Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1030 ggr
hittanemo
1

hjälp mig att bestämma!

Hej! Ska skaffa hamster efter påsklovet, och jag är skitpeppad. men! Kan inte bestämma mig för vilken sort jag vill ha :( jag har en bra Bur, jag har kunskaperna och jag har viljan, men jag kan inte bestämma mig för en långhårig guldhamster, eller två campbells dvärghamstrar. det är där jag behöver hjälp. 

vad vore skillnaderna? skulle två dvärghamstrar bli mindre sociala mot mig eftersom de har varandra? skulle guldhamstern bli uttråkad så fort jag lämnar hemmet?

Frosstis
0

Jag skulle valt campbells.. hehe ;) Jag hade ju tingat två st men nu kom guldhamstern istället (jag var jourhem men nu har jag tagit över ägandet) så nu blir det inga dvärgisar tyvärr. :(

Alltid tyckt om dvärgisar mer, dels för att man har 2 st (dubbelt gos hihi), de är mindre och så tycker jag de är sötare😛 Jag har även hört och läst att dvärgar är mer lugna än guldhamstrar som bara vill gosa en stund och sedan springa och upptäcka. Fast det finns ju såklart många guldisar som älskar att gosa :) 

Men som sagt, jag skulle valt campbells. Men du väljer! :D Det finns fördelar med båda "raserna", så du väljer själv..

Dvärgis1234
0

Jag kan ju inte "välja åt dig" men 2 dvärgisar kanske är lite mer "underhållande" och de är små gosiga bustroll tro mig ;)

hittanemo
0

hmm.. tack för svaren! det blir lite fundering att göra nu..

Dvärgis1234
0

en guldis är lite mer Lungn har jag för mig eller dvärgisarna e pigga på ett annat sätt och super söta men guldisar är super duper söta också !! ❤️

Mvh:Emmy&Kokos!

Wellcraft
0

Skulle välja campbells av samma enkla anledning som #1.

Köp från uppfödare, så får du ett par pannkakshamstrar som ligger i handen och sover. Guldhamstrar är i regel inte lika gosiga och lugna som campbell & vintervit, de har dock större personligheter än campbell & vv tycker jag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hittanemo
0

Okej! Ja, gosiga hamstrar är ett måste! annars kan man lika gärna skaffa akvariefiskar, haha. närå, men jag har en till fråga angående dvärghamstrar;

enligt vad jag har läst på om verkar campbells bra, men vad är skillnaderna på de olika dvärghamstersorterna? vet att roborovski är minsta osv. men personlighetsmässigt?

Wellcraft
0

Guldhamstrar kan också vara gosiga. Mina killar sitter gärna stilla en stund, ett par minuter och låter sig klappas. Sen vill de vidare, ungefär så är i regel de flesta - men det finns undantag överallt! Det jag menar är att campbells gärna ligger kvar i handen länge.

Campbells & vintervita skiljer de ej något på temperamentsmässigt, vintervita är lite rundare. Campbells har blivit felavlade en del och de från djuraffären är oftast aggressiva, seriösa uppfödare har garanterat lugna, snälla pannkakshamstrar. Campbells löper även ganska hög risk att få diabetes vid felkost, detta är dock ingenting som är svårt att hålla efter, blanda egen mat så du vet vad fodret innehåller och undvik frukt och annat sött.

Köper du campbell så se till att de är testade mot diabetes, allra helst även föräldradjuren. Campbell finns i flera färger än vintervit även. 

Kinesen har jag inga erfarenheter av men ska ha hört att de är mer "musiga" i temperamentet och enstöringar oftast.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

panini
0

Jag skulle ha valt båda! ;P Nej men jag tycker om båda sorterna. 

Jag tycker själv att mina dvärgisar är mer springliga i benen än min guldis. Min guldhamster än en sån som bara sitter helt, helt stilla. Han kan ligga och vila på ens axel i timmar! Och när han får komma ut och springa på soffan så sätter han sig bara och tittar brevid en och klättrar upp och sätter sig på axeln istället :) Min lilla gosa gris! <3

Frosstis
0

Roborovskis: pigga titthamstrar. Inga keldjur alls.. Vill ha det stort så de får röra på sig mycket :)

Campbells: mysiga hamstrar, snälla och tama.

Vintervita: mysiga, snälla och tama (in princip samma som campbells)

Kinesisk: jag har inte så stor erfarenhet av dessa, men av det lilla jag läst så uppfattar jag de som gosiga och klänger sig gärna på fingrarna. Funkar oftast inte i par, och klättrar väldigt bra. Är som möss ungefär..

[josefine&djur]
0

Tycker guldhamstrar är så söta! Lite större men så mycket keligare, inte för spralliga. Men har ändå mycket bus och skojj för sig. Men jag kan inte välja åt dig. Guldhamstarar och dvärghamstrar är faktiskt ganska lika varandra(inte utseendet.)  Men båda är ju hamstrar? haha.. jo men förutom att dvärghamstrar är mycket mindre, och guldhamstrar är lite större. Så är dom ganska lika. (enligt mig.)

Välj själv! Man måste alltid prova först innan man vet! :)

[Ingunn_1969]
0

Robbar = full fart jämnt, roliga att titta på men inget för den långsamma, jag hade svårt att hantera de men dottern på 11 klarade det galant. Kineser: jättemysiga, duktiga att klättra så man behöver inte vara rädd att de ska kasta sig ut utan tanke på att det är långt ner. Har bara haft en hona och hon var riktigt trevlig, hade mycket projekt för sig i buren jämnt med att bygga gångar och samla mat, lätt att underhålla mao. Sägs att hanerna kan vara lugnare och till och med ligga i handen och sova långa stunder, jag hoppas kunna få tag på trevliga hanar framåt hösten, saknar verkligen att ha kineser i huset :-) Vintervita: tjafsar och låter en hel del men oftast är det inget allvarligt. Underbart sociala oftast men när de är vuxna trivs de bäst två och två. Har en hanflock nu på 9 stycken som samsas bra men de är alla unga. Campbells: flocksmarta, oftast inga problem att ha fler vuxna ihop och också sätta ner 4 veckors ungar i burarna med vuxna. De flesta är precis lika sociala och trevliga som de vintervita men enstaka individer kan vara aggressiva. Då är de det redan som små. Guldar: smarta djur, de vet hur de ska få oss att göra som de vill! De trivs med rutiner, varje kväll är det lekhagarna som gäller och då är det bråttom! Inte mycket tid att gosa och umgås då inte. De kommer när vi ropar på dom (har stora lekhagar och även dotterns rum de får springa i) och jag tror att om man vill går det säkert att lära de mycket trix. Jag kan uppskatta att de ska vara själv, ibland är det mycket pyssel med att få till att alla dvärgarna har sällskap och oundvikligt att någon får vara själv en period vilket alltid känns lite tråkigt. Andra gånger är det just flockdjurbeteendet jag uppskattar allra mest. Att se nervösa små ungar i en ny Bur bli varmt omhändertagna av de vuxna är något som är lika hjärtknipande varje gång. Samma sak med att se hur två gamla burkompiser håller ihop och tar hand om varandra.

Sara1214
0

Det är helt upp till dig! Vad just du skulle passa med! En guldis ska ju leva ensam,och dvärgar två och två. Såklart om du väljer dvärgar så blir det ju "dubbelgos",men det är också SUPER mysigt med guldar. Dom är större och lite mer att "gosa" med enligt mig. Dvärgar är små tycker jag. Men,då får du ju två. Jag har alltid tyckt att dvärghamstrar värkar mer snabba och typ VÄLDIGT pigga! Men det finns ju såklart super gosiga av dom också! Men jag skulle ha valt en guld. Då får ju hen lite mer Uppmärksamhet kanske!?;P och en super mysig hamster. Det är ju ineviduellt hur en hamsterns beteende är. Vissa är snabba och vill bara springa,vissa mysiga och vill bara sitta på mattes axel och gosa! Men du får välja din favorit och den du träffar kanske du faller för. En gosig eller en med lite spring i benen!? Men som sagt skulle valt en GULDIS!:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Wellcraft
0

Verkar som de flesta råkat ut för dvärghampisar med dåligt temperament, dvärghamstrar åtminstone campbell och vintervita är i regel pannakakshamstrar, åtminstone de jag träffat och vad jag fått höra från duktiga uppfödare. :/ Visst finns det undantag men det är mkt sällan om hamstern är från bra uppfödare, då man oftast avlar på dessa lugna individer och ej de stissiga.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[josefine&djur]
0

Håller med till 100%, alla säger att guldisar har massa rutiner, och är spralliga, och att man inte kan gosa med dom.. alltså för det första vem vill inte ha en sprallig hamster? Man vill ju inte ha en som bara ligger,siter och sover hela dagen eller? Dom har missupfattat allt.(enligt mig) 

Guldhamstrar är den bästa hamstern man kan ha enligt mig. Dom är verkligen hur goa som helst. Mina åsikter. No hate.

panini
0

#13 Alla mina kommer från BRA uppfödare och de är endån springiga, undantag från min lilla Ture som kan vara pannkakig ibland men sen blir det full fart. Men ibland känns de som de har sprungit flera Mil från hand, till hand, till hand osv. Det är inte jätte ofta de är så stilla men ibland kan man övertala de att vara stilla :)

hittanemo
0

tack för alla svar! grejen är den att jag gillar energi i djur överhuvudtaget, vill inte ha någon slags degboll som bara sover hela tiden, men jag vill ha rätt sorts energi. det kommer väl bero lika mycket på "uppfostran" som på rasen i sig, men jag vill bara veta vilka som är naturligt galna (roborovski t.ex.) och vilka som är tama. sen är det upp till mig att göra hamstern trygg osv.

så tack igen för alla svar, och jag tror jag har tillräckligt med fakta för att bestämma mig nu!

Potatisen
1

Jag har 9 guldisar och 7 av dem gosar gärna mycket. De andra två är lite piggare, men ändå gosiga när de har fått springa av sig lite. Har även tre campbells och även de är gosiga. Tycker om guldisar och dvärgisar lika mycket, men nu när jag har en större uppfödning av guldisar var jag tvungen att skänka bort mina andra dvärgisar, eftersom jag inte hade tid och plats till dem. I temperament tycker jag att dvärgisar och guldisar liknar varandra ganska mycket, men det är ju väldigt individuellt. Är du ute efter t.ex en gosig och lugnare hamster, så fråga uppfödaren, då de nästan alltid känner alla ungarna väldigt bra pch då vet vilka av ungarna som är lite lugnare och gosigare. Som andra redan har påpekat är det lite viktigare med rutiner till guldisarna. Alla mina guldisar får fröblandning ca 07.00 och Färskmat ca 16.30 och de har anpassat sott dygn till de tiderna. De är alltid vakna när jag ger dem mat vilket gör att jag har mycket tid till lek och gos på kvällen. Om det här ska bli din första hamster tycker jag nog att du ska köpa en guldis, eftersom de är lite större och därmed lite lättare att hantera. Men vill de hemskt gärna ha en dvärgis tycker jag att du ska köpa en vintervit eller en campbell. Roborovskis och kineser är lite mer svårhanterliga och betydligt piggare och passar därför inte en nybörjare så bra, men är det här inte din första hamster kan du köpa vilken ras du vill.

hittanemo
0

okej. ska fundera på allt det här, har ju två veckor på mig att bestämma som tur är. vill ju inte göra ett spontant beslut och ångra mig sen.

Frosstis
0

#12 Jag trodde också att dvärghamstrar var för små, pigga och spralliga, därför valde jag guldhamster från början och läste inte ens på om dvärghamstern. Nu har jag ändrat mig helt, och saker är den att oftast är dvärghamstrar lugnare än guldisar^^

Sara1214
0

#19 Det vet man Appsolut inte! Man kan inte säga så, för det är HELT individuellt!;P

Frosstis
0

#20 Jag skrev "oftast":)

Sara1214
0

#21 Fast det är just det man inte kan säga !;P det är inte "oftast" allting är Ineviduellt. Man kan inte säga oftast!:/