Alder ved første parring
I Norge blir vi anbefalt å gjøre første parring på en syrisk hunn hamster senest ved 6 måneders alder.
På SHF sine nettsider står det "Svenska Hamsterföreningen rekommenderar att man tar första kullen på en guldhamsterhona när den är mellan 5-8 mån".
Jeg lurer på hvorfor det skal være så stor forskjell mellom våre naboland og hvilke ting som er tatt til vurdering. F.eks komplikasjoner, helse, størrelse etc.
Hvor gammel var din eldste syriske hunn når du parret henne før første gang?
Instagram of my dogs, ferret, fashion and Japan!
Är inte helst säker men tror att det Charlotte var 5 - 5½ :)
Tindra var 5 iaf.
Mamman till senaste kullen var 7 mån. Då hon inte tog sig vid parningen vid 5 mån och hittade ingen brunst på ett tag därefter. Men allt gick jättebra, men ungar och mamma 
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
8 månader, men då var det i början på sina 8 månader så att jag undvek att hon var 9 månader när hon födde dem…
Sedan brukar jag ibland para en hona vid fyra månader så att hon är 5 när hon föder dem.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Jag har aldrig parat någon äldre än 8 mån. Har parat två i den åldern och den ena gick hur bra som helst och den andra fick jag åka till veterinären med.
Parar heller inte innan 5 månader. Tycker de kan få någon chans att vara hamstrar först och inte bara avelsdjur. Det är ingen stress och panik utan de kan få leva utan ansvar lite längre tycker jag. Brukar ta min första (och oftast enda) kull vid 6 mån.
Skulle jag inte få vad jag eftersträvade där eller honan är exceptionellt bra så kan jag ta en andra kull strax innan 1 års ålder. Men det har jag nog bara gjort två gånger tror jag.
Äldsta honan jag parat var 7,5 månad gammal. Födseln gick fin fint. :)