Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2000 ggr
Candela
0

Aldrig nöjd

Spelar ingen roll att hon har ett akvarium på en halv kvadratmeter med både en stor labyrint, stor låda jord, hängmatta och Hjul - allt handlar ändå om att komma ut därifrån!

Hon får vara ute på golvet och springa 30-60 minuter, men hon blir såå frustrerad i sin Bur. Jag börjar bli lite trött på att allt kretsar kring att hon försöker klättra upp till gallret och gnaga 😮

Leksaker är inte roliga för henne helt enkelt, hon måste nästan ha ett helt rum att springa på om hon ska vara nöjd. Vad gör man? Står ut med en rastlös hamster?

Kokolandia
0

30-60 minuter ute ur buren är på tok för lite för en aktiv hamster. 2-3 timmar skulle säkert behövas. Låt den springa runt i säkert badrum/toa, hamsterboll, i ditt knä, soffan m.m. Variera. Jag har vissa hamstrar som inte vill lämna buren och andra som måste få springa löst i mitt stora badrum i 2-3 timmar men ändå orkar springa någon timme till i ett Hjul. Alla hamstrar är olika. Mer tid löst skulle jag råda dig.

Candela
1

Fast jag har inget rum jag vågar släppa henne lös i helt obevakat, och man har ju inte lust att sitta "hamstervakt" i tre timmar..

Wellcraft
0

Hamstrar är aktiva djur, gjorda för att springa flera kilometer varje natt.

Min ena hamsterkille springer runt 6 timmar varje kväll till morgon, det är det han kräver för att vara nöjd. Mina hamstrar har dock alltid varit snälla och inte gnagt på sladdar och liknande, och eftersom jag vart hamsterägare i över tio år så är mitt rum hamstersäkrat.

Försök att säkra et rum och släpp henne där?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Candela
0

Det är svårt att hamster-säkra rum när tjejen inte bara vill gnaga på sladdar, utan även på trälister, mattor och tapeter 😮

Badrummet är väl det mest "oömma" rummet, men där blir jag ju orolig att hon ska klämma ner sig själv i avloppet 😛Kanske inte är möjligt? Kan fota och visa hur det ser ut.

Frosstis
0

Haha, I know the feeling.. men 30-60 minuter är ändå för lite, för vilken hamster som helst (förutom gamlingar som vill vara i sin bur). Tänk att hon faktiskt är i sin Bur i 23 timmar då ;) 

Skaffa en rasthage? Jag har så att rasthagen är i mitt rum, där jag har massa lock på (han kan komma ut ändå) och så sitter jag i mitt rum. Jag gör ju annat, alltså dator, städa, plugga m.m. Så jag hör om han är påväg ut. På det sättet får han vara ute 3-5 timmar varje dag.

Fast jag känner också att guldisarna inte uppskattar så mycket som dom får ;) Fast dom blir ju såklart glada om de får någonting nytt och undersöker det på en gång.

Anna4077
0

Roffe kan bara rastas i hagen om den är kopplad till en annan hage. Annars blir han helt tokig. Han går från röret i sin låda till hagen som är på golvet. Om det inte är bådabblir han helt knäpp och försöker bara ta sig ut. Stoppar ner han där när vi kommer hem och är i vardagsrummet. Han har ett litet hus i hagen som han kan läggapsig i, spån att gräva i, en stor pinne att klättra på, ett bad ett bada i och ibland stoppar jag ner hjulet till honom. Brukar ge honom färsk maten där om han inte är tvär och inte vill lämna buren alls. Så gör jag iallafall. Tog ett bra tag innan jag upptäckte att röret och den extra hagen var hemligheten. Kanske kan hjälpa dig också?

Anna och taxen Max

Candela
0

Alltså, det är som att hon alltid letar efter "frihet". Jag stod t.ex. och diskade nu och lät henne springa på köksgolvet under tiden. Hon springer bara och hoppar utefter väggarna, nosar i hörnen, försöker hitta en väg ut från rummet liksom 😛Hon hittade givetvis den hoprullade tidningen jag hade täppt till en springa med under frysen, och den satte hon sig och gnagde en bra stund på, som att hon verkligen förstod att det fanns något där bakom😃

Ibland brukar jag öppna vissa skåpsluckor i köket så hon kan krypa in och kolla i, men det blir ju bara att hon sätter sig längst inne i skåpet och gnager om hon hittar minsta lilla springa mellan skåpet och golvet (vilket det finns gott om i mitt gamla 60-talskök).

Frosstis
0

Ja så är det ju, de flesta hamstrarna vill ju oftast hitta någonstans att rymma ;) Min hamster har kommit ut från buren/rasthagen ett antal gånger, han har hittat ett hål i min garderob som han kryper in i. Och det hålet kommer han minsann ihåg, så nästa gång han försöker rymma. Ja då har han allt överfyllda kinder, laddat med mat.

Det med att de springer längs väggen, hamstrar är bytesdjur och vill helst inte springa på öppna ytor om de inte känner sig väldigt trygga.

Anna4077
0

#8 han måste ju ha matsäck med sig ;)

Anna och taxen Max

Frosstis
0

#9 Jajamen 😃

hobbymupp
0

Känner igen det där. :S Och min Knut är så… svår på det sättet att han tycks bli stressad av att vara borta från sin Bur, men ändå vill han inte vara i den. Han vill alltid upp till mig, och att klättra på mig går bra länge. Men att springa på andra platser verkar alltid sluta med superstress och rädsla då han inte riktigt verkar veta var han ska göra av sig själv. 

Han var ju ganska rädd när han kom till mig som… mellan 4-7 mån omplacering… Svårt när man bara vill göra allt bäst för dem men man inte hittar precis rätt sätt.

Candela
0

Hon lugnade ner sig efter ett tag när hon insåg att hon inte kunde rymma från buren 😉Så hon gick runt lite i labyrinten och undersökte gångarna. Nu ligger hon nog och vilar.

Susannaaa
0

Min flicka är likadan, efter klockan 7 kan man inte gå in i köket förrän hon ställer sig på bakbenen och visar att hon vill ut. Så fort man stoppar ner armarna klättrar hon upp. 

Jag har henne i vardagsrummet där hon får springa i kanske 2 timmar, men då måste jag hålla koll på henne. Så när jag inte kan det mer får hon sin hamsterboll så kan hon springa i hela lägenheten. Men på kvällarna när jag ska sova och jag stoppar ner henne är hon allt ifrån nöjd. Hon vill inte vara i buren utan upp igen… Känns faktiskt rätt hårt att tvinga ner henne där och lämna henne när hon gör allt för att jag ska lyfta upp henne igen :(

Candela
0

Idag har hon faktiskt roat sig rejält, och jag har fått typ hela köket skurat i brist på annat att göra (med en paus då och då för att titta på när hon busat) 😃

Candela
0

Fast nu står hon ändå och gnager på gallret i taket. Men hon brukar ge sig efter ett tag..

Candela
1

Idag fick hon vara ute 1,5 timme. Visserligen blev hon sur när jag skulle ta tillbaka henne (pep till och försökte springa iväg 😃), men sen hon kom ner i buren har hon varit helt lugn. Strosat runt lite, suttit ner och bara tittat på mig, ätit lite av laxgrytan (barnmat) hon fick. Min lilla sötis ❤️ Dessvärre vet jag ju att hon inte kommer vara lika lugn och gosig om jag tar ut henne igen, då blir det fart på henne.