Ny! Tips?
Hej! En vän till mig ska skaffa dvärghamstrar för första gången och jag undrar om någon här kanske har lite tips?
Hon ska skaffa en stor galler Bur (2-4 våningar) med fallskydd. Beroende på hur våningarna ser ut så antingen göra de till hel-täckande våningar eller fallskydd mellan dem. Låter det okej? (vet att höga burar ej är bra då de är klumsiga(?) men med ordentligt fallskydd så borde det väl vara okej?)
Hon hade tänkt ha det mesta utav trä, och undvika plast så mycket som möjligt… Några tips på inredning som ej är plast? (vet trähus, trägångar, ect)
Också sett här på forumet vad som ser ut some ett… Sandbad??
Underlag hade hon tänkt kökshandukar med en toalettlåda i hörnet. (Alt. spån längst ner)
Kan ingenting om hamstrar, så skulle uppskatta tips & info! Hon bor i Chile så kan inte fråga här själv…
Tack!
Dvärghamstrar ska vara minst 2 och 2 (lag), ingen hamstervadd, saltsten/mineralsten eller sånt. Annars låter det bra =)
Hon behöver spån att ha i botten. Det var synd att hon skaffat gallerbur, men se bara till att ha bra fallskydd emellan så går det nog.
En toalett behöver hon, det är sandbadet du sett. Hamstern kan både tvätta sig där i, och kissa i sanden. Självklart går det ju att ha två sandbad om man vill det, ett för tvätt och ett för toa.
Inredning som är av trä, ja, det är ju hus och trägångar, finns ju (eller om man gör själv) broar av trä, stegar och trappor. Inte för höga dock. Sen kan man alltid använda tomma kartonger eller pringles-rör (det blir billigare, samt kan man byta ut med jämna mellanrum). Använder man kartong se bara till att tvätta ur dom ordentligt.
Till bomaterial så går det bra med toapapper. Man ska helst inte använda hamstervadd, för hamstrarna kan fastna i det och göra illa sig.
Ge gärna hamstern färsk mat ibland, gurka, sallad, ärtor, paprika, morot går jättebra. Frukt ska man bara ge ibland då det är sött. Man kan även ge pasta, eller annan mat som människor äter, bara man inte har kryddat eller saltat maten.
Det var väl lite vad jag har att komma med. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Hej! Tack för svar! Visste att dvärghamstrar måste vara 2+, de "måste" inte för henne då Chile inte har samma djurlagar men hon vet att de borde, så det är vad hon kommer ha :)
#2 Om jag får fråga, varför är gallerbur inte bra? Gillar de ej att klättra eller kan de fasta i det?? En vän hade dvärghamstrar för ca 4 år sedan och de älskade att klättra…?
Jag är mest insatt i mina råttor så jag kan se till att fallskyddet är ordentligt för dem utan någon risk för skador! Så inget oroande över den delen ^^
#3 Jodå, dom gillar att klättra, så på så sätt är det ju inte dumt med en gallerbur. Nackdelen är att dom är ju ganska klumpiga djur och kan lätt fastna och ramla eller bara ramla ner. Sen kan dom även börja gnaga på gallret, och ev förstöra tänderna om dom gnager för mycket.
Men det är bra att du ska se till att fallskyddet är bra. Då kanske det går bra iaf. :) Får hoppas att din kompis får en bra hamster som inte är alltför vild av sig. ;)
Mvh,
Ibland heller det oxå att de fastnar med benet i gallret och bryter eller skadar det.
Jag skulle rekommendera en SAMLA låda från IKEA som Bur. Jag har önskat mig en sån låda eftersom jag blir så trött på denna Bur. Den kostar bara 149:- så det är ett bra köp!
Det finns även trähjul. Dom är helt tysta och låter ingenting. Det är bra om man ska ha hamstern i sovrummet.
Färskmat ska dem ha varje dag. Pasta/ris/potatis/nötkött/fisk 2 gånger i veckan. Nötköttet ger man rått. När man kokar/steker pasta/ris/potatis/fisk så ska man absolut inte använda salt, eller kryddor.
//Selma
Stay strong, whathever they say.
Tack för svar!
Ojdå, klumsigheten kan ju vara ett problem där ja…
http://www.zooplus.co.uk/shop/small_pets/hutches_cages/hamster_cages/hamster_cages/174238
Har läst att denna är en bra Bur men den är då dålig pga gallret?
Jag ska ta upp med henne att kolla vilka burar det finns i hennes affär först. (Bor ganska enskilt i Chile så det finns inte mycket försäljning som t.ex. blocket för oss) Kan övertala henne att skaffa en som är större i bredd/djup istället för höjd!
Hon har inget IKEA där, men vet att hon inte gillar de lådorna… Praktiska men hon gillar de inte särskilt mycket generellt. (Kan tänka mig att det är deras utseende? eller att det är svårt att se in, ect)
Så: spån-underlag, trä gångar/hus/tunnlar/hjul/ect, sand-toalätt, kartong/pringles-rör, matskål och vattenskål. Något mer kul? Såg någonstans någon som hade kattgräs, skulle det vara kul?
Igen, tack för svar! :)
Jag har sett på andra forum att många i England tex har den buren du länkar. Och det är ju alltid en risk om man har galler. Det kan ju gå jättebra, men har hon möjlighet att byta till en som är lägre är det ju jättebra för hamster.
Man ska väl inte kasta sten i glashus så att säga, men det finns ju många som har gallerbur och ingenting alls händer, utan det funkar jättebra. Och har din kompis inte så stort utbud får man ju ta det som finns.
Jadå, kattgräs går bra, även vanlig ormbunke som vi har i Sverige. Ampellilja såg jag att nån hade skrivit funkar som en bra blomma. Annars kan det ju gå bra med plastväxter också. Man får bara hålla koll om hamstern gnager på växterna, då får man kanske ta bort dom.
Men annars låter det som du har fått koll på det mesta.
Något mer kul kan ju vara sånt man gör utanför buren, då hamstern ska ha lite utanför-tid med. Man kan ju bygga lite labyrinter och träna agility med hamster. Finns videos på youtube om man söker. :)
Mvh,
Okej, tack!
Hon har bestämt sig att hon kommer använda ett akvarium (nättak för ventilation förstås) vilket låter bra?
Kan någon kanske ge mig en lista på vad det ska ha dagligen (räknar ej in färskmaten nu)? Räcker bara hamstermat i djuraffären eller ska man göra sin egen mix? Isåfall finns det någonstans med recept på den mixen?
Tack!
Akvarium med nättak låter jättebra! :)
Hamstermaten från djuraffären brukar räcka. Vill man kan man blanda egen mat såklart. Vet ju inte riktigt vad dom har för blandning i Chile. Men annat hamstern ska ha dagligen är ju vatten. Färska grönsaker och sånt är ju alltid bra. Tänk bara på att inte ge för mycket gurka då den innehåller mycket vatten och lite näring.
Godis, nötter och feta fröer bör inte ges lika ofta. Ibland för gott, eller som belöning om man försöker träna hamstern. :)
Om du har tid att söka här på sidan så finns det väldigt många trådar som handlar om mat efter egen blandning.
Mvh,
Akvarium är superbra! Vet du vad måtten är på det?
Okej, tack!! Hon har inte köpt ett än, men kan tänka mig att det blir runt 70-100L, inte för litet eftersom hon köper det pga att hon tycker affärsburarna är för små :) kan komma med bilder när hon har skaffat~!
Kan också fråga vilket längdmått rekommenderar ni? 100cm? Hennes rum är inte särskilt stort så ett palats tror jag inte det finns plats till, men rekommendationer skulle vara bra iaf :))