Snart hamsterägare
Inom snar tid ska jag ta hem hamstrar, var helt inne på dvärghamstrar men har nu bestämt att jag ska ha 2 guldhamstrar
Buren är ett akvarium som är 98 cm långt och 47 cm bred, Har inte bestämt än om jag ska ha 1 eller 2 hamstar, men har förstått att dom inte funkar ihop så då undrar jag om man kan dela av akvariet med en träskiva, eller blir det för litet
Saker som ska inhandlas
- Skålar
- Tunlar
- Leksaker
- Hjul
- Foder
Är deet något mer jag ska köpa eller tänka på ? Alla råd är välkommna
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Huset ska inte vara gjort av plast, för det kan bli väldigt varmt för hamstern där inne.
Ingen saltsten/mineralsten behövs heller. Tänk på att ta ett tillräckligt stort Hjul, minst 18 cm i diameter om det blir en guldis. Kom ihåg att köpa spån med, om du inte redan har det. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 Okej, får se om de kanske bara blir en hamster då!
#2 Tack! Spån har jag gott om då jag har kaninuppfödning också ;)
Jag tror inte en träskiva är tillräckligt säkert, dom kan gnaga sig igenom. Bättre att ta en glasskiva och sätta fast med silikon istället, det var någon som gjorde ett vitrins skåp-projekt som du kan söka på, där har hon delat av buren.
Övriga tips kan du söka på sajten, men på "snabbguide till hamsterfakta" finns det väldigt mycket bra tips att kika på!
Ang. Hjul, ta det största du hittar. De ska inte behöva springa med krökt rygg, men 20 cm är bra tycker jag. allra helst 28 cm men dom är väldigt stora och ganska dyra :)
Det rekommenderas att inte ha Hjul förrän 4-5 månader då de inte vuxit klart innan dess och kan få krökt rygg eller så, men jag tycker det är okej att ha ett tillräckligt stort Hjul, men att ha det i typ rasthagen så att de inte blir hjulberoende! (springer i hjulet och glömmer av att äta, dricka, sova m.m)
Fråga gärna mer om du behöver hjälp :)
Inga plasthus. Hus av trä eller kartong är mycket bättre.
Saltsten/mineralsten kan förgifta hamstern, så det ska man inte ha.
Hamstervadd är inte bra. Ha istället (oblekt)toapapper som bomaterial.
Många hamsterblandningar innehåller väldigt mycket feta fröer. Hamster Nature är ganska bra (har jag hört), annars kan man blanda själv (sök, så hittar du recept). Själv köper jag en blanding(djuraffären blandar eget) och blandar hälften hälften med flingor, då blir det lagom mycket fröer.
Sen hoppas jag att du tänkt köpa från uppfödare? (:
Sen tycker även jag att dte är bättre att du bara har en hamster, dels för att dne får mer utrymme då och dels för att det är lät hänt att en liten hamster rymmer till den andra, vilket intealltid slutar så bra.
Finns många bra artiklar här och på dvärghamster iFokus (det mesta gällande guld gäller också dvärg och vice verca, förutom storlek och att guldar ska leva ensam då) som är bra att läsa igenom (: Funderar du över något mer så är det bara att fråga, det är alltid någon som kan hjälpa! :D
//Jessie
#5 vad har du för flingor när du blandar? Är det vanliga korn flakes?
Frida
#6 Nej, det är alldeles för mycket socker i cornflskes! Kommer inte ihåg vad det heter nu, är något med AXA tror jag. Finns iaf på ica och innehåller enbart dom fyra sädesslagen (korn, vete, havre, råg) (:
//Jessie
AXA grynblandning :)
Så heter den ja (: Glömmer alltid bort namnet.
//Jessie
tack :) ska testa det för det är ju som sagt för mycke fröer i vissa blandningar
Frida
Var noga med INGET hamstervadd och INTE ett Hjul som har "metallpinnar" :)
Jag hade nog bara köpt en hamster och ha i akvariet. För att vara på den säkra sidan.
Vattenflaska med ögla i toppen är jättebra om man har akvarie. Bara att hänga flaskan i gallret i taket då.
Man kan ju ochså köpa en vattenflaska som har fyra sugproppar som sätter sig på glas
Frida
Ja sugproppsflaska kan också gå bra :) För mig fungerade det inte då två av hamstrarna klättrade på den och började gnaga i gallret i taket och den andra hamstern bet sönder sugpropparna, men det är olika för olika hamstrar.
Det finns sugproppsflaska i djuraffär, precis köpt min andra:) funkar superbra för mig!
Okej ska blanda egen mat
Hittar ingen uppfödare i Umeå ,så funderar på djuraffär. De är väldigt bra djuraffärer här i närheten, stora fina burar så :)
Inget ju förän din hamster är 5 månader :D Lycka till med din blivande hamster :)!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#16 Fast det finns ju minst 1 uppfödare i Umeå. :)
Hamsterlycka , hanna heter hon va ? Eller har jag fel ? Har väl hamsteruppfödning i umeå ? :)
Hamsterlycka ja:) Skiiiitfina hamstrar.. ville så gärna ha där ifrån men blev för långt:<<
#20 Ja hon hade jättefina guldhamsterbebbar :D Ville också köpa en när de fanns kvar :/ men det var alldeles för låångt :o