Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1530 ggr
[Liinda]
1

Min allra första guldhamster!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville lägga upp en liten tråd och presentera min allra första guldhamster som jag hämtade hem i Torsdags! :)

8 månader och verkligen urmysig! Han hade inget namn så han ska nog få heta Po (som pandan i kungfu panda) men vill nog ändra stavningen :P

Har ju inte haft honom så länge, och det här med guldhamster är ju verkligen nytt för mig. Men han verkar trivas och är lugn och precis lagom aktiv. :)

Jag har ju dock lyckats med första misstaget, köpt ett för litet Hjul haha. Så idag fick jag gå och köpa ett nytt och peppar peppar så passar det bättre. Får se ikväll, vill inte väcka honom nu för att byta Hjul.

Sitter på rumpen sötnosen! :)

[Liinda]
1

Det för lilla hjulet. Man kan ju undra vad jag har för storleksuppfattningen haha. Dock så verkar han ju gilla det ändå för jag somnade med ansiktet vid buren och när jag vaknar mitt i natten så sover han i hjulet? :P

[PuffBuck]
0

Vilken sötnos! :)

[Liinda]
1

Sandbadat haha ^^

[Liinda]
1

En lite bättre bild på honom! :)

Rebornbabyn
0

Grattis till din lilla sötis! 🙂

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

jossa5
0

Söt liten krabat! Bra att du bytt Hjul, kommer hamstern må bättre av! :)

Vet inte hur mycket du kan, men du har ingen hamstervadd eller saltsten va? Isånafall kan du plocka bort det så fort du kan. Toapapper funkar alldeles utmärkt att använda som bomaterial, och saltstenen är onödig (kan ge njur-skador om dom äter mycket på den). Och hamstervadden kan dom fastna i och göra illa sig.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Liinda]
0

#2 Ja visst är han, jag är alldeles kär :)

#5 Tack! :) Har tjatat om en chokladfärgad hamster i år så det var verkligen på tiden att sambon gav med sig :P

[Liinda]
2

#6 Tack! :) Jag har läst på om dom absolut största NO NO så jag köpte rivet papper typ och la i buren. Men han är dock inte intresserad av det. Saltsten har jag inte, eftersom jag har marsvin och dom ska inte heller ha det.

Men tack för tipsen! :) Jag tar jättegärna emot tips för man kan ju inte alltid veta allt på en gång.

Candela
0

Sötis! Jag hade också en hamster som sov i hjulet ibland 🙂 Jag har buren bredvid soffan i vardagsrummet, så när jag satt och kollade på film brukade hon ligga i hjulet och titta på mig tills hon somnade ❤️

[Liinda]
0

Åh så sött! :D

Det är precis så jag har också, hans Bur står på en byrå bredvid soffan, så jag låg i soffan med ansiktet vid buren och titta på honom när han sprang och sedan vakna jag och såg att han somnat i hjulet :P

jojjobojjo123
0

Vad roligt med ny hamster!! Grattis! Är han handtam?!

[Liinda]
0

Ja! :D Tack! Ja han verkar vara handtam. Han slickade på mina fingrar igår när jag stoppa in fingrarna genom gallret och han är lugn när man håller i honom. :) Kommer gärna fram till gallret och tittar på en :P

Men guldhamstrar kanske är så vanligtvis? :) Jag vet ju inte riktigt :P

[Emma--]
0

Grattis till din första guldis :) Risken är stor att fastna för dessa sötnosar! :)

Rebornbabyn
0

#12 Han verkar vara en gullig hamster, slickar på dina fingrar! :)

Frosstis
0

Han kanske slickade på dig för han tycker om dig och tyckte du smakade gott? ^^

Ett tips för att inte "slösa" på ett Hjul, du kan ju göra en slags gunga av den :) Ta av ställningen, göra en baksida och hänga upp den i gallret ^^

LLinneaW
0

Jätte fin hamster ! :)

[Liinda]
0

#13 Ja visst det har jag ju redan gjort! Han har ju charmat mig på bara några dagar och sambon också haha. Hörde sambon säga godnatt till honom förut hehe :P

#14 Ja verkligen! Kanske var det så att jag smakade något gott på fingrarna :P

#15 Ja antagligen smakade jag gott men man kan ju hoppas att han tycker om mig också :P Tack för tipset! Ska kolla vad jag kan åstadkomma! :P

#16 Tack! :D

[Liinda]
0

Nu blir jag fundersam, han har sovit hela dagen vad jag märkt. Klockan 19.00 väckte jag honom lite försiktigt genom att prata vid buren och peta lite på gallret då kom han frivilligt ut lite yrvaken och började promenera i hjulet.

Hade han sedan en stund i famnen och sedan i bollen på golvet.

Sen somnade han i buren igen fast utanför huset mitt i spånet. Han hade alltså då varit vaken ca 1 timme.

När jag nu halv 11 tycker att det är hög tid att han faktiskt piggnar till och försöker väcka han igen genom att prata med han så stoppar han papper i kinderna och går in i huset och vägrar komma ut.

Borde han inte vara vaken nu? :/

[Liinda]
0

Halv 1 på natten och han sover fortfarande :/

Frosstis
0

hamstrar har inga bestämda vaken och sovtider, bara ungefärliga så du borde inte vara orolig ^^ dessutom blir han nog trött av allt nytt :)

jojjobojjo123
0

Min hamster vaknar olika hela tiden, om jag rastat honom innan brukar han vara sömnig när jag lägger in honom, men rastar jag inte då brukar det vara full fart hela natten, så var inte orolig hamstrar anpassar när dom ska vara vakna elr inte!

Rebornbabyn
0

Det är ju lite olika… Din nya hamster är nog trött p.g.a allt nytt tror jag!

[Liinda]
0

Tack för era lugnande ord! :) Då får jag ha lite tålamod då.

Han sover dock än, jag gick och la mig ca halv 4 och då sov han fortfarande. Klockan 8 när jag var uppe och kollade så sov han då också. Men andas gör han det ser jag om jag kikar in i huset :)

ElviraNym
0

Naww vilken sötnos!

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Miilla
0

Gud vad fin han är! Grattis till första guldhamstern :)

[körsbärsblomma]
0

gratis och så söt liten plutt då🙂

Roonja
0
Candela
0

Jag har haft hamstrar som i perioder bara gått upp när jag har släckt i rummet och själv försöker sova 😉Oavsett om klockan varit 21 eller 2 så kommer de inte ut frivilligt så länge det är tänt, haha.

Men så fort jag har lagt mig tillrätta i sängen för att sova, då hör man små tassande steg i buren. Din hamster var säkert vaken lite mellan 4 och 8 när du sov 🤪

[Liinda]
0

Tack allihoppa! :D 

Han var kanske vaken en stund när jag sov ja, det vet man ju aldrig.

Men jag tror jag kommit på en orsak till all hans "sovande tid", jag har sett att han är vaken och pysslar i sitt hus, men han vill inte komma ut. Tänkte att han kanske känner sig osäker när det är glasbur så att det är insyn från 3 hål. Så jag tejpade upp papper på 1 och en halv sida och nu är han framme mer! 

Jag har försökt att väcka han lite försiktigt varje dag mellan 19:00 och 20:00. Men han har varit lite sur, idag när jag kom hem 20:30 satt han trött och sur vaken redan hehe.