HJÄLP - uttråkad hamster.
Hej. Jag fick en hamster av min sambo i februari, då vart hon 6 veckor gammal. Det är en guldhamster sk teddy variant. En svart hona med helt underbar personlighet.
Har tidigare erfarenheter då jag haft en guldhamster och 3 dvärghamstrar, men det känns som att min lilla tjej nu, Cinco, som hon heter, vare sig är nöjd eller trivs.
När jag fick henne var hon inte mycket hanterad vilket gjorde att hon gärna naffsade, kan glatt säga att det är borta.
Däremot är hon så uttråkad misstänker jag. Har två stora burar, en är det väldigt mycket spån i och en vanlig galler Bur med rör att springa i, Hjul, även lagt in pinnar för att gnaga på vilket helt ignoreras, hängmatta osv.
Hängmattan älskade hon första månaden, nu upptäckte jag att den har blivit föremål för hennes tänder och den är trasig.
Vet inte riktigt vad jag ska göra, min sambo kan inte hantera henne pga allergi, jag är 22 år, jobbar oregelbundet och har inte tid att hantera henne varje dag.
Är det rätt att leta efter ett nytt bra hem till henne, vilket hon förtjänar, eller finns det någon annan möjlighet för mig att göra henne lycklig?
PS kan inte ha henne ute på golv och i hagar mer än 2 gånger i veckan och då i en sån "hamsterboll" pga att lägenheten inte är vår och, ja, djur uppskattas inte så mycket av ägaren.
Känner att jag hamnat i en svår sits då hon dels är en gåva som jag fäst mig vid, min lilla tjej. Men vill inte heller handla i egoismens tecken.
Sitter burarna ihop så att hon kan gå emellan dem? Annars skulle jag rekommendera att du skaffar en Bur eller akvarium med en stor yta att springa runt på. Hamstrar är ju rent generellt djur som vill springa runt mycket och som inte är lika mycket för att klättra (om de inte vill rymma förstås 😃).
Tycker hon om att gräva? Då skulle du kunna ha ett akvarium med ett rejält tjockt lager spån (typ 15 cm eller mer) så att hon kan gräva gångar 🙂
Och din sambo, hur allergisk är han? Han skulle kunna stoppa ner/in bollen i/vid buren och låta henne själv klättra in så kan hon få springa lite varje dag utan att han behöver ta i henne. Det funkar i alla fall bra i ett akvarium när man kan hålla ner hela bollen på marken.
Köp en lekhage, där kan du ställa in roliga saker, min hamster var ute 4-5 timmar i den igår. :)
Live
Laugh
Love 
#3 hon skrev dock "PS kan inte ha henne ute på golv och i hagar mer än 2 gånger i veckan och då i en sån "hamsterboll" pga att lägenheten inte är vår och, ja, djur uppskattas inte så mycket av ägaren." :)
Min guldis var sådär uttråkad och rastlös förut, jag köpte en större Bur till henne samt började ge henne nya leksaker varje vecka, isf att hela tiden ha äggkartonger, toarullar osv så vart det en leksak i taget. Nu är hon en väldigt glad liten tjej som inte verkar det minsta uttråkad eller rastlös :)
❤️ Älskade husdjur
Va kul det är att se att du verkligen anstränger dig för din hamster! Surfade precis lite på blocket och det får alltid mitt hjärta att värka. Det verkar inte som att det går att gå mellan burarna? Om inte så tror jag att det vore bra att försöka lösa. Då kan hon springa när hon vill. Vad får hon för mat? Min dvärg blev väldigt uttråkad ett tag och då började jag ge honom underlat frön som han sitter och skalar och pillar med. Hjälper lite. Ett annat tips är att gömma mat lite här och där så hon får samla och använda sina instinkter. Vad har hon som bo material? Även det kan man lägga ut lite här och där så hamstern får samla och boa med. Om din hamster gillar att gräva kan det vara bra att fylla en låda med spån (såg att det var det du använder) så kan hon gräva och göra av med lite energi. Då man också sätta hamstern där när man tittar på tv eller så. Hamstern rastas då utan att man behöver sitta och stirra på den eller gå efter med dammsugaren.
Anna och taxen Max
Hej allihop, tack för era svar :)
Än så länge är det två separata burar, tänkte just för miljöombyte i mellanåt. Märker tydligt att hon gillar att gräva (vilket den rosa duna buren tillåter) då jag har väldigt mycket spån i den och just för att det är i gallerburen hon gnager och välter, möbelerar om och äter upp hängmattan haha.
Jo absolut, försöker få honom lite van med henne och han har förstått att jag är väldigt ledsen då jag egentligen inte vill ge bort henne. Så även han försöker anstränga sig, han har bla pratat på att bygga en mycket större Bur med två våningar, då nedersta botten ska tillåta ett hav av spån bla. Så vi får se, har ni några tips på byggmaterial som kan vara lämpligt då?
Foder får hon ju färskt vatten varje dag såklart, sen har jag "hamster complete - all in one" då Foder som innehåller vitaminer, mineraler, amino syror och proteiner i. Det får hon i små portioner varje dag. Även färskvara så som perilja, morötter osv får hon litegrann varje dag, persiljan brukar jag hänga i gallret på olika våningar osv medan jag strör ut morötterna. Fröblandning brukar jag ge ja en gång i veckan, ibland två. I mellanåt får hon en kokt makaron osv. Så försöker hålla henne på bra Foder eftersom hon nu bojkottat hjulet också och bara fokuserar på att gnaga.
/Emma
Oskalade jordnötter och hasselnötter är också bra sysselsättning att gnaga sig in i 😃
#7 , hade älskat att ge henne det, men min pojkvän är dödsallergisk mot nötter så hon får klara sig utan haha :(
Hon gillar alltså att gnaga mycket som jag förstår det? Av någon anledning verkar många hamstrar inte gilla att gnaga på grenar man lägger in (i alla fall inte de jag har haft) 😮Så ett förslag där skulle kunna vara att ha alla (så gott det går) möbler i trä. Det verkar ju som om din kille är händig så ni skulle ju lätt kunna sätta ihop hus och lådor så blir det inte så dyrt.
#8 oskalade solrosfrön gillar min. Han får inte många. Ett varannan vecka men han gillar att greja med det. Köpte såna man ger fåglar. Svin billigt :p
Anna och taxen Max
#9 , faktiskt samma här, i gallerburen gnager hon fruktansvärt mycket, till en drift att hon gnager på plastvåningen också :s eftersom jag inte vill att hon ska gnaga o få i sig plast så har jag henne i Dunaburen, där får hon utlopp för grävandet (vilket behövs då hennes naglar växer grymt fort, kommer nog snart få klippa om de inte slipas ned) och hon får inte grepp för att gnaga lika mycket. ska försöka lägga in en mindre björk- gren med fler smågrenar på, pinnar i sig har ignorerats men tänker på att hon inte har så mycket o gnaga på därinne. + Dunaburen har lite trämöbler.
PS. vet egentligen inte hur händig någon av mig o min pojkvän är, men vi försöker iaf ;) haha.
#10 , tack för tipset, ska kika på de :D Kan man köpa var? Typ ica maxi? haha
Lägg i lite av favoritmaten i en toarulle och vik in ändarna så att hon måste gnaga sig in 🙂
En grej jag gjorde när jag hade gerbiler var att gräva ner en "låda" som hade 3 sidor (som en bro typ). När de då grävde gångar och hittade den kunde de bygga bo där. Grävde även ner tunnlar/rör som de hittade och kunde springa igenom.
#10 finns lite överallt jag köpte på Willys. Äggpaket är också roligt hälsar Roffe :) han demolerar det och försöker bygga bo :) sötnosen :)
Anna och taxen Max
#12 menade jag i ovanstående inlägg :p #13 rolig idé!
Anna och taxen Max
Ett annat tips:
Köp stora plastlådor (finns på IKEA, Biltema, Clas Ohlsson) och sätt rör emellan dem. Du får då skära ut runda hål i sidorna förstås, eller trä ett rör över kanten (som du har på gallerburen).
Ett tips som jag läste på den här sidan för ett tag sen, när man skär ut hål för att plasten inte ska spricka, är att använda en lödkolv. Jag ska köpa en på Biltema och testa när jag nu ska göra ett hål i locket för att fästa galler i.
En annan sak jag har funderat över är om man kan göra runda hål i sidorna (för sammankoppling) i storlek av Pringles-rör. Då skulle man kanske kunna täppa iden hålet med locket till pringlesrullen om man av någon anledning vill ta isär lådorna.
#14 , ja ska fylla på duna buren med ännu mer spån idag och gräva ned några rör :) Hon har en träleksak där inne som man kan böja på så att de blir som en bro, där under brukar hon sitta o mysa haha.
#15 , okej ska kika efter det nästa gång jag handlar! :) Men äggpaket, hur gör du då? Lägger bara in det som det är eller? Jag har ju ett hemma 6pack -paket med botten och lock så att säga , bara till att lägga in? Antar att min tjej har egen fantasi till vad den kan användas till? :p
#18 jag stoppade in botten sist men tror absolut du bara kan stoppa in det :) dom har bra fantasi
Anna och taxen Max
#19 , jaha okej, ja men får testa, börjar nog med botten också utifall att hon "låster in sig själv" haha 🙂 tack för tips iaf!
ett tips är att göra det helt stökigt i buren, alltså slänga in Massor av kartonger, typ matpaket och äggkartonger. allt funkar. lägg toapappret överallt så hon får leta efter bäddmaterial istället för att få det i en hög framför sig. gör om i buren varje dag, du behöver inte byta saker utan bara möblera om de saker du har. och lägg kartonger i en hög och strö frön och godis över, ag lovar- hon kommer ha askul och mycket att göra! mycket toarullar också. men jag har nog förstått det lite fel med maten, men hur menar du? de ska ha torrfoder varje dag (hamstercomplete), men vad är fröblandningen för något? är det undulatblandning du köpt? det kan du blanda i fodret. till min guldis har jag blandat i solrosfrön i maten så han får det varje dag, och när vi leker tillsammans får han det som godis och belöning :)
mer: istället för att använda skål: strö ut maten över hela buren istället!. ch a ut hjulet så får du mer yta för leksaker :)
Vad många bra tips det blev i den här tråden, ska se till att anamma några själv 😛
#23 ja haha verkligen bra tips! :D Har lagt väldigt mycket på minnet så ska ordna allt ikväll när lilltjejen vaknat :)
#21 hmm det är fröblandning man får från djurbutikerna som "start-paket" vet inte riktigt allt vad som är i haha men de tipsade i djurbutiken om att bara ge det en gång i veckan och satsa på färskvara varje dag :)
Ska iallafall stöka till ordentligt redan nu ikväll så ska jag se vad hon tycker :) Testar i duna buren först och är det en hit så prövar vi i gallerburen också och se hur det går med allt gnagande.
Tack för alla kanonbra tips allihopa :D
#24 Jaha hmm, kan det vara gnagarblandning? Det är ingenting nödvändigt att ge, kanske som lördagsgodis ^^P
Tänkte att det kanske var ok, om man tänker efter så är det ju bara golvet som kan bli förstört, där brukar jag lägga något underlag. :)
Live
Laugh
Love 
OKEJ så jag trodde problemet löstes igår, gjorde iordning DUNA buren, massvis med spån, gömställen, rör under spånet, mat utspritt, riven toapapper lite här o var, träbro, hamster Hjul, kokosnöt, ja men en hamsters paradis litegranna. Lät henne vara och man såg hur glad hon var.
NU kom jag hem, helt utmattad efter att ha varit på akuten några timmar, ska kolla till mitt gullefjun och vad ser jag? HON HAR BITIT HÅL I DUNA_BUREN som dessutom är helt ny och nu är den wothless så att säga.
Vad kan jag göra åt detta gnagande? Vill bygga en ny Bur men vet inte hur eller så… Vill ju bara att hon ska ha det bra :(
vart någonstans är hålet?
Ett akvarium i glas är nog enda lösningen då, den kan en hamster inte gnaga sig igenom. Köp begagnat så blir det i alla fall lite billigare, eftersom akvarier är himla dyra nya!
Känner dock igen problemet.. trodde jag kunde lita på min tjej, lämnade henne någon kvart ensam i köket igår och när jag kommer tillbaka har hon gnagt sönder tapeten 😡
Vissa hamstrar kan man helt enkelt inte lita på 😇
#28 , det finns ju två hål på sidorna i själva botten och plasttelen just för att man ska kunna sätta fast de två delarna. Det har hon hittills låtit va. Sen finns det ett hål på ena långsidan, varför vet jag inte, kanske för luftens skull, men där har hon gnagt två hål :s
#29 , jo, det lutar verkligen åt att få tag på ett akvarium/terrarium, har liksom inte råd med att köpa nya burar titt som tätt för att miss fisförnäm ska äta sig igenom ;) Helt knäppt hon låter äggkartongen och grenar vara. Även träleksakerna, men PLAST , ja det ska hon äta :)))
Innan du får tar i ett akvarium kan du säkert laga buren provisoriskt med silvertejp eller nått sånt ;)
#31 , haha absolut, men tro mig, hon äter upp tejpen :p Redan testat och det sista jag vill är ju att hon ska sätta tejp i halsen haha.
Vad är bra mått på akvarium? Alltså vad är minimum så jag vet vad jag utgår efter (köper garanterat minst 3 storlekar större än minimum) haha
Jag brukar ta ett vanligt äggpaket med locket kvar, öppna det och strö ut rivet toapapper i alla hålen samt massa mat och gott så det göms i pappret, sen stänga kartongen innan jag lägger ner den.
Det tar min Billy en hel dag att få upp paketet och hitta allt gott i den. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag har själv har 220 liter ( ca 110x45 cm botten = ca 0,5 kvadratmeter) och tycker det är lagom. Får plats tillräckligt med inredning 🙂 Men jag skulle gissa att ca 0,25 kvadratmeter också funkar bra. Absolut minimum ligger väl på ungefär 0,12 kvadratmeter om jag minns rätt.
#34 , vilken bra idé :) La ju bara ned botten av en äggkartong med gott i och toapapper… men ja, Cinco (min hamster) är inte så lätt att locka med gotti, hon e för äventyrslysten, hennes mat och godis kommer alltid i andra hand haha.
#35, okej men va bra :) har kollat runt lite efter olika så får se vad jag hittar =)