Hamster iFokus

Hamster

Etiketterkosthållningburar
Läst 1763 ggr
LeeKnow
0

Frågor ^^

Hej! ^^ 

Jag undrar lite saker som kan vara bra att veta.. ;'3

(Kan vara ganska dumma frågor O:))

Kan man ha en ganska "liten" kanin/marsvins Bur till en guldhamster? Vet inte hur stor den är men typ lite mer än en halv kanin Bur, och bredden är väl typ halva ^^ Känns lite stort men det kanske bara är skönt för hamstern?

Hur många gånger på en dag kan man hålla på med hamstern? (Känns som om det blir lite stressande om man är där stup i kvarten och håller på med hamstern?)

Vill hamstern bo högt uppe på t.ex en liten hylla eller ska buren vara på golvet? ^^

Kan man ge hamstern färskt gräs? En del verkar så rädda för att ge hamstern färska grejer så blev osäker XD  Jag vet ju att man kan lägga in grenar från träd men är det särskilda träd eller kan man ta från vilket träd som helst? 

Är hamsterbollar bra? XD Tycker det borde vara lite svårt för hamstern att stanna?

Vilken Bur rekommenderar ni? Om jag nu får en hamster så skulle jag vilja ha denna http://arkenzoo.se/ferplast-duna-fun-hamster-55x47x37-5-cm.html Är det nån som har den och hur är den? ^^

Funderar samtidigt på att ta ett av vårat gamla akvarium (vi har 2) Vet dock inte måttena men båda är ganska stora. Men isåfall kommer jag ta den minsta av de. I där vill jag ha Sand (Bara) och läste en tråd där de sa att hamstern vill ju gräva o sanden kommer ju bara falla ihop, kan man inte fukta/blöta sanden då? O kanske ha typ halva blött så hamstern kan gräva o halva torrt så den slipper sitta i blöt Sand? XD 

Kommer komma mycket mer frågor XD

Något har gått fel och denna sidan kan tyvärr inte visas.
  • Redigerat 2021-06-06 11:04 av Herveaux
Gerro
1

Hejsan!

Kanin/marsvins Bur brukar ha alldeles för långt avstånd mellan galler pinnarna eller vad man ska kalla det.
Och gallerbur är inte det bästa för hamstrar. Dom gnager oftast på gallret & får då problem med tänderna.
Så det är bättre med akvarium, terrarium, Ikea samla-låda eller dunabur. :)

Olika, men när den är vaken & springer omkring & inte har så mycket för sig så kan du ta upp den.

På golvet kan det vara dragit & kyligt.
Så bättre att den står i en hylla eller något.

Du kan ge dom färskt gräs sålänge som det inte är behandlat med något konstigt medel. Skölj det alltid innan.
Grenar från fruktträd (vet inte hur det är med körsbärsträd. Är själv väldigt osäker ^^)
Inte från barrträd. Någon som är lite bättre på det kan säkert svara!

Du kan ha hamsterboll sålänge som den inte är mindre än 18 cm i diameter. Mina hamstrar har iaf inga problem med att stanna eller liknande.

Har inte haft någon sådan Bur så jag har själv ingen erfarenhet.
Men rekomenderar somsagt: Terrarium, akvarium, Ikea samla-låda eller dunabur.

Jag skulle inte blöta Sand eller liknande. Då kan hamstern bli förkyld/sjuk över huvudtaget. Det blir ju vääldigt dyrt om du bara ska ha Sand till den.
Tycker att du ska ha spån så att den kan gräva & hålla på, och så kan du kanske ha ett sandbad till den som den kan tvätta sig i.

LeeKnow
0

Ja men den buren har inte så stort avstånd ^^

Vet redan att de kan gnaga det är nog det som (jag) tycker är största problemet med den buren :(

Ska snart byta rum och då ska vi köpa ett nytt skrivbord till mig för det jag har nu är jättegammalt.. så hamstern kan ju alltid stå där på XD Det är ganska långt dessutom.

Tänkte inte på att hamstern kunde bli sjuk :/

Gerro
1

Okej men jag skulle iaf inte ha använt gallerbur.

Men dunabur eller samla-låda är ju väldigt lätta & kan säkert stå på ditt skrivbord. :)

Anna4077
1

Jag har en duna fun Bur och jag tycker den är bra. Nästa gång jag ska köpa Bottenmaterial kommer jag prova Sand. Spån dammar något fruktansvärt mycket. Jag har tänkt köpa finkornig Sand för sandlådor. Vet inte vart än men det verkar inte jätte dyrt. Allt beror nog på hur renlig hamster man har. Om man har en hamster som kissar överallt kanske Sand blir dyrt i längden (har inte räknat på det). Min hamster går på låda ;). Har tänkt köpa hampaspån som att ha i huset. Roffe gillar att ha spån i huset att blandat med bomaterialet och tror Sand kan minska mys faktorn för honom :)

Anna och taxen Max

Fiona1234
0

Jag har en duna fun Bur! Den funkar utmärkt! Men beställ ifrån denna sida / åk och köp ifall du vill ha en sån den i denna butik då den är mycket billigare HÄÄR - http://www.crtzoo.com/smadjursbur-duna-fun-p-804-c-284.aspx , finns även en duna fun LARGE här för 995 ! :D

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

LeeKnow
0

#3 Hhaa vet inte varför men vill inte ha Samla-låda ^^ Vill nog hellre ha Duna isåfall.

#4 Ok ^^ Har du nåt tips på "snyggt" och smidigt strö? Inte så säker på att jag vill ha Sand längre XP Funderat på Hampaströ, och tror det är det ströt jag gillar mest ^^

#5 Okej :D Tror jag kommer ta akvariet här hemma om jag nu lyckas övertala mamma :3

Det minsta akvariet vi har är, 82 cm i längd, 52 cm i kortsida/bredd, höjd ungefär 30.. Är det för litet för en guldhamster? :/ Känns väldigt litet men enligt tabeller och skit så verkar det vara okej.. ? :)

Det andra akvariet är mega stort och kommer inte få använda det a mina föräldrar om nu det lilla akvariet är för litet :/

Anna4077
0

Hampa strö är nog bra jag skulle haft det om det inte var så fruktansvärt dyrt.

Anna och taxen Max

LeeKnow
0

#7 Ok..:/ Hur mycket kostar det ungefär? ^^

Hade tänkt att om jag får en hamster så vill jag gärna betala det mesta själv :3

Anna4077
0

Minns inte riktigt men tror det var runt hundra lappen för bara några liter, ok kanske en stor påse men jag håller på med hästar och en stor bal för hästar kostade lika mycket som den där påsen till små djur och jag tycker personligen det är förskräckligt. Sen kan man ju inte riktigt ha en hel bal på typ 25kg till en dvärghamster :p jag kunde bara inte lägga dom pengarna på den lille påsen med gott samvete. Spenderar hellre dom pengarna på mat osv så han får variation och leksaker. Samt ev veterinär besök.

Anna och taxen Max

Frosstis
1

#9 Jo klart du kan ha 25 kilo till en dvärgis :D det räcker ju jättelänge och du kan med gott samvete ösa på med strö! :D Jag hade en 20 kilos bal med spån till min hamster, visserligen hade jag det till kaninen också men det räckte någon månad :)

Anna4077
0

Kollade på paxhorse.se nu efter jag skrev och där fanns det priser. 48 liter 3,2kg kostade 109kr och en bal på 14kg kostade 129kr. Så allt är ju relativt. Har en spånbal på typ 60liter eller något och haft min hamster över 1månad och ungefär halva har gått åt. Så om man nu har en 48liter bal och man räknar med att den håller i ca 2månader beroende på hur renlig hamster man har och hur ofta man byter allt spån i buren så blir det typ 55kr i månaden vilket inte är speciellt dyrt då en hamster är billig i tex mat osv. Men tänker man på att på en 14kg bal går det ca 4,4st av dom mindre balarna och att den stora balen kostar 20kr mer känns den lilla balen som ett rån i mina öron. Hängde någon med eller snurrade jag vill det för mycket? Kort sagt Liten bal 3,2kg håller ca 2 månader = 109kr Stor bal 14kg håller ca 9 månader = 129kr Att köpa spån i det små balarna i ca 9 månader kostar alltså ca 480kr Kanske för många låter som små potatis i det långa loppet men det är principen i mina ögon :p sen blir många bäckar små lätt en jäkligt stor å. Sen är detta exklusive frakt kostnader eller bensin kostnader. Sen är kanske inte Sand billigare i längden men då vet jag att jag iaf inte kunde kommit billigare undan och Roffe älskar Sand :) betalar gärna mer om han kan gräva och leka vilket han gör i den stora sandlådan jag har till honom. Han är min lilla bebis

Anna och taxen Max

Frosstis
0

#11 Sand är jättebilligt! Köp på bauhaus, sandlådesand då får du 20 kg Sand för 40 kr :) Räcker jättelänge och du kan slösa.. :)

Vad är det för slags balar? Spån? Hampa strö? Det lät intressant. Har STL strö nu men vet inte riktigt om jag gillar det, ser så fult ut i buren.

Anna4077
0

#12 vilken tur att det var så billigt :p önskar min dammiga spånbal tar slut, får inte byta fören den är slut. Kanske ska ta med den till jobbet och tömma den i en häst box :p. Jag kollade upp hampaströ och det jag räknade på i inlägget innan. Vet inte alls hur det är med frakt från det företaget eller vad det kostar i riktiga världen i stora balar men brukar ligga någorlunda i samma prisklass.

Anna och taxen Max

LeeKnow
0

Vill gärna ha svar på om akvariet är tillräckligt stort ^^

mizuki
0

Det kan aldrig bli för stort, men låter som en hyfsad storlek tycker jag. Storfavoriten samlalådan är ju 78x56 cm, till exempel :)

LeeKnow
0

#15 Okej ^^  Perfect :3

Tack för svaret förresten! XD Hehe .. :3

LeeKnow
0

Ska ha akvariet! (Hehe.. :3) Men undrar då, hur ska man sätta fast vattenflaska? :/

Sara1214
0

Jag har den buren och tycker den är suverän! Den är typ dunabur fast med lite galler.. Den skulle jag rekommendera iaf..:D

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Sara1214
0

Oj såg att du skulle ha akvariet.. Men Du kan ta en vatten skål istället.. Eller hänga upp vattenflaskan med T.ex ståltråd.. Sen kan du sätta fast den med sugploppar..

Fiona1234
0

Köp TOA-LÄTT för 110-120 kr för en stor påse :D ca 55 liter :) eller mer :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Anna4077
0

Vattenskål är väl inte bra? Drunknar dom inte lätt? Men flaskan går som #19 säger att hänga i ståltråd eller köpa sån med sugpropp. Sett att folk har sån i akvarium.

Anna och taxen Max

Sara1214
0

Haha.. Nee drunknar gör dom inte.. Tänk hamstrarna som lever fritt. Tror ingen går upp och hänger en vattenflaskan med vatten i.. Hehe

Anna4077
0

Har läst att dom drunknar lätt med vatten skål men det kanske va bäbisar.

Anna och taxen Max

Scorpio97
0

Ja, till små bebisar bör man inte ha vattenskål eftersom det inte är säkert att dom kommer upp (och därför drunknar)

Men till äldre hamstrar funkar det (: Beroende på placering måste man ju dock byta vatten oftare. Jag har fixat små träbitar att ha under vattenskålarna (har det åt båda mina) så att det inte ska bli spån i vattnet.

//Jessie

Anna4077
0

Ah då fattar jag :p trodde det gällde alla hamstrar när jag läste det :) ibland tänker jag inte hela vägen :p

Anna och taxen Max

LeeKnow
0

#19 Haha ja det kan jag men vill hellre ha vattenflaska ^^ #20 Njaaa :/ Gillar inte Toa-lätt .. Jag tycker det stinker och det ser så obekvämt ut för hamstern. #21 Var kan man hitta såna med sugpropp? :) Enda djuraffären här är Arken zoo och inte sett att de har sån :/ Mamma säger att ingen "råtta" kommer in i huset -.- Tips på att övertala henne att låta mig få ha hamster? ^^

Sara1214
0

Haha.. Så sa min mamma med först..hehe. Men försök och ta fram super söta bilder på små hamsterungar eller bara en vuxen hamster.. Hon kanske aldrig har sätt en Långhårig hamster förut. Visa en bild på en jätte långhårig hamster så kanske hon smälter för en liten sötis :)

AmandaJE
0

#26 Visa henne massa söta bilder på hamstrar och försök få fram några bra argument! 😊Jag "övertalade" mina föräldrar även fast de från början inte ville ha en ny hamster efter att våra förra gick bort!

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

LeeKnow
0

Tyvärr funkar inte sånt på min mamma .. Men värt och testa! :D

AmandaJE
0

#29 Haha okej, vad synd ;P

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Anna4077
0

Jag körde födelsedagskortet på min sambo. 'Men då behöver du inte köpa födelsedags present till mig. Du behöver inte engagera dig alls!'

Anna och taxen Max

LeeKnow
0

#31 Hmm Det kan funka :3

Sara1214
1

Haha. När jag fyllde år sa jag att jag inte önskade mig NÅGOT annat än en hamster.. Jag sa inget annat,hehe.. Och då blev mamma så "trött" på mig att vi åkte och köpte än innan min födelsedag..(haha..)

LeeKnow
0

Woohooo ska få  en hamster. Min syster skvallrade förut >:) 

Enda problemet är att jag vill helst ha Normalfärgad Guldhamster, så min syster tänker köpa på Arken zoo.. Bara för att de har den färgen.. Och hon lyssna rju inte när jag berättar allt dåligt om djuraffärer -.-

Anna4077
0

Dom ska ju ha hem dom också. Men man får vara beredd att lägga ner extra tid tror jag. Har själv en djuraffärs hamster och nu funkar det bra :) Grattis!

Anna och taxen Max

LeeKnow
0

#35 ja jag vet :/ men har läst massa skit om djuraffärer och eftersom det är min första hamster någonsin så vill jag ha en från uppfödare för att vara på den säkra sidan :3 Det är ju klart att en affärsbanker kan vara lika lydig och snäll som en från uppfödare ;)

Anna4077
0

Jag skulle rekommendera dig att köpa från uppfödare men är inte hela världen om din mamma inte går med på det och envisas med djuraffär. Fast blir det djuraffär skulle jag tänka på möjligheten att adoptera en hamster. Bara tänka på det :) min livs filosofi är 'alla ska ha ett hem'. Uppmuntrar verkligen inte grossist djur osv men det är inte djurens fel :( dom stackarna får ju betala priset.

Anna och taxen Max

LeeKnow
0

#37 För mig är det inte mamma som är problemet, utan min syster.. Jag struntar totalt i färgen men gillar normalfärgade, så självklart ska han köpa från djuraffären bara för att de är närmare O har den färgen.. Och hon säger att det är roligare me en hamster som man gillar färgen på.. -.- dessutom vill hon inte ställa sig på kö på uppfödare.. :(

Anna4077
0

Men det är ju iaf snällt att hon vill köpa dig en hamster :) speciellt att hon anstränger sig att få en i den färgen du gillar mest :)

Anna och taxen Max

LeeKnow
0

Skulle nåon vilja göra en "Lista" på vad man kan ge hamstern för mat? :) Är inte helt säker på vad de kan äta och inte äta :/

[etsan]
0

Sara87 har gjort en jättebra artikel här på forumet som heter Tips på Färskmat. Där finns listor över vad de kan äta och ej. Sök på det. Har tyvärr ingen länk