Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2729 ggr
The Idizen
1

Stukat/Brutit tassen

Jag och min mamma misstänker att lilla Muffin har stukat och brutit tassen. Eftersom att jag aldrig varit med om liknande för djur tidigare vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Hjulet, bollen och dom långa spring stunderna blir borttagna i två veckor, vad tycker ni om det?

Vi vill ju att hon ska bli bra!

När hon går haltar hon med ena tassen, och ibland piper hon. Skulle tro att det är för att hon har ont. Jag har ju inte förstått detta förrän nu så hon har ju sprungit i Hjul osv med bruten/stukad tass. Så jag förstår själv klart att hon har ont.

Hur ska jag bära mig åt nu? Ta bort Hjul osv och vänta?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

mathildamickels
0

Jag skulle gissa hejvilt att åka till veterinären med hamstern inte skulle ge så mycket pga att hamstrar är så små om du vet att det är bara i tassen den är skadad, veterinären kan ju ändå inte gipsa eller dylikt. Du kan ju alltid ringa en veterinär och fråga om råd :)

Om det är en framtass kanske hamstern behöver hjälp att tömma kindpåsarna? Annars ta bort allt som kräver klättring i buren (ex om den måste klättra till sin matskål eller så) och sen ge hamstern extra näringsrik mat och fortsätta ta upp den och gosa med den tills det läker, jag gissar också hejvilt på att hamstrar kan självläka ganska så väl. 

Dock tycker jag att om det inte blir någon bättring så ska du ta hamstern till veterinären och ev avliva den, men tror som sagt att dom kan självläka mindre skador som små frakturer eller stukningar ganska bra om dom slipper använda tassen. Det finns ju hamstrar som saknar en tass och lever lika bra med bara 3 st. 

Prova ta upp henne och klappa/kläm och se var hon markerar att hon har ont?  Så du vet om det är på de små "fingrarna" eller högre upp i benet, gissar helvilt att det är allvarligare om det är ett större ben (högre upp) som hon har ont i. 

Men som sagt, jag gissar på det mesta och är ingen expert på hamsterskador, men så skulle jag gjort om det var min hamster som verkade ha ont! :) Lycka till och hoppas Muffin mår bättre snart :)

Candela
0

Vad jag har hört så ska man låta den läka av sig självt, finns inget en veterinär kan göra. Men det är nog som sagt bra att minimera antalet spring-aktiviteter tills dess.

The Idizen
0

Jag har fullständig panik just nu! När jag fick hem henne visste jag inte att hon inte skulle ha Hjul och har inte lyckats vänja henne av vid hjulet än. Men för hennes eget bästa tog jag ut det. När jag var uppe nu på natten för att dricka kollade jag till henne, då hängde hon i gallret och sedan släppte och föll ner! Hjälp mig, hon är ju uttråkad nu..! Jag och mamma bestämde oss för att sätta in det lilla tefatet i natt som inte går så fort. Men det är ändå jätte dåligt för henne. Måste fixa detta imorgon..! Ska se om mamma kan ringa och prata med en veterinär.. Vad kostar ett besök ungefär?

Zaviie
0

Går hon på benet även om det gör ont? Jag har haft tre haltande hamstrar, två som blev biten som liten av mamma eller syskon och en som antagligen stukat sig när han sprungit i hjulet, men dom har gått på benet och efter att jag tagot ut allt i några dagar (utan Sand och mat och ev tunnel så har dom blivit bra. Bryter dom benet så brukar dom väl vad jag läst mig till bita av det benet.

Skulle göra så hon inte når till takgaller även om det skulle vara att ta ut hyllplan/byta Bur eller vad det nu kan vara. en lugnare aktivering kan vara att strö ut hackad mandel(inte bitter) eller annat gott i små bitar i buren som hon kan leta efter.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Anna4077
1

Kanske är bättre att sätta henne i någon typ av 'sjukbur' en låda eller så ett par dagar åtminstone tills hon blivit lite bättre. En Bur utan galler där hon inte kan klättra och springa massor. Det hade iallafall jag gjort. Visst kommer det säkert vara en uttråkad hamster men hon dör inte av att ha det så ett par tre dagar så benet hinner hämta sig lite. Ge henne bitar av flis, strö ut mat i botten och skäm bort henne under dom dagarna. Så hade jag hanterat det. Jag är långt från expert med ja, så hade jag gjort i samma situation.

Anna och taxen Max

The Idizen
0

Okej, jag har dunabur så behöver bara ta bort godisarna i taket för att hon inte ska nå dit. Ska se om jag kan filma och visa er när hon går.

Frosstis
1

Det finns inget vet kan göra, isåfall ge smärtstillande men ddt förvärrar bara då de inte kämnet att de har ont så går de på foten ändå. Förlåt för stavfel..

The Idizen
0

Okej tack allihopa! :) Har oroat mig hela dagen, min kompis sa att hon absolut måste få ha hjulet. Men då kommer hon ju aldrig bli bra?!

Hur många tycker att jag bör ta ut alla leksakerna, utom huset, maten, sandbadet och drickan? I ca 3 dagar..

Zaviie
0

Jag tycker du borde göra det på en gång, låt henne va lite rastlös då eller som sagt strö ut gott i buren hon får gå o leta efter. huset kan du ta ut med då hon ju kan ramla ned från det. Ge henne en stor hög med toapapper hon kan gömma sig i.

The Idizen
0

Okej, hur länge ska alla sakerna vara ute då? Ska gå och ta ut det strax. :)

Zaviie
0

Tills hon är bra igen 🙂

The Idizen
0

Okej, ska hon få springa i lekhagen ändå?

Anna4077
0

Hon måste inte alls absolut ha hjulet.

Anna och taxen Max

Anna4077
0

Hur går det gått?

Anna och taxen Max