Hamsterfördomar.
Jag är så trött på alla fördomar kring hamstrar. Idag i skolan så sa en kille som jag hatar ganska rejält: "Du har hamstrar va?" och jag svarade ja. " Vilket amatördjur".
Jag blev faktiskt riktigt ledsen.
Och sen så sa han "Hamstrar, det är sånna där djur som bara springer i Hjul hela dagarna." Jag orkade inte säga emot (inte av rädsla, jag orkar bara inte tjaffsa) Men vafan, jag älskar hamstrar! Respektera! Jag har en hund och ett marsvin utöver mina älsklingar, och jag tycker faktiskt att hamstrarna är roligare än hundar ibland. Det är inte så att jag strävade efter lätthanterliga djur när jag skulle få ett till djur, jag ville bara ha något roligt djur. Jag ville ha en hamster.
Varför ska då alla komma med onödiga kommentarer om detta? Varför har de rätt att säga att hamstrar är amatördjur, medans kaniner är mycket bättre?
Jag tycker inte hamstrar är tråkiga. Jag älskar dom.
Gillar inte heller att folk bara tror de sover, springer i hjulet och äter. Många tänker även att hamstrar enbart passar småbarn på typ 5. Men jag tycker de kan passa alla åldrar utmäkt. Dock har jag aldrig fått några liknande kommentarer mot mig och mitt intresse. Jag tycker bara det verkar som om många har den bilden av hamstrar rent allmänt.

Jag håller med dig till 100%, mina kompisar, de flesta förstår inte på sig hamstrar, nu har jag 10 stk och det är helt underbart kul! men ingen förstår sig på det i skolan nästan…
Mycket tror jag handlar om okunskap och oviljan att ändra uppfattning.
En del är bara trångsynta, bara hoppas killen växer ifrån det ;-D tyvärr stöter man på "sånt folk" lit enu och då men det är bara att sträcka på sig och inte låta sig påverkas. Älska dina djur, och omge dig med personer som respekterar dig och ditt intresse å som inte kastar ut onödiga kommentarer. Går inte göra mycket annat 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Jag håller med dig aså man kanse vill ha hamstrar han behöver väl inte bry sig om det vi gillar………..Och jag har en kille i min klass och han säger att jag är en djur plågare och sånt så jag förstår dig.
Men han har slagit mig i ansiktet så jag nästan blev medvetlös men jag är inte rädd sen ströpp han min kompis och kallar oss för djur plågar.

#5 Är inte det typ misshandel? :o
(Att han slog dig i ansiktet och ströp din kompis)
Låter ju inte direkt som en normal kille, hans kommentar om att ni skulle vara djurplågare är nog snarare hans självbiografi 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Jooo det är det men han är så ''TASKIG''…… Han har gjort flera saker som du inte vet han har alltid hakat på mig mest aså till slut blev jag så jävla arg så jag sparka han mellan benen :P Men sen jagade han mig men mina kompisar hjälpte inte mig så då sparka han mig och sån.

Mmmm aså han har alltid hållit på shit jobbigt. Och så sätter läraren mig i samma klass som honom aså fast han har hållt på i 3 år typ eller 2.
Min f.d kompis skrek KÄFTEN JÄVLA RÅTTJÄVEL till min Alicia när hon skulle sova hos mig bara för att hon gnagde på gallret, rett så sårande ;//
Håller med NinniH! Tror det är folk som tänker en sak och det är helt enkelt "rätt" enligt dem själva..
Jag har dock charmat endel med mina hamstrar :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Jag fattar inte varför hund är mindre amatör djur än hamstrar???

Men vi alla här på sidan vet ju att hamstrar är helt underbara djur , så är det bara ! 
Jag måste nog säga att hund är mindre amatör djur än en hamster men jag tycker självklart att hamstrar är underbara djur (annars hade jag ju inte haft några) men mina hundar kräver mer tid, pengar, erfarenhet och energi så på så sätt är ju hamstern mer av ett amatördjur
Min lärare retade upp Totte en gång. Jag hade varit borta en tid från skolan och då skulle hon lämna läxor, då såg hon Tottes Bur och lyfte på huset och började reta upp honom ( typ peta överdrivet på honom)
Jag förstår inte ens varför man överhuvudtaget talar om "amatördjur" Vad är det för påkommet ord, liksom?
För min del får folk får säga vad de vill om hamstrar, de missar helt klart något! Hamstrar är fantastiska djur och de är ohyggligt smarta…
och för att inte glömma dunder söta ;)
Alla mina är svåra, Totte fräser om han anser att han hamnat hos "fel person" och då hotar han genom att ställa sig på bakbenen med vidöppen mun. Brumma biter på allt och lite till, otroligt kelig med rätt person <3 Bamse vill gömma sig nästan hela tiden fast tycker han om en slickar han på en <3
Han slickade på mina händer igår, lille "Tramse" <3

#14 Inget djur tycker jag ska vara ett amatördjur. Alla djur är lika, hur mycket jobb som än krävs så är väl inte det hamsterns fel.
#19 Alla djur är lika värda men det är ju inte lika mycket jobb med alla djur!

#20 Precis! Men varför är då hamstern ett amatör djur bara för att det är mindre jobb?
Nä men jag tycker inte att den är ett amatördjur (ingen levande varelse bör vara amatördjur)men om någon som aldrig har haft djur förr frågar om dom ska köpa hund eller hamster så hade jag ju personligen rekomenderat en hamster under förutsättningen att dom kan ge den vad den behöver….
Det jag reagerade på var frågan:
Jag fattar inte varför hund är mindre amatör djur än hamstrar???
Och jag anser att (om man nu ska använda ordet amatör) så är hamstern ett bättre "amatördjur" än vad en hund är. Förstår du vad jag menar?
Folk brukade reta mig för ett jag höll på med hästar när jag va yngre. Sånt är så tråkigt :( fattar inte varför man inte kan låta folk vara.
Anna och taxen Max
#23 Hästar? Det är ju ett djur folk brukar respektera eftersom dom är stora..
Hamstrar hugger folk i strupen. Det har jag sett på en TV-reklam.
//frida
#24 gissar att det var därför dom retades. Alltid tjat om att man luktade illa, lekte med maten och sånt. #25 visst gör dom? Fast Roffe bet min sambo i fingret i går :) på min sambo kunde man tro att han försökte bita av han handen :p
Anna och taxen Max
#26 Vad menar du med "lekte med maten"?? Mina två kompisar har egna hästar och dom luktar ingenting häst ^^
#26 ja att man skulle äta hästar och inte leka med dom. Du vet hur 15åriga killar är ;)
Anna och taxen Max
Jag får alltid höra att hamstrar är för småbarn och att det är tråkiga djur, men det kan dom få tro för alla här vet att det inte stämmer ;) Tycker hamstrar är helt underbara och sociala små varelser!
#28 Jaha.. that snack xD
#29 Typ samma här, fast killarna är ganska snälla i min klass och om dom skulle säga något dumt skulle dom säga efteråt "oj förlåt jag menade det inte" typ, det är dock mina kompisar som är "taskiga" xD Fast dom tycker ju min hamster e söt så..
Man får väl ha sitt intresse, det spelar ingen roll vilken storlek djuret än har.
Well, jag får höra det varje dag i princip. Om inte från vissa kollegor på jobb så min styvfar. Jag har helt enkelt lärt mig att skita i dom för jag har viktigare saker att lägga tid på, som t.ex mina fina hamstrar :)
Fick också höra att det var tråkiga djur men när jag berättar vad jag gör med honom har ingen sagt något. Dom brukar fråga hur det går och hur han mår :) när jag hade kalas ville alla hälsa på honom. Men sen har jag typ inte några kompisar som kan gnälla eller säga elaka saker…
Anna och taxen Max
Hamstrar är inte alls amatör djur utan rätt svåra djur att hålla.
Man märker det då en massa hamstrar som inte får utlopp för sina behov gnager galler osv :(
Hamstrar har ett stort aktiveringsbehov och maten är väldigt viktig den med, närmaste fröblandning i djuraffären funkar inte! Eftersom de är allätare kräver den även en allsidig kost osv och dessutom stort utrymme i Bur.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Djur och människor som inte får utrymme att vara sig själva blir passiva och tråkiga..
//frida
#33 nja svåra skulle jag nog inte säga men helt klart mer jobb än vad folk tror.
Anna och taxen Max
Det enda jag hört var vad brorsan sa när jag berättade att jag skaffade hamster. Han frågade om dom inte var tråkiga och sov hela tiden. Men det var ju mer okunskap än riktig fördom.
Dock så har ju min kompis fått höra saker. Hon är 20 år, och folk har sagt "Va, har *** skaffat hamster igen, har hon inte vuxit upp än?" Och det kan ju jag tycka är fördom, att hamster är ett barndjur.
Men som dom flesta säger, bara att strunta i dom där kommentarerna och tycka om sina djur precis lika mycket iaf. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Skaffade min första hamster för ett halvår sedan och då var jag 37 :-) Fick ta bort min gamla tax och har varken tid eller råd att skaffa en ny hund just nu, så för att fylla tomrummet så köpte jag en hamster (Flisan♥). Men jag måste säga att det inte är nån baggis att ta hand om en hamster, det är mycket som måste uppfyllas för att de ska må bra och vara nöjda. Hamstrar är jättefina husdjur och en hamster är lika älskvärd som en hund eller katt. Tycker det är skrämmande hur lite respekt och empati det finns för andras känslor. Om någon blir lycklig av att pyssla med sin hamster eller meka i sin moped då kan dom ju få göra det även om man själv tycker det är fånigt. Fast vissa människor verkar bara bli lyckliga av att såra andra, antagligen för att de är avundsjuka. Var rädd om varandra/Kram från Flisans matte
Han är bara avensjuk på att du har ett så fint djur!
Det kommer alltid att finnas idioter och folk med okunskap
:(
Jag vet hur det är, hade marsvin innan och det är en vanligt "fördom" där och bland de flesta smådjur att det är djur för barn vilket det inte är!
Undrar förövrigt varför du bara har ett marsvin? de ska enligt lag leva minst 2 st ihop (hanar funkar oftast inte fler än 2) inget påhopp jag bara undrar!
Ush vad jag hatar sådana människor som säger elaka saker när de inte ens vet om det är sant eller inte, utan bara antar att det är sant.
#41 Jo, jag tror att en hamster behöver det. För jag köpte en Bur som skulle vara lagom, men den var så liten och min hamster fick inte ens plats i huset som följde med. Så jag tog mig till den säkra sidan och köpte en ny Bur. ❤️
Men jag undrar värkligen varför de festa djuraffärer säger att de tar "såå bra hand om djuren" och säger att de "kan allt" men sedan stänger in djuren i så små burar och sätter ihop djuren fel så att de bråkar osv. Kan det vara för att större burar kostar mer?? Eller orkar de inte bry sig?? Hur som hällst så är de flesta djuraffärerna bedrövliga när det handlar om hur djuren mår… 😕
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Jag tolkar det som att #40 postade lite fördomar från folk som inte har koll.
//frida
Jag fattar inte heller varför man ens skall ge sådana kommentarer om man inte har något snällt att säga kan man lika gärna vara tyst!
Innan jag köpte hamster sa alla till mig att dom är super tråkiga inte min hamster iaf!! Och jag är stolt över att jag har en så söt liten sötnöt här hemma !
Mvh: Emmy&Kokos❤️☀️
Jo precis så jag menade 😉
Ojj då! Haha, då blev det lite feltolkat från min sida. 😃 Men det är ju sant att buren inte tar jättestor plats om man jämför med en hund t ex, för den springer ju runt överallt. Inte för att det är något dåligt med hundar, för jag älskar hundar men bara om man ska jämföra. 🙂❤️
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Jo, fast det akvarium jag har nu är, jag vet inte hur många gånger, större än de burar jag hade när jag var liten. Det var på den tiden internet inte fanns och man lyssnade på djuraffärens "kunnande" samt diverse hamster-böcker man kunde hitta på biblioteket.
Ja, det kan ju bero på hur många hamstrar man har, hur stora de är osv.🙂 Och om man har flera hamstrar t.ex. i en uppfödning så tar ju burarna stor plats. Så du har rätt burarna tar rätt stor plats men inte överdrivet stor. ❤️