Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 8716 ggr
NinaS
0

Samla-lådor: "förvaring"

Lite nyfiken på hur ni som har flera hamstrar som bor i stora samla-lådor har organiserat lådorna/burarna? Ståendes på golvet? I hylla (köpt? hemmabygd?)? Visa gärna bilder!

Wand
2

Jag har mina på golvet mest, har en samla på skrivbordet dock. Jättepraktiska och ser inte så hemska ut heller. Stort plus till dem!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

goldenhamsters
2

Jag har mina på badrummet på övervåningen Glad.

Mvh Alicia.

Frosstis
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut, har han bredvid mitt skrivbord och bredvid dörren :P Har dock lock på på natten så han itne kan komma ut ;)

[Em_I_Am]
0

Jag har mina stående på golvet, staplade på varandra eftersom jag har lock. Ventilation har jag ordnat i övre delen av långsidorna dit hamstrarna inte når (har dvärgar).

AnnaCDSG
1

Jag planerar att byta ut några av mina dunaburar mot samlor och kommer då att ha ett par stycken på en låg hylla/bänk och några på golvet. Har än så länge bara en enda samla som står på golvet men ska till ikea och köpa fler lådor nästa vecka.

[squash97]
0

#5 Bra ide, undrar hur du öppnar lådorna? Eller tar du helt enkelt ner alla lådorna och lyfter av locket? ;)

[Em_I_Am]
0

#7 Ja det är ju det som är lite krångligt då hehe. De största samlorna står antingen ensamma eller två på varandra. Då får jag lyfta ner den översta när jag ska in i den undre.

De största använder jag till dräktiga honor så att hon och bebisarna får ordentligt med plats. De kommer också användas till Campbells om jag har större grupper än två.

Annar har jag mina parlevande Vintervita i denna Samlan men den är nog för liten för Guldis kanske. De står på varandra men har ju en lucka man kan öppna utan att lyfta ner lådorna. I den luckan har jag även satt ventilationen på dessa.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50169548/

[squash97]
0

#8 Å ja det är ju en bra lösning… Ska nog införskaffa sådanna jag också frågan är väl bara var den/dem ska få plats ;)

Magda
0

#8 åh, vad smart! hur stor är bottenytan på den? (gissar att måttet som står på ikeas sida gäller bredaste stället?

Wand
0

#8 Gud vilken fantastisk lösning! Aldrig sett denna variant av låda förr, den ser extremt praktisk ut.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

UlrikaD
0

Den "vanliga" varianten av den stora Samla-lådan är större i bottenyta och dessutom billigare.

[Em_I_Am]
0

#12 Jo men hur många uppfödare har plast med så stora lådor som dessutom inte passar in i några hyllor? De här andra SAMLORNA är åtminstone större än de akvarium som är 30x60 många verkar använda. Jag nöjer mig som sagt med de största till de större grupperna och till mammor med bebisar.

Ni andra: Ska ni skaffa såna lådor får ni tänka på att golvytan ökar ju mer spån ni har i eftersom ena väggen är sned. Måtten på ikeas hemsida är djupet på det bredaste stället, dvs uppe vid locket och längden. När jag har närmare 15 cm spån i lådan blir måtten 37x79. Helt okej för 2-3 dvärgar.

SHF rekommenderar för dvärgar: Helst bör en ensam dvärghamster ha 30x55 cm, 2-3 hamstrar 40x65 cm och 4 stycken en Bur på minst 55x100 cm. Hur det är med Guldismåtten vet jag inte.

Jag har även ordnat mer yta genom att bygga hyllplan med ramp upp dät matskålarna står för att spara yta på golvet.

UlrikaD
0

#13 Men det är ju samma mått på dem. Det är ju bara att den är sned som är skillnaden.

Alltså samma mått utvändigt men mindre mått invändigt.

[Em_I_Am]
0

#14 Ja och eftersom den är sned kan den stå i exempelvis en lagerhylla. Den sneda delen tittar ut men den står stadigt eftersom hela bottenytan får plats på hyllplanet. Jag har ännu inte hittat en hylla som är tillräckligt djup för de största SAMLORNA. Har du hittat någon hylla som passar?

UlrikaD
0

#15 Du tänkte så. Jag tänkte att de inte fick plats på höjden, det var det som gjorde att jag inte kopplade riktigt:)

Jag har mina sådana på golvet och en på ett bord.

Men vet en som hade ganska breda lagerhyllor och ställde dem en bit från väggen så hyllplanet gick under mitten av lådan.

[Em_I_Am]
0

#16 Hehe ja jag förklarar nog lite luddigt :)

Ja det hade ju kunnat funka. Men eftersom jag har katter som är sjukt nyfikna (och ser hamstrarna som mat tyvärr) behöver jag ha lock ifall någon skulle smita in och börja klättra. Har jag de största SAMLORNA i hylla måste jag ju dra ut lådan varje gång jag ska öppna om jag inte har mycket mellanrum mellan lock och hyllplanet över. Räknade då ut att jag får plats med fler om jag sätter hyllplanen nära varandra och använder den med luckan.

Åtminstone jag tycker det är en lösning som funkar om man har många hamstrar men är noga med motioneringen varje dag. Hade jag bara haft några få hade jag haft den största Samlan.

NinaS
0

#13 Vad är måttet längst ner i lådan (på botten, utan strö)?

[Em_I_Am]
0

Ska gå o mäta. Vänta.

UlrikaD
0

#17 Jag har aldrig riktigt funderat över dessa lådorna. Jag har ju mina största samla-lådor till guldhamstermammor med kull och då behöver jag varenda cm. Och egentligen skulle man ju behöva ännu större ibland.

Fråga Pixie och hennes 16 bebisar när hon tyckte att det började bli trångt;)

[Em_I_Am]
0

#20 Jo till mammor med bebisar tycker jag också den största behövs som sagt. Men jag känner inte att två dvärgar far illa av den mindre. Särskilt inte sen jag fick in ordentliga hyllplan i dom. Dessutom kändes de bättre än de akvarium som är 30x60 som många uppfödare verkar använda.

Jag har tex min Djuraffärshamster jag inte kunde gå ifrån. Han har jag försökt para ihop med flera olika hamstrar men han vägrar. Det känns rätt dumt att en ensam hamster ska bo i en gigantisk Samla när man kommer ha en del djur. Dessutom måste jag räkna med att ha reserver för ungar som kanske inte blir sålda, sålda hamstrar som kommer tillbaka från köparen osv. Då fick vissa få den här som är mindre som jag åtminstone kan förvara på ett både säkert och praktiskt sätt.

#18 Jag får det till 30 cm på det smalaste stället. Sen lutar det kanska mycket så med spån i ökar ytan ganska rejält.

NinaS
0

#21 Tack!

UlrikaD
0

#20 Dvärgar är ju ganska mycket mindre med kull än vad en stor guld-hona är:)

En guld med 16st 3 veckors bebisar tar MASSA plats:)

Hur har du löst med hyllplan? Verkar praktiskt.

[Em_I_Am]
0

#23 Ja det är helt sant :)

Jag håller på att köpa in det jag behöver. Har köpt gavlar till en Ikea-garderob i metall som sambon ska ta med till jobbet och borra fler hål i så att jag får in fler hyllplan. Hyllplanen gör jag så breda jag vill ha dom genom att köpa skivor på byggvaruhus i mdf.

Den har tyg längs sidorna som gör det hela rätt snyggt där det kommer att stå. Alla vattenflaskor hänger utvändigt på lådorna på samma sida så när jag ska byta vatten drar jag bara undan tygskynket. Det finns billigare lösningar men eftersom vi bor i lägenhet o inte har ett helt rum avsatt bara för hamstrarna så har vi dom i sovrummet och då ville jag ha en möbel som passar in lite i stilen (har en del 60-tals möbler tex string så de passar fint).

Här är garderoben:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60104858/

Det finns en liten hylla med 3 lådor i samma serie jag tänkt köpa för förvaring av saker som färdigblandat Foder i burkar osv.

Får ta bild när allt är på plats sen :)

UlrikaD
0

#24 Fast nu tänkte jag mer på att du skrev att du hade hyllplan i burarna:)

[Em_I_Am]
0

Jahaa, jo det kan jag ta kort på och visa sen. Orkar inte nu, men ska försöka komma ihåg :) Annars får ni påminna mig!

UlrikaD
4

#26 Ingen brådska, försöker bara "stjäla" åt mig lite tips:)

Tycker de är onödigt höga och önskar att de hade gjort en sån stor samla-låda fast lägre. Vore käckt om man kunde utnyttja höjden då lite mera.

Jäkla Ikea, att inte tänka på hur hamstrarna ska bo.Tungan ute

[Em_I_Am]
0

Precis! Då hade ju fler gått in i hyllorna också ;)

Jag kan berätta hur jag gjort nu iaf :) Jag har hörnhyllor och hörnen i lådan är dels rundade sen är inte sidorna helt plana. Därför gjorde jag först mall av styvt papp för att se att det passade. Jag klippte först ut formen så att det lätt gick att rita upp på träskivan (ogiftigt trä, plywood funkar också, men inte spånskiva läste jag). Sticksåg är ju att rekommendera annars får man såga för hand. Slipade till kanterna lite och sen drog jag bara träskruvar med brickor utifrån, genom lådan o in i hyllplanen. Sitter förvånansvärt stabilt och eftersom jag ändå spolar av hyllorna när jag skurar burarna så behöver jag inte kunna ta loss dom direkt. Sen har jag tagit spillbitar och gjort ramper upp. Limmade fast smala lister på ramperna som halkskydd och sen skruvade jag i krokar i ena änden. Öglor skruvade jag i där rampen ska sitta fast i hyllplanet. Färdigt.

Vill man inte borra i sin låda eller behöver stötta tunga hyllplan kan man göra stativ av tex minsta storleken regelvirke, läkt eller vad som passar. Annars kan man hämta inspiration från någon av dessa kanske?

http://www.zooplus.com/shop/rodents/accessories/bridges_stairs/126804

http://www.zooplus.com/shop/rodents/accessories/cage_platforms/wooden_platforms/126818

[Jounapä]
0

Jag har en gallerbur med 4 våningar som jag tycker är jättebra, (den är designad så att dom inte kan klättra så högt). Jag hade mina två dvärgisar i den men fick sära på dom så skulle köpa en ny Bur. Funderade på en samla låda, men mamma hade en jobbarkompis som jag fick två burar ifrån. Den ena var jättehög och hade två våningar, men gillar inte den för hamstern kan klättra ända upp till taket och släppa och skada sig eller kanske till och med dö. Det vill jag såklart inte riskera att den gör.  Den andra var bra, fast känns ganska liten. Men den funkar till en dvärg.

Men jag funererar på om jag ska köpa en samla låda ändå, dom är inte dyra och det är väl egentligen bäst för hamstern? Så att den inte kan klättra o ramla? Plus att man kan ha mer spån i. Och så vill jag ha lite större oxckså, Glad fast då måste jag köpa nytt Hjul också. Vet ni om det är bäst med trähjul eller vanliga Hjul? Låter trähjul mycket? Är dom dyra? Glad

[Kiwwi's]
0

Är det okej att ha Ikea samla 45L till ungar som väntar på att bli sålda? Jag ska ta en kull nu och för att lösa det ekonomiskt så är det i princip min enda lösning. De kommer ju inte stanna där så länge. Och mot förmodan så får jag ju ordna något annat om jag inte skulle få sålt alla direkt.. Men är det ok att ha som en tillfällig lösning? Glad

NinaS
0

#30 Hur stor är bottenytan? Har för mig att jag sett/läst andra som använder den storleken så tror den ska vara laglig, men jag är inte säker.

[Kiwwi's]
0

57x39x28 , ja det är lagligt, det har jag kollat upp, men undrar mer om det är lämpligt?

UlrikaD
0

Tänk bara på att om du inte får dem sålda så kan du behöva dela upp dem ännu mer. En del honor börjar små-bråka redan vid 5-6 veckor och behöver egna burar.

[Kiwwi's]
0

Jag menar en låda till varje, :)

HejPåDig
0

34# Ja, det tycket jag e helt ok, har en 45l här hemma (inte som en Bur då alltså) Och den är ju inte sååååå liten

Dumbo-
1

Såhär ser det ut hemma hos mig iallafall, har de uppsatta på hyllor i mitt rum. Blev klart för några veckor sedan då vi nyligen renoverat mitt rum! Flört
Har dock bara en SAMLA som är av den största sorten, den är tänkt till lekhage men där bor Dumle nu. Kommer använda den sen när Bea (förhoppnigsvis) får sin kull. :)
Fast den har sin plats i min brors rum, efter tjuvparning har vi separerat honor och hanar i varsina rum för inte inte riskera flera.

Michaela-N
0

Puttar!

[Em_I_Am]
9

Så här har jag slutligen gjort med några av mina burar till dvärgarna. Fler hyllor ska upp efter hand eftersom jag fortfarande har de största Samlorna stående på golvet. De går in i samma hylla. Gavlarna är köpta på IKEA och heter IVAR. En gavel kostar 150 kr. Hyllplanen har jag köpt på annat håll och sambon har sågat till dom så de passar.

Har en liten trappstege så jag lätt når till de översta burarna. Tycker det blev bra :)

WeirdFreak
0

Det är praktiskt med SAMLA- lådor för uppfödare eller de som har många hamstrar men det är synd att man inte ser igenom så jättebra :/

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

[Em_I_Am]
0

Fast man ser faktiskt förvånansvärt bra igenom ändå tycker jag. Sen har jag galler i locket o lite upptill på sidorna så jag kan ju lätt kika in där också :)

WeirdFreak
0

Jaha :D

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Ellenfyrkant
0

Det som är tråkigt är väl snarare att hamstrarna inte ser ut så bra då.

Mvh Ellenfyrkant

StinaKarlsson
0

Läste på gerbil i fokus att Samlalådan tydligen ska utgå från IKEAs sortiment…?

Frosstis
0

#43 VA?!?!??! :(

deleteduser
0

#43 Inte helt, bara 130L.

Dock är den som (i min åsikt) lämpar sig bäst som Bur.

Frosstis
0

#45 jaha men gud så tråkigt.. :( Då måste jag övertala mamma och pappa att köpa en till nu då, innan de tar slut..

LinneaJohaanson
1

Såhär ser det ut hos mig Skrattande

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

luddtott
0

Jag köpte en trä grej i zoobutiken som är till för marsvin o såldes som "marsvinsskydd" en platta med 4 ben. Sågade av benen lite sen funkar den jätte bra som extra hyllplan i buren alt SAMLA :P

noraa
0

#4 vad för lock har du? :)

Frosstis
0

#49 såhär har jag gjort! :) Sågat ut ett hål och tagit ett galler lock från en duna Bur :) Men eftersom det inte är så stort så hade jag bara på locket på natten. Men du kan ju ha nät över hella locket om du vill :) Satte fast med ståltråd.