Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1492 ggr
Pixer94
0

Hjälp ser aldrig min hamster?

Hej,

Jag har en hamster på snart 3 månader som jag nästan aldrig får se.

Han sover nästan jämnt. Jag har räknat ut att han vaknar runt kl 1 på natten och lägger sig o sover vid 5 på morgonen (under dem här 4 timmarna är det självklart full rulle i buren). Ibland så kan han komma upp runt 6 på kvällen men går och lägger sig efter 15min..

Under de 20 timmar jag inte ser honom är han i sitt hus som är fullt med papper och mat som han har tagit dit och bara sover.

Det här är ett problem för mig..hur ska jag kunna få honom van vid mig och tämja honom när han aldrig är vaken. Liksom mellan 1 och 5 på natten sover jag när han är uppe.

Vill inte väcka honom för han blir sur då.

Vet inte vad jag ska göra!? Hjälp

Är han såhär för att han är ung och han kommer växa ur det? Har haft honom snart i en vecka och han trivs jätte bra i sin nya Bur..

Kameo
0

Hejsan! :)

Som du kanske vet är hamstrar nattdjur och därför som mest aktiva mitt på natten. Alla hamstrar i fångenskap är förstås individuella, vissa gillar att vara uppe mer på dagen än andra.
Det är förmodligen inget fel på din hamster, men om du verkligen vill ha honom vaken på dagen och sovandes på natten kan du försöka anpassa hans dygnsrytm efter din, dvs att du tar ut honom ofta under dagen och låter honom vara efter att du gått och lagt dig.
Är inte så väldigt erfaren med hamstrar så vet inte om detta fungerar särskilt ofta, men den hamstern vi har här hemma fungerade det på!

Med vänliga hälsningar,
Filip

Frosstis
0

Börja sätt in Färskmat och byta sanden och fylla på med vatten när du vill börja väcka honom, då kommer han nog att vakna och bli nyfiken. Ifall du gör så länge så kommer han nog att vänja sig att vid den tiden ska han vakna och börjar vakna då :)

min hamster vänjde sig nästan aldrig. Han blev nästna 2 år. Jag väckte honom alltid, men på senare dar/veckor så brukar han komma ut runt 17-20 för att kissa m.m och då tog jag upp honom :)

#1 Man ska inte ta ut dom så ofta på dagen, dom måste ju också få sova ;) Man får väcka dom en gång på kvällen och ta ut dom då :) Man kan inte väcka dom, ta ut dom och stoppa in i buren igen och göra samma sak efter en timme. tänk dig själv att bli väckt mitt i natten för att gå upp, sedan gå och sova och sedan få gå upp igen :) Då skulle du nog vart sur.

Pixer94
0

Det är inte så att jag vill att han ska vara vaken på dagen utan att jag skulle vilja att han iaf är uppe vid 8-9 på kvällen så att jag hinner se honom en stund innan jag lägger mig i alla fall.

Har börjat att lägga in mat på kvällarna nu men har bryr sig inte. Jag brukar öppna buren och ropa och prata med honom under kvällarna, lockar med godis men han vägrar komma ut. Om jag har tur kan han sticka ut nosen men lägger sig o sover direkt istället..

LinneaJohaanson
1

Mina hamstrar sov jämt förut men jag är en nattmänniska så jag umgicks mycket med dom på natten och dom har blivit rätt mammakära så nu när jag inte är nattmänniska så ger jag dom mat vid 7-8 när jag kommer hem på kvällen och då pallrar dom sig upp! Så dom har vant sig av att jag helt enkelt gör iordning åt dom! Glad

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Kameo
0

#2 #3 Då missförstod jag kanske frågan… fick för mig att hen som ställde frågan ville spendera tid med hamstern under dagen. My bad!

Med vänliga hälsningar,
Filip

Cafesinner
0

Försök mata honom tidigare på kvällen. Jag har matat Yuki klockan nio varje kväll sedan jag fick honom och nu när jag går in i mitt rum klockan nio sitter han och väntar i hjulet. Sedan när han ätit passar jag på att ta ut honom lite medan han är vaken. Sedan sover han när ja släpper in honom, o vaknar sent igen.

Kokolandia
0

Oj, jag måste ha en himla tur med mina hamstrar.. Cachete och Oso är vakna på morgonen när jag vaknar (mellan 6-8 beroende på hur jag jobbar) och då vill dom mer än gärna komma ut en stund och äta frukost med mig. Sen på kvällen vaknar dom runt 19. Alla mina fem hamstrar vaknar rätt tidigt på kvällarna. Men ibland tar dom "sovmorgon" till midnatt ;) Fast det är inte så ofta. Och jag har dom i vardagsrummet. Supermysigt :) Dom säger både godmorgon och godnatt. Men på dagen brukar dom sova.

Bruden-Mbuti
0

hos oss har det funkat med att de får frukost när vi äter det.

de har då själva vant sej vid att på morgonen så ligger nåt gott i buren. tillslut har de börjat vakna å sen sitter de vid burkanten å väntar på sin frukost. får de ingen då blir det fart i buren för att visa att de är vakna.

på kvällen får de sin fröblandning å då är de vakna igen.

så nog går det att lära dom rutiner å tider.

vill jag väcka en som är i huset då pratar jag först. öppnar luckan och knackar på huset innan jag lyfter upp det. har bara hus utan golv så skulle hamstern sova djupt blir den inte rädd utan sover vidare och kommer ut sen.

nu har du många tips på hur andra gör så hoppas du hittar det som passar dej å din hamster.