Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3076 ggr
susannelotus
0

LIVRÄDD HAMSTER!

Vi köpte en guldhamster  veckan före jul och den var ca 5-6 veckor.

Vi har aldrig haft guldhamster förr kan tilläggas.första 2 dagarna lät vi den vara i buren och pratade mest med den. den var nyfiken och kom ut -kuttrade liksom ibland. vi har en duna Bur 71 cm lång, trähus, trähjul, en rot, toalett,2 olika keramikskålar för mat och vatten flaska. Vi fick ta upp den och det fungerade bra, den klev självmant upp i handen. vecka 2 fick den rasthage och en sån där boll att springa i vilket den gillar. Rasthagen var hon på upptäcksfärd i men nu sitter hon mest i ett hörn och sätter man ner handen hoppar hon rakt upp !den bet sambon 2 ggr och dottern 8 år 1 gång. sista veckan sover den mest bakom hjulet, kliver INTE upp självmant i handen utan blir livrädd och hoppar och springer hysteriskt i buren och hugger! Vi harbara ta it ut den 1 gång/ dygn  och pratar med den annars. hon låter inte, kuttrar inte, skriker inte, verkar äta normalt och vi försöker att inte störa den i onödan. vad har vi gjort fel? dottern vågar inte klappa den och den blir bara räddare och räddare verkar det som…..

Imasy
0

Jag tycker inte att ni har gjort några fel alls, snarare tvärt om, gjort så som man rekomenderar att göra.

Kan det ha hänt något som gör henne rädd? Har ni andra djur?

Har ni hållt i något innan ni gick till hamstern som kanske luktar konstigt ur hamsterns synpunkt? Typ mat etc?

Har ni testat att tvätta händerna först, för att sedan gnugga in dem med hamsterns spån så ni luktar "rätt/hemma" ?

Hur ser hamstern ut annars? Ser den frisk ut? Eller ser den risig ut? Tänkte annars på sjukdomen wet tail om du ver vad det är? Dock har jag bara haft wet tail på två hamstrar som köptes samtidigt från samma butik, och de blev mer slöa, de sprang inte runt hysteriskt som i panik när man öppnade buren.

Fiona1234
0

Låter hemskt :"( ! Var har ni köpt den ifrån ? Tänkte bara säga också att de inte ska ha Hjul / springboll förän dom är 5 månader :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Imasy
0

Förresten, att hamstern sover bakom hjulet behöver inte vara ett dåligt tecken i den bemärkelsen. Det kan nog många här inne, inklusive mig själv, intyga på att hamstrar kan vara ganska påhittiga att bygga nya bostäder än den som var tänkt för ändamålet ;)

Fiona1234
0

#3 Mina brukar sova bakom pottan/toalätten haha hoppas du fattar :) så det är ingen fara med att den sover bakom hjulet :) :)

susannelotus
0

vi har inga andra djur. vi har flyttat huset några gånger för att se om hon vill ha det någon annanstanns. hon vaknar ganska sent på kvällarna och springer mycket i det där hjulet på nätterna. hon är vaken på morgonen och sen vid 6-7 på kvällarna har vi typ väckt henne ibland för att hinna umgås etc.( vi pratar och lägger godsaker framför henne för att hon ska vakna) sen somnar hon om vid  8 tiden på kvällen och vaknar vid 10-11 tiden. -jag frågade på djur affären om 5 månaders gräns för hjulet men dom sa att det skulle finnas från början.

jag vet att dom ser dåligt men ibland har jag haft handen ca 5 cm från henne och då skvätter hon till så där . hon kanske ser extra dåligt eller om det luktar underligt om händerna.

Funderar om jag inte ska röra nåt i buren-möblera om på ett tag och bara försöka närma mig henne i rast hagen. vi tar inte ut henne längre ur buren med handen utan hon får kliva in i plast bollen och samma visa tillbaka till buren…

Vi ska kanske inte väcka henne heller men hon är lika skvättig och rädd när hon är vaken…

Imasy
0

Djuraffärerna säger mycket dem ;) Har du köpt en saltsten och/eller hamstervadd tycker jag du ska ta ut det också då det kan vara väldigt farligt för hamstern.

Tycker det är jättebra att ni fortfarande tar ut henne, om än i via bollen. Felet jag tror många gör i en sådan här situation är att de blir rädda och slutar "vara" med hamstern, och då blir den ju tyvärr inte tamare.

Jag vet inte vad jag skulle ge er mer för råd än det ni redan har provat med. Kanske är hon bara lite av en "segpropp" som behöver lite extra tid på sig att komma på att ni kanske är ganska så festliga endå?

Jag tror att om ni fortsätter att göra på samma sätt som ni alltid har gjort så tror jag snart ni kan lyfta i och ur henne ur buren utan bollens hjälp.

en sak jag tänkte på, när ni stoppar in händerna i buren, kommer ni mot hamstern uppifrån eller från sidan? Eftersom de är bytesdjur kan de bli lite skaja om man lyfter upp dem ovanifrån då de kanske inte är riktigt beredda på det.

När ni är hos henne i buren, är ni rädda då? Tänkte om hon kanske känner av er rädsla för att bli biten igen och hon känner en form av obehag/osäkerhet och reagerar som hon gör?

Jag vet ju att det kan göra riktigt ont med ett bett i fingertoppen, men fingrarna trillar ju iaf inte av som tur är :)

UlrikaD
0

Du har fått bra tips här redan men vill bara skriva en sak till.

En hamster som är otrygg eller rädd vill man ju ska bli så trygg som möjligt. Både med omgivningen och nya ägarna. Det är då bäst att låta alla sakerna i buren stå på samma ställe så det inte blir nya förändringar hela tiden. Då känner den sig snabbare trygg med sin nya omgivning:)

Fiona1234
0

#5 Djur affärerna säger mer än vad de vet men som #6 skrev så absolut inget vadd eller saltsten :) . Hjul ska man inte ha förän de är 5 månader gamla. För det kan bli problem i deras ryggar när de är så små och sköra. Jag tycker som #7 låt sakerna stå som dom är , den får väl sova vart den vill :). Sen så tycker jag också att ni inte ska bli rädda utan tvärtom, ta upp den när ni är vakna och klappa och håll på med den extra mycket i handen. Sen så ska ni ju absolut inte väcka den utan vänta tills den har vaknat :)

susannelotus
0

ok, tack för era tips, då ska jag ta ut hjulet-även om den verkar älska det! jag låter buren vara utan så mycket om möbleringar och fortsätter ta ut den. vi har hushållspapper istället för vadd och ingen saltsten. jo, vi är nog alla rädda för den fast den är så liten….

återkommer och berättar hur det går.

jo, ger ni era hamstrar välling? har läst att dom ska ha det några gånger i veckan men en del jag pratat med har aldrig hört talats om det…/ susanne

UlrikaD
0

Man kan ge hamstern den mesta människomat egentligen bara den är utan kryddor. Välling går jättebra. Även gröt brukar vara populärt:)

Fiona1234
0

Välling går utmärkt ! Även älskat av mina guldhamsterungar :) , bra att du tog ut hjulet :) , hushållspapper är jättebra till hamstrar :) för att vaddet kan de fastna i och göra sig riktigt illa så till och med tassen lossnar ;/

guanabana
0

Att de är lite skygga i början är inget konstigt, men förstås är det lite udda att hon är go först senare skrajsen av sig. :/ Gör som de flesta andra tipsat här om: låt grejerna i buren få vara på en bestämd plats, framförallt huset och sand/kisskål. Hamstrar bygger ibland bon var de vill, gärna i ett hörn där de kan borra ner sig i bomaterial, så det är i inget konstigt. Nu har du säkert hunnit städa redan buren minst en gång efter hamsterns ankomst, men mitt förslag är att till en början storstäda med långa mellanrum och småstäda då och då. Alltså - beroende på burstorlek - storstäda kanske max 1ggr/veckan, kanske rent av efter 10-14 dagar om du har en stor Bur och om din hamster är "pottränad" ;). Men då är det viktigt att punktstäda ibland, som att ta undan bajs, kolla boet efter färsk föda som blivit över och sånt. Då blir din hamster i alla fall inte stressad av att förlora sina goa dofter så ofta. Kom ihåg att efter varje storstädning måste hon "återerövra" sitt hem genom att markera sitt revir på nytt. För att minska stressen efter en städning är det bra att ha saker som du låter få vara och behålla dofterna. Trähus är jättebra - de kan både slipa tänderna på det och dofterna sitter kvar i boet efter en storstädning. Då luktar buren alltid lite hemma efter städning. :)

susannelotus
0

har nu i två dagar låtit henne vara ifred i buren, tagit ut henne 1ggn/ kväll i bollen-utan att röra henne. hon verkar lugnare i buren om vi är där och pratar. vi ska försöka oss på att räcka fram handen i morgon. står att man ska ha en godbit i handen för att locka upp den och sen står det att man inte ska lukta mat om handen… lite tvetydigt. funderar på att släppa lös den i ett rum nån dag och vi bara sitter på golvet och får komma fram till oss om den vill.

tack för alla råd och tips / susanne