Guldhamstrar i samma bur?
Var nyss inne i en Djuraffär i stan och tänkte köpa ett Hjul och sådär. Gick såklart in till djuren och i en Bur låg 8 stycken (som jag såg) guldhamstrar i samma Bur. Frågade hur gamla de var och då svarade han att de var cirka 3 månader gamla. Jag tänkte att guldhamstrar ska man ju absolut inte ha i samma Bur? Dock såg det ut att fungera bra och alla sov i en klunga.. Men ändå, det slutar ju oftast i slagsmål tills en av dem dör… Min fråga är då, finns de absolut inga undantag på att de skulle fungera ihop? Eller de SKA separeras från varandra när de är tillräckligt gamla?
Dom ska separeras. Dom är solitära djur och vill ju inte ha sällskap av någon annan. Men det är ju inte första gången en djuraffär gör fel. Vet inte riktigt när man ska separera just guldisar, men det är väl bekvämt att ha alla i samma Bur.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
De där hamstrarna är för gamla för att vara ihop, de ska separeras vid åtta veckor tycker jag är lagom.
Det är inte minsta naturligt för guldhamstrar att bo ihop och de har ingen glädje alls det, så nej det finns inga undantag om man värnar om djurens bästa.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nej, det ska dom inte. #2 skriver nog rätt:)
//Selma
Stay strong, whathever they say.
Guldhamstrar får enligt lag inte bo ihop efter 8 veckors ålder :/
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
De ska separeras betydligt tidigare än 8 veckor. Vid 8 veckor är det lag på att varje hamster ska ha en egen Bur. Men när jag får en kull med honor och hanar så delar jag på honorna och hanarna vid ca 4 veckors ålder. Pojkarna ska bo för sig i en gemensam Bur så länge det går (dock längst 8 veckor) ibland bråkar de för mycket och kan inte vara ihop så länge. Honor låter jag vara med mamman, men samma sak där, så fort mamman och ungarna börjar bråka så delar jag på mamma och honor.
Varför man ska ta bort hanarna? De blir könsmogna tidigt och kan para sig med mamma och systrar och det vill man ju INTE. :)
Jag separerar ungarna från mamman vid fyra veckor, och då alla ungar eftersom det är ansträngande för henne med ungar, och ungarna inte har något behov av mamman längre.
Killarna i en Bur och tjejerna i en Bur, sen brukar de bli sålda otroligt fort, så kan inte svara på när jag skulle separera dem eftersom jag inte haft kvar hamstrar över fem veckor. Men det beror på antalet ungar som är kvar samt burstorlek.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Oj bråkade dom inte?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Som andra säger så ska dom säras på vid 8 v ålder.
Om jag vore du så skulle jag ha anmält eller iaf sagt till.
Nu kollade jag på dessa i kanske 10 min, 5 st låg och sov i en hög och några åt.. De verkade ej bråka då men som sagt, på 10 minuter kan jag inte avgöra det. Tyckte dock det var konstigt då jag vet sedan innan att djuraffärer inte har så mycket koll men att i alla fall separera dem ifrån varandra är ju det minsta man kan göra..
har de en megabur (väldigt stor) då kan en hel familj bo ihop.
för många år sen gjorde ett djurgymnasium ett experiment å hade en hel familj guldar i en väldigt stor Bur.
inga slogs. men de hade så stort att de kunde gå undan.
så nog går det men då ska de ha rejält med utrymme å vilken zoobutik har det.
sen är det ju så att finns det regler och rekomendationer så är det ju för att djuren ska ha det bra och de reglerna bör följas