Hamster sökes
Jo hej jag är väldigt sugen på att köpa en guldhamster. Är det någon här som är hamsterupfödare i Göteborgstrakterna?
Om du har en kull av guldhamstrar så skulle jag bli jätte glad om du hörde av dig.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Frida Magnusson (charlie2006 på ifokus) är uppfödare, hon finns i Rävlanda lite utanför göteborg =)
Tack så jätte mycket paulinabieber har du hamster själv??
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#2 Nej, eller om några dagar =) Hade guldhamster men han dog tyvärr i november..
Jag rekommenderar Frida starkt!
Jätte fina & trevliga hamstrar har hon!
Iaf den som jag köpte av henne :)
Louise i Varberg(Lojs på forumet) :) Hon har uppfödningen Ablazings. Jag har en hamster från henne och hade en till som tyvärr fick avlivas. Annars jättegoa grabbar :) Tror hon har en gul tjej tillsalu just nu om hon inte är såld.
Hon pluggar i Göteborg så hon åker hit ganska ofta :) hämtade mina 2 grabbar på centralen :)
Så kul att du går i tankar på hamster. 🙂
Vet dock tyvärr ingen uppfödare förutom som Paulina skrev Frida i Göteborg. Men sen finns det ju även Roonja här på forumet som bor i Köping, Slugawoo som bor i Örebro, jag som bor i Umeå (föder bara upp i liten skala)🙂, Ren i Ystad osvosv. Transport brukar inte vara jättesvårt att ordna så går ju att se efter vilka som har aktiva kullar just nu, om du söker en just nu. :)
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Vad för hamster ska du köpa nu, blir det guldhamster eller dvärghamster eller vad känner du för. Vilken färg m.m, eller ha du inte kommit på det eller går det bra med vilket som. Ursäkta att jag frågar så mycket men jag har ingenting att prata om paulinabieber Kramar//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Tackar tackar vad många förslag jag har letat och letat men hittar inte någon som bor i Göteborg. Har ni hamstrar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#7 Jag ska köpa två stycken dvärghamstrar :) Ena är Blue och den andra är Lilac fawn, och dom kommer från Frida 😃
Å vad roligt. Tycker du att det är svårt att ta hand om en hamster?
Med vänliga hälsningar,
Elvira

Precis som Paulina skriver så har jag en gul hona till salu, född i november. Jag åker till Göteborg nästan varje vardag. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag har för tillfället 3 st guldisar :)
Och så ska jag skaffa kinesisk dvärghamster till sommaren om någon utav min uppfödares hamstrar lyckas att bli dräktig
#8 http://guldhamstern.wordpress.com/ Kolla även under "tillsalu" så ser du den hon har tillsalu just nu.
#11 Linn ;) Inte Paulina.
Oki docki
Med vänliga hälsningar,
Elvira

#14 Sorry Linn, så går det när man spelar samtidigt som man sitter på forum. ;)
Medis på akvariefisk.
Låter hamstrar någonting ( ger dom ifrån sig något ljud? ?)Det är någonting jag har undrat länge.
// Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Alltså om ni inte förstod min fråga så menade jag om dom ger ifrån sig ljud ungefär som ett pip ljud ungefär.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#10 Nej jag tycker inte det är svårt alls att ta hand om en hamster =) Men ibland är det tajt när dom måste rastas och man ska hem till en kompis dagen och kvällen. Då får dom vara i buren hela dagen eller så får någon i min familj ta ut hamstern :)
#17 Nej hamstrar brukar oftast inte låta, bara om dom blir rädda då kan dom skrika, eller om en hona brunstar då kan hon prata med hanar som svarar =) Vissa hamstrar pratar mer än andra.
Nej dom brukar inte vara så högljuda :)
Hjulet kan dock låta lite, men inte mycket om du frågar mig ;)
Okej tack det var bra att veta tack så mycket. Vet någon vad man kan prata om nu?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
tränar ni era hamstrar ( agility )
Med vänliga hälsningar,
Elvira
du kan titta på en av de nålade trådarna till vänster, "snabbguide till hamsterfakta". Där står det mycket bra saker som du kan läsa =)
Om hjulet låter kan man smörja det med matolja🙂
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag har faktiskt redan läst det. Men har någon av er haft en hamster som bits ofta?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Varför fick du avliva?
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#25 Hamstrar som kommer från uppfödare bits inte om de inte är sjuka eller har ont =)
Okej
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#30 Åk till IKEA och köp en samla låda =) Ta den största du kan hitta. den största på 130 l kostar 149:-
Tackar tackar
Med vänliga hälsningar,
Elvira
😂
Ger min hund sprejgrädde hon älskar det verkligen hon hoppar och skuttar och har hela munnen full!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Har ni testat jag tror inte att många har gjort det!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Vilka färger har ni på era hamstrar??
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag har en creme ba Kh, en nf ds Lh & en offwhite ba Kh.
Vad skulle du vilja ha för färg då? :)
En choklad, creme eller rosfärgad
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hejdå nu ska jag läsa den spännande fortsättningen på hungerspelen (trean)!!! Den är sy grym och beroende så att jag inte riktigt vet vad jag ska ta mig till men den är snart slut😭
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hmm…
Vet inte riktigt ^^
Älskar alla tre :)
#26 Fick avliva han för han fick en inflammation i doftkörteln och oturligt nog var det en inflammation som satte sig på insidan och gjorde att det växte en stor böld där(gick väldigt fort) har aldrig läst om något liknande innan bara vanliga infektioner där själva doftkörteln blir infekterad och utsöndrar vätska. I detta fallet var det på insidan den växte och veterinären gav medicin som hjälpte att få ner den nästan helt. Men den började växa jättefort igen och han började bita på sårskorpan som blev efter att vetten försökt få upp bölden. Så tillslut kände vi att det var ingen vits att operera och hålla på när vi inte visste om det skulle bli bra och det var inte rättvist mot honom. Saknar han än idag :/ De är mycket mer personliga än man tror och de sätter små tassavtryck i hjärtat på en.
Han var en svart kh satin. Kvar har jag en hane som är Silvergrå umb lh och en hona som är creme lh.
På frågan där du frågade om de låter: De kan göra, som Paulina sade så kan vissa honor pipa när de brunstar och hanar kan svara(så har jag haft det här flera ggr). Men har också hört om vissa hamstrar som kan gå runt och småkuttra ibland som att de pratar, eller göra det i sömnen. Det är väldigt olika, men oftast är de ganska tysta. Det är inga höga pip heller sålänge inte hamstern är väldigt rädd(djuraffärshamster eller dyl.)
Mina hamstrar har bitit när de var små. Men då när man gjort misstaget själv att lukta något gott på händerna(tvätta alltid händerna innan du tar i hamstern eller har händerna nära, gärna med luktfri tvål i början i alla fall). Eller så är det för att jag haft lite väl snabba rörelser och hamstern blev rädd. Men jag har nog blivit biten en gång så det blödde väldigt lite, annars har jag fått småbett/naffs 2gånger till kanske(dessa gånger var när jag luktade gott om fingrarna). Köper man från uppfödare är det lättare Att undvika sånt, då är det oftast ens eget fel om det sker. Och det lär man sig ju av efter det :)
Okej tack vad synd det där med bölden. Jag har inte heller hör något liknande.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hur ser man kön på hamstrar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Min lillebror är allergisk mot katt tror ni att han klarar av en hamster då?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Han klarar hundar hästar kameler m.m vad tror ni?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#44 - min bror är också allergisk, även mot hundar och de flesta pälsdjur, men han kunde ha en hamster utan problem! :)
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
Jag är allergisk mot katter men klarar aalla andra djur :)
# 47, jaha! :) jag trodde man oftast var allergisk mot de flesta pälsdjur om man väl var det mot ett djur. Är det något särskilt med katter eller så? :)
www.LesPhotos.blogg.se
Okej vad bra! Jippi! det var skönt att höra för min mamma var lite orolig över det. Men när ni tar ut era hamstrar kan ni då ha dom i hela huset? Som t.ex vardagsrumet?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Ne men det är det han klarar sämst. Han klarar dom flesta hundar och hästar och så vidare
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#49 Jag kan ha mina inne i badrummet. Där är det hamster säkrat. Min pappa har även snickrat ihop en hage av trä som jag också anväder ofta :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#49 Okej! :) För att vara helt säker på att han tål hamstrar kan ni ju hälsa på hos någon som har hamster, om någon vän till er har hamster eller så! ;D
www.LesPhotos.blogg.se
#49 nej det tror jag inte, jag blev allergisk när två katter fällde otroligt mycket och då regerade jag på det och blev allergisk. Haft både kanin, hund och hamstrar här hemma :)
Okej tack så jätte mycket
Men vet ni hur man ser kön på hamstrar har någon något kort på en hona och en hane och kan säga vad skilnaden är
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hur länge har ni haft hamstrar eller en hamsteruppfödning
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
På honor är det kort avstånd från anus och könsöppning, och man ser pungen vid hanar.
#54 De som har snopparna högre upp är hanar :) De som har "snoppar" nära analen är honor ( kopierade detta från en annan tråd ) ( visste inte hur jag skulle förklara :) ) Här är en bild :)
Jaha det viste jag inte tack!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hur länge har ni haft hamster??
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag har haft 17 guldhamstar varav 10 ungar som jag behöll 2 av :) så jag har nog haft det i 5-6 år :) är 13 nu :)
Just nu har jag 3st , Fiona, Elsa, Ernst :)
Oj tröttnar du inte?
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#62 När jag hade min andra-tredje hamster så vart det en svacka i ungefär 3-4 månader tills jag köpte min tredje annars har allt gått på räls :) Om man tycker att det är kul så tröttnar man inte ;)
#62 Man tröttnar inte på ett djur! En hamster är en av sina bästa vänner och man kan, och får, helt enkelt inte tröttna. Känner man att man kommer tröttna på hamstern så ska man inte skaffa en.
ne det klart det tänkte jag inte heller
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag har haft en hamster, han blev nästan 3 år men dog tyvärr i somras! Men han somnade in i min hand, vilket i alla fall blev en fin sista stund tillsammans :)
Sedan har jag inte haft någon mer hamster, har inte fått ha något djur innan heller eftersom min bror är allergisk, men hamstrar verkade som sagt var funka, så nu står jag med på intresselistor hos 2 uppfödare, hoppas verkligen det blir någon liten sötnos över till mig! ^^
www.LesPhotos.blogg.se
Vad gulligt! Tack nu vet jag lite mer om er.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Men har nu några bilder på era hamstrar jag är sy nyfiken!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#68 Kan visa en bild på min Edvin som tyvärr gick bort i somras om du vill :) (Är även han som är min avatar-bild ;D )
www.LesPhotos.blogg.se
#68 Jag kan visa alla bilder på mina hamstrar ? Haha tråden blir nog ganska lång men kan visa på dom tre jag har nu iallafall :)
JA VISA!!😃
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Här är min ena hona Fiona :D!
Jag fattar inte varför dom blir snea .. Här är iallafall Ernst :D!
Sist men inte minst Elsa ! :D
Å super goa! Så söta åå jag längtar tills jag får hamster!
Med vänliga hälsningar,
Elvira

#75 Dom tackar :) ❤ #76-77 Åhh så söta :D ❤
Men jag har en fråga till. kan ni något bra hamster namn dom ända jag kommer på är
Lipton
Skorpan
Cissi
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Smulan❤ Min 3:e guldhamster, älskade henne verkligen ;(❤ Älskade såklart alla men hon var speciell. Fiffi,Pippi,Nita, Elsa,Fiona haha bara namn på dom hamstrar som jg har haft :) dock var Nita min syrras guldhamster :)
#79 till en hane eller hona? =)
www.LesPhotos.blogg.se
Och här har vi Sulfidas Genesis :) (Äldre bilder på båda, är seg på att ta nya bra bilder)
Nyare bild på Genesis när hon gräver i jorden i lekhagen <3
#82-84 Åhh så söta! Den på #84 var ju för söt :D ❤
#85 Dom tackar så mycket ;)
Dom var verkligen söta! 🙂
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Både och. Jag vet inte riktigt än om jag vill ha en hona eller hane. det blir bra vilket som.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#88 Okej, här kan du kolla på en massa djurnamn! :) http://home7.swipnet.se/~w-77537/djurnamn.htm
www.LesPhotos.blogg.se
Tack så mycket!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
men har ni någon annan ide på hamsterburar alltså om man inte köper en från ikea?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#90 ingen orsak! :)
www.LesPhotos.blogg.se
#91 Duna burar är jättebra :) även akvarium och terrarium ska vara bra :)
Okej tack så jätte mycket ni har verkligen hjälp mig
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Har ni några koppel till era hamstrar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#97 Nej, jag tycker inte det är bra. Dels är det väldigt svårt att hitta en sele som hamstern inte kan rymma från, dessutom tycker jag det det är onödigt. Dom flesta hamstrar jag träffat har tyckt det är obehagligt.
Bättre att skaffa hage och låta hamstern springa fritt där (: (Eller hamstersäkra ett rum)
//Jessie
#97 Jag har det, men har aldrig testat det. Tänkte ha det när jag ska ut med honom på sommaren.
//Selma
Stay strong, whathever they say.
Man behöver inte ha koppel för att ta ut dom på sommaren eller i huset, utomhus så håller man bara översikt på dom och dom springer inte så fort, eller så kan man ha hage där ute och inomhus också hage.
jag tror att jag behöver koppel eftersom vi har många katter i området. Men tror ni att jag behöver det?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#101 Nej, inte om du har uppsikt över hamstern. Om jag tar ut en av mina så följer jag alltid efter noga för att se vart de traskar iväg. :) Man går ju inte iväg längre än en meter ifrån den.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 

#101 Vad hjälper ett koppel om en katt försöker ta din hamster? En hamster promenerar ju inte på som en hund, den vill ju nosa runt, tugga lite gräs.
Det bästa är ju att man har den på en gräsmatta antingen i en liten hage eller om man har en större Bur hemma som man kan ta ut överdelen på och sätta rakt på gräsmattan.
Då är hamstern även skyddad ifall det skulle komma en fågel ovanifrån.
En liten hamster ses ju som byte för många djur som är ute på sommaren så man bör alltid ha sin hamster under uppsikt ifall den är ute.
Okej tack!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
har ni något annat som är bra att veta om hamstrar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#105 Ja, att man ABSOLUT inte ska avända hamstervadd mineralstenar eller saltstenar. Även om djuraffärer rekommenderar det. Och att buren inte ska stå i drag. Iallafall för dvärghamstrar.
//Selma
#106 Guldhamstrars burar skall inte heller stå i drag. Det gäller i stort sätt samma saker :) Förutom att dvärgar ska bo 2 och 2 och guldisar skall bo ensamma.
De bråkar tills en är död och den andra är antagligen allvarligt skadad och dör också. Om de inte e bebisar förståss
Istället för koppel så kan du ju köpa en hamsterboll som den kan springa och utforska i 😉
#110 då kan ju hamstern inte äta gräs eller lukta på något ute. Inne är det ju en annan sak.
#107 Tänkte väll det, men jag ville inte säga något som jag inte vet säkert. :)
//Selma
#111 tänkte faktiskt inne och inte ute ;P Jag brukar sitta bredvid min hamster när den äter gräs eller så för att se till att ingenting kan skada henne ;)
Å tack så mycket! Klarar en hamster av att äta pesto?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
har ingen anig om dem kan det men är det inte kryddor i det eller har jag bara fått för mig det ? för om det är det så kan dem nog inte äta det 🤔
Dessutom om du tar ut hamstern i gräset och så på sommaren ska du se till så det inte är för varmt för hamstern för det är inte bra för den för den kan bli över hättad (Ska inte vara över 19- 20 grader tror jag, hamsterkunnig som kan ? ).🙂
#114 Jag tror inte du ska ge din hamster det… läste på innehållet att det innehåller vitlök som hamster inte tål (hade en burk hemma ;P)
vad har ni för burar till era burar duna eller …….. 🙂
//elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag hade gallerbur till Edvin men tror jag ska köra på SAMLA-låda till nästa guldis! :)
www.LesPhotos.blogg.se
hade miniduna i början men den var alldeles för liten så jag köpte en samla itället :)
okej tack så mycket men finns det någon djur afär inne i stan men duna burar för att jag tror att det blir en sådan.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Ja men var bor du?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Har någon av er fler än en hamster?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jaag hade två samtidigt fasst den ena har avlidit. Jag hade två guldar på varsin sida av ett rum 😉 Men du menar förstås dvärgar eller ?
Dem ska bo minst 2 st tillsammans.
Jag menar alltså helst minst 2 st för jag tror inte det finns någon lag på det 🤔 Hamsterexpert som vet ? 🙂
#126 Det är lag på att dvärghamstrar ska vara 2 och 2, med vissa undantag för dvärghamstrar som inte gillar att bo med andra hamstrar. Det finns en lååång historia om varför jag bara har 1 dvärghamster… det tänker jag inte berätta nu. Jag har en mini duna lyx. Lyx betyder att det är ett hyllplan och tillbehör. Det funkar bra till en dvärg men nästa gång jag ska köpa en Bur till en hamster så ska jag köpa en SAMLA låda. Dom är helt klart bäst. Stora dunor funkar också. Köp helst inte en gallerbur då det finns många hamstrar som gnager på gallret. Jag skulle rekommendera en SAMLA låda, men en duna funkar också.
//Selma
Du kan gå in på pwss.se dom har nog många dunor. Köp inte en mini duna till en guldis helst… Det kommer bli ganska litet.
//Selma
Okej tack så jätte mycket!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Vet någon, någon bra zoo afär nära så att man kan köpa tillbehör m.m.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Var finns den afären? Letade men såg ingenting om var dom finns.
//elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#132 Det kan inte vara så att det endast är en internetbutik? :) Fast jag vet inte jag ^^
www.LesPhotos.blogg.se
Okej kanske men vet ni någon annan stans i sådana fall för att jag övertalar aldrig min mamma att köpa någonting från internet hon litar inte så mycket på det.
//elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#134 De djuraffärer som finns där jag bor är Djurmagazinet, Arken Zoo och Grizzly Zoo! :) Vet dock inte vilka som finns där du bor ;D
www.LesPhotos.blogg.se
De som finns hos mig är CRT , Grissly zoo, Arken zoo och foderboden som vi kallar den :).
Tycker ni att grissly zoo är bra för att jag är ganska nära det.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Var köpte ni era burar om jag inte redan har frågat det. Jag vill ha en duna Bur men om man köper något liknande en duna med en massa rör i, är det stor risk att en guldhamster fastnar då. Dom säger bara att det är för hamstrar och möss. Jag vill helst inte köpa en Bur som min hamster fastnar och gör sig illa på.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#138 Rören fastnar dom inte i. Min dvärghamster kan komma igenom ca 1,5 cm avstånd! Det som är dåligt med rör, är att dom kan kissa i rören och sedan sova och bädda in sig i rören. Då kan dom få frätskador på magen och rumpan. Man kan köpa såna här "fönster" idtället för att sätta rör där. Om jag var du, så skulle jag köpa en duna multy. Dom är typ 70-80 cm långa. Om du inte vill ha en SAMLA såklart.
//Selma
Jag skulle inte rekommendera en Bur med massa plaströr monterade i, jag tycker personligen att plaströren är lite för litet för guldhamstrar! Fungerar säkert för dvärg, men för guldisar blir det lite i minsta laget. Har själv haft guldhamstrar som nästan har fastnat i dessa små rör som finns i vissa burar.
Jag rekommenderar istället: En MultyDuna! Superbra Bur! Bland den bästa hamsterburen man kan köpa (enligt mig). Om man vill kan man ju till och med köpa en MaxiDuna, det kan aldrig bli för stort för en hamster, dom gillar stora ytor att röra sig på:)
Här är 2 bilder på en MultyDuna

Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥

#140 Multy är väl ingen storlek, utan bara att det är smala galler?
Medis på akvariefisk.

#140 Vad är det för mått på den?
Då man går in på en djuraffär eller då man beställer från nätet finns det 3 olika storlekar av Dunaburar. MiniDuna som är 55 x37x 27 cm. MultyDunan som är 71 x 46 x 32 cm. Tillsist finns MaxiDunan som är 99 x 52 x 37 cm.
Mvh Emmy
#142 Den är 71x46x32 cm. Det är den minsta buren här hemma hos mig, och det bor en liten bebis hamsterflicka i den :) Annars tycker jag såklart att desto större- desto bättre. Mina andra hamstrar bor i burar som är 80 x 45 :)
Mvh Emmy
Okej. Vet du var man kan köpa sådana burar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Finns exempelvis här: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=18535&prodid=6302&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D18535
Buren kostar 599 kr
Brommazoo har dessutom fri frakt då man beställer grejer för över 500 kr :)
Annars brukar dom nog finnas i vanliga djuraffärer, dock inte alla!
Mvh Emmy
Alla burarna ser väldigt små och opassande ut till guldhamster. Vad är måtten på burarna?
Mvh Emmy
Jag bara undrade om ni tyckte att moddelen var ok
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Av dom burarna tycker jag #150 och #153 såg bäst ut, beroende på vad dom har för mått! Även #154 kan funka om man gillar gallerburar, men åter igen- det beror på vad den har för mått.
Mvh Emmy
Den oranga buren har inte änns lagliga mått för en guldhamster. Om man läser på SHF så ska man ta långsidan gånger kortsida. Alltså 0,40 x 0,26 = 0,104. Vilket betyder att buren bara är 0,10 kvm. Lagen kräver att en guldhamsterbur ska ha en Bur som är minst 0,12 kvm. Dessutom tycker jag att man ska ha betydligt större än vad lagen säger :)
Mvh Emmy
Okej tack!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Vet ni någon bra zoo afär i mölndal jag vet bara "mölndals zoo och reptil"
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Vilka färger tycker ni är sötast på guldhamstrar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Tycker också burarna ser för små ut för guldhamster. Det bästa för guldhamster är antingen ett akvarium/terrarium (ca 100l minst tycker jag). Samla låda(den största på 130l). Eller maxi-dunan, möjligtvis multy. Burar med galler och plaströr är ingen bra idé, då rören är alldeles för små för guldhamster och gallerburar är inte helt optimalt enligt mig. Hamstrar kan klättra i gallret och fastna och bryta ben och annat, är buren för hög kan de också klättra upp och ramla ner från taket och slå sig rejält. Det är vanligt med gallergnagande med, detta händer ofta när det är väldigt små gallerburar(vilket de flesta är).
Okej.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Vilken färg jag tycker är finast. Jag tycker om rost och sobel(vanlig och brunörad mest). Mink är jättefint med. Finns så många fina! :) Du får kolla runt på forumet och på Svenska hamsterföreningen och se vad du själv anser är det finaste. Om du vill ha långhår eller korthår, hane eller hona, vilken färgkategori,teckning eller inte?, något speciellt hårlag eller så…. ja det finns mycket att välja på. Men sen får man ju se vad uppfödarna har på gång just nu med.
Jag vill helst ha korhår, creme eller choklad färgad. Dom färgerna har jag smält för. Vilka färger har du på dina hamstrar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#165 Ok ja det är fina färger det med:) Har en silvergrå umb och en creme :) båda är långhåriga.
mmm min lillebror är allergisk men han klarar hamstrar. Men mamma är lite orolig så jag får inte ha någon långhårig hamster. Är det så mycket skillnad mellan lång och korthårig. Hur tar man hand om en långhårig. ( alltså pälsen )
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Vet inte riktigt om korthåriga är mer allergivänliga. Tror det har mer med pälsen att göra överlag. Då spelar det ju inte någon större roll om den är lång eller kort. en långhårig hona får sällan så lång päls. Honorna får tussar bakom öronen och i rumpan mest men annars är den inte så lång. Hanarnas päls kan bli ganska lång men det varierar från hane till hane. Min lh hane har jag köpt en lite mjuk barntandborste till som jag borstar han med varje eller varranan dag. Då håller man pälsen fri från tovor. Sen får man tänka på underlaget när man har en långhårig hane med, spån är ingen bra idé då det lätt fastnar. Beror väll på spånet i och för sig. Jag använder mig av toa-lätt pellets och det går jättebra :)
okej det viste jag inte. Tack så mycket.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Vad tycker ni är bäst med just eran hamster sort?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
var klipper ni era hamstras klor? Hur långa ska klorna vara?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#171 Man behöver oftast inte klippa klorna, de slits naturligt genom grävande. Annars kan man ha stenar i buren.
Okej. Men låter det mycket med grävande? Kan man verkligen sova om nätterna?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#173 jag kunde inte sova pga att min hamster väsnades så mycket på nätterna, men antingen så vänjer man sig vid det eller så kan man kanske flytta ut buren till ett annat rum, det gjorde jag och det fungerade bra! :)
www.LesPhotos.blogg.se
okej det var väldigt bra att veta. Varför köpte du just Guldhamster?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#175 , Är inte riktigt säker, det kändes bara rätt 😊
www.LesPhotos.blogg.se
Har du haft dvärg också?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#177 Nej, har endast haft en guldhamster! :)
www.LesPhotos.blogg.se
Okej. är just guldhamstrar snabba? om man tar ut dom utan koppel eller hage. Kan man gå efter dom eller springer dom iväg?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#179 Hmm, kan inte riktigt svara på det tror jag, min var rätt snabb men kan inte riktigt bedöma..! =)
www.LesPhotos.blogg.se
Tror du att man kan släppa den?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#180 Ja, bara du har kontroll och så och ser till att utrymmet du släpper den på är "hamstersäkrat"! :)
www.LesPhotos.blogg.se
Okej bra sagt! Jag har läst om någon slags hamster bajs låda. den är ungefär som en kattlåda fast den är liten, till en hamster som man sätter i ett hörn av buren. Man ska försöka lära sin hamster att där skaman bajsa. tror du att sådant fungerar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#183 Vet faktiskt inte, någon annan kan säkert svara på det! :)
www.LesPhotos.blogg.se
#183 Ja de flesta hamstrar brukar i alla fall kissa i toaletten från början :) Man behöver inte ha just hamster toaletter, det går bra med lite större skålar eller små ungsformar. Man kan också ta en glasslåda med Sand i eller pepparkakslåda eller dyl :) beror helt på vilken storlek man vill ha. Det lättaste är att sätta den i hörnet. För det är oftast i ett hörn som hamstern brukar kissa och bajsa. Alla hamstrar går dock inte alltid på toaletten. Det är väldigt olika. Vad jag förstått så är det vanligt att de gå på toaletten av sig själva och kissar där. Men att de bajsar i resten av buren. Hamstrar är dock så olika så de gör på olika sätt. Vissa kissar i sitt hus då och då, då måste man städa ur pappret som ligger därinne och spån el. dyl. Andra hamstrar både kissar och bajsar i toaletten. Väldigt individuellt helt enkelt, man kan råka ut för en riktig smutsgris. Då får man se till att städa buren lite oftare. Men tror dock de vanligaste är att hamstern använder toaletten till att i alla fall kissa i.
Okej det var väldigt bra att veta tack!
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag funderar…
Om jag köper hamster som det förmodligen blir. Om det går bra så skulle det vara roligt att få min hamster att para sig så att jag får en liten hamster kull hemma vad behöver man tänka på förutom temperatur m.m
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Kopierat från min uppfödare av min hona. :) Du ska tänka på att ha det mörkt, lägga en filt eller liknade över buren, inte störa henne, göra henne stressad eller liknade. Risken finns att hon äter upp ungarna då, vilket hon kan göra ändå, mamman känner av om ungen är frisk eller inte så bli inte rädd om det försvinner några ungar med tiden för det kan även bero på det! Du ska även ge henne mycket näring och proteiner genom maten, en regel vid 2 veckors åldern är att "finns det ingen mat kvar på tallriken har du gett för lite." - med det sagt så ska det alltid vara mat över när ungarna äter också, då vet du att alla har blivit mätta och belåtna! :) Säg bara till om det är någonting specifikt du undrar! När jag fick min första kull svävade jag på moln! 😌
Okej tack jag hörde att hamstrarna blir hanar om det är ganska kallt och honor om det är ganska varmt stämmer det? jag kommer inte ihåg vilken tempratur det skulle vara men kan det stämma?
Med vänliga hälsningar,
Elvira

#187 Jag skulle inte rekommendera att man parar sin första hamster, särskilt inte att man planerad det redan innan köp. Det är så väldigt mycket att tänka på. Och man behöver ju ha mål med sin avel, att det skulle vara kul med en kull gulliga ungar är en extremt dålig anledning att ta en kull. :/ Som uppfödare ska man vara kunnig, kunna svara på sina köpares alla frågor om allt från Foder, till strö, till hur man hanterar beteendeproblem och det är lite svårt att få den kunskapen utan egen erfarenhet. Om man då inte hittar någon bra mentor som kan hjälpa till med allt möjligt.
Medis på akvariefisk.

Jag håller helt med Lojs här. Börja inte planera för parning innan du ens fått hem din första hamster. Den ska ju vara ett husdjur, en gosegris, någon som man vill ha för dess egen skull. Inte för att ta kull på den.
Ha din hamster som sällskap och under tiden läser du på massor och pratar med uppfödare. Har du någon uppfödare i närheten eller någon du känner dig bekväm med kan du fråga om den vill bli din mentor.
Men just som hamsteruppfödare så har man ett ansvar mot sina köpare att kunna svara på precis alla frågor som kommer. Och de kanske i sin tur parar sin hamster och ringer i panik mitt i natten och någonting är galet. Då bör man veta vad man ska säga och vad man ska ge för råd.
Så köp din hamster som ett husdjur, se om du ens trivs med hamster. Och planera avel längre fram ifall du fortfarande är intresserad då.
Jag tänkte inte planera att para min hamster jag vet faktiskt inte ens vilket kön jag vill ha. Det var bara ifall jag köper fler hamstrar efter min första.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hej igen jag vet vad dom olika färgerna heter men jag vet inte riktigt hur alla ser ut kan någon av er hjälpa mig?
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Om du kan namnet på färgerna skulle jag rekommendera dig att prova sökfunktionen här på sajten. Bara att skriva in färgen du söker och du kommer nästan garanterat hitta en passande tråd.🙂
Mvh Isabelle
okej tack men har någon någon bild som dom kan skicka på sin eller någon annans hamster och skriva färgen under så skulle jag vara jätte tacksam!
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Vad ska man ha i en hamsterbur igentligen?
Jag vet inte riktigt vad som ska vara in om jag ska vara ärlig. Ska man blanda en massa olika slags spån? eller vad ska man göra?
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Vad ska man ha för saker i en hamsterbur och med det så menar jag inte matskål och hus m.m utan spån eller vad man har i botten jag har redan hört att man inte ska ha hamstervadd men vad ska man ha annars?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#197 Kan göra en liten inköps-lista åt dig om du vill!
Inköp:
Vattenflaska
Matskål
Bur
Hus
Bottenmaterial, t.e.x. spån, toa-lätt
Sandbad (Chinchilla Sand och en vanlig skål till "oss")
Leksaker (Hjul, broar, m.m.)
Nåt att gnaga på (trähus, träleksak, m.m.)
Boll (inte ett måste, men det kan vara bra).
//Selma
Inte köpa:
Saltsten
Plasthus (funkar men trä andas bättre)
Hamstervadd (använd toa-papper i huset/husen)
Mineralsten
Roliga saker som kan vara kul:
Godispinnar (träpinne med godis på)
Mycket olika lekasker (t.e.x. broar, gungor finns hur mycket som helst!)
Inte så långa listor men det kan vara bra!
//Selma
oj tack det var precis så jag ville ha det! Tack!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Men hur märker man att en hamster har ätit något som den inte ska?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#202 Ja hela tiden
Okej det var bra att veta! Tack!
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag hörde att en person ställde i en kruka med t.ex krasse som hamstrana får äts och grävs i. Har ni testat?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hur långa är era hamstrar
O.B.S glöm inte att skriva rasen
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag har en fråga till vilken färg är finast mellan creme och choklad? ( långårig )
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#207 Det kan ju inte någon annan bestämma åt dig. Du får ju välja själv vad du tycker ;)
Jag tycker dock choklad är finast =)
aaa jo ja vet inte vad jag ska tycka
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Om man har en långhårig hamster kan man bara klippa den om man tycker att pälsen har blivit för lång?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag fortsätter nu på "hamster fakta hjälp!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#212 Den buren är mindre än en SAMLA låda… Hehe… Men den är bra annars tror jag :). Men det finns en risk att hamstern kissar i rören, ochsedan går/sover/boar där vid kisset. Om man har otur då så tror jag att dom kan få frätskador på mage/rumpa.
//Selma
okej tack men kan man köpa någontong som kan trycka in sig i rören? Och göra rent.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#214 Vadär märket på buren? Det finns ju "fönster" som man kan köpa.
//Selma
jag har inte köpt någon Bur än men ni får gjärna komma med förslag!
men angående dvärghamster är det verkligen lag på att dom måste vara i par alltså två och två? För att dom på en djurafär säger att det är strunt prat. Om det är lag på det i sådana fall var står det?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Det är lag på att dom ska bo två och två. Dock om dom bråkar så får man sära dem. Men det är lag. Lyssna inte på dom i djuraffären då dom inte är så kunniga! Någon annan får länka vad man kan hitta lagen.:)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#212 Varför vill du ha en sån typ av Bur som du visat bilder på?
De är små, dyra och svåra att göra rent. Och de innehåller massa plastgrejer och i vissa fall för små Hjul.
Bättre att köpa en samla-låda (130 liter) från ikea, de är hyfsat stora, billiga och man kan inreda med vad man själv som mycket saker i trä istället :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Här står lagen. "Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att du ska hålla djuren i par eller grupp. Detta gäller dock inte guldhamstrar som vanligen är aggressiva mot artfränder."
okej tack så jätte hjärtligt mycket!!
Med vänliga hälsningar,
Elvira