hamster på flykt
Så typiskt. Vi ska iväg i helgen och bo på hotell. Tror ni inte att min älskling till hamster har rymt. Vi har letat sedan 15 idag och ser inte ett spår av honom. Han har aldrig rymt ur buren eller hagen men nu har han gjort det. Hur vet jag inte. Vi har många små gömställen för en hamster men vi har tittat överallt men trots detta hittar vi honom inte. Nu har vi lagt ut godbitar så vi kan se att han åtminstone finns i huset. Sambon ska göra ordning hamster fångor Känns som jag ska oroa ihjäl mig! Är så rädd att han på något sätt tagit sig ut. En dvärghamster är ju så liten. Vet inte hur jag ska göra till helgen. Att betala 1000spänn för en hotell natt och sova hemma känns inte bra men att lämna hamstern känns verkligen inte bra. Funderar på att lägga ut såna odödliga musfällor och få svärmor att kolla dom när vi är borta. Är jag hemsk då?
Anna och taxen Max
Nej! Va dumt gjort av Roffe! Är han sotis för han inte får följa med kanske? Gör uppror och saker ;)
Odödliga musfällor? Hur ser dom ut?
Men man kan ju bygga upp små typ "fällor" så hamstern ramlar ner i typ en hink eller likande där han inte kan ta sig upp. Fast det kanske är sånt din sambo ska grejja ihop?
Jag hoppas verkligen ni hittar lillskrutten, dels så att ni kan åka i väg och ha trevligt, och dels för att han ska ju komma hem igen, och inte oroa matte!
Berätta hur det går Anna! Jag och sambon håller alla tummar som går!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Åh.. Var dörren stängd i det rummet han rymde ifrån? Isåfall är han där inne. Kryp på golvet och verkligen se ur hamsterns perspektiv. Känn under ALLTING, lådor, byror, garderober, sängar, soffor m.m. Knacka med fingret på golvet, var knäpptyst och ligg på golvet blickstilla och lyssna om du kan höra något knaperknaper. Använd ditt lockljud, ex med tungan eller om du bara ropar på den. Var blickstilla och dödstyst, ibland kan du få låta ganska högt och länge så du verkligen väcker hamstern om han har somnat och då brukar dom knapra lite för att liksom "Men hallå, varför väckte du mig? Jag har ju det bra här". Och röra på sig lite. Kolla i element och I soffor, kolla bakom dom och dra ut för att se om de kommit in i soffan. Ta bort kuddar.
Är det sånhär fälla du menar? Jag tycker dom funkade bra när jag var liten och ville fånga möss (hehe).
Jag tycker absolut du kan åka iväg på hotell, och lägga ut fällor till hamstern och be någon komma och titta till några gånger, ex på kvällen, morgonen. Och mammig som du är, så vet jag att du kommer att oroa dig.. men du borde släppa det och bara tänka på dig själv, ha det bra denna helgen. Sedan kan du fortsätta oroa dig när du kommer hem igen, och så kanske din svärmor ringer och berättar goda nyheter.
Kram!
#1 Han är säkert sotis ;) nej men vi byggde ett rör ner till en hage som alltid funkat. Han har alltid varit ens nära på att ta sig ut. Min sambo sa att de skulle funka men ja han har tagit sig ut iallafall. Där får man för att man försöker göra det lite roligare för hamstern :p. Har läst om fällor som är liksom som små burar. Ska kolla upp det i morgon om han inte är tillbaka i morgon. Klart berättar jag hur det går :) #2 vi gjorde allt det där utan att stänga till. Vår värme går från ett rum till alla andra så det blir svinkallt om vi stänger till. Ska hålla mig vaken ett tag och hoppas på att jag kommer på honom. Han sitter säkert och sover i sin Bur i morgon :). Kunde inte öppna länken med telefonen men jag tror jag fick idéen från dig :p ska se om jag kan övertala någon att kolla om han inte kommit fram innan vi åker. Känner mig som dålig mamma bara av att tänka tanken på att åka :p men du har rätt, jag borde åka iallafall
Anna och taxen Max
Phu! Nu har han kommit till rätta. När vi gått och lagt oss hörde vi efter en stund hur någon lensade skålen med ärtor. Efter att ha skrämt slag på mig och sig själv tog han tillflykt under soffan. Tog oss säkert 30min innan vi fick ner den lilla ligisten i buren igen. Han betedde sig som en bockade vild häst. Roffe the wild hamster. Hoppas bara inte vi får göra om allt arbete som vi gjorde för att få honom tam. Antar att det är exalterade och stressande att vara på rymmen. Har är säkert lugnare i morgon :) Tack för stödet och helgen är räddad :) #4 det var såna jag tänkte på
Anna och taxen Max
Skönt att höra att han är tillbaka! :D
Mvh,
Vad skönt att han är tillbaka! Bered dig på att han kanske kommer försöka rymma några dagar framåt, men det lägger sig efter ett tag ^^ Mina hamstrar som rymt har blivit hela "rymningsgalna" ett par dagar men sedan har de kommit på att de inte kan rymma.
Ja han kommer vara undrar extra uppsikt och blivit av med sin uteplats :) han var som vanligt i morse men tror han är väldigt trött. Inte konstigt efter ett sådant äventyr. Jag är helt slut efter hans äventyr :p
Anna och taxen Max
Tänkte uppdatera lite med min lilla ligist. Vi har haft honom i hagen under uppsikt med det har inte funkat all. Den lille rackaren (en dvärghamster) klättrar rakt upp i hörnet och försöker hoppa ut. Nu har min sambo gjort en ny uteplats till honom. En samla (inte 130litern) med massa massa hål och lock. Han kan gå ner i lådan själv och är rymningssäker. Om han inte biter hål i plasten men han har inte visat någon tendens att bita på plast. Han verkar gilla den trots att jag inte fått in spån än men han har ett extra hus och Hjul. Ska inreda där ordentligt i morgon. Vet inte om jag ska ha spån eller Sand Just nu har jag Sand i hans vanliga Bur men funderar på att ha spån på uteplatsen. Det är lättare för honom att gräva gångar i spån. Sanden blir inte direkt några gångar även om han gräver massor.
Anna och taxen Max
Oh, spännande! Ta gärna kort Anna! Det vore roligt att se :D
Mvh,
La upp bild i tråden 'uteplats, försök 2' :)
Anna och taxen Max
Haha, jag såg den efteråt! Ser ju jättebra ut! :D
Mvh,