Hamster iFokus

Hamster

Etiketthybrider
Läst 2707 ggr
[TosaMi]
0

Trivs hon inte i buren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så orolig för lilla Ofelia. Hon bor i en 70 l samla låda just nu, hade tänkt ha henne där fram till februari - mars och sedan byta men hon verkar inte alls trivas. Jag tog ut hennes "riktiga" hus idag gjort av en skokartong, då det tog väldigt mycket plats och hon istället bygge bo under en äggkartong. Hon har 2 toarullar, mycket hushållspapper, en äggkartong, ett sorts papp-rör, två matskålar och ett sandbad. Ändå så när hon är vaken så springer hon runt och "krafsar" mot väggen på buren hela tiden.

Eftersom jag inte ville ha henne ensam så lät jag även hon bo ihop med min kompis hamster, Nina, som sagt. Det gick fruktansvärt dåligt. Det slutade med ett jack i Ninas öra så vi fick sära på dem. Ofelia är ju Hybrid så det är otroligt svårt att veta vilken art hon ska bo ihop med. (Detta skrev jag mer för att påpeka att jag faktiskt inte tror hon behöver en Bur kamrat eftersom hon inte var så villig att låta Nina bo där). 

Men tror ni att detta krafsandet är ett tecken på att hon vill ut? När jag har henne ute så är det fullfart i hallen (enda hamstersäkra stället), tills hon går in i ett hörn eller kryper upp i mattes ficka och lägger sig Kyss, sedan brukar hon sova och så lägger jag in henne i buren efter en liten stund och då går hon bara och badar sig i sandbadet sedan går hon och lägger sig igen. Så hon är ju slutkörd så att säga. Men det enda jag vill är att hon ska trivas i buren men jag vet inte vad jag vågar ha för grejer i buren på grund av risken att hon rymmer? Eller ska jag köpa en mini duna direkt istället?

[TosaMi]
0

Den bifogade bilden i #0 är på buren för att visa hur stor plats där är. Det vita huset är borttaget och där är självklart fler saker i. 

Bifogar även en bild på den som bor där. Flört

[TosaMi]
0

HALLÅ!!!

jossa5
0

Hon kanske behöver ett Hjul att få springa av sig i lite grand. Det brukar kunna hjälpa en del. Min tjej blev "lugnare" när hon fick ett flying sauser att springa på iaf.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
0

Sätt in massa mer saker att göra, äggkartonger, grenar, stenar, matförpackningar i kartong, burkar, glasburkar, osv! Kan du inte göra någon sorts av lock då? Typ sätta en kartong över nästan hela buren förutom kanske 20 cm så hon får luft.

[TosaMi]
0

#3, glömde nämna, hon ska få Hjul om någon månad. Än sålänge får hon springa lös i hallen tills hon självmant går och lägger sig i ett hörn och sover. Hjul blir det inte förrän hon växt lite mer så inte hennes rygg skadas av hjulet. :)

Emmny
0

Hmastrar älskar att gräva och klättra så lägg saker på varann, ägg kartonger, toarullar, hus, Hjul, sko kartonger mm.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

[TosaMi]
0

Städade buren idag och la in massa nya saker till henne. Hon har lock men ett otroligt dåligt självgjort galler som jag ska ha sålänge, så risken finns ju att hon rymmer om jag har för höga saker… :(

Scorpio97
0

Istället för matskål till torrfodret kan du även gömma maten lite överallt i buren (: Att ta en liten kartong eller toarulle och sedan varva toapapper och mat i den är också roligt för hamstrarna.

En av mina hamstrar klarar inte av att ha maten i skål, hon blir uttråkad då (sen spelar det ingen roll om hon har tusen saker i buren att leka med). Hon flyttar all maten från skålen då, och sedan bokstavligt kastar hon omkring skålen tills jag kommer och tar bort den. Skålen är av keramik… Men när hon får leta eller göra hjärngymna för att få maten, så är hon nöjd (:

//Jessie

hobbymupp
1

Det fins massor att göra i en Samla :D Jag brukar som #8 sa gömma färskfoder här o där, samt strö lite torrfoder på vissa ställen så han får gräva och nosa omkring för att hitta maten. Sen byter jag saker efterhand, ibland är buren sprängfylld (inte bokstavligen) med priglesrör, äggkartonger o liknande. Hjulet hjälper också!

Här är ett exempel på vad jag gjorde en gång för någon månad sen :)

hobbymupp
0

Och just det! För att kunna ha massor av saker, även lite högre sådana i buren så har jag och farsgubben byggt ett lock till lådan med murarnät på! Det funkar super!

Och just det, detta är en 130l samla, men det är också en guldis som bor i den :)

Fiona1234
0

#9 Jag har också en sån där trä-stege :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
0

… fast jag ar krokar högst upp på den :o

jossa5
1

#12, dom är lätt att skruva ut. Jag har också en sån stege, så min sitter fast i gallret på min duna. :) Men dom går ju att skruva, så vill man inte ha dom är dom lätt att flytta på :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Fiona1234
0

#13 Haha ja det är ganska lätt :) Min sitter fast i ena haft galler buren :P