Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 2030 ggr
farthinder
0

Ännu ett inlägg om djuraffär

Var på Arken Zoo i Valbo igår med min pojkvän, tänkte köpa lite hamsterhus och sånt, jag är nog lite av en shopaholic när det gäller hamstersaker.. :)
Hur som helst så gick jag in till hamstrarna för att se hur de hade det. En cm bottenströ, ett hus utan bomaterial överhuvudtaget, ett Hjul, vattenflaska och matskål. Ingen stimulering alls, inget att gräva i eller något. Dessutom var varje hamster ensam.
Tycker det är så jobbigt att se sånt..

/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus

Tinwe
4

Klart det är jobbigt att se sånt.. Jag själv har gått fram och klagat i olika djuraffärer, men det hjälper ju inte så mycket… Tycker att det bör ske mer kollar i landet på att djurbutiker sköts rätt. Jag själv tycker inte att man ens ska sälja djur i djuraffärer.

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Frosstis
0

#1 jag tkr inte heller man ska sälja i djuraffär :/

men det är nån djuraffär på backaplan i göteborg, där har de ganska många djur men de har det nog ganska bra. Förutom att allt är i samam rum xd Men när jag såg när de städade marsvinens burar så tog de en hel bal och la in där med massor av hö. :)

NinjaKakan
0

Man kan alltid anmäla det till jordbruksverket (?) Eller vad det nu heter. Kanske är länsstyrelsen. Jag vet inte, men kan kolla upp det om det är intressant ?

Tinwe
0

#2 Jag har med varit inne i en bra djuraffär. Den heter Tassar&Morrhår och finns i Växjö, det är en av de bättre djuraffärerna jag varit inne i. Gnagarna har eget rum, Fåglarna har eget rum, Reptilerna har eget rum och Fiskarna har en egen avdelning. Plus att hamstrarna ser ut att faktiskt ha det bra! Den enda nackdelen är väl att de har s.k hamstervadd till hamstrarna. Men annars får de mycket spån i burarna (burarna är större än de som Arken Zoo här i Växjö har sina hamstrar i) och har alltid proppat med bra mat i deras matskålar.

/Matilda

Frosstis
0

#4 ja tassar&morrhår har jag hört mkt bra om ;)

Tinwe
0

#5 Ja, iallafall nu efter deras renovering! :)

/Matilda

farthinder
0

Jag har inget emot att det säljs djur i affärer, om det sköts rätt. Gävleborgs Zoo i Gävle till exempel, köper bara in från uppfödare, och finns det inga tillgängliga så säljer de inga.

Och Grizzly Zoo i Norrköping, köpte mina flickor där. Stora fina burar, mycket att stimulera med i buren och så. Dessutom är de från en lokal uppfödare där med, så det kändes himla bra :)

Tinwe
0

#7 Jag kan hålla med dig om att djur kan få säljas om alla djur köps in från uppfödare och inte grossister, samt att de sköts rätt i affärerna. Men nu är det så många affärer som inte sköter djuren och som köper in från grossister så jag är less på det, nu vill jag bara ha bort det. :/

/Matilda

jmellberg
0

#7 Gävleborgs zoo har visst grossist hamstrar. Jag gick in och frågade om dem skulle få in robrovskis där förr. då sa dem att de får det ibland men då är de grossist uppfött. 

Gammal tråd, men ville bara säga det. haha

Wellcraft
0

Arken zoo i norrköping är precis likadana!

När jag letade dvärghamstrar så hörde jag att de hade privatuppfödda jättefina vintervita där, jag åkte dit. Såklart är jag petnoga när jag köper djur, speciellt från djuraffär. Så förhoppningarna med att få med några hem var ej så höga.

Hur som haver, jag följde med personalen in i djurrummet. En centimeter spån, INGET hus endast en bomullshög någon matskål och vattenflaska. När hon skulle visa mig hamstern drog hon bara upp bomullshögen och den lilla dvärghamstern som låg där och sov fastnade och ramlade sedan ner i buren igen, hon såg så deprimerad ut.

Jag sa att jag sökte två och var redo att gå därifrån, personalen högg till direkt och sa på ett mkt otrevlig vis "Du vet väl att de börjar bråka va?" 

Jag förklarade lugnt och stilla att två vintervita i en stor Bur med mkt gömställen och bra inredning bråkar mycket sällan med varandra, och seriösa uppfödare avlar bara på vintervita med bra temperament.

Personalen lät rätt sur och sa att det alltid var 70% chans att de börjar bråka, vilket skitsnack… 

Hittade en bra uppfödare sen som tur var.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

farthinder
0

#10 Grizzly i Norrköping är jättebra annars, köpte mina hamstrar där. :)

Wellcraft
0

#11 Köpte möss där en gång, var superviktigt att det var två honor efter att det gått åt skogen med två hanar innan.. (pappa tål inte hanarnas starka lukt och de bråkar trots stor samlalåda).

Jag ska det flera gånger och var lite misstänksam då en praktikant skötte allt, och gissa? Fick med mig två hanar hem igen. 

Plus att min kompis köpte en kanin därifrån som dog bara någon vecka efter… Så vi har lite olika erfarenheter av grizzly.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund