Vilken dvärghamster art bör man välja?
Hej, jag undrar hur man kommer på vilken dvärghamster borde man välja? Vad är det största skillnaden? / hamsterjag
Det beror på hur du vill att din hamster ska vara.
Vill du ha en pigg hamster så är roborovski (stavning?) ett alternativ. Det är ingen direkt goshamster men.
Vill du ha en lugn & gosig så finns det vintervita.
Har inte så stor erfarenhet av just dvärg, men det är ju olika från individ till individ.
Okej, jag vill att den ska vara lugn och gosig, men endå lite gosig liksom 😉
Då är nog campbell eller vintervit bäst för dig :)
Jag vet att VV är riktigta pannkakor ;)
Campbell & vintervita är lika i temperamentet, dock har campbells felavlats en del och djuraffärshamstrar i synnerhet har tendens att vara aggressiva. Köper du från seriös uppfödare är detta ingenting alls att bekymra sig om.
Campbells får lättare diabetes än övriga arter, så se till att de är testade (helst även föräldrarna) för diabetes vid köp. Ett bra och nyttigt Foder är viktigt för alla arter självfallet, men speciellt för campbells, då de är känsliga mot socker. Undvik frukt och annat som innehåller detta om du skaffar campbells. Så länge kosten sköts så bör du ej oroa dig för diabetes.
Vintervita är som campbells, en aning rundare och drar inte lika enkelt på sig diabetes.
Roborowskis är inga keldjur på samma vis som campbell & vv, roborowskis har lättare för att bo ihop i större grupper. De är oftast jättesnälla men ligger sällan still i handen som vv & campbell.
Tänk på att inom alla arter av dvärghamstrar (undantag för kinesisk som oftast ej går att ha i par eller grupp) vill bo i par eller grupp, par fungerar bäst för campbell & vv. En stor Bur med bra inredning krävs för att de ska hålla sams. Tänk på att ha två av allt! Två bolådor, två Hjul, två vatteflaskor osv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Okej tack för svaren, men vad är den största skillnaden på campbells och vintervita?
5# Finns ej några stora skillnader. Campbells finns i fler och lite "roligare" färger, det är nog den största skillnaden samt detta med diabetes.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
aha okej :)
Och juste, campbells sitter hellre på axeln än i handen till skillnad till vintervita ^^
#8 #9
Vintervita kan också bo i större grupper om man har stor Bur, min kompis har fyra stycken tillsammans. Har inte märkt av att någon av de campbells jag mött gärna sitter på axeln istället för handen? De har legat som pannkakor i handen allihopa och då har jag träffat ett par stycken.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Jaha, det trodde jag inte man kunde ha :) Det är vad jag hört iallafall. Och det med axeln har jag också hört ^^
tack för alla svaren :)