Hur ofta städar ni burarna?
Hur ofta städarna ni era hamster burar?
Muffin och hennes Bur luktar lite äckligt emellanåt, därför städar jag nu en gång i veckan. Tycker ni att det är för mycket? :)
Live
Laugh
Love 
Det är en smaksak. Luktar det i buren så är det ju bara bra att städa.
Har du en guldis eller en dvärg?
Jag städar hela buren varannan vecka ungefär. Byter spån, sköljer ur osv. Men sanden och toapappret byter jag oftare, 2-3 gånger/veckan, och sen rensar jag ju bort gammal Färskmat varje dag.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Har en dvärgis. :)
Då jag städar byter jag spån och diskar ur alla leksaker och matskål.
Huset tvättar jag ur några gånger i veckan och även sandbadet. :)
Live
Laugh
Love 
Jag byter Sand och matskål ungefär varannan/var 3e dag, diskar då ur de grejerna också och plockar upp synliga matbitar, bajs (han tenderar att bajsa vid matskålen) och annat. tar direkt ut hans speciella färskmatsskål och diskar den när han käkat upp den färska maten vilket brukar vara över natten, diskar då den innan han får färsk mat igen eftersom den blir kladdig. Byter papper ungefär var 4e/5e dag beroende på hur mycket han släpar runt det och smutsar ner det. Jag storstädar en gång varannan vecka (var 14 dag) då byter jag allt bottenströ och det brukar då vara rätt så rent ändå, mest matbitar och sak av diverse nötter här o var, får ut det mesta andra på de övriga småstädningarna.
Byter ut allt spån till min dvärghamster varannan vecka. Brukar ta bort bajspluppar och röra runt lite i spånet varje vecka och 2-3 gånger i veckan byter jag ut sandbadet och toapappret. Bajsplupparna är mest i boet där hon sover så blir lättstädat. En gång i månaden kör jag storstädning av allt ihop och det funkar bra 🙂