Hjälp :)
Hej! Jag har nu hittat ett nytt Hjul till min ena guldis tjej :), det andra var ett litet plast Hjul som hon knappt fick plats i stackarn! Så en dag sa min mamma: " Har vi inte kvar det där gamla " näthjulet " i förrådet? " Jag tänkte: " men detta är säkert helt rostigt och gnissliggt!! " , och gick ut och kollade och japp där var det! Stort och rymligt som Fionidoo älskade !! Men detta är ifrån min/min syrras 2 guldhamstrar vi köpte ifrån uppfödare ( min allra första-andra hamster ) och detta menas med att det inte är rostigt utan gnisslar något fruktansvärt! Så min fråga är: Vad kan man smörja " hjulfästet " med ? Jag tänkte matolja men jag vet inte.. Olja/bensin går väl inte att använda ? Min andra fråga är: Ska man ha hushålls- papper eller toalätt-papper som bomaterial ? Jag har alltid haft hushållspapper.. Min trejde fråga och min sista är: jag har funderat om man kan ha papper som strö i buren? Vissa butiker säljer något som heter carefresh tror jag och det är som papper så då borde väl papper vara väldigt ekonomiskt och mjukt ?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Matolja, bensin är ju inte så hälsosamt direkt.
Och toalettpapper.
Jag tror att jag har sett folk som har det, men jag har ingen egen erfarenhet av det iaf.
Du kan ha hushållspapper. Det är ju samma sak egentligen, bara större ark. Så riv det i mindre bitar så funkar det alldeles utmärkt. :)
Har inte haft papper själv som Bottenmaterial, men det går ju inte så bra att gräva i, ifall hamstern tycker det är skoj. Skulle säga prova och se. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 Okej tack! Nej det är det inte :) Jaha okej får byta , toalätt-papper är lite mjukare. Okej! Men kan man testa att ha papper som strö i en Bur bara ? Som test ?
Tror inte papper är så bra som strö, om de kissar så luktar det snabbt och det har inte så bra uppsugningsförmåga. Det finns olika typer av papper, tror inte carefresh är av den varianten som t.ex. toalettpapper. Som bomaterial fungerar både toalettpapper och hushållspapper. Enda skillnaden förutom att hushållspapper är större, är att hushållspapper också har bättre uppsugningsförmåga har jag för mig :) vet ej varför riktigt men det brukar ju vara tjockare och av lite annat material men det varierar nog där med. Tänk bara på att riva det i mindre delar om du använder hushålls papper. För att smörja hjulet så bör man inte ha vanlig olja, utan någonting som inte är farligt för hamstern att få i pälsen eller att äta. Jag har vanlig matolja på mina Hjul :) går jättebra. Det är bara att smörja in med det när hjulet börjar låta lite så blir det som nytt.
Okej tack alla!! Jag ber då min pappa att smörja hjulet med matolja :) Papper som Bottenmaterial får jag se om jag provar med .. :)
http://hamster.ifokus.se/discussions/4ebb63d488f472147400e12a-tyst-hjul
kolla i inlägg 5 så ser du hur hon gjorde för att få sitt Hjul tystare.
har provat det och det hjälpte faktiskt. mina Hjul slutade gnissla.