Livet som djurägare
Jag har en del tankar och frågor om livet som djurägare. Ni får mer än gärna svara på dom och diskutera hur det är att dela vardagen med fyrbenta!
Tröttnar ni på djuren ibland? (Hamstrarna i sig eller dom andra djuren i hushållet)
**Eller är ert hamster/djurintresse så gediget att det aldrig ger med sig ens för en stund, dag, veckor?
**Vad gör ni för att få tillbaka intresset igen?
Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren? T.ex om någon tycker illa om dina djur. Blir du ledsen då, svalnar ditt eget intresse eller bryr du dig inte alls?
Hur många djur/hamstrar kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till? Vid vilket antal går din gräns? (Beror kanske på djurslag, men försök tänka rent generellt)
**Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans?
**
**Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller just hamster)?
**
Varför passar just hamster (eller dom andra djuren du har) dig så bra?
Antar att du menar alla djurägare? är kattägare
Ja, jag tröttnar på mina katter imellanåt. Men bara för stunden t.ex. när de kör maraton race på natten eller kissar nån annanstans än i lådan. Men de få stunder man tröttnar på de gör inte så värst mycket, för alla andra mys och glädjestunder väger upp det "jobbiga " :)
Jag påverkas nog lite av vad mina nära och kära tycker.. skulle någon NÄRA säga att mina katter var fula/ouppfostrade eller liknande skulle jag nog ta illa upp.
Max antal är nog egentligen det jag redan har, det vill säga två katter. Det räcker alldeles utmärkt för mig eftersom jag bor i lägenhet och det är nog max antal pga. ekonomin främst men sen skulle jag tycka att det var för mycket med flera :) hade jag bott i villa hade jag nog kunnat tänka mig fler.
Jag ägnar ganska mycket tid till att mysa och kela med mina katter, några timmar per dag iaf om jag är ledig.. leka med dem gör jag inte så värst mycket eftersom de är två och leker nästan jämt med varann ;)
Jag skulle aldrig kunna tänka mig ett liv utan djur! Är uppväxt med hundar och katter och de har alltid varit en del av mig.
Katter passar mig bra för att de är ganska självständiga samtidigt som de är sociala. De får mig att må bra med massa skratt (när de får kattfnatt eller bara är allmänt knäppa), massa mys och gos och ja, deras tillvaro ger mig mycket bara.
Att få ta hand om två små söta liv gör mig till en mer ansvarsfull person och gör mig lyckligare :)
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Tröttnar ni på djuren ibland? (Hamstrarna i sig eller dom andra djuren i hushållet)
**Eller är ert hamster/djurintresse så gediget att det aldrig ger med sig ens för en stund, dag, veckor?
**Jag tröttnar ibland, mina intressen går alltid i perioder vad gäller intensitet. När jag är less på hunderiet så blir det bara promenader och aktivering tills jag fått upp peppen igen. Samma med hamstrarna, jag ser till att de får vad de behöver, men ägnar inte lika mycket tid åt att pyssla med dem när jag har en down-period.**Vad gör ni för att få tillbaka intresset igen?
**Det mest effektiva för mig är att göra saker ihop med andra med samma intresse. Som att åka på tävling med hundarna, eller träffa andra hamstermänniskor och prata en massa om älsklingarna. Då blir jag peppad och kommer in i en uppåtperiod väldigt lätt. =)Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren? T.ex om någon tycker illa om dina djur. Blir du ledsen då, svalnar ditt eget intresse eller bryr du dig inte alls?
Jag blir ledsen när någon uttrycker ogillande för djuren, såklart, men om det händer så tar jag en lååång stund med djurgos och sedan känns det bra igen. För jag vet ju hur fantastiska de är, det är mest synd om de som säger tråkiga saker som inte får uppleva det. =)Hur många djur/hamstrar kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till? Vid vilket antal går din gräns? (Beror kanske på djurslag, men försök tänka rent generellt)
Just nu har jag alldeles för många hemma, det är 10 hamstrar som väntar på transport eller nya ägare, jag har strax under 30 burar nu, försöker låta bli att räkna. ^^ För mig känns det lagom med runt 10-15 guldhamstrar, mindre än så är alldeles för lite att pyssla med. Så 10-15 hamstrar, några campbells och några burar möss, totalt under 20 burar passar mig utmärkt.
Min begränsning är mycket att jag får så ont i ryggen av att skura burar, när jag har så här många burar så får jag skura burar ca varannan dag för att inte få för många på en gång och det blir en liten smula enformigt. ;)**Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans?
**Det är alldeles för olika för att kunna svara på, det är olika från dag till dag. Det händer att jag inte gör mer än att bara matar, bytar vatten och släpper in/ut från rasthagen, och ibland umgås jag med smådjuren nästan hela dagen.
Ofta så är jag i rummet där djuren bor, pysslar med burar, gosar med en hamster i taget medan jag även pratar med de andra. Ibland får de följa med när jag ser på tv, ibland tränar vi något roligt mm.Mössen kan ju vara fria på ett bord utan att hoppa ner, så de får ofta vara med på skrivbordet när jag pluggar. =)**Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller just hamster)?
**Aldrig frivilligt, ett liv utan djur är inget liv för mig, mina djur är en väldigt stor del av både mitt liv och av mig själv.
Jag har haft ett uppehåll med hamstrarna i typ 10 år och jag saknade det verkligen i perioder, även om det är jobbigt ibland när jag är opepp så är det alltid bättre att ha dem än att vara utan dem.**Varför passar just hamster (eller dom andra djuren du har) dig så bra?
**Guldhamstrarna är mycket att jag dels tycker de är perfekta lagom stora, lagom krävande husdjur, dels att jag är väldigt intresserad av avel och genetik, så de ger mig utlopp för det intresset.
Hundarna och agilityn som jag mest pysslar med där har varit en del av mitt liv så länge att det skulle kännas som att ta bort en kroppsdel att sluta med agility. Agility är den ultimata hundsporten för mig på många sätt och hundarna är oumbärlig del av min familj. Typ 80% av mina vänner och bekanta är agility/hundfolk dessutom, och skulle jag sluta med det så skulle jag förlora en stor del av mitt sociala liv, även om det är vänner som man nästan bara träffar på helger under sommaren.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Eller är ert hamster/djurintresse så gediget att det aldrig ger med sig ens för en stund, dag, veckor? Jag tröttnade faktiskt aldrig. Det var aldrig jobbigt att ta ut min hamster, men det var ju jobbigt när han inte ville stanna och gosa och fick vara ensam i rasthagen istället ;)Vad gör ni för att få tillbaka intresset igen? -
Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren? T.ex om någon tycker illa om dina djur. Blir du ledsen då, svalnar ditt eget intresse eller bryr du dig inte alls? Klart man blir ledsen och skyddar sin hamster, men klart det inte svalnar intresset eller så.
Hur många djur/hamstrar kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till? Vid vilket antal går din gräns? (Beror kanske på djurslag, men försök tänka rent generellt) Aldrig haft mer än en hamster, men jag har haft kanin, hamster och hund och det har gått superbra! Tycker jag iallafall, inte min mamma.. :P
Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans? hunden är jag väl med hela dagarna eller så, han är ju "frigående" så han kommer och går ;) Med hamstern kanske 10 min per dag eftersom han inte ville gosa, men ibland längre då jag gjorde olika. Men i rasthagen fick han vara i flera timmar per dag, men oftast rymde han in i en soffa och sov där istället.
Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller just hamster)? Nej, nu har jag levt utan hamster ett tag men har längtat varje dag efter fler.
Varför passar just hamster (eller dom andra djuren du har) dig så bra? Hamster passar så bra då dom är billiga, kräver inte jättemycket skötsel och de är så små och smidiga och gosiga! Eller, tar tillbaka det med billigt.. om ni fattar hur jag menar xD Hunden passar bra eftersom.. jag inte kan leva utan honom ;)
Nja jag blir lite smått irriterad när Alfons kissat i min säng eller när dvärgarna aldrig sitter still när jag ska klippa deras klor.
Så någon gång ibland drar jag en suck över att de gjort just det trassliga som de gjort, men jag tröttnar inte på dem :). De är ju mina bebisar ^^.
Jo de är klart att jag blir ledsen.. Har hört mycket dumt om mina djur, att de är onödiga, det är bara en hamster, inget djur man vänjer sig vid, de tar för mycket plats osv.. Klart att de gör mig lite ledsen men jag älskar mina djur ändå. När något sagt något sånt om mina djur går jag och gosar med dem och mår då bättre :).
Jag har två gerbiler, två snart tre dvärgar och en guldhamster. Jag känner att jag klarar av det, min tid räcker till dem. Jag skulle säkert klara av att ha en till hamster eller kanske en katt eller så. Men nu skaffar jag nog inga fler förrän de jag har blir gamla och går vidare..
Jaadu.. Det är olika för varje dag men generellt mellan 20 min - 2 tim :). Vi brukar gosa eller så får de springa i lekhagen, på soffan, på sängen eller lite agility kanske :).
Nej som det är nu skulle jag aldrig kunna tänka mig ett liv utan djur. När jag var liten drömde jag om att få skaffa, men jag fick aldrig. Mycket på grund av morsans allergi. Sedan flyttade de isär och jag fick skaffa hamster.
De ger så mycket glädje och så mycket kärlek och jag tycker om att ta hand om dem.
Just nu passar hamster och gerbiler mig bra eftersom jag är student och de är billigare än katt eller hund. De sover oftast på dagen och störs inte av att jag är i skolan eller måste plugga. Jag är även lite av en nattuggla så umgås mycket med dem på kvällen/natten. Sedan är de mysiga, gosiga och så söta ^^. Stjäl ens hjärta direkt!
**Nej jag tröttnar inte:) Inte på min hamster eller katt, och väldigt sällan på mina marsvin.
Anledningen till att jag kanske e "småtrött" på marsvinen då och då har inte med själva djuren att göra egentligen, utan själva situationen. Vi har haft 6 marsvin sammanlagt och har 2 gamla gubbisar kvar nu. De bor kvar hos min mamma medan jag går på internatskola, och jag känner att jag inte hinner ge dem den tid de förtjänar då jag abra är hemma på helger. Dessutom är de så gamla nu att det hade varit skönt om de fick somna in… Inte för jag inte vill ha kvar dem utan för att de har levt ett så bra liv och det hade verkligen varit en välsignelse om de fick somna av ålder istället för att bli så gamla att de får sjukdomar och vi måste avliva dem (vilket tyvärr händer rätt ofta…)Dock är det nog inte samma sak som att vara TRÖTT på dem… bästa som finns att få komma hem på fredagen och nosa i deras mjuka päls, skämma bort dem och släppa ut dem på köksgolvet och se hur lyckliga de är när de får skutta runt med matte :3**Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren? T.ex om någon tycker illa om dina djur. Blir du ledsen då, svalnar ditt eget intresse eller bryr du dig inte alls?
**Äh, det är väl inte andras sak att ha en åsikt om! Jag älskar dem som mina egna barn!<3Hur många djur/hamstrar kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till?
**Vid vilket antal går din gräns? (Beror kanske på djurslag, men försök tänka rent generellt)
Hm…Gnagare är ju min grej…
**Beror ju på art men jag skulle lätt kunnat ha tex en guldhamster + en katt + en Bur med en degu-flock i… Dock om det fanns plats till att stänga ute katten i ett annat rum när man aktiverar dem.. just nu kan jag inte ha min guldis hemma på helgen för katten skall tvunget in i just det rummet xDHade jag inte haft någon katt.. ja då hade jag nog kunnat ha rätt många olika burar… hehe *galen***Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans?
**Min katt är som min unge. Hon förföljer mig genom huset, vi pratar hela tiden så fort vi är i samma rum (hon svarar på tilltal), och hon ligger i min säng eller på min matta när jag är i mitt rum.. sover i min säng, dricker ur mitt vattenglas och vet precis vad hon skall göra för att visa när hon vill gå ut eller in igen… Sedan busar vi tills mina händer är fulla i sår, haha!<3Min guldis brukar jag prata med så fort han är vaken. Jag möblerar om och bygger skojj till honom i buren, köper nya Hjul, bollar, roliga saker att äta, allt jag kan komma på… han är verkligen bortskämd. Jag brukar ha honom ute på golvet på kvällen vilket han älskar! Så borstar jag honom också.. och håller honom/klappar, men att rent av gosa är inte hans grej.. han är för ivrig^^Marsisarna och jag brukar gosa och prata. Den ena, Frasse, är så tam att han följer mig runt i lägenheten kuttrandes när han är ute på motionspass:) Kul att göra små hinderbanor åt dem på golvet!Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller just hamster)?
HELL NO.**Varför passar just hamster (eller dom andra djuren du har) dig så bra?
**Katt för att jag är gosig men samtidigt inte vill ha ett djur som är lika needy som en hund. Katt är lagom ansvar och kläng. Vi är nog rätt lika…självständiga.
Marsvin var det första djuret jag fick och de är så underbara att vi bara skaffat fler helt enkelt! Väldigt sociala och personliga:)Hamster skaffade jag först för att mamma inte lät mig skaffa degus men nu är jag helfast:) Så kul att ha ett aktivt djur att studera, bygga upp "världar" för etc! Lagom livslängd med om man vill hinna med att ha många. - inte för att man vill att de skall dö, alltså, utan för att man får chansen att lära känna ett flertal individer:) Sedan är ju hamstermänniskor mysiga in general!