Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1233 ggr
fossingen
0

Olika hamsterfrågor.

Jag har funderat länge att skaffa hamster. Har haft en för längesedan men jag kommer inte ihåg mycket alls.

Burarna i djurbutiker är ju som sagt snordyra.  Behöver lite fördelar och nackdelar angående burar dessa typer av burar:

Gallerbur (djurbutikernas)

Bur i hårdplast (djurbutikernas)

Större plastbackar man kan finna billig på typ granngården/dollarstore. (hur gör ni lufthål i dem) samt för och nackdelar på diverseburar.

Sedan vad är deras favoritsaker att ha i buren exempel, ge gärna tips.

Vad anser ni är bästa fodret för en hamster om jag köper i djurbutik, typ av märke. Eller om ni skriver ungefärligt Protein, fett m.m som min och max halt av.

The Idizen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar inte gallerburar speciellt mycket. Hamstrar gillar att klättra ofta. Dom kan lätt ramla ner ifrån gallret eller skada sin lilla fot.

Plastburar gillar jag, det har jag själv.

Min hamster med Bur, spån, godis, frö blandning, pellets, salt sten och gnagarsten kostade 599 i ett paket pris. Helt okej faktiskt.

Min lilla Muffin älskar toalett rullar, dom kryper gärna genom dom. Hjul behöver dom ju självklart också. Och hus.

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

fossingen
0

Nej, jag gillar inte heller gallerburar då de gallrar ofta i dem och kan skada tänder och små bena.

Jag funderar att köpa en större plastlåda så den får det rymligt.

Hörde att butiken tog 500 kr för en plastbur på 50 x någonting. Tycker det lät väldigt dyrt :S

För 800 kr får jag en sådan plastbur på över 80 cm i längd och större bred och höjd:S

KOnstigt nog är kaninburar billigare än hamsterburar :S

Emmyz
0

#1 hamstrar ska absolut inte ha saltsten, så jag råder dig att ta bord den omedelbart:)

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

fossingen
0

#3 Nej, jag hatar saltstenar, mina kaniner & marsvin får inte sån skit heller:P Maten är nog saltad ;P

Emmyz
0

Jag rekommenderar ett stort akvarium!:) eller den största samla-lådan från Ikea. Vad gäller burar så tycker jag om dunaburar av de större varianterna:)

Mvh EmmyBlomma

fossingen
0

#5 Akvarium vill jag helst inte ha då jag är så rädd att mina katter ska puffa den i golvet nog för att det blir svårt, men är nog lite nojig. De är nog slamsliga som de är och välter ut glas osv XD

Jamen sånna där ungefärliga typer av lådor finns på dollarstore. Har en mindre sån typ 50 x 40 x 30 från dollarstore för en 20 kr. De har dock större. Så jag ska titta där först :)

Såg att granngården hade en liknande låda som var 72 x 40 x 39.
Ifall Dollarstor skulle ha slut eller så :)

Vill gärna ha så stort det bara går. Är mån om mina djur :)

Emmyz
0

#6 Akvarium är väldigt tunga och står stadigt!, så jag betvivlar verkligen att dina katter kan puffa det i golvet :S Akvarium/terrarium är det tyngsta och stadigaste alternativet av Bur till hamster. Då är det större risk att katterna puffar omkull en plastlåda, plastbur eller gallerbur i golvet. Ingen katt eller hund har iaf lyckats få omkull mina akvarium som jag använt som burar, även fast dom har försökt;)

SAMLA-lådan är så stor som 78x56x43 så den rekommenderar jag om man funderar på att ha plastlåda som Bur eftersom den är stor. :) Har även några lådor som är 72 x 40 men dom använder jag endast som reservburar eftersom jag tycker dom är så små x)

Men sen vet jag inte om du vill ha dvärg eller guldis? Men antar att det är guldis när du skriver "hamster" alltså en?:)

Mvh EmmyBlomma

Twisted_T
0

Håller med #7, akvarium är nog bästa alternativet om man har katt. då med galler/nät över också. Det är alldeles för tungt för en katt att knuffa ett t.ex. 100l akvarium. Samla lådan på 130l är också bra, den står ju bäst på golv eller dyl dock då den är ganska bred. Det beror ju också på bokhyllan. Man får Hjul under de stora samlorna så att det är enklare att ha de på golvet :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Frosstis
0

**Gallerbur (djurbutikernas)
**

Svindyra och små och höga. Inte alls bra att dom är så höga! Dock så är det inte alla hamstrar som ganger eller klättrar i gallret, har man rolig inredning brukar dom gilla det istället. 

-dyra

-oftast höga-

-små

+kan finnas väldigt stora burar också

Bur i hårdplast (djurbutikernas)

Menar du duna burar? dom är bra =) Men den största kostar typ 1000 kr, finns större burar för betydligt lägre pris!

-ganska svåra att inreda då den inte är särskilt hög och har öppningen i taket

-dyra

-hålet för vattenflaskan kan hamstrarna hitta och gnaga på (om man nu inte har vattenflaska)

+fina

+skvätter inte ut spån när de gräver

Större plastbackar man kan finna billig på typ granngården/dollarstore. (hur gör ni lufthål i dem) samt för och nackdelar på diverseburar.

Jättebra! Man kan fylla med massor av spån och göra mycket roligt i dom. Jag gjorde så att jag skärde ut en fyrkant i locket och sedan satte ett galler från rasthagen där med limpistol.

-man ser inte igenom då det är grumlig plast

+stora

+billiga

+man kan ha mycket spån utan att det skvätter ut

Sedan vad är deras favoritsaker att ha i buren exempel, ge gärna tips.

Denna hamstern som jag har nu tycker det är jättekul att jag slänger in massa toarullar och äggkartonger i en hög och strör lite olika mat och godis över. Då klättrar han i det hela natten och har superkul =) Jag har en stor gallerbur och han gnager aboslut ingenting.

Sedan ska man ha trägrejer och inte plastgrejer =)

Vad anser ni är bästa fodret för en hamster om jag köper i djurbutik, typ av märke. Eller om ni skriver ungefärligt Protein, fett m.m som min och max halt av.

Hmm, jag blandar eget men gnagarblandning är ju som du vet inte bra. Hamster nature är bra, owbow m.m.

fossingen
0

7# 8# #9 Bugar och bockar för alla tips :) Jag är bara nojig för akvarium/terrarium även fast jag vet att de inte välter. Har väl någon slags fobi att om det skulle välta skulle det flyga glas överrallt och djuren skulle göra illa sig.  XD

Jag var in på dollarstore och köpte den största plastbacken. Den är ca L 60 X B 50 X H 35 den är relativt stor i jämförelse med dem på djurbutikerna. Den kostade 150 kr och är i genomskinlig plast förutom locket som är svart, följde med plasthjul också.

Jag köpte en guldhamster hona, satinpälsad dock ej långhårig, men ubersöt. Maten blev Mini Hamster Nature, såg att det fanns Hamster Complete.

Jag har också kaniner/marsvin och vet att Complete pellets sorterna är bra. Dock vet jag ej hur det är med hamstrar, är Nature eller Complete bättre?

Jo, jag har två sådana böjbara trägrejer, sedan en lång träbro, jag köpte även ett springhjul i plast som fästs fast med en sugpropp XD
Sedan lite toarullar och någon sovgrej i plast. Tänkte investera när jag får mer pengar dessa träslott saker. De verkar roade av sånt.