OT: Oväntade nykomlingar
Jag börjar med en enkel mening: blir man kär så blir man! Och i dag blev jag just kär.
En kille kom in på min mammas zoo med några gerbiler som han inte ville ha kvar. Dem var nämligen oönskade ungar som han hade fått.
Jag fick hålla i dem….. Supermysiga och pigga….
….och jag föll pladask, vad kunde jag göra. Så jag tog hem dem. Jag är mycket sträng med att mina djur ska ha stamtavla eller känd stam.
Men tyvärr vet jag bara vad föräldrarna heter till dessa och att dem är böder.
Gerbilerna skilljer sig mycket i sättet från guldhamstrar har jag märkt väldigt snabbt. Gerbilen är ett mer aktivt djur.
Jag har länge varit sugen på en gerbil, men aldrig kommit på tanken att köpa en. Men nu blev det som det blev.
Dem 2 gerbilerna kommer inte användas i avel eller liknande alltså. :)
Den som är färgen Saffron heter Filur på grund av hans beteende. Superrolig pigg och glad kille. :) Han är större i kroppen en den andra och har finare huvud, alltså inte lika snipigt. :)
Den som jag tror är PEW eller red eyey orange mold, men jag kan inte riktigt sätta finret på det.
Kom gärna med namnförslag till den ljusa. :)
han igen
oh igen! :D
*titut* 
Filur! 
Men gud, stäng av blixten! :P
Tvätt tvätt! :D
Gosiggos kille. :)
Bild på den vita igen! :D
Dem är verkligen helt underbart sociala. :D
Sötismage! 
Båda tillsammans 
Nej vad söta ! En fråga bara , har gerbiler lite hår på sina svansar :) ? Den ljusa ser ut som en pigg kille :) ? Så han kanske kan heta Active :)?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Nej vad söta ! En fråga bara , har gerbiler lite hår på sina svansar :) ? Den ljusa ser ut som en pigg kille :) ? Så han kanske kan heta Active :)?
#11 Ja dem har väldigt mycket hår på sina svansar. :)
Haha tack för förslaget! :D
Här ser du en bild på svansen :)
Det kanske blev en dålig bild. :/ Hoppas det syns bättre här. :)

Gerbiler är roliga djur, men jag tyckte de var så jobbiga att rasta. Man kunde inte ha dem i hage för de skuttade över och man kunde inte ha de lösa (mina iallafall) för då sprang de iväg.
Samt att de skulle ha jättestor Bur ovanpå det. Men otroligt mysiga, sociala och gosiga djur, helt klart:)
#15 Hahah ja exakt. Ingen hage till dessa inte. De får springa lösa i mitt rum. :)
Ja exakt. :) Jag har nu en mellan stor gallerbur med massa våningar, grävtorn som jag gjort själv, stort Hjul, 2 kartonghus med hål i, 1 stege, 1 toalett/badkar, och massa tunnlar för att dem ska hålla sig sysselsatta. :) Men sen ska jag byta till en mycket, mycket, mycket större Bur. :)
Hihi ja de är ena riktiga filurer. ;)
Gud vad söta! 
#16 jag har själv gerbiler och dom får aldrig bo i gallerburar då dom kan fastna med svansen och då kan den slitas av, tassarna kan fastna och då bryter dom tassarna med, och om dom börjar gnaga så skadar dom tänderna och får skavsår på skinderna. Så dom måste bo i ett akvarium 100 l+ eller t.ex SAMLA-lådan (läs om mer förslag på gerbiler Ifokus). Sen får man absolut inte heller ha Hjul till gerbiler för att deras ryggrad fortsätter ner till svansen, och när svansen då böjs när dom springer så kan dom i värsta fall bryta ryggen, eller få konstig hållning. Hur stor hjulet än är. Sen så ska dom ha massor av spån; minst 15-20 cm och inte grävtorn. Och dom måste då ha ett passande spån som går att gräva i och material som shåller up gångarna dom gör: massor av kartong, stora nävar av hö och halm, rivet hushållspapper, lite rivet tidning papper mm. Och dom får inte heller ha minsta detalj av plast i buren heller och verkligen inte galler heller, då dom också har ett enormt gnagbehov (större än hamstern, vad jag vet). Så släng i massor av kartong och pinnar som dom kan gnaga på (och inte från barrträd förstås, eller ek, pil, ceder mm). Och om du har plasttunnlar så ta ut dom, ta gamla toalett-rör och hushålls-rör istället. Och lägg inte i kartonger som har plasthinnor t.ex mjölkkartonger, för då kan dom få i sig plast.
Jag vill också uppmana om att gerbiler inte äta grönskaer och frukter lika mycket som hamstrar, dom kan också klara sig utmärkt utan frukt och grönt. Fast om man ger så ge inte mer än 2-3 ggr i veckan i små mängder för då kan dom få diaré.
Jag menar såklart inget illa när jag skriver det här men bara så att du ska veta 
Och ett tips är att gå in på gerbiler I fokus ställa frågor mm. :)
För övrigt var det jäätte söta små grabbar 
#14 Åhh lurviga svansar :)
#18 Men då tar jag bort hjulet då. :) Det är 28 cm i diametern tror jag, men om du säger det så. :)
Aa okej. :) Fast våningarna på gallerburen är gjorda av plast så ingen chans till brutna svansar eller tasser. :)
Men som sagt ska jag byta Bur. :)
Jo det vet jag. :) Tro mig jag har läst på :) Varför är grävtornet dåligt?
Grävtornet ser ut såhär och är kanske 10-15 cm högt. :P
Men skrev du inte nyss att de ska ha samla lådor, jag menar hela samla lådorna är gjorda av plast. XP
Nejdå självklart vet jag att de inte ska ha lika mycket grönsaker och frukt som hamstrar. TRO MIG jag har läst på, men det stod inget om gallerburar någonstans. :)
Jadå jag har varit inne på gerbiler iFokus förut, men kan ta mig en titt igen. ;) :)
#17 HIhi dem tackar! 
#18 För att förtydliga har dem alltså bara plasthyllor som jag är säker på att dem inte kan bita sönder, men vill du att jag tar bort dem också så gör jag det. Sen har dem inga andra plastsaker i buren.
Ååh Ronja ge mig!!! 
Gerbil är mitt absoluta favvodjur!
Men eftersom att min mamma inte gillar "råttsvansar" (trots att dom har hår) så skaffade jag hamstrar..
Men nu ska jag dra ner på antalet & jag tror inte att jag ska ta några fler kullar, eftersom att jag ska försöka att övetala mamma att skaffa gerbiler.
Men tror inte att jag kommer att få…
Jag menar jag har ju försökt i typ 3 år att få skaffa det…
Föll pladask för gerbiler när jag & min kusin skaffade det på vårat sommarjobb..
Lycka till med dina gullepluttar! 
#24 Hihihi :D
Ja dem är härliga.
Jag har tjatat på min mamma i snart 6 år att få råtta, men nej det får jag inte. Men idag fick jag ju faktiskt en råtta…en ökenråtta. ;) Som knappt luktar och har hårig lång fin svans. :D
Gerbilerna är väldigt sociala i sig själva har jag märkt. Så fort jag kommer fram till buren så tittar dem fram och vill ut, jag kan även locka på dem. Hade tänkt att lära dem lite tricks sen! :D
Tack så mycket! 

De älskar ju att gräva så att fylla ett akvarium eller den största samla-lådan med en tredjedel med grävmaterial brukar de gilla.
Jag blandade spån, toa-lätt, stl-strö och rivet papper. Man får se till att det är stadigt nog så att de kan gräva gångar i buren, men inte för hårt så att de inte kan gräva alls.
En gerbils mesta sysselsättning är ju just att gräva, så mycket spån i en stor Bur. Ingenting som de kan klättra på och inget Hjul som tidigare skrev:)
Om du kan få tag på stora papprör, typ dräneringsrör så är de jättebra att gräva ner i spånet. Då får de lite stadigare tunnlar också, samt någonting att gnaga på.
Gerbiler är ju riktiga flis-maskiner. Man kan lägga ner ett helt gäng toa-rullar eller kartonger och dagen efter är allting bara småflis. Och så använder de det att boa med.
Himla praktiskt att de bygger sitt hus som de själva vill ha det.
#26 Tack för tipsen Ulrika, då gör jag så genast. :) Byter till 130 liters samla låda, utan Hjul och plastsaker och med lock. :) Hoppas det blir bättre för dem där. 

Blir nog jättebra:)
Hur har du gjort locket? I och med att de gräver och tillbringar mycket tid långt, långt ner i spånet så behöver de massa luft.
Jag skar ut hela mittendelen av locket och satte nät där istället.
Antar att du gjort något liknande när du hade det till hamstrarna.
Jag har gjort som du beskriver. Ett stort fyrkantigt hål och sedan nät över hålet. 
Jag tror min ljusa kille är ivory cream nu!
#21 Varför jag trodde att du inte visste att dom skulle ha mycke spån var för att dom dom bor i gallerbur och jag tänkte då att allt spån "ramlar" ut …
och jag menar inte att dom fasnar i hyllorna utan gallret som buren är byggd av ;)
Och varför dom inte får ha grävtorn vet jag faktiskt inte, jag läte en disskution på Gerbiler iFokus om att man inte får ha grävtorn, jag förstog inte alls varför, eftersom det var en vääldigt vimsig diskution 
Och jag förstår såklart att du alltid läser på innan du skaffar ett djur :) men ibland när jag väl börjar skriva så bara skriver jag på och glömmer bort vad jag egentligen ska skriva, så förlåt mig ibland blir jag såå konstig 
(Varför började jag skriva om grönsaker?… åh Dumma mig
)
#31 HIhi jo jag förstår. :) Jag har 10 cm med spån i gallerburen som jag hade och skaffade då grävtorn, eftersom de kan göra gångar där, men har nu bytt Bur. :)
Hahah nej självklart får du skriva om grönsaker. Bättre att man lär sig för mycket än för lite även fast man kanske redan visste det liksom! 
#32 Okej 
Åh nej så fulsöta! 
Jag har bara träffat en gerbil förut någon gång för typ 7 år sedan! I want to meet your gerbils! 

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
#34 Jadu dem ser ut som små söta aliens. 
Hihi såklart du ska få se! Vi får bestämma en dag när du vill komma! 
#35 Ja, gärna! 
Jag har fobi för gnagare med svansar, men jag tror jag bara ha fobi för de med nakna svansar. Gerbilers svansar ser inte så farliga ut, på bild iallafall. Hehe vi får se om jag blir rädd när jag kommer till dig. 

#36 Har du? Men du hade ju möss/musungar förut. XP 
Hahah nej Filur har mer hår på sin svans än den vita, men båda har fina och lena pälsiga svansar så du behöver inte vara rädd. 
#38 Hihi ja det är det på mina också. :P Å vilka gulliga namn. ^^ Åh vad synd att du nte fick dem helt tama. :(
Åh vilka fina pojkar!
Gerbiler är verkligen roliga små filurer, föll direkt för de när jag fick hälsa på några.
MVH Wilma
#37 Ah just ja :p Deras svansar var inte äckliga. Dock vet jag inte vad tycker om mussvansar längre eftersom jag hade möss 2005. 
Men råttsvansar, bläää! Aldrig rört en råtta men det räcker det jag sett på bild. x) Men det jag har hört om råttor så gillar jag deras temperament men köper ingen eftersom deras svansar och min mamma har också fobi för råttor.
Nakna djur är läskiga också! Speciellt marsvin! 
#40 Hihih dem tackar!
Hihi ja visst är dem, helt underbara! :) Satt ner den "Vita" i min tröja idag och den tyckte det var så varmt och skönt så den somna nästan! 
#41 Åh gu, jag bara älskar råttsvansar!
Nej nakna djur är söta….dem flesta i alla fall XP
#42 Hahah ja mina gerbiler "trummar" supermycket med framtassarna i händerna och så sprätter dem med baktassarna, så gulligt, men det kittlas. 
Och nu har vi bestämt att det inte blir en samla låda, och inte heller något akvarium. Utan ett ombyggt vitrinskåp som vi ska göra här hemma. 
#45 Jajamensan, det kommer komma en massa bilder sen! 
Grattis till gerbilerna !!!
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#47 Tack Maria! 

Japp de är Ivory Cream och Saffron! :)
Grattis! Har själv 5st och snart 2st till och några bebisar ska det komma också..
Och ja det med gallerburen kan du skippa, det ska endast användas vid ihopsättningar, och de kan fastna med ben osv, och om de gnager så ken de skava av päls på nospartiet och få missbildningar i nosgångarna och på tänderna. Och de kan gnaga på plast hyllorna, det kvittar hur tjocka de är så kan de endån gnaga och de kan råka svälja plastbitar! Och Hjul kan du med skippa för det förstör deras ryggar då ryggraden fortsätter ut i svansen en bit och när de springer i Hjul så springer de på ett "onormalt" sätt med svansen uppåt.
Så det är jättebra att ni ska ficka ny Bur! :)
//Johanna ;)
#48 Vassego
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#49 Tack. :) Japp det är bra, vi har hittat en hylla nu som vi ska bygga om. 
Jag och en erfaren gerbil uppfödare har kommit fram till att dem är saffron(som jag sa) och Offwhite, vilket också är REW 
Som det kan bli, Jätte söta.
Fastnade speciellt för den mörkare av dom. Men båda är supersöta. :)
Hämtade själv hem 2 gerbil pojkar den 27 (trotts att det bara skulle bli 1
), som kompis till den jag har hemma redan. Älskar dessa varelser, trotts att dom gärna springer runt än sitter still en längre stund i handen. Wiskey och Örnie heter mina i stamtavlan. 
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Tycker inte att det ser ut som en REW. Men, det kan vara att det ser ut så på min dator. Ska starta min mammas dator och se om det ser annorlunda ut! ;)
Men hur mycket spån rymmer en vitrinskåpet? Gerbilerna ska ha minst 15cm med spån att gräva i. ;)
#52 Hihi dem tackar!
Ja, men blir helt fast, dem är så underbara, trots att dem knappt kan sitta stll. 
Ja, men då måste jag gå in på din hemsida sen och titta på dina nya! Grattis! 
#53 Han är helt vit i verkligheten så det är isåfall bilderna som luras. 
Hahahahah det vet jag redan och det kommer vara en hel hylla full med spån som dem kan gräva i, alltså ca 30 cm högt med spån, och hyllan är 50 cm bred ungefär.
Så där finns det plats för många gångar. 
Ja, för de vitrinskåp jag har sett har inte varit mer än 20cm breda, då det är helt utmärkt! :D
#55 Jaha. 
Det är mer som ett skåp än ett vitrinskåp heheh, eller hur man ska säga.