oftast till när jag rör henne. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det :/

[RedHood]
0

Hos familjen jag köpte henne av så hade de ett Hjul i buren, gissar att de var till mamman, kanske hon hade använt hjulet också och därför hon är så energisk. Jag har inget Hjul i buren för har hört från många att hon än är för liten för hon är bara 5-6 veckor gammal.

[Sniff]
0

Att hon klättrar upp för din arm är för att hon vill vara med dig och få komma ut och leka🙂 Att hon rycker till kan vara för att hon inte är beredd på att du tar tag i henne. Tänk på att inte ta tag i henne direkt ovanför (som en fågel) utan kom från sidan istället tills hon har vant sig. 

Du ska inte ha Hjul innan hon är fem-sex månader. Har du en hage åt henne, där hon får busa runt? 🙂

[RedHood]
0

Jag försöker få upp henne hela tiden men hon klättrar upp på min axel och då blir det ganska svårt att få tag i henne själv haha :) Men jag ska fixa någon bra hage till henne så hon kan busa runt.

Jag är tvungen att ta tag runt henne med en hand för hon vägrar gå till min hand annars för det är mycket roligare att klättra runt på matte :) När min pojkvän kommer på torsdag så ska hon få vara uppe och leka jätte mycket för då är vi två som kan hålla koll på henne och då kan hon få klättra upp på mig mer :)

[RedHood]
0

Återigen för att inte göra en ny tråd nu när jag har gjort så många XD
Jag försöker leta mat till min lilla bebis men jag har ingen aning om vilket märke eller om jag ska blanda eget vad som sak finnas med. Jag blir bara förvirrad med alla som säger emot varandra och massa olika märken hit och dit….

Så jag frågar en snäll människa som kanske kan svara; märke vilket?! och ska jag blanda några? Om jag ska blanda eget, vilka saker ska jag köpa?!

Tack för den jag har är snart slut!

Anna4077
0

Jag använder hamster complete. Funkar bra tycker jag. Är en typ av pellets

Anna och taxen Max

[RedHood]
0

Ska jag blanda det med något då?

BettaSplendens
0

Hamster nature är ett bra komplett Foder :)

[RedHood]
0

Så inget man behöver blanda till? :) Hade underlättat!

Hon får en bit gurka eller knäckebröd varje dag, ska börja testa nya saker fast hon tyckte inte om morot haha 😃

BettaSplendens
0

#28 Nej det behövs inte :)

[RedHood]
0

Ska försöka hitta det idag på djuraffären! 😃

Men jag måste väl blanda lite de första dagarna för att hennes lilla mage ska må bra av att byta Foder? :)

BettaSplendens
0

Ja, några dagar till en vecka är väl det man rekommenderar när man byter Foder :) Hittar du det inte i djuraffären kolla på zooplus.dk , väldigt billigt där!

[RedHood]
0

Okej tack för allt! :D

Frosstis
0

Jag blandar eget :)

Gurka och knäckebröd ger inte så mycket.. tänk på att gurka innehåller typ 98% vatten och resten är väl skalet, haha.

Paprika, broccoli, spenat, groddar, majs, morot osvosv. Det är mycket man kan ge till dom :)

GerbilenDino
0

Så ni kan bygga burar åt folk? …

👍

*le Elliott thinking, kunde ge er ett 98 liters akvarium för någolnda större, håller mig till en samla nu.

Pga att den är större, men akvarium är bättre..

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

BettaSplendens
0

#34 Jag kan bygga burar ja, haha. Blir inte så himla dyrt, man får betala för materialkostnaden och sen lite arbetskraftspengar :)

GerbilenDino
0

Jaja.. Har 1500 att lägga just nu..

Vad är maxet, du kan skicka på PM ifall du vill..

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

[RedHood]
0

Hittade ingen bra mat i djuraffären så blev ingen idag. Hittade en kille som har ett akvarium men tror inte det är mycket större än buren jag har just nu. Att det ska vara så svårt att få något bra till sin bebis :(

[RedHood]
0

#31 är det svenska kronor det står i? Isånnafall är det ju jätte billigt med 3 x 400 g :o

Frosstis
0

#38 Det står i danska kronor :p så jag rekommenderar att du kollar vad det blir i svenska kronor innan du köper xD

[RedHood]
0

#39 Tänkte väl det XD får kolla det :)

[RedHood]
0

Ehhm…försökte köpa men den säger bara att de inte tar att jag kan köpa om beloppet inte blir 149kr…

Anna4077
0

Kanske är en minimum summa för utomlands frakt?

Anna och taxen Max

[RedHood]
0

eller 299kr på den svenska sidan.

[RedHood]
0

#42 vet inte riktigt för det stod ju 299 på den svenska sidan och om man gör 149 danska kronor till svenska så blir det inte 299 så tycker det är väldigt konstigt…så jag får väl leta vidare för att hitta bra mat.

Anna4077
0

Jag använder som sagt hamster complete vilket också är ett komplett Foder. Har bara frön till för underhållning.

Anna och taxen Max

wildalia
0

Ett akavrium på 57 - 60 L är 60 cm långt, 30 brett och 30 högt. Tycker dem är för små till hamstrar. Minst 80 cm långt bör ett akvarium vara med tanke på att dem brukar ligga på 30 - 40 cm brett.

[RedHood]
0

#45 jag ska till djuraffären i helgen igen så ska jag kolla igen efter Hamster Complete :) #46 Det är för litet ja.. buren jag har nu kändes bra för min dvärg jag hade innan men för min guldis så är den alldeles för liten…