Jobbig hamster!!
Jag har 5 månader gammal han-dvärghamster dom inte brukar vara så jobbig om nätterna, han brukade springa i hjulet som var jobbigt ibland men nu den senaste veckan har han varit fullkomligt HOPPLÖS!! Han biter sönder allt han har och gnager på gallret som han inte gjort förut. Och detta är oavbrutet så jag får ta ut allt ut buren förutom hjulet.. Och han har en stor Bur (duna fun) så han borde vara nöjd o ha saker att göra mer än att bita på allt …
Har också det här problemet! Vet inte vad jag ska göra, så tassar in här. Behöver också råd till en hamster som biter på gallret så att man inte kan sova.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja :/ det är ju synd att man ska behöva ta ur alla deras sakee ur buren :(
Era hamstrar är understimulerade. Byt inredning i buren ofta, har ute dem i STORA rasthagar med mycket att göra, göm godis, sätt i leksaker, kattgräs… Bara fantasin sätter gränser!
Låt de springa i hagen i tre timmar minst. Min guldhamster springer fritt i mitt rum hela nätterna och kryper tillbaka in på morgonen, mina dvärgar har ett stort akvarium med så mycket att göra så de behöver inte rastas :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#2 nej precis :/
Kan ju tillägga att i mitt fall kan hon inte vara uttråkad, hon får springa i bollen i runt en timma varje dag, och hon får komma upp och gosa och klättra i famnen minst en gång per dag. Springa fritt i sängen får hon göra det med. Hon håller på med att bita i gallret f.o.m klockan 22..
förlåt TS om jag snor din tråd, men hoppas det är okej då vi har samma problem med hamstrarna ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 har inte riktigt tillgång till att hon ska få springa helt fritt, då det snart kommer flytta in en hund här också ;) men räcker bollen, om hon får springa mer i den? Mat gömmer jag i buren som hon letar upp, pinnar har hon massor av, byter inredning ofta (om inte annat gör min kompis det som är här ganska ofta, hon älskar det ^^)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#4 Djur behöver också psykisk motion = få tänka och använda hjärnan. Dom behöver ckså utlopp för sina naturliga beteenden, gömma sig, leta mat, klättra, gå under/ pressa sig igenom saker mm . Så gör som #3 säger så ska du se att det bli bättre :)
Han får ju ganska mycket nytt och brukar ha honom i sängen ofta. Han får dessutom ett ställe med bomull osv som han brukar greja med så han får göra ett eget bo mer "naturligt".. Han är ju vaken på dagarna också men bara när jag släcker och ska sova han börjar.. Han brukar med klättra upp o ner i taket men allt verkar tråkigt nu….
Låter som du har en väldigt aktiv hamster! Förstår såklart att alla inte har möjligheten att ha sin hamster helt fritt.
Mitt förslag är att köpa en eller två rasthagar, två blir bäst för då går de att sätta ihop och de blir mkt större. Placera buren där i så hamstern kan springa in och ut från hagen i nätterna, köp eller pyssla ihop lite rolig inredning såsom tunnlar, gömställen m.m och göm en massa godis i hagen. Ogiftiga Växter som tidigare nämt kattgräs, ormbunkar osv är också riktigt skoj för hamstern.
Rasthage finns bl.a att köpa på zooplus.se
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ang. ormbunkar, funkar alla sorter inom den "arten"?
Kan tillägga att jag till påsklovet ska göra om helt i buren, ska ha Sand som Bottenmaterial, stenar i buren, ogiftiga Växter, en kruka med jord, maaaassa pinnar och träsaker just för att hon ska kunna få utlopp för sitt naturliga beteende. Just nu flyttar jag henne till ett annat rum varje natt, då hon annars håller mig vaken. (Gick in och kollade och nu var det knäpptyst inne hos henne… Kan det vara marsvinen som triggar henne?)
#8 ska kolla närmare på det, tack!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det skulle jag tro, jag har kört med de vanliga som finns att köpa på typ plantagen, jag kan dock inte garantera till 100 % att alla sorter funkar, men jag tror det.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det finns inget man kan sätta på eller vira runt gallret (som inte är farligt för dom då såklart) så dom inte kommer åt att bita?
// P&K Alexandra
#12 Det går säkert att pyssla dit någon kartong eller liknande, men det är bättre att lösa problemen på andra sett. Vad bor din hamster i för Bur?
Eftersom gallergnagande inte är ett dugg bra för hamstern (tänderna slits något otroligt på ett mkt dåligt sett, gallret kan rosta och hamstern kan få i sig det etc) så skulle jag föreslå burbyte till den största samla lådan 130 L, tror jag det var. Eller ett rymlig akvarium.
Där får man plats med massa ny varierande och skoj inredning, samlan är även billig och hamstern kan inte gallerbita heller.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#13 har bara galler allra längst upp,vilket hon kommer åt… Men har kanske fixar ett plast terrarium/akvarium
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Bara jag som hakade mig fast på bomull i #7? Det är väl inte så bra :o?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#15 Jag tänkte också på det :/
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
Nej bomull är livsfarlig, hamstern kan sätta i halsen eller trassla in ben så att det kan sluta med att de biter av sig benet.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Men ingen reagerade ju innan :o ?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jag läste bara igenom alla inlägg snabbt, så missade det.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kan vara så att han är uttråkad, prova att ge honom nya leksaker i buren, och ändra om där ofta så har han mycket att undersöka. :) Om hjulet låter på natten kan du kanske ta ut det, eller göra det bästa, skaffa ett som inte låter. (;
Live
Laugh
Love 
Inte läst så mycket. Men min guldhamster har en hel gallerbur, är glad att han inte gnager galler, dock så klättrar han i taket och på sidorna när han är uttråkad. Som igår. Så jag ställde in ett stort Hjul och lät han springa intensivt i det i kanske en kvart, sedan bytte jag inredningen i hela buren och där hjulet stod satte jag massor massor av äggkartonger och toarullar. Han klättrade då inte på gallret längre utan hade fullt upp med detta =)