Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1775 ggr
natha-mjau
0

För trångt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett akvarie jag har tänkt att ha en guldhamster i

längd: 57 cm
Bredd: 33 cm
Höjd: 35 cm

Har tänkt att köpa helt ny inredning och det jag kikat på är
detta hjul: http://www.pwss.se/product.php?productid=10994
och denna lekborg: http://www.pwss.se/product.php?productid=9097

Har försökt att rita upp det lite lätt i datorn men har svårt att se om det får plats eller blir för trångt..

ska även ha in mat&vattenskål, toalätt och skål med Sand i.

Hur trångt ska det vara i buren, vill dem ha de fullproppat med saker eller ska det vara mer space ? Hur gör ni?

Tror ni att jag kan få ihop allt i akvariet?

Alternativet är att köpa en samla låda på ikea, men tycker det ser mycket finare ut med akvarie.

Vet ni andra liknande grejer är det bara att länka :D
Om ni tror de skulle passa bättre.

(Ev något av detta istället kanske?

http://www.pwss.se/product.php?productid=11668&cat=1670&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=15784&cat=1662&page=1 )

Eine
0

Frågan är väl vad som regleras via JBV om utrymme? Kankse du ska kolla vad som gäller?Lycka till!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Twisted_T
0

#1 Det är tillräckligt med yta om man följer JBV lagar/regler. Jag själv hade satsat på större men det är ju självklart inget fel med akvariet:) det är lagligt och helt ok om man tar ut hamstern och låter den springa av sig energin varje dag. Självklart skall man ta ut den ändå och låta den springa men det krävs ju mer motion om det är mindre utrymme :)

Hjulet har jag hemma i min lekhage(en 130l samla låda) där har jag också ett slags lek torn. Jag har funderat på att köpa det där grävtornet dock.  Hjulet är svårt att få plats med i de flesta burar då det är stort. Stort är ju bra för hamstrar men som sagt, de flesta burar är för låga för hjulet. Det går dock bra att ha den i en samla eller annan typ av lekhage.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Twisted_T
0

Vad gäller ytan så vill hamstrar ofta ha mycket saker. Det behöver dock inte vara proppfullt. Det kan man göra lite som man vill med. Hamstrar gillar inte för mycket öppna ytor, men det är ju lätt fixat, det finns massa kul man kan göra hemma gratis eller köpa till de. Det finns många trådar där folk visar sina burar/akvarium osv. Kika runt lite, det finns gott om inspiration!

// Linn

natha-mjau
0

något såhär skulle det kunna se ut med akvariet
Som var 57x33x35

Twisted_T
1

#4 Vattenskål är ingen bra idé.  De blir smutsiga jättefort eller välts omkull. Sen behöver du en skål för torrmaten och en för den blöta(färkmaten). Alltså inte blanda de båda, då måste du byta ut den torra maten konstant.

Det är bättre att satsa på en vattenflaska som har en ögla i toppen eller så så att den kan hänga från gallret över akvariet eller så. Eller sugproppsflaska som kan fästas på akvariet (Fungerade inte här hemma då de klättrade på flaskan och försökte knuffa upp gallret över och bet där uppe som bara den. En av hamstrarna bet sönder ena sugproppen med. Så hos mina har jag bara sånna man hänger från gallret.

Tror att hjulet kommer bli svårt att få in i buren eftersom akvariet inte är så stort. Och har du gallet över så lär det nudda toppen på hjulet. Men du kan ju försöka ha det där. Jag hade dock satsat på att ha det i lekhagen och skippa Hjul i buren när hamstern är så liten. Det är lätt att de får ett beroende och vissa tror att det skadar hamsterns rygg (Jag själv tror att detta gäller om hjulen är för små). Men det är bättre att ha hjulet ute i lekhagen så att hamstern kan få undersöka nya saker där och springa av sig lite energi. Detta blir också en liten extra frestelse för hamstern att vilja komma ut i början då den vet att detta innebär roliga saker som Hjul och annat.

Du borde satsa på någon form att större hus istället i buren. De vill gärna ha ett krypin som är tillräckligt stort för de. Går bra att ha ett i trä eller i papp. Finns lite andra varianter med. Plast är dock ingen bra idé (undervåningen i lekborgen kan nog fungera till en början, du ser dock om hamstern är intresserad av att sova där eller inte).

Annars ser det ut som du verkligen tänkt igenom hur mycket utrymme det tar osv. Jättebra!

Jag vet väldigt långt inlägg ;) ville bara ge lite tips. Du gör självklart som du vill i slutändan ;)

// Linn

natha-mjau
0

#5 tack för tipsen :)
jo har funderat lite på flaska, sett bilder från andra som har akvarie att de tejpat fast en flaska i den magnet grejen som finns med i akverier.. Kan funka  :) Har ev tänkt att ha båda kanske..

Sen ska jag nog köpa en samla låda att ha som lekhage oxå ?!
Självklart får den komma ut och springa på golvet osv :)

funderat på om jag behöver ha ett textra hus oxå i buren,.. men att ha hjulet i en lekhage låter som en bra ide, så blir det mer plats i akvariet.

kommer bli riktigt trångt i mitt rum haha. men jag trivs med mycket djur omrking mig :)

Twisted_T
0

#6 Ja det finns lite olika lösningar på vattenflaskor i akvarier ;) bara att kika runt så hittar du massor av idéer!

Ja Samla lådor är bra som lekhage tycker jag. Jag skall nog göra en egen större, men har man inte så mycket utrymme så är det absolut en idé. Man kan ju låta de springa i soffan/sängen med. Eller i badkaret utan vatten såklart och med något i botten ;) lite leksaker i. Ja det finns många varianter av motion.

Ja men prova med lektornet först och se om han/hon sover där. Om inte kan du ju försöka lägga in en kartong som är avsköljd av något slag. En bit av ett flingpaket eller dyl.

Hamstrar är jättebra djur när man inte har så mycket plats :) bodde först i en mindre lägenhet. Nu har jag en 3a så har mer plats :) Tänkte starta upp min egen uppfödning senare och använda ett av rummen till detta. Ska bli jättekul :) Men de är jättemysiga djur :) helt klart.

// Linn

Frosstis
0

Twisted_T: jag hade vattenskål till puff och det funkade perfekt. Det blev aldrig smutsigt (om det inte var jag som rörde omkring i spånet bredvid skålen) och han har aldrig vält den. Har man ex en keramikskål kan de ju knappast välta den.. ;) Men alla tycker olika! För mig har det funkat iallafall :)

jag tycker du ska köpa en rasthage istället för samla låda.. eller om du inte köper en större men lägre låda som hage, det har jag sett att någon har :) De är större än de största samlalådorna.

Samma här! Jag ska köpa ännu en till rasthage på lördag men mamma tror inte jag kommer kunna gå då.. det komemr jag inte, men jag vill ha det så :P x)

Twisted_T
0

#8 beror väl på hamstern. Provade keramik skål till en av mina. Den vältes konstant och fylldes med massa spån och så. Plus att det samlas bakterier konstant :) men byter man ofta funkar det kanske. Men finns bättre alternativ. Rasthagarna man köper brukar guldisar ofta kunna rymma från så det är i sådana fall bättre att göra egna eller sätta någon kartong på insidan av rasthagen.

// Linn

Frosstis
0

#9 Ja det beror ju på. Min var ju lugn och sprang inte och var inte så aktiv ;)

Rasthagen rymde han ifrån, så tog en whiteboard tavla och en sån där antecknings-tavla som man nålar fast viktiga papper på, och la som ett lock på rasthagen. Om jag la det ordentligt och täckande kunde han inte rymma.

Twisted_T
0

#10 Ok ja man kan ju ta saker man har hemma. Har hört att någon hamster lyckats få upp ena saken som håller fast rasthagen vad det nu är. Men har man något över så bör det ju bli svårt? Aldrig haft en själv.

Ja min "lilla" Genesis är det full fart i konstant. Hon river allt på 3 sekunder. Så det är ju lite det som allt beror på. Är hamstern lugn så är det ju självklart lättare med vattenskål. Däremot så föredrar jag ändå vattenflaska. Men som sagt, det fungerar ju om man byter vattnet ofta :)

// Linn

Frosstis
1

#11 Yes! Menar du dom där små hålen man sätter ihop gallrerna i? Puff kunde få upp dom, han gnagde och slet så gick ena gallret upp och det blev en öppning ;) Låg det dock saker på rasthagen så var det tungt och han kunde inte :) Han kunde klättra över också.

Eine
1

#12 Vilken söt liten buse !

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Frosstis
0

#13 Tackar ^^ :)

Tänkte säga att det även finns högre rasthagar! De små färgade har 8 galler, men de större är mycket högre och det är 4-5 galler bara. Men jag tror de är mer rymningssäkra :)

Twisted_T
0

#12 Ja precis. Det är det jag hört! Ja men då går det ju bra :) Lilla bustroll!

// Linn

Cafesinner
0

Lagligt sure, men större är bättre.
Hade min guldiskille i den största samlalådan på 130L nu på lovet och tyckte att det var helt okej men skulle aldrig vilja ha mindre..
Tänk också på att den produkt du länkat allra sist inte funkar till en fullvuxen guldis - läst recensioner som säger att hålen är för små.

Suskiv
0

Lagligt är det, men väldigt litet. Våran guldis bor på 100x40 och mindre skulle jag inte vilja ha. Våra dvärgar bor på 70x50 och även det är litet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Zaviie
0

Jag har akvarium i samma size, som endast används till ungar som väntar på transport, tycker dem är alldeles för små, till mina guldisar så fick jag bara plats med sandbad, matskål och nån sovgrej(litet hus/litet rör/kruka), det var allt. Skulle inte skaffa något mindre än största samla lådan 130L, tycker nästan den också är liten :/

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Twisted_T
0

Jag har en 130l till ena och en 100l till andra guldisen. Till den guldisen som tyvärr inte finns längre hade vi en 120l tror jag det är. De får komma ut flera timmar varje dag och springa. Tycker att från 100l känns det ok för min del. Beror på hur mycket energi de har med. Som jag sa tidigare så hade jag ju också tipsat om större Bur. Sånt brukar man dock oftast märka när man fått hem hamstern.

// Linn

Emmyz
0

Jag har ett likadant akvarie som extrabur (tror det är ca 60 eller 65 liter) och min åsikt är att det är för litet för en guldhamster. Jag skulle inte ha mindre än 100 liters akvarie till guldhamster.  Sedan så tror jag aldrig att domdär grejerna skulle få plats i akvariet:/ Jag rekommenderar en större bur/akvarie/samla-låda :)

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

natha-mjau
0

okej, tack för era åsikter :) då satsar jag på en samla låda direkt istället för akvariet!