Skrikande och bitande hanhamster!
Hej!
Min lilla Bertil på c.a 4 månader har börjat bita på buren och i bollen och håller mig vaken om nätterna. Igår natt skulle jag stryka honom över tassarna som jag brukar göra för att han ska släppa gallret och sluta bita i plasten och han skrek som att någon försökte mörda honom! han har aldrig någonsin låtit så förut, bara gett ifrån sig små pip när man öppnar buren.
Han bor i en plastbur med gallertak, men har en massa saker som han kan klättra på, stegar, hus, våningsplan, mm. han har även fräscha pinnar och mat och Sand och vatten och får gå i bollen varje dag.
Det jag undrar är om någon har förslag på varför min Guldhamster hane skriker och biter i buren, och även biter mig ibland(men inte hårt, mer för att känna vem jag är/vad jag är)?
Tack på förhand!
Hej!
Har en guldis tjej som älskar att bita på saker också, "HJÄLPT uttråkad hamster" är min tråd i listan, där står det rätt mycket om vad hon käkar, galler och plast är hennes favoriter. Får rätt bra med tips om vad man kan lägga in istället osv, kika gärna där, det funkade inte på min tjej men kanske funkar på din hane? :)
Att han skrek kan ju ha varit att han blev rädd eller överraskad?

tror inte att han vart överraskad eller skraj, då jag strykigt försiktigt över hans tassar/fingrar i princip varje natt nu och först nu inatt så började han skrika, blev orolig att han på något sätt gjort illa sig även om han använde fingrarna på samma sätt utan problem!
Tack ska kolla! :)
Låter som han är riktigt understimulerad, får han bara gå i bollen som aktivering & motion?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#2 jag förstår, kan ju också ha varit att han sa ifrån? Bara för man gjort något flera gånger är ju hamstrar fortfarande levande varelser och kanske inte just uppskattade din beröring just i de tillfället :) Men ja, svårt och säga ändå.

#3 han får gå på skrivbordet helt fritt och klättra runt göra vad han vill, dock inte på golvet då någon kan komma in i rummet och kliva på honom är jag rädd för. Jag tar ut honom varje dag i handen och gosar och leker med honom oxå, tar ut honom ur buren i princip varje gång jag kommer in i mitt rum efter kl 16. Och oftast han går i bollen lyckas han ta sig pch springer fritt ändå och går och gömmer sig lite här och var, men nu har jag tejpat med silver tejp, han är jätte trevlig och glad när jag inte ska sova och vill alltid kolla vad jag gör, men på natten då biter han bara i buren och ingenting annat.
#4 funderade på om det var just det att han vart sur på mig för att han inte fick bita, men även om jag gör så då han försökte bita på kvällen så skrek han inte utan bara på natten… konstigt :)
Låter som han är uttråkad. Vissa hamstrar behöver mer uppmärksamhet än andra. Behöver röra på sig mer men vissa sitter heldre i buren och gosar där. Detta är helt inividuellt. Men det låter som du har en väldigt aktiv hamster. Om du har ett bra rum rekommenterar jag att han får springa fritt på natten. jag har ett STORT rum där dem får springa på natten. Jag har ett rör så jag tar ner det fast det fortfarande sitter fast i buren. Dem mår toppen och min ena kille som var jätte aktiv har blivit en gos propp°!😂
Mot gallergnagande får du undvika att ha hög inredning under gallret. Kanske behöver han en större Bur? Jag vet ju inte vilken storlek du har.
Om du har möjlighet kanske det kan vara kul att koppla ihop flera burar med rör emellan och ha helt olika inredning i varje Bur (typ massor av kartonger i ena, massor av grävmaterial i den andra, Hjul, hus, matskål och sånt i den tredje). Om man köper billiga plastlådor så kan man skära/smälta ut hål ganska smidigt och sätta rör emellan. Tre burar kommer inte kosta mer än max 400 kr (som typ är normalpris för en miniduna).

#6 kan inte ha honom fritt på natten, då jag inte vet vart han är på morgonen och inte vill riskera att kliva på honom på morgonen, och han kan inte springa i bollen då jag har rummet ovanför mina föräldrars rum. :)
#7 Jag har bara denna Bur, men ska kolla med en bekant om dom kanske kan sälja sin Bur, som är mycket större och hela "locket" är av galler, det kanske hjälper, men måste kolla hur stor den är oxå då jag inte har största rummet. :)
#9 Satsa på ett akvarium eller samlalåda, speciellt den största samlalådan är bra för gallergnagare och man får plats med en massa bottenspån och inredning.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

#10 han biter inte i själva gallret utan i plasten, så tänkte om det blir bättre med en gallerbur där han får bättre klättermöjligheter, han gillar att klättra i taket men har inte så stor yta. :)
#11 En gallerbur kommer garanterat förvärra det hela, att gnaga på plast är farlig för hamstern och detsamma gäller galler.
Har man en samla med tillräckligt mkt bottenströ finns inte såna möjligheter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#14 Fast du borde hindra att han klättrar. Han klättrar för att han vill hitta någon väg ut och för att han är understimulerad, har ingenting att göra och tycker det bara är tråkigt.. Så köp en ny Bur, en samla låda ex eller akvarium så kommer han inte kunna bita eller klättra :) För det ska han inte göra.
Sedan har hamstrar inget höjdseende och kan därflr s.k självmordshoppa och bara släppa taget när de är som högst, vilket kan orsaka dödsfall eller svåra skador.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

#13 #15 Tack! det hjälpte jätte mycket, ska strunta i att höra med honom om buren, ska kolla efter lådan! :)

Det behöver heller inte enbart bero på att hamstern har tråkigt, bor i för liten Bur, har för lite att göra utan det kan faktiskt vara så att just gnaganden fyller någon sorts funktion för den.
Som för en del människor som sitter och alltid pillar sig i håret, eller alltid måste ha nåt i handen, typ en penna eller nåt.
Jag hade en av mina hamstrar nu senast i en 1m x 50cm dunabur, alltså större än största Samla-lådan. Den var full av leksaker, hus, trätunnlar, gnagmaterial, bomaterial och allt.
Hon fick komma ut flera timmar varje dag i rummet. Aldrig instängd i nån boll, Hjul eller liknande.
Men varje dag stod hon lik förbaskat i ett hörn, på bakbenen och krafsade febrilt på plastväggen.
Det var ett lika stereotypt beteende som gallergnagande men här nådde hon ju aldrig upp till nåt galler.
Bytte till en snäppet mindre Bur, 60x40. Helt genomskinlig och helt släta väggar. Nättak. Hon slutade direkt.
Var precie som om det var kanten mellan själva den ogenomskinliga plastdelen i dunan och den genomskinliga delen som hon retade sig nåt enormt på och den skulle bara bort.
Hon är fortfarande ute lika mycket, har fortfarande inget Hjul, men har slutat krafsa helt.
Så större behöver inte betyda bättre, utan det är kanske just annorlunda som kan fungera.
Sen så ska man ju naturligtvis inte stänga in dom i en jätteliten Bur för att testa annorlunda. Men det behöver inte alltid bero på att de är understimulerade och uttråkade.
Däremot kommer många djur överlag (oavsett djurslag) alldeles för lite ut från sina burar. Men det betyder ju inte att alla gör det:)

#18 Bertil är ute flera timmar han oxå, fast i boll och innan det rätt så länge antingen klättrandes på mig eller klättrar runt upp och ner på skrivbordet, han är säkert ute minst tre timmar var dag ur buren i sträck + en tjugo minuter lite när som helst och har en massa leksaker, men han trivs väll inte med buren antagligen, ska testa med en låda för jag har inte råd att köpa större Bur och om inte det funkar så får jag väll helt enkelt börja försöka spara ännu mer :) Tack för att du berättade om din hamster 🙂
#19 Hamstrar ska absolut inte vara i boll längre än 20 minuter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

#20 vet inte hur han annars ska få den motion han behöver, eller den möjligheten att springa så mycket han faktiskt behöver, får inte plats med en "hage" då rummet är för litet och han egentligen inte springa lös alls av mina fosterföräldrar, och när jag är i skolan finns det ingen som kan sätta ner honom i bollen tjugo minuter i taget, och han har så pass mycket energi så han måste vara ute flera timmar i taget :/