Era bästa tips till en "nybörjare"?
Jag är inne på att bli med guldhamster. För några år sedan hade jag en bedårande vit guldhamster vid namn Nova men sedan dess har jag "endast" haft kaniner och marsvin. I dagsläget har jag, tillsammans med min mamma ett större antal marsvin som bor hos min mamma i Stockholm. Själv bor jag på Gotland och vill ha en guldhamster till sambo! Således efterfrågar jag era bästa tips till en "nybörjare". Jag känner till grunderna i hamsterskötsel, typ att de är solitärt levande och vill ha varierad kost.
Jag är nyfiken på vilket kraftfoder ni rekommenderar? Finns det någon hamsterpellets som duger eller är det att blanda egen som gäller? Vad ska finnas i innehållsförteckningen och hur ska näringsinnehållet på ett ungefär se ut?
Bästa burarna?
Hona eller hane?
Inredning?
Alla tips ni har är varmt välkomna!🙂
Om någon har hamster till salu i Stockholm (eller Gotland) omkring påsk får ni gärna tipsa mig! Färg spelar ingen stor roll för mig, men jag är svag för röda ögon (men det spelar verkligen minst roll, jag vill ha en trevlig och frisk kompis!).
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
tänk på att skaffa en Bur med mycket rör i så hamstern kan klättra :)
#1 Rör är inte det bästa…
//Selma
Stay strong, whathever they say.
dom ska han tillgång till att klättra ialle fall sedan om man väljer rör spelar ingen roll
#3 Du behöver nog en liten lektion om hamstrar du…
//Selma
Stay strong, whathever they say.
Hamstern jag hade för några år sedan hade en sådan typisk Bur med rör som går utanför buren och sådan är jag inte intresserad av att ha igen. Dels då det var svårt att hålla rent, känns fullkomligt onaturligt samt att jag läst alldeles för mycket negativt om dessa burar. Rör i form av liggande tunnlar har jag tänkt ha, någon akvarierot att klättra på finns också i tankarna. Men det är väl ändå så att guldhamstrar främst är marklevande?
Bästa aktiveringstipsen är jag nyfiken på!
Och hur är det med springhjul, ska de ha det? När jag hade hamster gick snacket om att det kanske inte var det bästa för deras ryggar. Om de ska ha Hjul, är då ett klassiskt Hjul bäst (har sett något om minst 20cm i diametern?) eller tefatshjul? Personligen tycker jag att tefatshjul ser mindre läskiga ut. Minns att min Nova snubblade i sitt Hjul ibland.
Jag är själv väldigt inne på att skaffa guldhamster och har lärt mig en massa och nu ska jag dela med mig.
BUR:
En guldhamster ska helst inte ha rör Bur. Rörbur passar bra till dvärghamster. En guldhamster har lätt att fastna i en rörbur men vissa funkar ju. En duna Bur är väldigt bra lätt att städa m.m men ett akvarium är också bra. Om man vill ha det billigaste altennativet kan man köpa en samla låda på IKEA. Stora och lätta att göra rent liksom duna.
MAT:
En guldhamster är allätare. Jag blev ganska förvånad men man kan tillochmed ge dom rå köttfärs.
Men dom får inte äta
Citrusfrukter ( lime, citron
Lök
Stenfrukter ( persika, hallon )
choklad
Varannan dag ska man ge dom extra tillskott ut över maten som sallad, mandlar, knäckebröd, kokta macaroner, kokt ris, havregryn, morot, gurka, äpple m.m
Två?:
En guldhamster ska inte ha en "kompis" :) Alltså dom ska bara vara en och en i buren för att dom är agressiva mot sin "kompis" om det inte är parning.
Tillbehör:
I en Bur ska det vara matskål, vattenflaska, hus , leksak, Hjul och jag vet inte om det ska vara saltsten vissa säger att det ska vara det och vissa tvärt om. Det är bra att ha en boll som hamstern kan springa i s att man slipper oroa sig för att han/hon ska springa in i något hål eller försvinna på något sätt. det är också bra att ha hage för att hamstern får inte vara i bollen allt för länge. När man köper hus får det inte vara plast hus för att det kan växa svamp, det är farligt för hamstern om han/hon gnager på plasten och det kan hända att hamstern dör på grund av luftbrist. Man ska ALDRIG ha hamstervadd. Dom kväver sig själva med det. En leksak är ett måste så att han/hon inte blir rastlös och gnager på gallret och man har en gallerbur. Mitt tips är att ha minst 3 gnagar saker i buren. Hjulet ska vara i plast och inte ha små glipor/hål mellan plasten så att han/hon kan fastna. Det ska även vara spån i botten fast det visste du nog:) Mitt tips när det gäller det är att man kan strö "toappaper lätt" ( mjukt toappaper ) över spået. Man kan köpa en "bajslåda" till hamstern. Eftersom hamstrar är renliga av sig är det inget problem för dom att lära sig gå på en sådan. Buren blir inte smutsig lika lätt så det är bra.
Annat:
Om du köper hamster köp från uppfödare och inte från zoo ( sjukdomar ) :(
På sommaren kan hamstern vara ute men eftersom dom igentligen är ökendjur så är det väldigt viktigt med graderna. Om det blåser får hamstern inte vara ute. Men om gradera är mellan 19-24 grader så är det helt ok för hamstern att vara ute men det bästa är ju att ha den i bollen. Så att ingen katt eller rovfågel tar den. En hamsterbur får inte heller stå i drag. Om hjulet är trögt eller gnisslar så är det bara att smörja in den med lite matolja:)
Något mer viktigt kommer jag inte på så hejdå och LYCKA TILL!!
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#6 Vad duktig du har blivit, du kan verkligen massor om hamstrar nu 🙂
Bästa burarna tycker jag är stora akvarium, största samlalådan eller stort terrarium. Duna är också helt okej, men jag undviker plaströr då hamstern i flera fall brutit svansen där, och ifall de bestämmer sig för att boa i plaströr så blir det instängt trots lufthål. Hamstern ska aldrig få tillgång till att klättra rakt uppåt! På rötter, pinnar och sådant är det okej, men hamstern har inget höjdseende så ha det i åtanke när du inreder, hamstern trillar/hoppar lätt och slår sig från höga höjder.
Toarullar och tunnlar av trä är så bättre!
Jag föredrar hanar, honor luktar lite skumt vid brunst annars är det ingen skillnad mellan honor och hanar, det är individer det är på tal om. Men köp från en duktig uppfödare så garanteras en vänlig, gosig hamster.
Jag använder spån till den korthåriga guldhamstern, billigt och bra. En 15-liters bal från ica för 15 kr, dammar när man lägger i så man måste låta det lägga sig ordentligt innan hamstern boar in sig.
Till den långhåriga använder jag toa-lätt, eftersom toa-lätt är hårt så har han ett stort sandbad 45x45 cm, väldigt djupt också där han kan gräva och ha sig. Alla hamstrar ska ha tillgång till ett sandbad för att hålla pälsen i trim och som kisslåda.
Jag föredrar naturlig inredning. Så mycket bättre än plast!
I alla mina burar har jag kattgräs trähus eller mjölkpaket som bolåda, toarullar, gott om bottenspån, krukor, stenar m.m Naturlig inredning helt enkelt. Förespråkar inte direkt plastgrejer till hamstern, ser ingen anledning till det när det finns så mycket bättre saker man kan ge hamstern, som dessutom är billigare.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
TACK!! Vad glad ja blir!
❤️🙂
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag blandar delvis egen basmat, köper ett "färdigblandat" Foder som jag tycker ser bäst ut för mina hamstrar, blandar ut med axa grynblandning bovete, nötter, fågelblandning, hundmat.
Största samlalådan har jag flest av, skulle jag bara ha en guldhamster skulle jag dock satsa på största dunaburen eller stort akvarium/terrarium då det är lite snyggare. Inredning så skulle jag ha en kissetoa och ett större/djupare sandbad, någon form av rör/tunnel (ej plast), trähus, bro, matskålar/vattenflaska såklart, kattgräs, grävtorn.
Föredrar honor av någon anledning, både långhår och korthår.
Strö har jag ingen favorit, använder sj spån och torv.
Bomaterial använder jag bara toapapper till. Hoppas du hittar din hamster 🙂
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
#14 Som jag misstänkte då!😃
Jag köpte Hamster Crispy idag, märke Versele-Laga. Blandar det med säd, gryn, såna där levergodisar till hund samt lite andra fröer och kärnor (undulatblandning och lösviktsmüsli). Det verkar inte vara så kinkigt om inte hamstern är petig. Tefat ser behagligare ut men tänk själv hur du skulle bli belastad om du sprang länge i samma riktning på en lutande skiva. "Fördelen" med Hjul är att de springer rakt och inte blir snedbelastade.
//frida
#16 Man får köpa tefat i rätt storlek så springer de rakt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tycker inte tefat känns bättre än Hjul.. De springer ju faktiskt snett med ryggen då, alltså snett åt sidan. Så jag föredrar stora Hjul istället. Dock så kan man köpa stora 28 cm tefat, där kanske dom kan springa rakt men jag vet inte riktigt.
Sen måste man ju inte ha Hjul om man inte vill. Det finns massor av andra aktiviteter man kan göra för dom. Ha mycket spån, strö maten på golvet istället för i skål, gräva ner gottisar, överösa buren med leksaker så det blir en utmaning att bara ta sig fram och mycket mer.
Jo tefat är nog bättre du borde köpa det eftersom dom faktiskt är billigare och skonsam för din hamster.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#18 För andra gången, köper man i rätt storlek springer hamstern rakt. Hade ju varit rätt illa om någon konstruerat en leksak som skadade hamstern, vilket den faktiskt skulle göra om hamstern sprang snett, rätt illa dessutom. Hade tefat till min ena guldhamster, minns ej mått men han sprang helt rakt, dock gett bort det till en vän nu (för lat för att köpa själv..).
Det är upp till dig själv hur du vill göra, men känner du för tefat tycker jag absolut att du ska satsa på det, eller varför inte variera mellan Hjul och tefat? :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#20 Andra gången? Finns det ens tillräckligt stora tefat/hjul för guldhamstrar..? (Och det där "Hade ju varit rätt illa om någon konstruerat en leksak som skadade hamstern", det finns faktiskt många leksaker som är illa).
#21 Skrev precis ovan ditt inlägg att i ett tillräckligt stort tefat springer de rakt.
Nu är ju tefatet populärt hos seriösa uppfödare och andra kunniga uppfödare, så skulle knappast tro att det var skadligt? Jag skulle i all fall aldrig ha något som skadar mina hamstrar och det är ju jag som tipsar om det.
Ja det finns tillräckligt stora Hjul & tefat för hamstrar, absolut. Men många anser sig inte ha plats eller pengar för dem. Synd tycker jag då jag anser att man ska lägga ut de pengar som krävs för ofarlig bra saker till ens djur, nu säger jag inte att det alltid är så men ofta, tyvärr.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#22 Jaha, jag läste inte i forumet ;)
Jo jag tror inte att tefat skulle vara skadligt, men jag tycker Hjul fungerar bra ^^
Jag har väl platsen, men jag tänker inte lägga ut dom pengarna på ett tillräckligt stort tefat. Jag har ett lagom stort Hjul (23-24 cm) och det tycker jag är okej. Jag köper aldrig leksaker utan gör mina själv av saker man har hemma. Dom pengar jag får i månadspeng sparar jag till veterinärbesök^^ Och jag tycker inte ens det är nödvändigt att ha Hjul, det här hjulet fick jag med när jag fick hamstern men jag har det bara i rasthagen. Annars skulle jag inte haft något då jag tycker mitt blå-gula Hjul på 20 cm är för litet. Finns många fler sätt att aktivera hamstern på än med Hjul, de är inte i behov av Hjul.
Och det du sa "jag anser att man ska lägga ut de pengar som krävs för ofarlig bra saker till ens djur, nu säger jag inte att det alltid är så men ofta" det var nog inte riktitat till mig, men jag vill svara ändå :)
Jag lägger ner alla pengar som behövs till mina djur. Som jag redan sagt så köper jag inte leksaker till dem, utan bygger egna istället och de är minst lika uppskattade som köpta. De enda köpta sakerna jag har är saker jag fått i present och som jag fick med hamstern. Har alltid byggt eget och kommer alltid göra. Sedan finns det ju även riktiga gnagare till hamsterar, som kan förstöra ett hus för 200 kr på en natt. Det är som att kasta pengar i papperskorgen, när man lika gärna kunde ätit upp ett paket pasta för 30 kronor och ge paketet till hamstern istället som hus.
Och som sagt- jag sparar pengarna till veterinärbesök, dock har jag endast vart där en gång med min hamster och det betalade mamma. Så det är ju inte direkt någonting jag behöver oroa mig för..
#25 Syftade absolut inte på dig när jag skrev det där, så du behöver absolut inte ta åt dig! Jag vet mycket väl att du är seriös med dina hamstrar. 🙂
Kanske uttryckte mig knasigt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#26 Jo jag vet att du inte syftade på mig (jag skrev det också) ^^ Ville bara säga hihi. (Tackar förresten)
#24 Som jag sade. Tefatet bör vara large. Och Hjul bör enligt lag vara över 17cm? Men det tycker jag är på tok för litet. Minst 20cm i diameter, men jag föredrar så stora som möjligt. Ju större de är, desto bättre är det för hamsterns rygg.
Vad är ni mest nöjda med i era hamsterburar?
Vad skulle ni rekommendera att jag har i en dunabur till en guldhamster?
Som ni märker är jag inte helt sugen på Hjul (mycket på grund av lätet, det erkänner jag…). Så ge mig alla era aktiverings idéer! Har en del tankar själv men vill gärna se vad ni har för tips!
🙂
#28 Finns det lag på Hjul? Det visste jag inte:)
#29 Du måste ju somsagt inte ha Hjul om du inte vill^^ Mina favorittips är att lägga mycket toarullar och äggkartonger i en hög, ex mot en kant, och strö mat och godis över så hamstern får klättra och leta efter det. Det tycker min hamster är kul och dagen efter är högen platt:) Och så älskar han små kartonger, alltså från youghurtpaket:) Klipp upp en lagom öppning bara så den kommer in. Dessa paket älskade min förra guldhamster också! Och så kan jag rekommendera glasburken för 15 kr på ikea, att ha Sand i, det skvätter inte ut och min hamster älskar den :D
Sen strö ut frön över spånet, dom tycker det är kul att gå runt och plocka upp det. :)
#30 Absolut, jag har den åt mina :) de älskar den!
#31 Tror det är enligt jordbruksverket? Detta är vad jag hört i alla fall:) Rekommenderar däremot själv så stora som möjligt som sagt.
#17 Så länge det finns en lutning måste hamstern kompensera på något sätt. Det är ju helt okej så länge de byter håll. Ju större, desto bättre.
//frida
Jag har en grävlåda till min hamster. En låda med massor av spån och andra grejer i och så brukar jag strö ut oskalad havre och andra mumsiga saker. Dom större brukar jag gräva ner lite. Det är min dvärghamsters främsta sysselsättning och han tycker det är jätte kul. Nu har jag ett sånt där lila rör som går att böja mellan grävlådan och Lekhagen så han kan springa emellan. Det är enligt Roffe det bästa. Sen har jag sån där drick hållare som man får i mc Donalds drive-inen. Kan lägga upp bild om du inte förstår vad jag menar. Svårt ett förklara. Iaf, har gjort hållen större och den är perfekt som hamster krypin. Till dvärg iallafall. Vet faktiskt inte hur mycket större guldisar är. Säg till om du inte hängde med vad jag menade så kan jag taen bild på de. Har en ny från dagens middag :)
Anna och taxen Max