Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1069 ggr
sländanskaniner
0

Skaffa hamster

Jag och min familj har bestämt oss för att skaffa hamster.

Men jag har några frågor.

* Vad ska det ha för mat? Ska de också ha ren pellets som kanin då blandningar är alldeles för onyttigt?

* Hur mycket mat ska de ha ?

* Ska de ha saltsten? Eller är det tillräckligt med det i tex isf pelletsen de får?

* Ska de ha någon speciell motion förutom i buren ?

Och är det någon annat man bör tänka på eller å när man skaffar hamster? Har dock haft hamster innan, fast det var ett tag sedan .

Tacksam för svar!

sländanskaniner
0

Undrar också om ni har tips på uppfödare

Frosstis
0

* Vad ska det ha för mat? Ska de också ha ren pellets som kanin då blandningar är alldeles för onyttigt? De ska ha blandningar! Fast helst inte gnagarblandning ;) Du kan blanda egen mat, men selective och sådant är också bra!

* Hur mycket mat ska de ha ? Fri tillgång på torrfoder :) Och färskfoder vid sidan om :D

* Ska de ha saltsten? Eller är det tillräckligt med det i tex isf pelletsen de får? Nej!

* Ska de ha någon speciell motion förutom i buren ? Ja, de ska ju självklart motioneras utanför buren! :) I rasthage, utforska golvet, sängen, soffan, DIG, m.m :)

Guldhamstrar ska vara ensamma, dvärghamstrar ska vara minst två och två, köp helst från uppfödare, ingen hamstervadd eller plasthus, helst inga gallerburar (då de kan klättra och släppa taget, de har ingen höjdkänsla), de kan inte äta salt och kryddor, de behöver protein, kolhydrater och sådant som finns i kött, pasta, ris, grönsaker m.m, frukt är ganska onyttigt så ge bara ibland, hamstrar är nattdjur så du får vänja de att gå upp på kvällen, ha mycket Bottenmaterial så de kan gräva, inget Hjul innan 5 månader (helst), minst 20 cm i Hjul för guldhamstrar, 18 för dvärghamstrar, ha gärna ett sandbad/toalett där de kan kissa och sådant :D

Fråga gärna mer, eller skicka ett PM :)

Frosstis
0

Vart bor du då?

sländanskaniner
0

Tack ! Vad kan man blanda för mat isf?

Jag bor i Uddevalla, västra götaland :p

Frosstis
0

Om du går in på råttor iFokus, sedan "vanliga råttfrågor" -> Vad ska de äta (del 2) :) Där finns det ett bra recept! Men skippa linfrö.

du kan använda sökfunktionen:)

Twisted_T
0

* Vad ska det ha för mat? Ska de också ha ren pellets som kanin då blandningar är alldeles för onyttigt? Det bästa är att blanda eget Foder, det finns vissa Foder som är ok. Jag blandar eget. Finns massor av recept på forumet. Det var så jag hittade mitt.

* Hur mycket mat ska de ha ? Torrfodret skall alltid finnas i buren. Färskmat ges en gång om dagen. Det finns tips på Färskmat på forumet med. Det du skall tänka på i jämförelse med kanin är att hamstrar är allätare och behöver därför protein från kött/fisk/kyckling/ägg och även kolhydrater från ris/pasta/potatis (osaltad och okryddat). Detta ges inte varje dag med grönsakerna utan det kan man ge någon/några gånger i veckan.

* Ska de ha saltsten? Eller är det tillräckligt med det i tex isf pelletsen de får? Ingen saltsten. Får de allsidig kost så behövs det inget annat vid sidan av. Saltsten kan leta till njurproblem.

* Ska de ha någon speciell motion förutom i buren ? Ja en lekhage behövs där de får springa av sig om kvällarna. Det är bra att variera det lite. Låt hamstern springa i soffan/sängen. Badkar är ett bra alternativ med om man lägger någon filt eller dyl i botten av ett torrt badkar och lägger in lite leksaker.

Jag vet inte om några uppfödare åt det hållet. Men jag vet om några i Göteborgstrakten om ni har vägarna förbi. Annars brukar man kunna lösa transport. Annars är det lättaste att lägga ut en köpes annons om när du söker osv. Då kan de som har ungar nu eller planerade kolla upp detta och säga när de har kullar redo för att flytta och någon kanske redan har transport inbokad.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)