Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2040 ggr
Dvärgis1234
0

Denna bur till guldis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag undrar om man kan ha guldisar i den här buren?

Dvärgis1234
0

känns som om att den är för liten :/ min kompis vill köpa den till sin guldis….

Rebornbabyn
0

Jag har en sån till min guldhamster! :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Bine93
0

En miniduna tycker jag personligen är för liten, hade en guldis i en sån ett kort tag innan en ny Bur hittades.
Hon blev rastlös fort, klättrade och gnagde på gallret i taket… Så jag skulle rekommendera en större duna, typ duna multi eller liknande (vet inte vilka storlekar det finns). Eller en samla eller akvarium i större modell :).

minihamster
0

Jag tycker att den är för liten. Men det finns ju en som heter "Duna multi" som är likadan fast större. :) Den här är kanske laglig för en guldis men jag skulle nog inte rekommendera det.

//Josephine :)

Rebornbabyn
0

Men hur ska jag göra då?? Får man inte ha en guldis i en mini-duna?

Det verkar inte som att han är rastlös…

Dvärgis1234
0

inte en sådan mini duna menar jag nu men hittade ingen bra bild självklart en lite större än den på bilden .

Candela
0

#5 Så länge det är lagliga mått och hamstern trivs tycker i alla fall jag att det är okej. Vissa hamstrar trivs bättre i små burar än i stora 🙂

Jag hade en miniduna som resebur där min hamster fick bo under 1-2 veckors tid då jag var bortrest och skulle ta med henne. Hon blev dock väldigt rastlös så det funkade inget vidare.

Rebornbabyn
0

#7 Okej, tack för svaret. Cocos har en del leksaker och får komma ut i bollen ibland och springa så han trivs nog bra! På dagen sover han mest och på natten springer han mest i sitt Hjul! :)

Candela
1

Överdrivet springande i hjulet skulle dock kunna tolkas som rastlöshet..

wildalia
0

Jag har en sådan duna mini. Måtten är  55 x 39 x 27 cm. Hjulet som ofta medföljer är för liten i allafall. Min guldhamster är ute varje kväll och får undersöka mkt, men han springer ändå i hjulet när han kommer in igen. Jag kallar inte honom för rastlös. Han biter aldrig på gallret eller andra saker heller. Han är pigg och glad.

Själv tycker jag att det är lika tråkigt att ha en större dunabur på 71- 99 cm och inte låta hamstern komma ut :-(

[Avarice]
2

Eftersom hamstern kommer spendera den mesta tiden av dygnet i sin Bur (även om man givetvis rastar mycket) så är alltid ju större Bur desto bättre. Tycker mitt akvarium är väl liten med måtten 75x35x35 så jag skulle inte rekommendera en så pass liten Bur till en guldhamster. Menar inte att hamstern nödvändigtvis "lider" i en så liten Bur men man bör alltid ha som måttstock att ha så stort som är genomförbart. 

Fattar inte argumentet att vissa hamstrar trivs bättre i mindre burar med tanke på hamsterns ursprung….förklaring? 🙂

Candela
0

Jag hade i alla fall en hamster som blev jättenervös när han fick flytta till ett akvarium, så jag flyttade tillbaka honom till sin gallerbur efter ett tag.

[Avarice]
0

Berodde verkligen det på storleken då och inte snarare miljöombytet?

Candela
0

Nej, jag hade bytt Bur åt honom förut. Hursomhelst så tror jag att vissa hamstrar kan bli oroliga om de går direkt från en liten Bur till en jättestor. Bäst är väl att uppgradera sig till en lite större i så fall, men inte jättestor.

Frosstis
0

#5 Inte rastlös? ;) Var det inte din hamster som sprang på hjulet? :P

Själv är miniduna enligt mig alldeles för liten, jag har den när jag reser och får ont i magen av att se honom bo i den. Fast jag tycker 130 l samla är för litet också.. xD Men jaja. Köp en större dunabur istället, som multy ex.

Pelzi
0

15# sätt i hop två 130l lådor det gjorde jag. Och min hamster verkar ändån lite rastlös eller så är hon bara borskämd med alla leksaker hon har och vill ha mer :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Frosstis
0

#16 Har ingen plats i mitt rum ;)

Rebornbabyn
2

#15 De behöver inte vara rastlösa bara för att de springer på hjulet! ;)

wildalia
0

Vad spelar det för roll om man har en miniduna Bur om hamster ändå bara sover i den :-)  Har man hamstern ute mkt av sin vakna tid, behövs inte en stor Bur. Skulle man vara extra petig och tänka till hamsterns ursprung och motion,  nyfikenhet, får ni nog ha hela rummet som en stor Bur. Sedan måste man även ta hänsyn till hamsterns temprament och ålder. Det finns livliga hamstrar och mindre livliga. Som sagt jag har hellre en mindre Bur och aktiverar min hamster utanför buren, än en stor, där hamstern inte får komma ut.

[Avarice]
1

Det kan vara svårt att ha hamstern ute hela tiden när den är vaken då den är nattaktiv. Min hane sover bara i sin rasthage när jag tar ut honom under dagen/kvällen och det är då svårt att ha honom ute i hans stora rasthage eller för den delen aktivera honom mellan 23-05 då han är vaken och jag vill sova. Därför är det för mig viktigt att ha en så stor ordinarie Bur jag kan så jag kan ha mycket leksaker i denna samt ge möjlighet för honom att utöva sina naturliga beteenden medan jag sover. Om man har tur och har en hamster som vaknar tidigt på kvällen kan behovet se annorlunda ut. Sen betyder det inte att man aldrig har hamstern ute bara för man har en stor bur 😛Så jag har hellre en stor Bur och en stor rasthage samt har min hamster mycket ute.

nlinds
0

jag har min gamla tjej i en sån dunabur, just för att hon mest sover och sådär för hon är så gammal, annars har jag betydligt större Bur till min andra guldis på 1½ år :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Dvärgis1234
0

okej tack :) lite oklart vad som e bra o dåligt men aa ….🙂

emdavidsson
0

Hej! Ser att du har fått väldigt bra svar, jag har ju två burar, en galler och en duna (större varianten än din) duna buren tycker jag är väldigt bra just för min hamster pga hennes personlighet MEN, den varianten jag har skulle jag säga är minimum för min tjej, hon är några månader så vet inte hur mycket mer hon växer, men skulle inte kunna sätta henne i en mindre Bur.