Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3256 ggr
hobbymupp
0

Lite tankar, köpa hamster

Jag vill utöka djurfamiljen med en guldhamster, har suttit o läst på de senaste månaderna.

Satt o tittade på blocket (typ en självplågeri-grej, ingen aning om varför jag gör det) och hittade en liten guldishona som verkar ha levt med två dvärgar och hon ska även "gå ihop med kaniner". Till annonsen fanns bilder på en rädd liten hamster i hörnet av en mörk Bur :S

Att adoptera en 6månaders, svart, korthårshona var inte alls vad jag tänkt mig, men kan inte riktigt släppa henne med tankarna :/

200 kr vill ägaren ha för bara henne utan Bur o saker (för jag har redan sånt).

Vad tror ni att jag kan förvänta mig av en hamster som blivit behandlad så? Skulle ni köpt henne? (Ni kan söka på "Hamstrar BILLIGT" i skåne om ni vill kolla närmare)

Dessutom, luktar honor mycket? Har hört det ryktet… Bor i en lägehnet med föräldrarna och en kanin, som för det mesta går lös på golvet. Tror ni att en hamsterhona kommer lukta mer än en kaninhona?

Frosstis
0

Det beror ju på hur hon blivit behandlad. Kanske så är hon jätterädd för människor, eller så är hon snäll. Men det kan man arbeta bort, antaligen.

Beror på individen. Vissa honor lukter mycket, andra luktar ingenting. Och det beror ju på hur känslig du är :)

Min kanin luktar ingenting, men min kompis hade en guldhamster hona som stank! Men som sagt- det är ju olika hur de luktar, så som kaniner är olika vid brunst och tonårsperioden :)

Lycka till! :D

UlrikaD
0

Ta henne är väl vad jag tycker. Tycker det är hemskt med alla dessa djur som bor totalt fel. Däremot skulle jag aldrig betala 200kr.

Tala om för henne att omplaceringar med stamtavla brukar man betala 50kr för. Kanske 100 om de är särskilt fina.

En del honor kan lukta lite när de brunstar men inte särskilt mycket. Inte så att det känns i ett helt rum. Så mer än en kanin kommer hon inte att lukta.

Hämta hem henne om du kan ge henne ett bra hem tycker jag. Det förtjänar alla djur.

annakarin_li
0

Svårt att veta hur hon kommer att reagera till en början. Men om hon får kärlek och blir omhändertagen så kommer hon att lita på dig.

Min hona luktar lite vid brunst, men det är absolut inte någon stank.

Jag tror det viktigaste är att du verkar ha fastnat för henne Glad och att hon då kommer att få det bra i ett nytt hem.

Lycka till!

hobbymupp
0

#1, :) ok! Ja, jag tycker ju inte att min kanin luktar nått (det inte blivit en "olycka" på golvet ^^), det är ju mer föräldrarna som är luktkänsliga i så fall.

#2, Känner samma sak! Och priset… ja, det känns ju hemskt att pruta på ett liv, men 200 kr för en hamster som jag inte ens vet stammen eller lynnet på :S

Jag är en typisk bortskämmarmamma, så jag ska iaf försöka ge henne det bästa hem jag kan. 130 l samla-låda, roliga trähus, tunnlar och sånt som jag tycker verkar kul för en liten hamster är väl min plan. + en hamsterblandning som jag fått rekommenderad för mig.

Nu ska jag bara övertyga föräldrarna om henne. Har bara haft raskaniner i mitt liv, och alltid pratat mot djuraffärsdjur med okänd stam, så de kanske har lite tankar. Men det ska nog gå… Kan verkligen inte släppa hennes rädda ansikte :(

hobbymupp
0

#3 ok, tack :) ja, har haft lite svårt att släppa henne

Frosstis
0

Hon kommer få det jättebra!

Du kanske kan visa dina föräldrar annonsen och berätta att de inte får gå ihop med hamstrar?

panini
0

Är det den som finns i Lund? I gallerbur och ett vitt plasthus?

hobbymupp
0

#6, De kommer säkert förstå varför jag vill "rädda" henne, de är också djurmänniskor :) Sen vet jag inte vad de tänker om att ha hamster i allmänhet, kanske tycker de det räcker med min ganska omfattande kaninhobby. Här ska dock kämpas för den lilla!

Frosstis
0

#7 nä, i malmö

hobbymupp
0

#7, centrala Malmö finns den i. kan PMa dig länken…

panini
1

Hihi, min mormor o morfar bor i Malmö!

Har sett länken och vill bara ta hem henne, men det får jag nog inte, ska snart få hem två dvärgisar! :)

hobbymupp
0

Nu verkar hon bara vilja sälja henne med Bur och tillbehör, då 500 kr. Jag är inte intresserad av allt det, då jag vill ge henne mer plats än de burarna.

hobbymupp
4

Kände att jag inte kunde ge upp så lätt, visa lite attityd o sånt. Det känns så fel att någon som behandlat den lilla så ska få "vinna" på affären… Hur fel det än känns att pruta på ett liv…

Som svar på mailet om att jag va tvungen att köpa allt om jag skulle köpa henne skrev jag att;

"Hej!

500 kr känns mycket, speciellt eftersom att delar av det priset är något jag inte behöver köpa. Det hoppas jag du förstår :)
200 kr som föreslogs är också mycket för en omplacerigns, halvår-gammal hamster. Renrasiga sådana kostar max 100 kr.
Skulle du kunna sälja henne för 100 kr så hämtar jag henne under höstlovet, dvs v 44.

Tänk över saken i alla fall. Hos mig kommer hon få massor av kärlek, plats och ett ljuvligt liv! Det är väl vad varje ägare önskar ett djur denna måste omplacera?

MVH
Emma Almquist"

Roonja
0

#13 bra att du inte ger upp, 500 ska du inte behöva betala. Glad

Men när du skriver att renrasiga kostar max 100 förstår jag inte? Alla guldhamstrar är renrasiga. :P :)

hobbymupp
0

#14, Oj, ja, kaninvärldsskada. Jag syftar på guldisar med stamtavla :)

Hon tackade nej till mitt köperbjudande :( Jag funderar på att vänta lite så hon får bli den som fattar att hon har förlorat något. Skulle ändå inte kunna hämta den förrän tidigast nästa helg.

Roonja
0

#15 Hihi okej. :)

Usch vad synd. Ingen klok människa verkar det som. Rynkar på näsan

hobbymupp
0

Skrev till henne att om hon ändrade sig skulle hon höra av sig, för att jag kanske (eg garanterat) har plats ett bra tag till.

hobbymupp
0

Usch, detta känns inte bra. :/ Säkert jättestressande för en guldis att bo med två dvärgar! Och kaniner?

Roonja
3

#18 Bor den med dvärgar nu? :O Hon vet att hon bryter mot flera lagar nu va? Tyst

hobbymupp
0

#19. Yes, det verkar så. PMar dig annonsen så kan du få se… Ser inte fint ut…

hobbymupp
0

#19, och nej, jag tror inte hon vet det…

Roonja
0

#20 Har sett denna annonsen förut, hemskt ju hur man kan göra så mot dem. Rynkar på näsan

hobbymupp
0

"Då hoppar jag över det :) tack endå :-)"

Vilket sätt att avfärda någon som försöker ge hamstern man tar hand om dåligt ett bättre liv…

Frosstis
0

Men hallå, hon försöker ju sälja sin hamster? Hon verkar ju som en som "tar första bästa, först till kvarn".. Borde hon inte vilja bli av med hamstern så fort som möjligt..

hobbymupp
0

#24, Trodde jag också. Men nä, hon vill tjäna pengar på det verkar det som. Efter att jag fått meddelandet om att hon kunde sälja henne för 200 kr så fick jag att ; "Hon kan inte betala mer så vill du ha den för 500 är den din :)"

Hon kan inte betala mer?? Det är jag som ska betala? :S

Frosstis
0

#25 Vad konstigt! Men säg att du bara har 100 kronor just nu och inte får låna av någon eller något sådant.. Kom på något :s

Jag tror inte hon bryr sig ifall du har pengar till veterinär eller så, men ja. Vi känner henne inte

hobbymupp
0

#26, jag tänkte ge henne några dagar att ändra sig på egen hand :P Annonsen har legat ute länge och det lät inte som hon fått så många intressemail innan. Så kanske inser hon att detta är hennes chans att "bli av med den", om än för 100 kr mindre än hon tänkt sig. Om hon inte ändrar sig så ska jag börja jobba på saken :P I värsta fall får jag kanske lägga 200 kr på stackarn…

hobbymupp
0

Har börjat köpa lite saker till min framtida hamster, som förhoppningsvis blir denna lilla tös. Suck…

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/legehus/hamster_mus/186926

Är det ett bra hus? Tyckte det såg roligt ut med alla gångar osv :) Samt praktiskt att man lätt kan städa det vid behov :P

Anix
0

#28 Hej ang huset är det ganska stort men lågt.

Rekomenderar deta http://www.pwss.se/product.php?productid=9338&cat=1658&page=1

//AnixGlad

Ilya
0

#2 Förlåt lite OT men jag köpte en omplaceringshane på 6 månader med stamtavla från reggad uppfödare för 150 kr..

Och då var han inte särskilt fin för utställning sa hon, han hade tydligen lite för spetsigt huvud.

Förvånad

Frosstis
1

#28 Ja det låter bra :) Fast tänkte du som leksak eller som "sovrum"? Fast det funkar nog båda :)

hobbymupp
0

#31, lite som båda? :) Den är iaf laglig höjd…

Köper nog ett lite mer bo-aktigt bo också som får vara mer som en liten grotta :) Måste ändå beställa hem Foder åt kaninen, o ju mer man beställer, dess större rabatt x)

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/loebehjul/227543

Bra Hjul?

Anix
1

#32 hjulet är jätte bra, jätte säkert och låter ingenting! Hoppas värkligen du kan ta den stackars hamstern!

hobbymupp
1

Nu har hon gått med på 100 kr såg jag nyss på mailen :D (pluggat så mkt i veckan att jag inte hunnit kolla!) Nu ska jag bara se till att pappa går med på det hela, sen är hon min.

Dock har jag sett att annonsen ändrats, nu står det;

"Dessa 3 sötnosarna (allihopa honor har olika burar men har fått gå tillsammans i en större Bur på somrarna och trivs jättebra ihop . men dem säljs med sina respektive burar. hör av er för mer info :)"

Så nu är det kanske mer dvärgarna det är synd om? Kan dock inte ta alla nu… Räcker med att chocka päronen med ett nytt husdjur i taget x/

Nåja, jag tror inte den lilla gulden har det så bra i alla fall, hon vet ju tydligen itne så mkt om hamstrar :S

annakarin_li
0

Grattis! Vad skönt för dig att du fick henne till slut och för den lilla tjejen som kommer till ett kärleksfullt hem!

hobbymupp
0

#35, hoppas det! Vi får se när faderskapet kommer hem xD Ska nog gå att ordna när jag kommit såhär långt!

Odette
0

Åh va hemskt att läsa om sånt här.. man blir så frustrerad, å arg >_<
Hoppas du får hem henne så att hon iaf får bo själv, hon kan inte få det speciellt mycket sämre iaf ;)

*håller tummarna nu*

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

hobbymupp
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uppdatering; Pappa har väl inte riktigt sagt "ja" än… Men det sa han inte riiiktigt om kaninen heller, o hon kom ju hem ^-^ Hehe. Mamma är iaf riktigt på idéen nu, berättade om hamsterns situation och hon sa typ; "Men då måste vi ju hämta den nu! Var är den?" :) jag <3 mamma!

Vi passade iaf på att åka till djuraffärer i samband med att vi ändå skulle till IKEA (Där jag köpte 130l samlalåda).

Jag har som sagt aldrig haft hamster innan, så detta forumet är verkligen underbart xD Bifogar en bild som vi inredde det… Huset längst in är i minsta laget, men sen har hon ju det stora laburinthuset med små bo-delar i… Ska lägga in hushållspapper i båda husen…

Har några frågor;
Vad är bra att ha i toalådan?  Hur mycket Sand ska jag ha i sandbadet? Det är en hundmatskål som just nu är typ halvfull… Är det ok att hon bara har hjulet i sin "hage"/del av stora rummet :)?

Sen har jag tänkt använda denna maten som jag hört ska vara bra(?)
8dl axa grynblandning, 1/2 dl hirs, 1/2 dl bovete, 1/2 dl torrfoder hund (köpte nått på ica, lantmännen, små bitar med svenskt kött…Ok?), 2 msk solrosfrö, 1msk sesamfrö, 1tsk alfalfafrö, 1 tsk quinoafrö.

Nått mer tips? :S Vill att allt ska va superbra för lillan!

Frosstis
0

Det ser jättebra ut! :D Jag tror faktiskt hon kommer sova i det lilla huset, haha! ;) Hamstrar♥små utrymmen.

Du kan ha samma Sand i toan som sandbadet. Tror även hon kommer kissa i båda :P

Fast är det där verkligen 130 l? Eller så är det bara bilden som luras xD

Maten ser jättebra ut! Kom ihåg att Övergå till det fodret ;)

Hon kommer få det jättebra hos dig!

hobbymupp
0

#39 ^^ Okidoki!

Ja det är 130 l ^^ Det är bara det att tunneln och laburinthuset är megastora xD Så ja, det är nog inredningen som skapar konstiga proportioner :P

Ska se till att jag får lite av den gamla maten :)

[eminn]
0

Ser verkligen jättefint ut! Om jag var en hamster så skulle jag lugnt kunna bo där;)

Frosstis
0

#40 Jaha, haha tänkte väl det :P

hobbymupp
0

#42, hehe, beställde tunneln för att komma över "gratis frakt"kostnaden, den stod som hamstertillbehör. Blev superchockad när jag fick hem den o den var meeegastor xD Nåja, den är säkert rolig iaf :)

Frosstis
1

#43 Hahaha, var det på zooplus eller? Kunde man inte välja storlek? Jaja, nu vet du iaf att hon itne kommer fastna ;)

hobbymupp
0

#44, Ja det va det, o det kanske man kunde Oskyldig hehe… Jag e lite lost ibland, så jag beställde väl bara när jag såg hur söt den såg ut x)

Ja nått posetivt ska det komma från varje misstag ^^

Nu ska jag bara få hem tösen också x)

Frosstis
0

#45 Haha, lite bråttom kanske? :P

Jaa, vet du när ni kan hämta henne? :D

hobbymupp
0

#46, inte exakt, men i veckan :)

hobbymupp
0

Nu har farsgubben äääääntligen sagt ok! Wooho! Den lilla kommer väl hem imorgon eller på fredag antar jag :)

Funderade på en sak, läste att hamstrar kan gå i ide om temperaturen i rummet är under 18 grader? Jag har det ganska svalt i mitt rum för kaninen, 19-21 ca… Är det för kallt? Kan jag hjälpa den med mycket bomaterial eller är det ändå för kallt??

UlrikaD
0

Grattis till hampisen:)

Nej, det är inte för kallt. Se till att hamstern har massa papper att boa med bara så väljer den själv hur varmt den vill ha.

hobbymupp
0

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/bon_bomaterial/279242

Köpte det boet för länge sen, dock är det ej i buren nu, kom på att det kanske inte är så bra? Hö kan ju va skadligt? Får ge det till nån med nått smådjur som kan äta hö kanske… Om inte kaninen vill äta det xD

Bruden-Mbuti
0

det boet kan du lägga i om du vill.

det blir fort söndergnagt av de flesta ham som vill ha höet att boa med.

dvärgar gnager inte lika mkt så till dom skulle det funka bättre.

när du får hem din hamster visa bilder vid tillfälle.

hobbymupp
0

Det verkar som att tjejen sålt hamstern sen i söndags trots att hon sa attt det var ok att jag kom o hämtade henne någon gång i veckan, när bilen var lidig helt enkelt. Besviken… Men hoppas att lillan får ett bättre hem än hon haft iaf :)

Nu har jag ju dock Foder, Bur och allt redo, så vet någon en annan hamster som skulle behöva ett nytt och kärleksfullt hem så är jag kanske intresserad…

[CruellaDeVil]
0

Nämen VA? Ja man får verkligen hoppas att hamstern fick ett gott hem! Vissa människor alltså… :(

Jag håller tummarna för att du hittar en fin hamster att ta hand om.

hobbymupp
0

#53, blev också lite chockad… Hon sa att jag skulle höra av mig när jag visste när jag kunde hämta henne, så smsade imorse och fick svaret att hon är såld och har flyttat till en stor familj…

Yes. Känns lite knaisgt att sitta här med färdig transportbur, mat, Bur o allt, men ingen hamster :S