Massproduktionens offer..
Vill gärna lägga denna tråden även här (ligger på DiF) just på grund av att jag tror att det är många som inte vet hur de hamstrar som varit med om mass-, grossistavel kan se ut.
Dessa två hamstrar har troligtvis suttit ihop större delen av sitt liv.
Jag vet inte hur många kullar Reva fått med Nicke men jag tror knappast att jag kan räkna dem på en hand.
Det är två dvärghamstrar av okänd art, en vit äldre hane med tuffsig päls och en äldre agouti hona som fattas ett öga. Deras ålder uppskattas till 1,5 - 2 år.
Dessa två dvärgar skulle avlivas.
- "De producerar inte längre.."
Honan är stapplig, pälsen är fet och bortskavd på sina ställen.. Det är så sorgligt att se henne.. Pälsen på magen är nästan helt borta pga det ständiga diandet från otaliga kullar.
Hanen Nicke är i något bättre skick, men även han är stel och ovårdad, hans klor krullar sig.
Dessa två dvärgar vet inte hur man rullar i ett sandbad.. De har aldrig sprungit i ett Hjul, de vet inte ens vad bo-material är…
Det minsta jag kan göra är att se till att dessa små får en bra sista tid här på jorden..
De ska få uppleva hur det SKA vara att vara hamster, på riktigt.
När de så småningom vandrar vidare ska dessa små veta hur det känts att vara någons älskade husdjur och vän.
Jag vet att inte alla djuraffärer säljer grossistavlade djur, men jag kommer nog aldrig någonsin att köpa djur med okänd härstamning i djuraffär igen..
Herregud.. fyfan.
Stackars små djur, och så underbart att dom ska få leva och känna på vad livet faktiskt är innan dom får vandra vidare. Herregud, förstår inte vad folk tänker med när dom köper djuraffärshamstrar.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Stackars små dvärgisar. Fint av dig att ta hand om dom och bra att dig att skriva om det.
Anna och taxen Max
Ja och så länge människor stöttar grossistavel så kommer detta att fortsätta. Även om man tycker det är synd om smådjur i djuraffären så lönar det sig inte att köpa, den stackars hamstern kommer ersättas med en ny.. Om och om igen, om folk fortsätter köpa.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Usch, känner mig hemsk som köpt en hamster på djuraffär. Även om han var från en ''uppfödare'' som hade givit dem till djuraffären men endå.. hemskt :/
Djuraffärer är bra! Men inte att köpa djur i.. det finns inte en chans att de som driver djuraffärer har ett "gos-schema" för att alla djur ska få den uppmärksamhet de egentligen kräver. Reva biter min varje gång jag stoppar in handen för att byta mat mm.. Inget roligt temperament att föra vidare.. De är fullständigt ohanterade båda två.
#7 känner mig också lite dum som köpte från djuraffär men ja. Inte mycket att göra när något är gjort. När jag tänkte på grossist hamster tänkte jag på många hamstrar med tvivelaktig vård som blev avlade förtidigt. Tanken att dom stackars djuren blev parade om och om igen för att sen bli 'bortkastade' när dom inte producerade vidare föll mig inte ens in… Känner mig korkad som inte tänkte på det.
Anna och taxen Max
#8 hur kom du i kontakt med dom? Om du inte har något emot att jag frågar. Har funderingar på att adoptera nästa hamster i framtiden. Det minsta man som människa kan göra för dom små liven är väl att rädda dom man kan och ge dom en bra sista tid. Önskar verkligen det finns något man kan göra för dom levande hamstrarna som lever under hemska förhållanden.
Anna och taxen Max
7# Så ska du inte känna.. jag har själv 3 andra hamstrar från djuraffär! Detta är mest för att upplysa hur det KAN gå till "bakom disken". (Händer även ibland privata uppfödare) Man ska vara uppmärksam på vem man köper av helt enkelt.. och gärna veta vad målet med aveln är. Reva och Nicke parades gång på gång på gång för att få fram vita ungar. Där spelade Revas temperament noll roll.. det är sorgligt.
Har en kontakt på djuraffären de kom till. Förra ägaren ville att de skulle säljas och lämnade de där. De blev genast utdömda i djuraffären, så här misskötta hamstrar går inte att sälja. De fick bokad avlivning igår men killen i djuraffären hade bokat av den för att han ville höra med mig först (jag är där en del och han hjälper mig med terrarier mm). Jag har precis bytt terrarier och han visste att jag hade två över. Så det blev att de flyttade hit..
#12 vilken tur dom hade!
Anna och taxen Max
Ja, ett par av otaliga … :'(
Fyh*lsike.. Människor kan vara så fruktansvärt vidriga av sig…
Tack gode gud att det finns människor som bryr sig om dom mindre lyckligt lottade djuren i världen!
När jag blir stor ska jag starta en djuraffär. En BRA djuraffär.
Där alla djur kommer från uppfödare & säljs med stamtavla.
Eller att om någon vill ha hamster så kan man rekommendera olika uppfödare i närheten.. Varför har inte djuraffärer tänkt på det?!
De vill tjäna pengar till varje pris….
Helt sjukt… Vissa människor borde faktiskt inte finnas..
Vore roligt att ha en riktig djuraffär men välmående och omhändertagna djur. Tyvärr är kär rädd för fåglar… måste erkänna att kaniner gör mig lite skraj med fast det går nog att komma över. Dock är det nog svårt att tjäna pengar om man ska ha en person somabara pysslar med djuren
Anna och taxen Max
#18 Kaniner är underbara ♥♥
Om jag skulle haft en djuraffär skulle jag inte sålt djur alls:)
Håller med om att kaniner är underbara, skulle inte vilja ha ett liv utan mina älskade kaniner. Har fött upp kaniner i ca 4 år, underbart.
Ibland är man riktigt glad över att jobba i en underbar djuraffär som föder upp själva med bra friska och supertrevliga djur. Tar sjukt bra hand om djuren, kan otroligt mycket, rekomenderar uppfödare och tar endast in guldisar från uppfödare och dvärgarna föds upp själv.
Det är en fantastisk butik, billigt även och djuren går i första hand.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ja kaniner är nog underbara och visst är dom söta. Har bara inte haft någon kontakt med dom så dom är lite läskiga i mina ögon ;)
Anna och taxen Max
#4 Jo, man hör ju vart dom är ifrån. Köper man från sådant så ser man ju till att dom inte får det dåligt. Jag köpte från djuraffär och den har stamtavla.
Måste bara säga att det är superhärligt att se livsglädjen komma tillbaka till dessa små liv nu efter några dagar!
Reva som tidigare bet så fort jag pillade hennes Bur luktar mest på handen nu. Jag har kommit fram till att hon förmodligen även är döv och måste därför vara väldigt noggrann med att visa handen för henne innan jag rör vid henne. Hon har dessutom börjat äta mask, men bara om jag håller den till henne…!
Lille Nicke gör även han framsteg!
Rullar i sanden och äter färskmaten (detta vägrade han innan)
Men han är dock en surskånk.. Prylade min lille Torvid när jag satte dem i lekhagen.. så han får också bo själv.
Ska lägga upp lite fler bilder på bland annat Revas kala mage så fort jag hämtat min systemkamera..
(Reva på bilden, gräver runt i sandbadet. Pälsen har blivit så mycket bättre!)
Aw vad skönt att höra! :)
Wilbur, du har ett stort hjärta du som tar hand om dessa 2. Underbart att dom ska få sluta sitt liv lyckliga när det väl kommer. Credit till dig! Själv, hade jag gjort precis samma sak om jag hade fått det valet. Detta är hemsk och se. Och jag känner mig skyldig själv eftersom jag har 2 djuraffärshamstrar som jag fick i födelsedagspresent av mina arbetskollegor.
Det är både bra och dåligt med zooaffärer. Det finns dem som bryr sig om djuren och endast säljer " kvalitets " djur och informerar sina köpare ordentligt hur man sköter djur. Sedan finns det dem som bara vill " sälja" och tjäna pengar. Tyvärr vet inte alla folk vart man skall vända sig när dem skall köpa hamster eller tex kaniner, fåglar m.m.
Jag har sålt kaninungar till en seriös zooaffär ( trodde jag ) Det var söta blåa kaninungar och dem såldes fort. En kanin som var hot hot, vit med svart runt ögonen, blev kvar längre. Jag var ofta inne i zooaffären och kollade kaninungarna. Jag skulle en annan gång sälja några nya kaninungar och vi bestämde oss för ett pris. När jag skulle leverera kaninungarna skulle jag helt plötsligt få halva priset på dem för de var inte tillräckligt " söta " dem var svarta. Jag lämnade inte ungarna och sade till eller köpte " billigt " tillbaka hothot ungen som nu var lite större. Tog med mig henne hem och där fick hon stanna. Jag blev rätt arg på zooägaren som tyckte att kaninungar som var " fula" skulle hon betala mindre för, men själv tog hon ut fullt pris. Jag besökte aldrig den zoobutiken igen och jag rekomenderade INTE den till andra heller.
Nej zooaffärer borde BARA sälja tillbehör och inga levande djur. Tyvärr finns det även de som endast avlar för att massälja djur oxå :-( Jag köper numera aldrig ett djur i en zooaffär. Jag rekomenderar alltid andra att söka efter privata uppfödare om de vill köpa fåglar, kaniner eller andra djur.
Härligt att höra att du ger hamstrarna ett riktigt sista gott liv <3