Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 747 ggr
wildalia
0

Rådnad runt öron o kropp

Hej

I dag när jag kände igenom min guldhamster hittade jag två fläckar som har varit blöta som typ efter sår men inga öppna sår. Dem sitter en liten bit framför ljumskarna fast upp i mot ryggen, på varsin sida. Sedan ser jag att han är röd rådnad runt öronen ( öronfästet) bägge öronen. När jag tar pälsen mothårs ser jag att han även är lite röd i huden. Nu blir jag orolig. Han verkar pigg, han äter det jag ger honom. han springer i sitt Hjul varje kväll, är även ute mkt och springer. Men jag har sett att pälsen ser  glanslös ut och inte så tjock som den bör vara ( tror jag) Snälla vad tror ni att det kan vara ????? Jag har inte sett han klia sig men jag ser han inte hela kvällen/natten när han är i rörelse. Vi har haft han i 5 veckor och han har varit pigg hela tiden. han var 4 v när vi köpte han i från privat uppf ( ej zooaffär ) som hade både mamma o pappa och någon annan släkting hemma. Han har sågspån i buren och sandlåda som han kissar i men inte verkar rulla sig i.

Vad tror ni att det kan vara ??? Hjälp !!  Vänligen Pia

jossa5
1

Fläckarna du hittat är mest troligt att det är hamsterns doftkörtlat, sitter på höften, ungefär. Det blöta är sekretet som kommer ut, och det är inget farligt. (Du kan läsa lite om det på SHF's hemsida; http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/allm%C3%A4nt-1920372)

Om öronen har jag inte vettigt att säga, för jag har inte guldis själv. Men bara folk vaknar kommer du nog få mer svar! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

wildalia
0

Åhh tack !
Ja det är ungefär på höfterna på bägge sidor som är lite sekret, eller blöt eller nu torkat.

Jag undrar lite, kanske att han har för lite Sand att rulla sig i eller kanske " fel " Sand. Den är nu små kornig akvariesand s.k k råda Sand. Chinchillasand hade han förut. Jag tycker att pälsen inte är så glansig eller tätt. Men han kissar alltid i den. Han är pigg och nyfiken som alltid. Men jag är lite bekymrad över rodnaden vid öronfästen på bägge öron och rodnaden i huden över rygg. Jag kan inte se någon rodnad på mage.

Vänligen Pia

[sara&skrållan]
1

Är hela hans kropp röd eller är det bara på vissa små ställen på kroppen? Det skulle kanske kunna vara att han är allergisk mot något . Vissa hamstrar får utslag/ irriterad hud för att dem är allergiska mot spån . Om du har det som Bottenmaterial så kan du ju prova byta ut det mot kanske Toa-lätt eller liknande och se om det blir bättre. Annars är det nog en veterinär som kan ge det bästa svaret ;)

Twisted_T
1

#2 Det är doftkörtlarna som de andra sa.

Vad gäller rodnaden så är det nog bäst om du tar kort och visar hur det ser ut. Kliar han sig mycket? blir pälsen glesare eller fattas det på något ställe?

Spån kan ju vara boven som #3 sade. Hade det problemet med min ena hamster för länge sedan. Han kliade sig mycket och förlorade päls bakom öronen och på kroppen och blev röd bakom öronen bland annat. Bytte till toa-lätt strö och han slutade klia sig och pälsen växte ut :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

wildalia
0

Hej

Han kliar sig inte, inte vad jag ser i allafall. Han såg lite bättre ut i dag när jag tittade över honom på dagen, när jag bytte hans strö som är sågspån. Jag skall hålla koll på det.  Jag har lite al spån hemma oxå, men jag har inte använt det till honom ännu. Han har haft samma spån sedan vi köpte honom ( ur samma påse ) Han är pigg och äter som vanligt. Han har inga kala fläckar och ingen päls saknas. Jag tycker att pälsen ser glanslös ut. Nu har jag bytt sanden i allafall till fin chinchillasand. Den vet jag att han gillar. Men han har haft samma Sand hela tiden både chinchilla och grövre Sand.

Han är lite rolig han gnagar inte på ngt, han springer mest i sitt Hjul på nätterna. Varje kväll får han komma ut och springa i sin stora lekhage som han tycker om. Men mest springer han och letar utgång, fast den är 160 cm x 95 cm. Så det är ingen liten lekhage han har. Jag lägger in olika saker i den. Så det finns alltid ngt nytt att undersöka. Jag tänkte köpa större Bur men eftersom han inte verkar undersöka saker i sin egna Bur utan springer mest i hjulet ( 21 cm ) så verkar det som att han nöjer sig med att komma ur buren varje kväll.
Vänligen Pia