Göra rent buren?
Hej!
Hur ofta gör du rent din hamsters Bur?
Jag har kollat på olika sidor och alla säger olika med det där vissa säger 2 gånger i veckan och vissa säger en gång i månaden. Så nu vill jag veta vad ni använder för spån m.m och hur ofta ni gör rent buren.
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Gör rent buren ca. var 3e vecka. Har akvarium och 130l samla. Och mina använder toaletten bra, så behöver inte städa oftare än så. Men det beror på hamstern. Vissa är mer söliga än andra. Jag använder toa-lätt stö som Bottenmaterial.
Har föresten tidningspapper i botten (man tar bort häftstiften i mitten).
Tack jahaVar köpte du toaletten?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#2 Mina är vanliga fyrkantiga ungsformar från ikea, sådana i mindre format. Men innan har jag haft urdiskade glasslådor, matlådor m,m.
Okej tack!
//elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Gör rent en gång i månaden, tömmer allt spån och rengör inredning.
Tar bort kisset i kisshörnan vid behov och byter ut mjölkpaketet (hans bolåda) när det börjar bli äckligt, ca en gång i veckan.
Sanden silas två gånger i veckan.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Oj! Jag städar 2/ggr vecka. Han skitar ner väldigt fort!
//Selma
Stay strong, whathever they say.
#6 Min kille är väldigt renlig, kissar bara i sanden och kisshörnan och bajsar i boet.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#7 Det glr min med… Men han skvätter ut llt bajs ur boet och toa-lådan.
//Selma
Sanden tömmer jag och fyller på varje dag, dock är toaletten ganska krånglig att torka efter man tvättat den så jag tvättar den ca varannan dag. Hela buren städar jag var 2-3-4:e vecka, beror på. Han är duktig att hålla rent, kissar bara i skålen och många pluttar hamnar där också. Men det börjar ju lukta ganska äckligt efter ett tag så då byter jag allting.
Jajuste, jag använder några cm STL-strö.
Okej tack! Vilket strö tycker ni är bäst och dammar inte mycket?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#11 Toa-lätt. Jag tål själv inte damm bra eller starka dofter. Och tycker att toa-lätt oftast inte dammar. Man kan råka få någon påse då och då som är lite dammig typ pappersdamm, men för det mesta är det inte så.
en annan fråga…
om jag bara vill bygga en bro eller trappa och tar tjocka pinnat och sågar i samma längd kan jag spika ihop dom? Alltså är spikar farliga för hamstern?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag gillar spån mest eftersom det är ljust och man ser lätt vart bajset ligger (nu syftar jag lite på min kanin som inte är rumsren hehe) och jag tycker det är bra och billigt. STL-strö ser lite smutsigt ut och det allting syns inte så bra.
Annars tycker jag alspån är snyggt:)
#14 Tror dock inte det är bra om man är dammallergiker ;) Jag själv tål inte spån pga. damm och lukt.
Jag har känsliga slemmhinnor i luftrören vilket gör att jag kan få i stort sätt astma känningar om det luktar för starkt eller dammar t.ex.
#15 Dammar gör det nog (det gör STL-strö med), men jag skrev inte i syfte på att det inte skulle damma, utan jag skrev hur jag själv tyckte^^
Okej men vad dammar minst da min lillebror har astma:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#17 Skulle säga Toa-lätt. Möjligtvis STL-strö men har hört så mycket olika om det. Sen finns det troligen några spån varianter som fungerar bra med men vet ej, det får någon annan svara på. Vet att kutterspån dammar något fasansfullt.
#17 Carefresh. Det är jätte mjukt. Ska beställa idag. Min kompis hade det och det dammar inget om man köper carefresh natural :). Finns dock bara på pwss.se.
//Selma
#19 Carefresh finns i vissa djuraffärer med. Har hittat det här i Göteborg :)
#20 Jag har också hittat det, det finns i bäckebol zoo:et:)) Har dock inte kollat priset, men blir ju sugen att prova hihi.
STL strö använder ju jag, jag tycker det dammar när man häller i det. Man kan ta det i buren, gå ut och röra om och sedan ta in det. Sedan dammar det inte. Men om man häller i "agressivt" så dammar det, häller man i det försiktigt så dammar det inte. Man brukar använda det till hamstrar som inte tål vanligt spån (damm), och även möss som inte ens får använda spån för de inte tål det :)
Okej tack har letat efter bra strö en har inte hittat någonting
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#21 Ja precis. Det är på Bäckebol jag hittat carefresh med :)
#22 Toa-lätt finns i många mattaffärer, 10l påse. 20l ibland med. Annars brukar antingen 20l eller 55l gå att köpa i djuraffären.
#23 Har du sett hur mycket de kostar?:) Påsarna var inte sådär superstora men jag kan ju köpa en påse och ha hela den+stl i buren :) Ska följa med nästa gång pappa handlar (lördag antagligen) så då ska jag nog testa det :D
#24 Vet ej. Var länge sedan jag var där. Men köper du det, berätta gärna hur det är :)
#25 Det ska jag:)
Jag ber om ursäkt om jag värkar dum men "toa-lätt" är det toapapper eller spån?
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Toa-Lätt är papperspellets. Finns vid kattsanden i de flesta butiker.
//frida
Oj! Verkar vara många som hittat carefresh.. Rekommenderar verkligen! Jätte mjukt! Har någon hittat det på arken zoo?
//Selma
#27 Precis som #28 sade så är det papperspellets. Alltså vanligt pelettrerat papper.
Köps vid kattsanden då det används som både det + smådjursströ, brukar oftast fungera bättre som smådjursströ dock.
Annars kan man köpa större påsar i djuraffärer.
Jaha jag fick för mig att det var toa papper😃vad smart jag är.. not
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Men kan ni svara på fråga 13?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag byter vatten,mat och toalettsanden varje dag och gör rent buren varannan vecka :)!
Andvänder vanligt spån från zoot har även testat Ica's strö funkar helt ok , men man får testa sig fram och definitiv gå efter vad hamstern tycker om det !
#32 Spik kan vara farligt för en hamster ja. Om den antingen hamnar fel eller om hamstern börjar tugga på träet runt omkring, då har du en vass kant som sticker ut. Har dock aldrig snickrat ihop något själv, just för att jag är rädd för detta.
Jag skulle använda lim istället :) Givetvis ett ofarligt sådant.
okej tack! Jag var orolig för spikar för har nämligen inget att göra i slöjden så varför inte göra små hus eller labyrinter eller något åt det hållet.
Men ni nämde ica strö. Jag har aldrig hört det innan dammade det mycket? Luktade det illa? Tyckte du att det var bra?
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Min hamster kissar och bajsar endast i sin ena sandlåda. I den andra badar hon. Dock så hamstrar hon otroligt mycket och har allting i sitt hus, så det blir lätt gammal mat som ligger där, och på grund av det så får jag städa oftare. Så det blir ändå kanske efter 1-2 veckor, det beror på.
Superlim skulle varit bättre för säkerthetskull man vet ju aldrig vad som händer när hamstern är hemma själv.. men kom ihåg att sätta in pinnarna i ugnen först så att ohyran som varit på pinnarna dör! :)
Jaha det viste jag inte det där med pinnarna tack! mmm intressant..
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag städar hela buren en gång i månaden, då min hamster alltid kissar i toalettlådan och nästan bara bajsar i sitt sovhus. Toalettlådan rengör jag varannan dag och jag plockar ut gammal mat och bajs ur boet varje dag. Jag använder tallspån som jag köper från en gård i närheten av mitt hus.
Jag har fin kornig Sand som botten material. Tror han gillar det för han gräver massor. Had också problem med dammet utav spån. Eventuell nackdel är att hamstern kan vara lite sandig men jag har inga problem med det. Har han i ett hörn av vardagsrummet. Angående städning av buren är det lite olika. Jag plockar bajs varje dag, det som är utanför boet. Har en plastsked. Ca en gång i veckan tömmer jag boet och går igenom sanden noggrant. Än har jag inte tömt hela. Har bara haft det ca 2 veckor och sanden är fresh. Har easy scope is toaletten. Beter sig som kattsand och klumpar sig. Den plockar jag klumpar varje dag och byter Sand helt vid behov. Han har självklart atchinchilla Sand i en låda. Den går jag igenom lite då och då (han har bara kissat där en gång) och byter Sand helt kanske en gång i månaden. Den är en stor djup låda så det är mycket Sand som får plats. Självklart skulle jag byta den oftare om den var äcklig men det är den inte när jag byter den. Väldigt sällan jag hittar något i den alls. Spån har han i sin grävlåda till mattes ogillande. Men det verkar som att det går bättre att göra gångar i det och vad gör man inte för sin älskling. Tur att sommaren är påväg (iallafall borde vara) så man kan byta spånet utomhus. Men jag städar i buren varje dag. Dammsuger upp fröskal på våningarna utan Bottenmaterial, plockar bajs, gör rent matskålarna (vid behov men ett par gånger i veckan), byter ut färskmatskålen, byter vatten och gör rent vattenflaskan, gör rent toaletten osv. Städar mer hos hamstern än åt oss själva :p köpte en jätte söt liten dammsugare på Ullared i helgen till honom som ser ut som en nyckelpiga :).
Anna och taxen Max
Tömmer sandbadet så fort det blir kissigt. Tömmer huset och ger nytt bäddmaterial kanske en gång i veckan, för det är i princip bara där de bajsar. Gör rent alltihop när jag ser att det ligger bajs lite här och var, för oftast är det helt rent då de har bestämda platser för både kiss och bajs… Blir kanske en gång i månaden eller något.
Städar när det känns som att det behövs, vilket kan variera. Men var tredje vecka kanske. Hon kissar alltid i sanden (som byts några gånger i veckan), och pluttar i princip bara i sitt bo (så där brukar jag också rensa lite då och då). Numera använder vi även toalätt istället för spån så det blir inte heller lika mycket damm.
Jaha tack det hjälpte:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hej! Ville bara lägga mig i och säga lite snabbt att alspån faktiskt är superbra! (Tycker jag). Det dammar imprincip ingenting och rekommenderas starkt på många ställen som allergivänligt samt snällt mot känsliga djur då det inte dammar så mycket/irriterar deras ögon! :) Har dock bara haft gerbiler (som gräver MYCKET och det har aldrig dammat och dom har inte fått problem med sina ögon) men ska köpa ett par dvärgisar snart! Tycker denna tråd var riktigt intressant och det finns verkligen många varianter av botten material, vissa har bara någon cm medan vissa (även jag) tycker man ska ha mycket Bottenmaterial som dom kan gräva och bygga gångar m.m i! :) (Jag läser precis ÖVERALLT till köpet av mina nya vänner just nu, hihi. Några tips ;) ^^) // Matilda :)
Jag städar när jag känner att det behövs, och det är väll varje eller varannan vecka, det beror på hur mycket hon bajsar och kissar på fel ställe (I bottenmaterialet). Men hon brukar i princip bara kissa i toahörnan och brukar nästan bara plutta i huset så de delarna städas några gånger i veckan. Jag har alspån som Bottenmaterial, det är bra! Eller det tycker jag i alla fall.
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Jag städar alla hamsterburarna varannan vecka. Sanden byter jag varannan dag. Fast min guldis behöver jag inte byta till lika ofta, och han bajsar i sanden sen så tar han bajsen i kindpåsarna och lägger det i huset ;P
Hur ofta gör ni rent huset da för om jag förstår rätt hamstrar dom båda mat och avföring i husen:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag rengör det varannan/vartredje dag ungefär, men det beror ju på hamstern också. Jag gör det på min guldishona, medans på min robbhane så rengör jag lite mer sällan typ vartredje/varfjärde dag ungefär. Men det är bara för att han är mindre så luktar det inte lika mycket.❤️Men det är fortfarande olika.
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
#50 Man behöver inte städa huset varje dag, man behöver ju bara plocka bort eventuella rester. Eller hur menar du?
#48 det är bra att kolla efter rester i huset varje dag och plocka ut sådant som lätt ruttnar. Har man t.ex. Knäckebröd eller fröblandning så kan det ligga kvar där. Men blött Foder bör slängas.
Hej! Om du ska köpa ett spån rekommenderar Jag STORT AL-spån! Det är helt dammfritt och ser super snyggt ut i buren! Min hamster älskar det!:D jag städar var 1.e,2.e, ibland 3.e vecka beroende på hur smutsigt det är. Byter vatten,mat och så får han grönsaker varje dag. Passar då på att byta toaletten som han alltid kissar i vilket är toppen! När jag städar buren tar jag nytt av chinchilla sanden. Ja,det är de..:)❤
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Al-spån finns det i vanliga zooafärer? Finns det någon annan stans också?
Tack för hjälpen
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Ja,alla som jag har varit inne på iaf. Finns en lite större och en lite mindre! Men det räcker länge enligt mig! Har nästan hela påsen kvar. Haha…:)
Haha. Men finns dom i t.ex typ blomsterafärer och träafärer haha och kanske icamaxi
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Ja… Haha,tror inte blomsteraffären… Men du kan väll kolla runt. Vet att dom flesta djuraffärena har det!:P
Nickos? Som snarare är flis?
//frida
Ja jag har också al-spån, det är jättebra!❤️
Hur stora påsar köper ni och hur mycket behöver man tycker ni:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#60 Det är ju olika, men jag köper en ganska stor för att jag inte åker dit så ofta.🙂
Känns som mitt aldrig ska ta slut..haha:) dröjer väll på hur din hamster kommer bli..:)
#62 Hur många cm spån har du?
Lite smutsigare eller ganska ren av sig!;P
Hehe aaa joo det klart. men hur många cm spån har alla? Jag kanake redan har frågat det:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Det är en sak jag undrar.. Man får ju inte ha hamstervadd men vad ska man då ge dom som bo material?
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#66 toapapper eller Kabok! Kabok är super bra! Näsan Som hamstervadd men mycket mindre trådar vilket gör den ofarlig. Kommer från en växt i afrika. Jätte mysig!
Haha men toa papper ska man göra den till små remsor eller kvadrater eller..?
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#68 toa papper brukar jag bara ge i de kvadraterna som redan finns. Använder jag hushålls papper så brukar jag riva remsor.
Hamstrarna brukar göra det själva ibland:)
Jaha tack! :)
Nu undrar jag inget mer som har med detta och göra.
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#67 det heter kapok med P inte B ;) Jag använder toapapper och drar jättelångt och river allting i mindre bitar så får han fixa resten själv. 5 cm spån ca, mer eller mindre
#67 Är Kabok de där färgade pappers-strimlorna? Jag använder det och det funkar super!
//Selma
#73 bäckebols zoo, 895 kr. #74 nää, kapok är typ vadd^^
#75 Okej :).
//Selma
Jag vet! Haha,skriver alltid fel ;P
Jag har alspån, som jag tycker funkar superbra till min långhåriga hamster, jag tycker personligen vanligt (såg) spån är jobbigt eftersom det fastnar så mycket i hans päls. jag städar toaletten och hans kisshörna varje kväll samt byter vattnet.cirka en gån i veckan städar jag(alltså kollar ju varje dag efter gammal mat)hans bo, efter som min hamster bajsar nästan bara i sitt bo samtidigt som om han har sitt matförråd där. så då tar jag bort bajs.jag andvänder vanligt mjukt toa papper som bo matrial och byter lite varje vecka. jag har läst att man inte ska byta allt bo matrial på engång eller allt spån på en gång eftersom att hamstern inte känner igen sin lukt då, så det är jag försiktig med och byter bara lite spån åt gången.
haha, väldigt osamanhängande text, men hoppas ni fattar🙂