akut hjälp, ersättningsmjölk!
Lollz har helt plötsligt börja äta upp sina ungar…
Vi rörde de en gång för snart två veckor sen, då visade hon ingen stresssymptom och var lugn, sen dess har vi inte rört dom utan låtit dom vara med en filt över halva buren, endast bytt vatten, mat och kisshörna.
för några dagar sedan kikade vi in i buren när vi skulle ge dem sallad, och då saknades fyra stycken!
vi antog snabbt att lollz ätit upp dem, antog för att kullen var ganska stor.
nu idag, är ungarna snart tre veckor och två till saknas!
Det ligger pälsbitar och blod i buren, nu när sex stycken har dödats så vågar vi inte ta mer chanser..
vart får man tag på ersättningsmjölk och hur stor är chansen att de överlever? ungarna är ovanligt stora och fina, förutom två som är rätt små..
vilken mjölk passar bäst? hur går man tillväga ens?
har haft hamsterkull förut men aldrig har det hänt såhär..
jag är så ledsen över det här, mina små bebisar..
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tre veckor gamla klarar de sig utan mjölk, jag tror inte det behövs ersättningsmjölk med såpass gamla ungar, jag hade i så fall gett välling och gröt som är för människobebisar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Och om du ändå vill ge ersättningsmjölk finns det på apoteket och står bland djurgrejona, och då är väl kattunge ersättning vad jag hört rekomenderas, men som Losj skrev så kommer de inte beghöva mjölkersättningen, bättre med vällig och gröt=)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Hej!
Tack så mycket för era snabba svar!
Skrev inlägget i ren och skär stress…
Har nu satt ungarna i en annan Bur, de stora hamsterungarna är jag inte alls orolig för, men vi har en liten ragglig liten en, som ser svag ut, innan har hon varit så pigg!
Så det blir nog att köpa mjölkersättning i säkerhetsskull, har gett dem gröt, sallad och ägg nu, tror också det var skönt för mamman att slippa bebisarna, jag tror helt enkelt inte hon var en hamster som var redo för att bli mamma, trots att hon var 6 månader vid parning, men det är väl så bland både djur och människor, vissa passar inte som mamma.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Usch så tråkigt! :(
Men du skriver att ena av dom är lite mindre och svagare. Kan det inte vara så att dom som har dött också var mindre och svagare? Dom kanske har varit sjuka på något vis? Det behöver ju faktiskt inte vara mamman som bitit ihjäl dom utan hon kanske bara har rensat upp efter att dom har självdött?
Fast det känns ju inte direkt så att man ska vänta och se om det är så som är fallet liksom utan jag tycker du är smart som har särat på dom. :)
Men som sagt efter 3v ålder så får man enligt jbv faktsikt sära på mamma och ungar. Inget man rekomenderar men i detta fallet låter det ju helt klart som det bästa.
Ersättning tror jag varken gör till eller från utan jag skulle satsa på Barnmat och barngröt istället. :)
// Nathalie
är de inte vana vid tilläggsmaten som Barnmat,välling,grönsaker,ägg,kött,frukt,groddar osv vräk då inte in sån mat för då får deras magar en chock å det kan bli väldigt jobbigt för dom.
ta det då lugnt å ge i första hand snällare tillägg som välling, majsvälling är väldigt snäll å bra eller risvälling. majsenavälling med en liten klick smör gillar mina. smör ska bara vara lite för det kan reta känsliga magar.
gröt utan mjölk är bra. man kan röra i ett rått ägg.
hoppas de klarar sej nu.
sen ställ dom dragfritt och varmt så de kan hålla värmen. gärna mycket rivet papper så de kan bygga ett skönt varmt bo att sova i.
#5, ingen aning men de första fyra som dog, där var det endast en lille som var större än lilla Destiny som lever nu…
Men de kanske var sjuka, den två som dog nu verkade vara krya och friska då de åt sallad och busade runt i buren som alla andra.
#6, tack för hjälpen! De är rätt vana då de ätit de ett tag, i mindre mängder.
De står bredvid ett element som jag justerat värmen på lite, så de har det alldeles perfekt mysigt :)
Masser papper har de också fått och boat med.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund