Gnager på buren
Hej Hej
Jag har ju nu sfått en guldhamster och hon håller mig vacken stora delar av natten. Problemet är att hon gnager på vattenflaskan, värkligen gnager och rycker och drar i vattenflasken (hon är i en duna Bur så kan ej gnaga på galleret, eller hon har inte kommit på att man kan göra det enu ;)) men när jag sedan tog bort vattenflaskan och satte in en skol med vatten så fortkätter on att gnaga i hålet där vattenlaskan sutit.
Jag undrar varför hon gör så? I början trode jag att det bara var en grej som hon gjorde för att hon är rädd. Hon har ju bara varit hoss mig i ca 4veckor så hon är fortfarande relativt ny. Jag har inget Hjul till henne enu då jag hört att hamstrar inte ska ha det före 5månaders ålder och hon är ju bara 3månader. Men jag har nu provat att sätta in min dvärgis Hjul för att se om det var motion som saknades henne, men hon gör så i alla fall. Kan ju i och för sig vara för att det är jobbigt att springa i ett för littet Hjul. Så jag ska prova att köpa ett större Hjul till henne, men hällst vill jag inte att hon ska ha nåot Hjul alls tills det att hon fyllt 6månader. Så kan ni ge några förslag på annan sysselsättning som hon kan tycka är kul? Jag har lakt in toa rullar men det värkar hon inte tycka är så kul. Hon älskar att boa med toa papper så det ger jag henne några gånger i veckan men det borde ju finnas någonting mer att sysselsätta henne med. Jag har också märkt att det nästan bara är när jag sover som hon gnagger på buren, lite ibland under dagen med men på kvällen kan hon värkligen stå och gnaga fram och tillbacka i timmar… Och jag kan ju inte sova när hon gör det.
Hon är också väldigt svår att få tam (anledningen av att min syster inte längre ville ha henne) hon är så försiktig och försöker man klapa henne sy dyker hn undan. Hon är inte ett dug intresserad av mig hur mycket jag en lockar på henne. Hon skiter i mig, jag kan ta upp henne ibland utan problem men får fortfarande inte klapa på henne. Hur ska jag lyckas med dena hamster? Jag har inte nått några framsteg alls på den månaden jag har haft henne…
Hällsningar akumas7
Jag har satt för hålet med papper på mina dunaburar (:
Att gömma torrfodret kan ju vara en bra sysselsättning, istället för att ge i skål (om du gör det). Sprid ut i buren, gör små paket av toapapper eller fyll toarullar med toapapper och mat. Gör alltid så till mina dvärgar, så dom har något att pyssla med (: Har haft en dvärg som bokstavligt talat kastade omkring keramik-matskålen om hon fick torrfodret i den, för hon vart så uttråkad om hon inte fick leta efter maten (spelade ingen roll hur mycket leksaker hon hade)
//Jessie
du kan köpa sånna där jordnötter på djuraffärer vet inte på dem heter jordnötter men det är iaf som marakasser och är stora nötter som dem skalar, det funnkar att sysselsätta min hamster iaf.. =)
Min ena guldhamster gnager också på vattenflaskan som sitter i det där hålet, det är en dunabur. Men jag bär ut mina burar :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Min hamster gjorde det men då satte jag e hårsnodd runt själva flaskan och gjorde så att han inte kunde bita längre, nu har han slutat att bita i den! 🙂
jaha vad smart, det ska jag prova! Vilket bra ide:)
Hällsningar